AnonymBruker Skrevet 17. juni #1 Skrevet 17. juni Etter flere år med dypdykk i amerikanske samfunnsproblemer, retter Thomas Seltzer blikket mot eget hjemland. Konklusjonen er, det går feil vei. Det er ikke lenger en automatikk i at barna får det bedre økonomisk enn sine foreldre. Middelklassen forsvinner, de rikeste blir bare rikere, akkurat som i USA. – Kona mi jobber i helsevesenet. Venner, kjente og helt fremmede begynte å fortelle meg at de kjenner noen som sliter. Mange kjenner noen som er utslitt, ufør eller bare ikke får endene til å møtes, sier Seltzer. Samtidig understreker han at dette ikke handler om late folk, men om systemer som svikter. – Den enkleste veien til fattigdom i Norge er å være enslig forsørger og få en langvarig sykdom. Da skal det mye til for at du ikke havner i økonomiske problemer, konstaterer han. – Det begynner det å bli alvorlig. Når folk sier de ikke har råd til å lage flere nordmenn, har vi et nasjonalt problem, sier han. https://www.nettavisen.no/kjendis/thomas-seltzer-med-ny-serie-om-norsk-fattigdom-det-er-hardt-a-vare-fattig-og-det-er-ikke-for-latsabber/s/5-95-2485198 Anonymkode: 4200f...11c 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni #2 Skrevet 17. juni Det er jo det samme narrativet som mange her inne og støtter, boligprisene er så høye og alt var lettere for foreldregenerasjonen. Vel jeg tror at de som vokser opp i dag vil klare seg helt fint. Og at en enslig forelder som blir syk sliter, vel vis meg i hvilket land en enslig forsørger som og er syk klarer seg så mye bedre enn her. Anonymkode: 937fa...dd3 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #3 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det er jo det samme narrativet som mange her inne og støtter, boligprisene er så høye og alt var lettere for foreldregenerasjonen. Vel jeg tror at de som vokser opp i dag vil klare seg helt fint. Og at en enslig forelder som blir syk sliter, vel vis meg i hvilket land en enslig forsørger som og er syk klarer seg så mye bedre enn her. Anonymkode: 937fa...dd3 Vil du begrunne hvorfor du tenker at det vil gå helt fint? Evt legge til hva du regner som helt fint, og kanskje til og med om det er noe som du tenker gjelder noen eller mange, eller tilnærmet alle? Anonymkode: abe35...028 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #4 Skrevet 17. juni Hvem er enslig forsørger i Norge idag ? https://www.skilsmisse.net/penger/trygdeytelser De ferreste tar nok ikkje høyde i sin økonomiske planlegging for at ein kan bli råka av en langvarig sykdom, uførhet , arbeidsledig m.m. Norge har verdens beste nettverk av velferdsordninger som fanger desse opp. Samlivsbrudd er vel blitt en av de vanligste årsaker til at mange havner i eit økonomisk uføre. Eldrebølgen er nå iferd med å skylle innover landet, og vil gradvis sette sitt preg på landet. Det er eit etterkrigsnarrativ at dei fleste har gullkanta pensjoner dei kan lene seg til, og det koster å bli gammel i norge. Nå fekk dei eldre en saftig pensjonsøkning i år på hele kr 600,- kr i mnd. og det holder knapt til å fylle tanken på bilen , men det er selvsagt ikkje synd i dem. Anonymkode: ef022...5d1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #5 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå fekk dei eldre en saftig pensjonsøkning i år på hele kr 600,- kr i mnd. og det holder knapt til å fylle tanken på bilen , men det er selvsagt ikkje synd i dem. Anonymkode: ef022...5d1 Pensjonister slipper forhåpentlig å forsørge unger. Anonymkode: bf722...489 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #6 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vil du begrunne hvorfor du tenker at det vil gå helt fint? Evt legge til hva du regner som helt fint, og kanskje til og med om det er noe som du tenker gjelder noen eller mange, eller tilnærmet alle? Anonymkode: abe35...028 Det kan jeg gjøre. La meg si en som er 18 år i dag, han kan ta en gratis utdanning og får studielån hvor en god slump gjøres om til stipend når studiene er ferdig. Han kan starte i jobb rundt 25 års alder kanskje før kanskje noen år etter. Da er det mange som har greid å spare opp 100 000 kanskje og mer. Finner han seg en partner er det ganske trolig at de sammen kan kjøpe seg en leilighet i et område som ikke er de aller dyreste, la meg si i Horten. Der har du faktisk 5,6,7 byer innen pendleravstand. Det narrativet om at det er umulig å få seg bolig og at foreldrene har dratt opp stigen etter seg stemmer ikke. Ja, blir du syk og ufør og har ansvaret for barn helt alene da blir det trangt, det skjønner alle. Anonymkode: 937fa...dd3 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni Mange av de som sliter i Norge er folk som tar fullstendig idiotiske valg. Fikk akkurat opp en spleis på face hvor noen altså har brukt 138 000 på å operere katta si, for å oppleve at forsikringen ikke dekket alt. Hva tenker du på når du prioriterer sånn, da er det ikke noe rart at det butter. Og det er ikke første gangen jeg ser folk jeg kjenner som jeg vet sliter økonomisk lage spleis for å samle penger til å operere på marsvin og andre smådyr. Anonymkode: 937fa...dd3 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #8 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Vil du begrunne hvorfor du tenker at det vil gå helt fint? Evt legge til hva du regner som helt fint, og kanskje til og med om det er noe som du tenker gjelder noen eller mange, eller tilnærmet alle? Anonymkode: abe35...028 Det vil gå fint for dagens unge fordi de har forstått hvor viktig det er å skaffe seg utdannelse, jobb, bolig osv. FØR de begynner å tenke på å få barn selv om politikerne maser om at de må få barn under studiene.... Anonymkode: 1f48a...e07 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #9 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Pensjonister slipper forhåpentlig å forsørge unger. Anonymkode: bf722...489 De fleste pensjonister har forsørget sine barn under heilt andre levekår en foreldre til barn idag. De fleste hadde såvist ikkje råd til enerom til barna . 3-4 sydenturer i året. 5-6 ukers lovbestemt ferie. fleksitid på jobben. Pensjoner er ikkje en gavepakke fra staten, men mange år jobbing m/ lengre arbeidsdager en idag. Anonymkode: ef022...5d1 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #10 Skrevet 17. juni hildemarie1234 skrev (6 minutter siden): føler vi går inn i en tid nå når ting bare blir verre, og verre. sånn helt seriøst, aner ikke hva jeg skal gjøre mer Du har nok eit poeng her : Mange kommuner går idag på sparebluss, og har varslet kraftige nedkjeringer. De bruker barn og eldre som eit påskudd til å få ned kostnadene, men hører ingenting om administrative lønnskostnader til ledere, og mellomledere. Anonymkode: ef022...5d1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #11 Skrevet 18. juni Nordmenn blir en mangelvare om få år. De fleste kvinner satser på "karriere" og til slutt er det for sent å få mann og barn. Da sitter du der alene og drikker vin på fredagskvelden og ser på søppel-tv-rekka. Anonymkode: 9750b...2e2 2
Knirke Skrevet 18. juni #12 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nordmenn blir en mangelvare om få år. De fleste kvinner satser på "karriere" og til slutt er det for sent å få mann og barn. Da sitter du der alene og drikker vin på fredagskvelden og ser på søppel-tv-rekka. Anonymkode: 9750b...2e2 Gå og legg deg 🧌 3
pennyless Skrevet 18. juni #13 Skrevet 18. juni Jeg har 300kr pr dag, blir ikke mye røkalaks og biff.
