Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at det er svært få stillingsannonser for juristjobber som ligger ute. Er det vanlig at det er færre jobbannonser nå om sommeren? 

Jeg vurderer jusstudiet, men på grunn av familie- og livssituasjon har jeg ikke mulighet til å flytte lenger enn en time unna der jeg bor, så jeg vet ikke om det lønner seg å studere dette når det blir utdannet flere og flere jurister og det er så få jobber. Er også bekymret med tanke på kunstig intelligens. 

Blir takknemlig for svar fra jurister om hvordan det har vært å få seg jobb!

Anonymkode: d4ae0...5a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har svingt veldig. Da jeg ble ferdig i 2016 var det veldig vanskelig her jeg bor, så måtte finne jobb i en annen kommune. Var enormt mange søkere på jobbene. Da jeg ville tilbake hit i 2020 var det enkelt, få søkere på stillingene og jeg ble kalt inn på intervju på nesten alle stillinger jeg søkte på. Det var noen år vi nesten ikke fikk søkere, og ett vikariat måtte vi bare gi opp, ingen ville søke (i Trondheim). Nå har det tatt seg opp litt. Men generelt har jeg opplevd at man alltids finner jobb, ettersom det er så mye man kan jobbe med som jurist 😊

Anonymkode: de147...421

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det ti år siden jeg var ferdig utdannet, men jeg var heller ikke villig til å flytte så langt på meg. Det var nok litt av grunnen til at jeg ikke fikk jobb før i slutten av september etter studiet. De som var villig til å jobbe noen år nordpå fikk jobb umiddelbart, samt de som var toppstudenter i tillegg til å være i engasjementer under studiet. Så hvis du er sistnevnte går det nok bra uansett. Da jeg lette etter jobb var det verken mer eller mindre jobber på sommeren enn det var resten av året, det går nok i bølger.

Du har absolutt rett i at det utdannes for mange jurister nå, særlig etter at de åpnet for flere studiesteder. Som deg tror jeg KI også vil ta noen av juristoppgavene, så det blir neppe FLERE juriststillinger fremover. KI er ikke god nok til å erstatte jurister (enda), men i mange bransjer vil nok juristenes jobb etterhvert i hovedsak være kvalitetssikring, og det trenger man ikke like mange til. Nå blir det selvfølgelig bare spekulering.

Hadde jeg skulle valgt studie i dag ville jeg ikke valgt juss eller noe annet samfunnsrelatert.

Anonymkode: a7a7b...830

• Liker 1
Skrevet

Jeg var nyutdannet for snart 5 år siden og har opplevd veldig stor etterspørsel i Oslo. Det tok 3-4 måneder å få første relevante jobb (vikariat), men etter den første jobben var på plass har det vært relativt enkelt å bytte jobb. 

Fremtidens jurist er nok en litt annen jurist enn dagens jurist (min spekulasjon). Jeg valgte å kombinere min juridiske grad med en del studiepoeng innen teknologi, smidig arbeidsmetodikk (og litt diverse slikt som er relevant i dagens arbeidsmarked). Det har gitt meg et fortrinn å ikke "kun" være jurist, men å ha supplerende kompetanseområder.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar! 

Anonymkode: d4ae0...5a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...