Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med partner og baby på 9 mnd + , hvordan fordeler dere ansvaret for alt mellom dere?

Alt fra husarbeid til ting som har med baby å gjøre. Hvem vasker klær, bretter klær, tørker støv, klipper plenen/måker snø, vasker bad, lager middag, har ansvar ved oppvåkninger på natten, legging, kveldsstell, lage ekstra middag til baby om ikke det kan tilpasses, alt praktiske ting som må gjøres og huskes på angående barnet etc.

Anonymkode: 55f8e...24d

Skrevet

Nå er vår over 1  år, og jeg var i permisjon da ungen var 9 mnd. På den tida hndlet jeg alt og lagde mat, vasket klær og sorterte klær til ungen og passet på at alt var i samme størrelse (men sjeldent mens jeg hadde ansvar for ungen). Vi spiste alltid det samme alle sammen, jeg tok det å tilpasse middagen de første mnd som en del av middagslaging. Om det var mer omfattende matlaging eller ungen var i dårlig humør ventet jeg til mannen var hjemme fra jobb. Jeg tok også all legging pga amming og samsoving.

Ved 9 mnd hadde vi sjeldent nattevåk  som ikke lot seg løse ved å rulle ut puppen, de gangene det var mer dramatisk byttet vi på etter hva vi prket

Til gjengjeld tok mannen absolutt alle bleieskift når han var hjemme, og var generelt mye med baby når han kunne. Og mye av det helt nødvendige av rydding, vasking inkl å rydde etter middag.

Nå som jeg har vært i jobb og han i permisjon har vi egentlig ikke endret så mye, jeg tar mer bleieskift og tid med baby, han enda mer av vasking og rydding. Og så har jeg fått flere kvelder ut av huset, han legger en gang i uka selv ommdet er mer styr. 

Vi finregner altså ikke på det, men passer på at ikke bare den ene har masse fritid, og at begge får nok søvn. Og ellers fordeler vi etter behov. Mannen har bruk for noen timer sammenhengende egentid hjemme hver dag, og å sove litt ut i helgene. Jeg har bruk for noen frikvelder innimellom og å få litt mer avlastning jevnlig og ikke føle press på at jeg må gjøre husarbeid

Anonymkode: 91c56...849

Skrevet

Vi har ingen bestemt fordeling. Han jobber på sjøen og er borte over halve året, men når han først er hjemme har han jo helt fri, og da vil jeg si at han gjør alt av matlaging, rydding, vasking, bleieskift osv sånn at jeg kan sove, dusje alene og gjøre hva enn jeg har behov for. Jeg er våken på natten og ammer, men han er ofte våken med meg og hjelper med å skifte, bysse osv.

Anonymkode: 8b88a...80b

AnonymBruker
Skrevet

Baby 10 mnd., mannen jobber borte fra mandag til torsdag, så de dagene faller alt på meg.

Når mannen er hjemme tar jeg fortatt nettene, men han står opp med baby og lar meg sove så lenge jeg vil på morgenen. Legging av baby bytter vi på ca annenhver dag, men er ikke helt nazi på det. Den som legger baby steller også baby for kvelden. Tar vel ca like mange bleier vil jeg tro, dette teller vi ikke. Jeg rydder, vasker og handler stortsett. Hvem som lager middag bytter vi på. Jeg har en dag i mnd der jeg har masseproduksjon av babymat som jeg fryser ned og som vi bruker de dagene vi har mat baby ikke kan spise/vi er på farten. Jeg tar som regel klesvask/husvask.  

Anonymkode: 41df3...850

AnonymBruker
Skrevet

Vi delte og deler på det meste.

Ammingen måtte jeg ta da, men han gjorde sin del av nattevåk (jeg var tilbake i jobb, så det var mesteparten).

Jeg ordnet med klær fordi det liker jeg, han måkte snø og klippet plen fordi jeg hadde en del vondt i ledd.

Vi har felles kalender, så vi legger en slagplan for uka hver søndag og snakker hver kveld om hva som skjer fremover. Handling og husarbeid tas fortløpende av begge to.

Anonymkode: aad3b...ecb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...