AnonymBruker Skrevet 18. juni #14 Skrevet 18. juni Historisk sett har vi opplevd vekst og fred i vesten fra andre verdenskrig til 2001 (9/11) takket være nato og teknologisk fremgang. I et lengre perspektiv har ingen sivilisasjon gjennomgått en slik mulighet, det kunne ikke vare evig. Nå er vi mer tilbake til "normalen" med kriger og kamp om ressurser, dertil vil vi ha en nedtur i standard i forhold til de gode årene. Samarbeid og styrke må til i Europa for å få økonomi og trygge grenser som skaper basis for våre samfunn. Anonymkode: a3411...897 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #15 Skrevet 18. juni Sitat føler Jepp, det er merkeordet. Det går forbausende bra i Norge - langt ifra perfekt, men åpne øyne da vel - men mange føler på at ting blir verre. Den kollektive dypdepresjonen av å henge for mye på nettet og konsumere for mye meningsløse media har helt reelle konsekvenser. Du ser jo i USA hvordan demokratiet kan føre dumme folk til å stemme mot sine interesser - og, du verden, så mye verre livet faktisk blir under fascismen. Anonymkode: 88bf6...817 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #16 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Etter flere år med dypdykk i amerikanske samfunnsproblemer, retter Thomas Seltzer blikket mot eget hjemland. Konklusjonen er, det går feil vei. Det er ikke lenger en automatikk i at barna får det bedre økonomisk enn sine foreldre. Middelklassen forsvinner, de rikeste blir bare rikere, akkurat som i USA. – Kona mi jobber i helsevesenet. Venner, kjente og helt fremmede begynte å fortelle meg at de kjenner noen som sliter. Mange kjenner noen som er utslitt, ufør eller bare ikke får endene til å møtes, sier Seltzer. Samtidig understreker han at dette ikke handler om late folk, men om systemer som svikter. – Den enkleste veien til fattigdom i Norge er å være enslig forsørger og få en langvarig sykdom. Da skal det mye til for at du ikke havner i økonomiske problemer, konstaterer han. – Det begynner det å bli alvorlig. Når folk sier de ikke har råd til å lage flere nordmenn, har vi et nasjonalt problem, sier han. https://www.nettavisen.no/kjendis/thomas-seltzer-med-ny-serie-om-norsk-fattigdom-det-er-hardt-a-vare-fattig-og-det-er-ikke-for-latsabber/s/5-95-2485198 Anonymkode: 4200f...11c Hva er problemet med at barn ikke blir rikere enn sine foreldre? Hvorfor er det ikke bra nok at man klarer seg greit. Nordmenn generelt har aldri hatt så høy levestandard som vi har nå. Jeg er født på slutten av 60-tallet og dagens unge hadde lagt seg ned og grått om de hadde måttet leve på 70-tallet. Vi hadde det helt fint, men den standarden som alle tar for gitt i dag eksisterte rett og slett ikke. Anonymkode: c334f...ab2 3
Portia Catonis Skrevet 18. juni #17 Skrevet 18. juni Dagens unge har mye mer luksus enn vi som vokste opp på 80- og 90 tallet. Mamma la opp bukser for at vi skulle vokse i dem (vidden var dog den samme, så buksene hang og slang frem til de passet, og så ble de pølseskinn). Alle måtte spise opp matrestene i kjøleskapet før det ble laget ny etc. Mange har en forventning om at de «fortjener» velstand, høy levestandard, bil, eid bolig med enerom til barna, selv i lavtlønnsyrker. I USA må man gjerne ha tre slike jobber, og bare såvidt få det til å gå rundt.. Mitt råd til ungdommen i dag, hvis de hadde spurt meg, er å investere i en skikkelig utdannelse, så de slipper å leve fra hånd til munn. Men det er ingen som spør meg, så det blir som det blir…🤭😄 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #18 Skrevet 18. juni Portia Catonis skrev (1 time siden): Dagens unge har mye mer luksus enn vi som vokste opp på 80- og 90 tallet. Mamma la opp bukser for at vi skulle vokse i dem (vidden var dog den samme, så buksene hang og slang frem til de passet, og så ble de pølseskinn). Alle måtte spise opp matrestene i kjøleskapet før det ble laget ny etc. Mange har en forventning om at de «fortjener» velstand, høy levestandard, bil, eid bolig med enerom til barna, selv i lavtlønnsyrker. I USA må man gjerne ha tre slike jobber, og bare såvidt få det til å gå rundt.. Mitt råd til ungdommen i dag, hvis de hadde spurt meg, er å investere i en skikkelig utdannelse, så de slipper å leve fra hånd til munn. Men det er ingen som spør meg, så det blir som det blir…🤭😄 Hva er en "skikkelig utdannelse"? Vanskelig å si, da jeg feks tipper at advokater og leger feks lett kan bli erstattet med AI.... Anonymkode: 9750b...2e2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #19 Skrevet 18. juni Portia Catonis skrev (1 time siden): Dagens unge har mye mer luksus enn vi som vokste opp på 80- og 90 tallet. Mamma la opp bukser for at vi skulle vokse i dem (vidden var dog den samme, så buksene hang og slang frem til de passet, og så ble de pølseskinn). Alle måtte spise opp matrestene i kjøleskapet før det ble laget ny etc. Mange har en forventning om at de «fortjener» velstand, høy levestandard, bil, eid bolig med enerom til barna, selv i lavtlønnsyrker. I USA må man gjerne ha tre slike jobber, og bare såvidt få det til å gå rundt.. Mitt råd til ungdommen i dag, hvis de hadde spurt meg, er å investere i en skikkelig utdannelse, så de slipper å leve fra hånd til munn. Men det er ingen som spør meg, så det blir som det blir…🤭😄 De buksene som din mor tilpasset på 80 og 90 tallet, var nok i mye bedre kvalitet enn de buksene min mor lapper i dag, fordi stoffet er for tynt til å vare. Anonymkode: abe35...028 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #20 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Konklusjonen er, det går feil vei. Det er ikke lenger en automatikk i at barna får det bedre økonomisk enn sine foreldre. Middelklassen forsvinner, de rikeste blir bare rikere, akkurat som i USA. https://www.nettavisen.no/kjendis/thomas-seltzer-med-ny-serie-om-norsk-fattigdom-det-er-hardt-a-vare-fattig-og-det-er-ikke-for-latsabber/s/5-95-2485198 Anonymkode: 4200f...11c Mye av skylden er at vi ofrer økonomien for å oppnå såkalte gode mål. F.eks gjør en boliger mye dyrere å bygge, for å redde kloden fra global oppvarming, balansert ventilasjon og alt mulig drit, nybygg er blitt dyre torturkamre en ikke har råd til å kjøpe, isteden for gode kvalitetsboliger en har råd til. Og en forbyr i Oslo å bygge under 35kvm, fordi det er kjipt å bo smått, la alle bo stort mye bedre enn å bygge små boliger.... 🙄. Så skal en redde dysfunksjonelle samfunn f.eks afghanistan el.l ved å flytte borgerne hit (som bare er å flyttte problemet løser ingenting med mindre du tvangs-assimilerer dem, noe en ikke "kan" for det er jo rasisme og alle kulturer er like gode etc etc). Så skal en ha en offentlig sektor som skal løse alle problemer, men isteden for å kutte ned (noe en må) fordi eldrebølgen gjør det umulig å finansiere dagens nivåer, så skrur en heller opp skattene. Problemet er det går ikke for da taper bedriftene konkurransekraft mot utlandet, det er kommunist fella, en har mange gode mål og vedtar masse gode ting en skal gjøre, men har du ikke råd har du ikke råd. Er som om jeg bestemmer meg for å bygge et "nullutslippshus" til 10 millioner kroner på kredittkort, er det egentlig bra, nei, det er ikke bra, og det er veldig skadelig på sikt. Kulturen vår er også for konform, særlig kvinner dilter etter vedtatte sannheter som om livet deres avhenger av det. I SUPPORT THE CURRENT THING, er ikke bare en meme, det er kvinners livsfilosofi i Norge. Ingen våger si imot noe som helst av vedtatte (åpenbart feilaktige) sannheter. Alle bare jatter med i dødskulten mot undergrunnen. Takk for at dere bruker stemmeretten vi ga dere på en så "god" måte, kvinner. (og tvinger mennene til å dilte etter og bli "male feminists" også, for ellers "får de seg ikke noe for det er ikke attraktivt med kvinnehatere lizzom"). Ting må bli mye verre, før de blir bedre, vi trenger nasjonalt lidelse på enormt nivå, før kvinner vil gå med på å snu kurs. SÅ det i Sverige som har samme greia, først etter sånn hundrevis av bombeangrep (i Sverige av alle land) og borgerkrigstilstander, så innså kvinnene ok kanskje vi gikk litt for langt. Før det bare jublet alle om hvor bra en var og hvordan alt en gjorde var rett selv om alle jo må ha sett og forstått at dette aldri ville gå. Anonymkode: be09b...9f3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå