Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av en annen tråd her, hva er egentlig jobbutsiktene ved «kun» en bachelor i økonomi og administrasjon? Jeg er 40 år (har jobbet som sykepleier i 18 år), og har fullført 2 år på økonomi og administrasjon. Ser for meg å jobbe innenfor regnskap når jeg er ferdig. Hva er utsiktene her? Hva kan jeg forvente i lønn som nyutdannet?

Hører det er vanskelig med den utdanningen  da det er mange om beinet. Har for det meste A og B på vitnemålet så langt. Har jobbet som avdelingsleder på sykehjem i 2 år før jeg startet på utdanningen (ansvar for personal, fag og økonomi). Hadde ansvar for ca 45-50 ansatte i store og små stillinger. Håper at det kan være med å telle noe når jeg skal starte å søke jobb til neste år.

Noen tanker?

Anonymkode: 266bf...d39

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som kjøpmann i en franchise bedrift. Tok øk adm men strøyk på noen fag 3 året. 
tjente ikke så bra i begynnelsen for 10 år siden men har nå 3 mill i året. 

Anonymkode: 96b4d...018

AnonymBruker
Skrevet

Som ung nyutdannet kan du. El vente deg rundt +/-600K med en sånn utdannelse. Hva du som sykepleier med erfaring fra personalledelse mm får vet jeg ikke men vil tro at det kanskje ligger på et par hundre mer.

Anonymkode: e9510...eac

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mye vanskeligere å få jobb enn som sykepleier, og mye lavere lønn antakeligvis.

Anonymkode: 50e42...5dd

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å få jobb. Mange starter med å jobbe som konsulent på en skole, kontormedarbeider eller kunderådgiver i bank, og så må man jo jobbe seg oppover med de erfaringene man får på veien

Anonymkode: e47b0...54a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lavere lønn ja, sannsynligvis. Særlig lavere lønn enn som avdelingsleder. Jeg har master i økonomi, jobber i kommune, og tjener litt under avdelingslederne i helse/omsorg. 

Det er mange om beinet som bare har bachelor. Vi rekrutterer stadig og det er mange søkere med øk.adm bachelor. 

Men du har jo en unik bakgrunn. Din erfaring kan være gull verdt i offentlig sektor, særlig kommune eller statlig helseorg, eller private helsetjenester, som controller eller økonomirådgiver. Vi har SÅ ofte drømt om å få en søker med ledererfaring fra helse, som har utdannet seg innen økonomi. 😅

Anonymkode: 756c0...3d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar ☺️

Jeg er forberedt på at lønnen kommer til å gå noe ned fra den jeg hadde som spl/avd. leder, men det hadde den nok gjort uansett hvilken ny retning jeg hadde gått for. Kjente jeg måtte gjøre noe annet, for å jobbe 100% innen helse hadde ikke gått meg i enda 25 år til.  Jeg tenker at om ny lønn absolutt ikke er levelig, så får jeg ta et par ekstravakter som spl i måneden dersom det kniper om. Vil på den måten kunne få en ekstrainntekt på rundt 7000-8000 i mnd. 

Må bare håpe at utdanningen fører til jobb, jeg er ikke kresen og tar det jeg får i starten. Selv om jeg ønsker meg i retning regnskap ☺️ jeg tar regnskapsfagene slik at jeg i alle fall har de og har mulighet til å bli statsautorisert. 

ts

Anonymkode: 266bf...d39

AnonymBruker
Skrevet

Som økonom selv anbefaler jeg å ta master. Bør være OK muligheter med kun bachelor akkurat nå, men å tro man skal jobbe innen regnskap/revisjon de neste 25 årene er ekstremt naivt mtp. den teknologiske utviklingen vi ser nå. Tipper det ikke vil ta mer en 5-10 år før vi ser en drastisk reduksjon av stillinger i bransjen.

Anonymkode: d4a90...1ca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...