Gå til innhold

Er utroskap ok? Når den andre part har lagt sex på hylla?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De fleste her svarer at man heller skal gå ut av forholdet enn å være utro. 

Men hvorfor er det den som vil ha sex og ikke får det som skal ta initiativet til å gå ut av forholdet? Hvorfor går ikke den som ikke vil ha sex ut av forholdet? Hvorfor blir man i et forhold med en man ikke vil ha sex med?

Hvis du ikke orker tanken på å ha sex med partneren din bør du ta ansvar og avslutte forholdet. 

Anonymkode: 4077f...ebc

Det er mange som klarer å leve uten sex. Dessuten er det ofte sex i bildet, bare mye sjeldnere enn ønsket fra den ene parten.

Anonymkode: a78da...e7c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Som tittel sier. Er utroskap ok når langvarig forhold og overgangs-ørkenstormen melder seg?

Anonymkode: 3f22c...76b

"Overgangsørkenstormen?" Sjarmerende. 

Men for å svare på spørsmålet, så må du jo nesten spørre deg selv om det hadde vært ok for deg hvis kona var utro hvis du pga sykdom, medisiner e.l. ble impotent en periode? Eller av andre grunner ikke kunne/orket ha sex. 

Anonymkode: 11db5...0a8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Majer skrev (2 timer siden):

Dersom sexen blir redusert i løpet av forholdet og det ikke skyldes at den andre parten har endret atferd så er det absolutt greit å ha sex med andre. Da har man brutt en utskrevet kontrakt. 

Folk har forskjellige syn på hva som er utroskap og jeg er så lei av at noen holdninger skal være "De rette". Jeg vil feks si det er utroskap å ta på dørhåndtak hos andre med bare hender siden urin beveger seg nesten fem meter, og sæd ikke nødvendigvis er verre enn urin. I mine øyne er det også utroskap når noen tar på overflater som har tarmbakterier på seg og deretter tar seg i ansiktet. Enhver form for omgangssyke i et forhold er altså et resultat av utroskap. Men folk er jo forskjellige....

Det "rette" vil når det savnes eksplisitt avtale, være det som vil være naturlig å forvente i vår kultur generelt og mer spesifikt annen informasjon fra sin partner når man ble sammen. 

Dette er vel nok så ukomplisert for de fleste. Er det sånn at man ønsker å ha mulighet for sex med andre når man er i et forhold, uten å være utro, så tar man opp det ønsket og får det avklart. Hvis man ikke har gjort det, så gjelder det som er kulturell norm. 

Nok så ukomplisert. 

AnonymBruker
Skrevet

Utroskap er ikke greit, men ville tatt det opp med partner, for det er jo et stort problem. Gi et ultimatum. Enten må jeg få ligge med andre, eller så går jeg fra deg, typ.

Anonymkode: d08bc...db8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva om man ikke har økonomi til å gå? 

Anonymkode: 041bc...7a7

Hva om den som er utro ikke har økonomi til å gå?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva om man ikke har økonomi til å gå? 

Da er man i forholdet på feil premisser. Da har du allerede innrømmet for deg selv at du ikke elsker partneren. Hvis du fortsetter å være i et forhold bare fordi du ikke har råd til å gå ut av det, ikke fordi du elsker hen, burde det ikke være viktig for deg om partneren har sex med andre eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da er man i forholdet på feil premisser. Da har du allerede innrømmet for deg selv at du ikke elsker partneren. Hvis du fortsetter å være i et forhold bare fordi du ikke har råd til å gå ut av det, ikke fordi du elsker hen, burde det ikke være viktig for deg om partneren har sex med andre eller ikke. 

Jeg er av den oppfatning at det viktigste for meg er at partneren kan ha det bra. Setter ikke sperrer på andre. Det er helt opp til dem.

Om jeg feks hadde vært for syk til å ha sex med partneren min, så hadde jeg tenkt at hen står fritt til å ha sex med andre.

Skrevet

Hva som er OK og ikke, det må være opp til de involverte.

I utgangspunktet så vil jeg si at det ikke er OK å gå bak ryggen på ektefellen. Nå har jeg ikke noe til overs for å legge premisset: "nå har jeg bestemt meg for å leve i sølibat, nå avslutter jeg sexkarriéen min, så da får du værs'go' å rette deg etter det og gjøre det samme du også," heller.

Så jeg ser det slik at det er tre utveger når sexdøra er stengt:
1: føye seg. Ekteskapet er sexløst og den døra er stengt (hvem garanterer for at det ikke blir skilsmisse fordi den som i utgangspunktet stengte døra konstaterer at forholdet manglet nærhet?)
2: konstatere at nærhet, ømhet og intimitet faktisk betyr noe, og at man ikke vi forbli i et forhold på det premisset, og ta konsekvensen av det.
3: si fra om at, javel, hvis jeg ikke "får mat hjemme, så spiser jeg ute" - Ja, eller nei - og evt gå til 1 eller 2, eller badoo, Asley Madison (finnes visstnok fremdeles), eller på byen.

