Portia Catonis Skrevet 18. juni #21 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hva er en "skikkelig utdannelse"? Vanskelig å si, da jeg feks tipper at advokater og leger feks lett kan bli erstattet med AI.... Anonymkode: 9750b...2e2 En utdannelse som gir en lønn å leve av, enkelt og greit. Nøyaktig hva arbeidsmarkedet etterspør vil jo alltid variere, og det har det alltid gjort. Jeg ble alltid rådet til å «finne noe du trives med». Tanken bak rådet er jo god, men det er vanskelig å trives når man ikke har råd til hverken mat eller husleie. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): De buksene som din mor tilpasset på 80 og 90 tallet, var nok i mye bedre kvalitet enn de buksene min mor lapper i dag, fordi stoffet er for tynt til å vare. Anonymkode: abe35...028 Nei, de var ikke av god kvalitet, og de så helt horrible ut 😄. Full av lapper var de også. Dongeri-lapper med motiver på.
AnonymBruker Skrevet 19. juni #22 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 0.09): De fleste pensjonister har forsørget sine barn under heilt andre levekår en foreldre til barn idag. De fleste hadde såvist ikkje råd til enerom til barna . 3-4 sydenturer i året. 5-6 ukers lovbestemt ferie. fleksitid på jobben. Pensjoner er ikkje en gavepakke fra staten, men mange år jobbing m/ lengre arbeidsdager en idag. Anonymkode: ef022...5d1 Mange pensjonister hadde helt klart lavere levestandard da de vokste opp, men de som er rundt 70 i dag har hatt god levestandard med god størrelse på bolig og mulighet til ferie i en betydelig del av over sitt. Nå er det veldig få som reiser på 3-4 sydenturer i året, og de eneste jeg vet som gjør det ER pensjonister, så akkurat det er bare usaklig… At dagens pensjonister har gullpensjoner, spesielt i det offentlige, er det liten tvil om. Arbeidslivet er også tøffere i dag enn tidligere. Høyere krav til effektivitet, flere faller utenfor. Anonymkode: 9dee9...2e3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #23 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Mange pensjonister hadde helt klart lavere levestandard da de vokste opp, men de som er rundt 70 i dag har hatt god levestandard med god størrelse på bolig og mulighet til ferie i en betydelig del av over sitt. Nå er det veldig få som reiser på 3-4 sydenturer i året, og de eneste jeg vet som gjør det ER pensjonister, så akkurat det er bare usaklig… At dagens pensjonister har gullpensjoner, spesielt i det offentlige, er det liten tvil om. Arbeidslivet er også tøffere i dag enn tidligere. Høyere krav til effektivitet, flere faller utenfor. Anonymkode: 9dee9...2e3 Det er helt normalt at man har mer penger mot slutten av livet, mekanismene er så åpenbare at jeg kanskje slipper å forklare de? Jeg er 40. Vi hadde huset nedbetalt her i Gokkistan når vi fylte 32, til tross for at vi begge er akademikere. Elektrikere, rørleggere osv. som kjøper hus når de er 20, begynner gjerne med hyttekjøp før fylte 30 her. Min kone og jeg er sparsommelige og har investert nok i aksjer, fond og krypto til å kunne pensjonere oss snart. Men vi jobber deltid begge to for det sosiale og den mentale utfordringen. God tid til barna har vi også. Folk rundt oss som er i arbeid og likevel sliter med penger har et høyt konsum av brus, alkohol, tobakk, kultur, kjøretøy, ferdigsmurt fra butikken eller kebabsjappa. Ofte alt samtidig. Kollega som hver eneste måned gledesfylt sier "nå kommer snart lønna" har tre år gammel bil og skal snart kjøpe ny. Selvsagt er han blakk bestandig! Jeg sier ikke at det ikke fins fattigfolk. Det er overraskende mange med fysiske og mentale utfordringer og redusert restarbeidsevne. Vi skal hjelpe dem så godt vi kan - men det skal ikke være de mest økonomisk komfortable liv, finansiert av andre. De skal klare seg fint, ikke i overflod. For alle oss andre med 2 hender, 2 bein, og et påskrudd hode er Norge uansett et fantastisk land å leve og bo i. Velstand følger oss og vi har det godt. Ja, partier som FrP og Høyre prøver å gjøre oss mer ulike og skvise inn litt fattigdom her og der, men det er jammen ikke én plass på jord jeg heller ville ha likt å bli født på. Anonymkode: 88bf6...817 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå