Gå til innhold

I hvilke butikker får jeg kjøpt små poteter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hva heter de ulike typene små poteter?

Anonymkode: 7ee91...2f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste matbutikker har vel en variant av småpotet/delikatessepotet/perlebotet...kjært barn har mange navn avhengig av produsent og pakkeri, men det er ofte dobbelt så dyre som vanlig potet. Etter min mening kan du like gjerne kjøpe vanlig potet, dele de i mindre biter, tilberede og servere som småpotet.

Hilsen potetbonde....

Anonymkode: d6b3b...abb

Skrevet

Kjøpte pose med små gule poteter på coop extra her om dagen, de hadde noen flere typer også men husker ikke navnet på noen av de. 

Er vel kanskje forskjellig utvalg fra butikk til butikk.

Skrevet

Meny pleier å ha både røde og gule morenepoteter, de er små, og noen enda mindre som kalles perlepoteteter. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fleste matbutikker har vel en variant av småpotet/delikatessepotet/perlebotet...kjært barn har mange navn avhengig av produsent og pakkeri, men det er ofte dobbelt så dyre som vanlig potet. Etter min mening kan du like gjerne kjøpe vanlig potet, dele de i mindre biter, tilberede og servere som småpotet.

Hilsen potetbonde....

Nei, det blir ikke det samme. Det bakvendte er at da jeg bodde i Hellas, kunne man få små, delikate poteter ("patatoules") på markedet til en slikk og ingenting. De store kostet tre eller fire ganger så mye. Jeg tror grekerne tenker at de små er litt mislykka og annenrangs.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt på kiwi. 

Anonymkode: 7feba...1b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dyrk selv! Enkleste sak i verden . 

Anonymkode: bc0c3...c32

AnonymBruker
Skrevet
Pawn Hearts skrev (8 timer siden):

Nei, det blir ikke det samme. Det bakvendte er at da jeg bodde i Hellas, kunne man få små, delikate poteter ("patatoules") på markedet til en slikk og ingenting. De store kostet tre eller fire ganger så mye. Jeg tror grekerne tenker at de små er litt mislykka og annenrangs.

Småpotet i Norge er trolig blitt dyre fordi de ofte blir dyrket frem spesielt. Det krever litt spesielt utstyr og dyrkingsteknikk og avlingene blir ganske små, derfor blir potetene dyrere. Men kanskje aller mest handler den høye prisen på småpotet om at vi som kunder faktisk er villige til å betale mer for de små delikatessene enn for de større potetene. Butikkene tilpasser seg jo alltid kundenes betalingsvilje, og prisen i hylla gjenspeiler det. Ingen kjøpmann vil jo selge noe billig, dersom han kan sette opp prisen og selge like mye.

Andre steder, du nevner Hellas, er nok småtpotet mer rester etter at de har sortert ut de større potetene som de helst vil ha. Da er det en bonus å få litt betalt for de små også i stedet for å kaste de.

Jeg dyrker selv poteter, men dyrker for industrien og mottakeren av min produksjon vil ikke ha små poteter. Jeg får faktisk nesten ikke betalt for poteter som er mindre enn 6 cm i diameter. Det fører til at mine maskiner og min høsteteknikk legger igjen de minste potetene på jordet fordi det lønner seg ikke for meg å ta vare på dem og betale for lagring og transport av noe som ikke farikken vil ha. "Men du kan jo bare selge dem som småpotet", tenker du kanskje. Ja, det hadde vært fint, men så er det nok feil potetsort, da. De jeg dyrker har feil form og feil skalltype slik at de ikke vil være attraktive som småpotet i sammenlikning med andre. Det finnes noe slikt som 5000 ulike potetsorter i verden, og kanskje 30-40 av disse dyrkes i Norge, og de har ulike egenskaper som gjør dem egnet til ulik bruk.

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (12 timer siden):

Meny pleier å ha både røde og gule morenepoteter, de er små, og noen enda mindre som kalles perlepoteteter. 

Eurospar har også disse. :) Anbefales, er mer delikate og har finere skall enn alt jeg har prøvd av alternativer fra andre butikker.

Anonymkode: bf5f2...4d3

Skrevet

Ryddet for innlegg skrevet på dialekt.

Chantielle mod.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...