AnonymBruker Skrevet 17. juni #1 Skrevet 17. juni Jeg er sykemeldt (avklart med lege/behandlere og leder) i et par uker til, og skal etter hvert prøve meg gradert tilbake. Jeg jobber i helse, og dette er første gang jeg er sykemeldt. Har jobbet i 11 år. Flere av kollegaene mine vet sånn ca. hva som er årsaken, og de har invitert meg med ut på musikkbingo for å treffes sosialt. Jeg drikker ikke, og de sier jeg bare kan komme og gå som det passer meg. Likevel sliter jeg med dårlig samvittighet. Flere av de har vært på jobb den dagen, det er høy belastning og bemanningsutfordringer hos oss om dagen, og så skal jeg møte dem ute mens jeg er sykemeldt? Det føles feil, men samtidig savner jeg kontakt og vet at det kunne gjort meg godt. De første ukene var jeg livredd for å gå på butikken, treffe kollegaer tilfeldig, gå tur osv pga dårlig samvittighet. Nå er det bedre❤️🩹 Er det greit å takke ja til en sånn invitasjon når man er sykemeldt – og ikke er “syk” på den måten man ligger til sengs? Søstera mi sier; «Du er sykemeldt fra jobben, ikke fra livet». Likevel føles det feil og jeg blir usikker på sånt. Takk for råd☀️ Anonymkode: 8d0c5...89f 7 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #2 Skrevet 17. juni Ja, selvfølgelig er det greit! Anonymkode: d2848...f9e 20
TomKrus Skrevet 17. juni #3 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er sykemeldt (avklart med lege/behandlere og leder) i et par uker til, og skal etter hvert prøve meg gradert tilbake. Jeg jobber i helse, og dette er første gang jeg er sykemeldt. Har jobbet i 11 år. Flere av kollegaene mine vet sånn ca. hva som er årsaken, og de har invitert meg med ut på musikkbingo for å treffes sosialt. Jeg drikker ikke, og de sier jeg bare kan komme og gå som det passer meg. Likevel sliter jeg med dårlig samvittighet. Flere av de har vært på jobb den dagen, det er høy belastning og bemanningsutfordringer hos oss om dagen, og så skal jeg møte dem ute mens jeg er sykemeldt? Det føles feil, men samtidig savner jeg kontakt og vet at det kunne gjort meg godt. De første ukene var jeg livredd for å gå på butikken, treffe kollegaer tilfeldig, gå tur osv pga dårlig samvittighet. Nå er det bedre❤️🩹 Er det greit å takke ja til en sånn invitasjon når man er sykemeldt – og ikke er “syk” på den måten man ligger til sengs? Søstera mi sier; «Du er sykemeldt fra jobben, ikke fra livet». Likevel føles det feil og jeg blir usikker på sånt. Takk for råd☀️ Anonymkode: 8d0c5...89f Din søster har helt rett, det å kunne delta litt sosialt betyr ikke at du er frisk nok til å jobbe ! Om dere ikke da har styrkekonkurranser og jobb aktiviteter som en del av opplegget 8
AnonymBruker Skrevet 17. juni #4 Skrevet 17. juni TomKrus skrev (3 minutter siden): Din søster har helt rett, det å kunne delta litt sosialt betyr ikke at du er frisk nok til å jobbe ! Om dere ikke da har styrkekonkurranser og jobb aktiviteter som en del av opplegget Nei. Kun musikkquiz og spise burger i forhåpentligvis fint vær. ts Anonymkode: 8d0c5...89f 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni #5 Skrevet 17. juni Hvis du har en god tone med alle der, så ville jeg definitivt gått, men hvis det er noen kollegaer som du vet baksnakker og lager bråk, hadde jeg holdt meg hjemme. Ikke fordi at de har grunn til å være slik, men det siste du trenger er ekstra stress nå. Anonymkode: adcb2...133 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #6 Skrevet 17. juni Det hadde jeg aldri gjort! Hvis du er i stand til det, er du i stand til å jobbe et par timer til dagen også. Det er virkelig oppskriften på å bli baksnakket samme hva syke og uføre sier her på KG. Anonymkode: 914b5...d1e 8 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni Nei, baksnakking orker jeg ikke nå. Kroppen min er allerede full av stress, angst og uro. Jeg skvetter av alt mulig og overtenker alt. I tillegg er jeg veldig kritisk til meg selv. Jeg orker ikke en eneste ekstra ting nå.Jeg har ikke oversikt over hvem som kommer, ettersom jeg aldri spurte – men jeg vet at vi har litt av alt på jobb. Jeg har flere ganger stoppet folk fra å analysere hvorfor noen er borte fra jobb, så det er ikke utenkelig at jeg blir analysert. Anonymkode: 8d0c5...89f 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #8 Skrevet 17. juni Det kommer helt an på hvorfor duber sykemeldt det. Er du smittsom blir du hjemme, er det annet så kan det sosiale være godt for helsen. Anonymkode: 21e79...6f9 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #9 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det hadde jeg aldri gjort! Hvis du er i stand til det, er du i stand til å jobbe et par timer til dagen også. Det er virkelig oppskriften på å bli baksnakket samme hva syke og uføre sier her på KG. Anonymkode: 914b5...d1e De fleste arbeidskollegaer er heldigvis mer empatiske og voksne enn deg Anonymkode: 363b4...af1 17 8