Alternativ 3 er det som kommer nærmest trådstarten. Går begge parter med på løsningen, så er det greit for meg. Men ikke gå bak ryggen.

(Det er ikke tema her om hvorfor døra blir stengt: sykdom, fikse idéer, eller at man ikke tenner (hvorfor er man sammen da?) - her diskuterer vi hva som er greit i slike tilfeller.)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva om den som er utro ikke har økonomi til å gå?

Synes det må være opp til den personen som evt vurderer å være utro. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Synes man skal unne hverandre sex. Det er viktig for helsa.

Har du noen gang hørt om ubetinget kjærlighet?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja jeg syns det er ok. Og har også vært i den situasjonen hvor jeg var utro pga mangel på sex i en årrekke. Endte tilslutt med at jeg gikk fra han (forelsket meg i han jeg var utro med og vi er samboere i dag).

Anonymkode: 45ed2...1f4

Da burde du avsluttet det før du var utro. Absolutt ikke greit. Usmakelig til de grader. 

Anonymkode: 0b82f...947

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare skille deg?

Anonymkode: 24553...ae6

AnonymBruker
Skrevet

Ja om partner er enig. Alle sier man må gå fra hverandre men hvorfor? Om begge er fornøyd med hvordan forholdet er utenom sex, så er det ikke galt å få delt fra andre. Enkelte er bare ikke interessert i sex etter overgangsalderen, det bør respekteres. Betyr ikke at man må leve alene i andre aspekter av livet.

Anonymkode: c8c73...89b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei absolutt ikke greit uansett. Det er ganske så usmakelig faktisk. Hadde jeg datet en person å han hadde sagt han hadde vært utro med noen tidligere, så hadde jeg droppet personen med en gang. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja om partner er enig. Alle sier man må gå fra hverandre men hvorfor? Om begge er fornøyd med hvordan forholdet er utenom sex, så er det ikke galt å få delt fra andre. Enkelte er bare ikke interessert i sex etter overgangsalderen, det bør respekteres. Betyr ikke at man må leve alene i andre aspekter av livet.

Anonymkode: c8c73...89b

Om partner er enig så er det jo ikke utroskap, men åpent forhold. Ts tenker vel på utroskap bak ryggen på partner å det er ikke greit

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Som tittel sier. Er utroskap ok når langvarig forhold og overgangs-ørkenstormen melder seg?

Anonymkode: 3f22c...76b

Bare om dere har snakket sammen om dette problemet og den andre parten ikke tar tak i sin mangel på sexlyst/ velger å ikke gjøre det!

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vanvittig egoistisk. Meg meg og atter meg. Skjønner godt det ble tørke. 

Dårlig moral, lite empati og lite konsekvens tenkning.

Anonymkode: f1a7d...8c4

Det med empati kan diskuteres...

En som ikke har lyst på partneren sin i et forhold og alikevel vil være i forholdet, og samtidig nekter hen å ha sex med andre?...

Er ikke det ganske egoistisk da? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du kan jo bare skille deg?

Anonymkode: 24553...ae6

Det er selvfølgelig det beste. Ikke alle som har råd til å skille seg...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at når en av partene ikke vil eller kan ha sex lenger, så ligger mye av ansvaret på den som ikke vil ha sex til å foreslå minnelige løsninger. Men det virker som mange er av den oppfatning at det er den som fortsatt vil ha sex som må tilpasse seg og ikke omvendt.

De fleste kommentarene her sier at den som fortsatt ønsker sex må skille seg fra partneren. Det er jo litt drastisk visst forholdet fungerer på de fleste plan bortsett fra sex.

Om kommunikasjonen ikke fungerer optimalt i et forhold så kan man kompensere med å ha noen venninner/kamerater. Om partenere mangler felles interesser så kan det også kompenseres med å gjøre dette med venninner/kamerater. Men når det gjelder sex, så skal man bare finne seg i det.

Anonymkode: 7cce6...3a7

• Liker 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Det "rette" vil når det savnes eksplisitt avtale, være det som vil være naturlig å forvente i vår kultur generelt og mer spesifikt annen informasjon fra sin partner når man ble sammen. 

Dette er vel nok så ukomplisert for de fleste. Er det sånn at man ønsker å ha mulighet for sex med andre når man er i et forhold, uten å være utro, så tar man opp det ønsket og får det avklart. Hvis man ikke har gjort det, så gjelder det som er kulturell norm. 

Nok så ukomplisert. 

Du tenker det er ukomplisert å foreslå et åpent forhold? Det høres litt teoretisk ut. Et forhold er ikke en vanlig forretningsavtale.

Hvis jeg fikk et sånt forslag ville jeg sagt ja, men bare fordi det uansett ikke var noen vei tilbake til et normalt forhold. Jeg kunne like gjerne sett hvordan det utspilte seg før alt gikk til helvete.

Faktisk tror jeg et tilfelle av impulsiv utroskap ville vært lettere å komme over.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...