Gå til innhold

Kan jeg bli med kollegaene ut mens jeg er sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å være sykemeldt betyr ikke at man skal sitte innelåst i hjemmet sitt.

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Overhode ikke. Kan du gå ut, kan du jobbe. Hadde blitt MASSE snakk på min arbeidsplass.

Anonymkode: 7bd1b...9f6

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Overhode ikke. Kan du gå ut, kan du jobbe. Hadde blitt MASSE snakk på min arbeidsplass.

Det sier bare litt om din arbeidsplass....

• Liker 7
  • Nyttig 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å være litt på en quiz og spise en burger er ikke sammenlignbart med å jobbe…

Anonymkode: 5fae8...127

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Så lenge det ikke er fest med drikking. Hadde jeg gått å møtt de. Det er godt for deg å være litt sosial med folk du kjenner og er trygg på.

Anonymkode: 9ac2c...b3c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan du gå ut kan du jobbe? Du kan ikke være seriøs nå? Noe så dumt å skrive. 
Klart du kan være med, TS, det høres ut som du har gode kollegaer🙏

Anonymkode: 044df...a7a

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er sykemeldt (avklart med lege/behandlere og leder) i et par uker til, og skal etter hvert prøve meg gradert tilbake. Jeg jobber i helse, og dette er første gang jeg er sykemeldt. Har jobbet i 11 år. Flere av kollegaene mine vet sånn ca. hva som er årsaken, og de har invitert meg med ut på musikkbingo for å treffes sosialt. Jeg drikker ikke, og de sier jeg bare kan komme og gå som det passer meg.

Likevel sliter jeg med dårlig samvittighet. Flere av de har vært på jobb den dagen, det er høy belastning og bemanningsutfordringer hos oss om dagen, og så skal jeg møte dem ute mens jeg er sykemeldt? Det føles feil, men samtidig savner jeg kontakt og vet at det kunne gjort meg godt. De første ukene var jeg livredd for å gå på butikken, treffe kollegaer tilfeldig, gå tur osv pga dårlig samvittighet. Nå er det bedre❤️‍🩹

Er det greit å takke ja til en sånn invitasjon når man er sykemeldt – og ikke er “syk” på den måten man ligger til sengs? 
Søstera mi sier; «Du er sykemeldt fra jobben, ikke fra livet». Likevel føles det feil og jeg blir usikker på sånt. 

Takk for råd☀️

Anonymkode: 8d0c5...89f

Absolutt! Du trenger ikke være sengeliggende for ikke å klare å jobbe, og hvis du føler det er noe du kan klare, vil det sikkert gjøre deg godt å være litt sosial og møte kolleger. Når du er typen som aldri er syk, tviler jeg på at kollegene dine mistror ditt behov for sykemelding, og de har jo invitert deg for de vil jo gjerne ha deg med ❤️

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dessverre på min også.

Anonymkode: 5f314...2ae

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dessverre på min også.

Anonymkode: 5f314...2ae

Her også.

Anonymkode: 054fc...dd8

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan du gå ut, kan du jobbe.

Dette er bare tøv. Du vet ikke hvorfor trådstarter er sykemeldt engang.

Anonymkode: 44d42...524

• Liker 3
Skrevet

Som du ser av svarene her, ville jeg vurdert det basert på tonen på arbeidsplassen og hva slags innstilling arbeidstakerne har til dette. 
Noen steder kan det føre til dårlig stemning.

På min arbeidsplass er vi heldigvis voksne og fornuftige mennesker som vet at en sykmelding er mellom en person og dens lege, og at vedkommende selv vet best om de kan jobbe eller ikke, og hva de eventuelt orker å gjøre utenom jobb. 
Er noen sykmeldt er de velkomne til å delta på sosiale begivenheter eller komme innom for en kaffe i lunsjen, om de har lyst og orker. For oss er det psykososiale miljøet viktig, og man blir jo ikke fortere frisk om man skal kjenne på dårlig samvittighet eller føle at man må gjemme seg for kollegaene sine for ikke å bli uglesett eller mistenkeliggjort.  

Anonymkode: a0924...fc7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det passer seg ikke. Forskjell å bli invitert og bli "invitert" for at du ikke skal føle deg utestengt dersom du fikk greie på at de var sosoiale på privaten.

Anonymkode: 4754a...a4d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes du skal gå! Jobber selv i helse, og vi oppfordrer sykmeldte til å ikke miste kontakten med arbeidsplassen. Erfaring viser at det kan gjøre terskelen vanskeligere til å komme tilbake. Vi hadde bedt deg om å bli med 😊

Anonymkode: d96f7...974

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det hadde jeg aldri gjort! Hvis du er i stand til det, er du i stand til å jobbe et par timer til dagen også.

Det er virkelig oppskriften på å bli baksnakket samme hva syke og uføre sier her på KG.

Anonymkode: 914b5...d1e

Det er tull! Du vet ikke hva TS er sykmeldt for en gang! Det er ikke sånn at en nødvendigvis er sengeliggende selv om en er sykmeldt! Sånne folk som deg... trist 😕

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg synes ikke det. Jeg var ikke med på sosiale ting med jobb når jeg var sykemeldt. Synes ikke det passer seg. 

Anonymkode: 6ba4d...e05

Var du smittsom? Hvorfor passer det ikke seg? Selv om du ikke fysisk kan delta på jobb, så kan det være bra å holde kontakt med kolleger. 

• Liker 5
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vil du være sosial med kolleger går du innom jobben for lunsj og kaffe, du går ikke på byen. Spesielt ikke når de har tunge dager fordi du er vekke. Det er utrolig usmakelig p vøre i form til bytur og party, men ikke jobbe. Er det sosialt kollegafellesskap du ønsker tar du det på besøk på arbeidsplassen. 

Anonymkode: fb972...a97

Atte hæ? Hun skal jo ikke "på byen", bare være med et par timer å spise og snakke - ikke noe alkohol eller party... Det blir jo ikke særlig annerledes enn å komme inn til lunsj vel? Og er man sykmeldt, er man ikke nødvendigvis i "dårlig form" hele tiden... Og nå skal det være et sosialt lag utenfor arbeidsplassen... Hvorfor er det så stort problem for deg, kontra å komme innom jobb på dagtid? De er jo ute hele arbeidsplassen nettopp for kollegafelleskap.... Jaja, enkelte her inne er rare, altså, og er utrolig fiendtlig innstilt mot folk som er sykmeldt... Du vet ikke engang hva som gjør at hun ikke kan jobbe, glupis :) 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Så klart kan du det! En venninne var sykemeldt med brukket arm. Jobben hennes besto i hovedsak av å bære ting og bruke hendene. Det sier seg selv at hun ikke hadde noe å bidra med på jobb. Skulle hun sitte i sofaen sin mens hun ventet på at bruddet grodde da? Hun dreit heldigvis i hva folk sa og levde så normalt som man kan gjøre med brukket arm. Skulle virkelig bare mangle!

Er man sykemeldt med noe smittsomt derimot så holder man seg så klart hjemme.

• Liker 4
Skrevet

Har vært på kurs med NAV, og de oppfordrer sykmeldte til å være med på sosiale aktiviteter. Det viser seg at det er lettere å komme tilbake på jobb når man har hatt kontakt med kolleger. De sa at det er ønskelig at de møter opp til lunchen, julebord, sommerfest etc. Tror ingen oppegående kolleger vil reagere på det.  

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er sykemeldt (avklart med lege/behandlere og leder) i et par uker til, og skal etter hvert prøve meg gradert tilbake. Jeg jobber i helse, og dette er første gang jeg er sykemeldt. Har jobbet i 11 år. Flere av kollegaene mine vet sånn ca. hva som er årsaken, og de har invitert meg med ut på musikkbingo for å treffes sosialt. Jeg drikker ikke, og de sier jeg bare kan komme og gå som det passer meg.

Likevel sliter jeg med dårlig samvittighet. Flere av de har vært på jobb den dagen, det er høy belastning og bemanningsutfordringer hos oss om dagen, og så skal jeg møte dem ute mens jeg er sykemeldt? Det føles feil, men samtidig savner jeg kontakt og vet at det kunne gjort meg godt. De første ukene var jeg livredd for å gå på butikken, treffe kollegaer tilfeldig, gå tur osv pga dårlig samvittighet. Nå er det bedre❤️‍🩹

Er det greit å takke ja til en sånn invitasjon når man er sykemeldt – og ikke er “syk” på den måten man ligger til sengs? 
Søstera mi sier; «Du er sykemeldt fra jobben, ikke fra livet». Likevel føles det feil og jeg blir usikker på sånt. 

Takk for råd☀️

Anonymkode: 8d0c5...89f

Jeg synes det er rart at det i det hele tatt stilles spørsmål ved om det er "lov" å være sosial når man er sykemeldt. Spesielt når man er sykemeldt nettopp fordi man er sliten eller nedkjørt. Er ikke sosial støtte nettopp det som hjelper oss å bli friske?

Hvis man hadde brukket beinet og noen hadde tilbudt å trille deg ut i sola, hadde vel ingen sagt «burde du egentlig være ute nå»? Så hvorfor er det annerledes når det er hodet som er slitent og ikke kroppen?

Jeg synes du skal gå med god samvittighet. Det sier mye fint om deg at du i det hele tatt vurderer det så nøye. 💛

Anonymkode: 21e79...6f9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Sykmeldt er sykmeldt.

Anonymkode: 12783...b75

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...