AnonymBruker Skrevet 17. juni #10 Skrevet 17. juni Jeg synes ikke det. Jeg var ikke med på sosiale ting med jobb når jeg var sykemeldt. Synes ikke det passer seg. Anonymkode: 6ba4d...e05 3 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni #11 Skrevet 17. juni På min arbeidsplass har vi to som er langtidssykemeldte av tilsvarende grunner som deg. De blir sterkt oppfordret av leder til å møte kollegaer en gang i blant, enten komme innom på jobb i lunsjen eller delta på fredagspils. Dette fordi det blant annet vil være lettere for dem å komme tilbake på jobb når den dagen kommer. En av de sykemeldte orker ikke å møte kollegaer enda, mens den andre har vært innom et par ganger i lunsjen. Begge har vært vekke i over et halvt år og har sterke ønsker om å komme tilbake på jobb igjen etter hvert. Så jeg tenker helt klart ja. En annen kollega var sykemeldt i flere måneder etter en planlagt operasjon, hun var stadig innom på jobb for å hilse på. Mye fordi hun kjedet seg veldig når hun ikke var på trening eller hvilte. Veldig kjekt og ble positivt mottatt av alle. Anonymkode: 5b45b...b08 13 7
AnonymBruker Skrevet 17. juni #12 Skrevet 17. juni Hva er årsaken da? Tenker at du vet jo best selv, hvis dette øker sjansen for at du blir bedre så gjør det. Folk kan vel få snakke? Det er ikke ditt problem. Anonymkode: 81d5d...39b 3
enkefru Skrevet 17. juni #13 Skrevet 17. juni Selvsagt! Hos oss blir de som ev er sykemeldt, invitert med når det er noe. Er de i form til det, så deltar de 8 2
Brunhilde Skrevet 17. juni #14 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det hadde jeg aldri gjort! Hvis du er i stand til det, er du i stand til å jobbe et par timer til dagen også. Det er virkelig oppskriften på å bli baksnakket samme hva syke og uføre sier her på KG. Anonymkode: 914b5...d1e Nå er det jo slett ikke sikkert at ts jobber sammen med deg, og glad kan hvem som helst være for det! Jeg syns du skal møte kollegaene dine, ts. Som flere andre her sier, det er lettere å komme tilbake på jobb hvis man holder kontakt. (Jeg har blitt invitert med på firmatur under sykemelding, nettopp fordi arbeidsgiver ser at det er viktig å holde kontakt med kollegaer.) 3 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni #15 Skrevet 17. juni Å være med noen timer sosialt er da bare positivt. De blir noe annet om det hadde vært et heldagsopplegg og/eller med mye alkohol inne i bildet. Er selv leder i privat bedrit og har oppfordre sykmeldte til å delta sosialt eller stikke innom, hvis de føler for det. Det er jo du som er syk og må gjøre hva som er best for deg. Anonymkode: e09bd...357 4 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni #16 Skrevet 17. juni Går helt fint, Har en som kommer joggende hver 14dag med forlenget sykemelding uten at noen løfter et øyebryn Anonymkode: 5de1d...f6a 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #17 Skrevet 17. juni Vil du være sosial med kolleger går du innom jobben for lunsj og kaffe, du går ikke på byen. Spesielt ikke når de har tunge dager fordi du er vekke. Det er utrolig usmakelig p vøre i form til bytur og party, men ikke jobbe. Er det sosialt kollegafellesskap du ønsker tar du det på besøk på arbeidsplassen. Anonymkode: fb972...a97 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #18 Skrevet 17. juni Det finnes forskning og rapporter, blant annet fra NAV og andre, som viser at god kontakt med arbeidsplassen under sykefravær øker sjansen for å komme tilbake i jobb. Så tenker absolutt at det er positivt at du gjør dette. Spesielt når du tar det rolig og holder deg unna alkohol. Det er vel ikke noe verre dette enn å ta en kaffe på byen med dem. Kollegene er imøtekommende og sier at du kan komme/gå som du vil også. Det er lov å være syk og det er ikke ditt ansvar å løse bemanningsproblemer mens du er sykemeldt. Du må gjerne forberede deg på at noen sier det hadde vært bra å få deg tilbake og/eller spørsmål om når du er tilbake. Det er krevende med bemanningsproblemene og skulle ønske du kom tilbake snart -> "Ja, det skjønner jeg kan være krevende. Jeg skulle gjerne vært i form til å bidra, men akkurat nå må jeg prioritere å bli frisk.» Når er du tilbake? -> "Det vet jeg ikke ennå. Jeg følger opp med legen og NAV, og vi tar det steg for steg." Anonymkode: 83301...8be 5 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni #19 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hadde jeg aldri gjort! Hvis du er i stand til det, er du i stand til å jobbe et par timer til dagen også. Det er virkelig oppskriften på å bli baksnakket samme hva syke og uføre sier her på KG. Anonymkode: 914b5...d1e Er innlegg fylt med ignoranse og uvitenhet. Anonymkode: 77ce8...8e1 4 12
AnonymBruker Skrevet 17. juni #20 Skrevet 17. juni Ja, det kan du. Det er mange grunner til å være sykmeldt der man ikke er sengeliggende. Særlig synes jeg du bør møte opp om det er en lengre sykmelding, og du skriver jo at du skal tilbake snart. Er det en sykmelding på en ukes tid, er det rarere å møte opp, med mindre det skyldes brekt arm eller noe slikt. Anonymkode: 09a32...c87 8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå