Gå til innhold

Hva spiser gjennomsnittspersonen i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tror der gjennomsnittspersonen i Norge spiser på en uke? Hva består kostholdet i? Er det bra nok? Jeg har de siste årene spist ganske strengt og får beskjed fra de rundt meg om å kose meg mer, slappe av og ikke ta det så nøye. Så nå lurer jeg egentlig på hva som er det vanlige 😅 typisk frokost, lunsj og middag? Hvor mye godteri etc.? 

Anonymkode: d4886...63f

• Nyttig 1
Skrevet

Der tror jeg variasjonene er helt enorme og mye er normalt. Definer gjennomsnittspersonen litt mer (alder, økonomi, livssituasjon) så kan jeg spekulere i vei. 😂

Anonymkode: 7994e...7f4

• Liker 2
Skrevet

Tipper: Kaffe og Brødskiver til frokost og noe fra kantina til lunch

• Liker 2
Skrevet

Brødskive, brødskive, brødskive, grandiosa, brødskive og så litt ribbe til jul. 

Anonymkode: 0fc30...404

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

60% ultraprossesert er vel snittet. Så kostholdet til folk flest er helt krise. Ser det på jobben min også, det står dårlig til generelt. At 70% er overvektige bekrefter vel det. 

Anonymkode: a7a6c...4ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det ikke noe statistikk på at en gjennomsnittsfamilie bruker under en time per døgn på all matlaging? Det er veldig lite, synes jeg. 

Anonymkode: d0db4...820

Skrevet

Tror ikke jeg kjenner en eneste person som ikke drikker energidrikker eller brus hver eneste dag. Så det ødelegger jo mye om de ellers spiser greit.

Anonymkode: 074bb...23d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, folk er opptatt av å kose seg. Hver dag. At «kosen» ødelegger tarmen er ikke så nøye. Viktigste er at det smaker godt og er billig 🙄

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tror ikke jeg kjenner en eneste person som ikke drikker energidrikker eller brus hver eneste dag. Så det ødelegger jo mye om de ellers spiser greit.

Anonymkode: a7a6c...4ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Varierer mye, føler jeg. Men synes generelt omgangskretsen spiser variert og sunt. Og ikke har forholdet mat=kos - det er egentlig bare her inne jeg leser om ting som å "kooose seg", "unne seg", og så videre. 

På jobb for eksempel så er det kanskje halvparten som tar kake når det er kakefredag, og ingen som kommenterer noe rundt hvem som ikke tar. Jeg tar kanskje en av fem ganger. Jeg er ikke så glad i søtt. Men er jeg sulten så tar jeg litt. 

Og om jeg og mannen har lyst på pizza en kveld så bestiller vi det, uten en prat om å "unne oss". 

I lunsjen på jobb i går (vi har varmmat, salatbuffet, brød og variert pålegg, eggerett, suppe, yoghurt med toppinger). Tok de fleste varmmat med litt salat til. Noen hentet seg en yoghurt etterpå. Og så har jeg ei venninne som jevnt tar suppe og en skive. Mens jeg foretrekker salatbar om varmmaten er med rødt kjøtt. 

Anonymkode: 733e7...460

AnonymBruker
Skrevet

Kostholdet til den gjennomsnittlige nordmann er ikke spesielt bra. Som noen skriver over er de fleste voksne overvektige, og de fleste matvarene vi kjøper er ultraprosessert. Det er nok store sosiale forskjeller her. 

Det hjelper ikke å spise sukkerfritt og lavfett når prosessert mat forstyrrer kroppens naturlige funksjoner. 

Anonymkode: e8226...f8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg kjenner veldig mange som ikke drikker brus eller energidrikk til hverdags, inkludert meg selv. 

Anonymkode: 8a664...716

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kjenner veldig mange som ikke drikker brus eller energidrikk til hverdags, inkludert meg selv. 

Rettelse så tror ikke jeg at jeg kjenner noen under ca 60 som gjør det.

Alle under 35-40 drikker mye energidrikker og de mellom 35/40-60 mye brus og spesielt sort brus med kunstig søtning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alle under 35-40 drikker mye energidrikker og de mellom 35/40-60 mye brus og spesielt sort brus med kunstig søtning.

Du må ha en spesiell omgangskrets? De jeg kjenner mellom 30-50 drikker lite brus og enda mindre energidrikk. Selv foretrekker jeg vann (drikker litt farris da, kanskje 1-2 ganger i uka). Jeg er 43.

AnonymBruker
Skrevet

Drikker aldri brus eller energidrikker.Heller ikke øl-svært sjelden alkohol.Det går i kaffe,juice og vann.Spiser helst knekkebrød med ost og skinke.Er glad i salater,spiser aldri poteter.Men er litt svak for chips,så det kjøper jeg av og til.Liker best fisk til middag,sjelden kjøtt.Er over 60 ,klarer å holde vekta ved å kutte ut usunne ting.Det er ikke vanskelig!

Anonymkode: c369f...6bc

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kollektivt er vi for feite, så gjennomsnittetspersonen spiser for mange kalorier.

Anonymkode: 79c15...c53

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er under den alderen og drikker ikke enrgi drikke, og aldri brus i hverdag, kose meg litt med det i helger.

Jeg prøve og klare ofte å spise sunt og variert, men må innrømme at det blir samtidig en del lette middager av og til, når tidsklemma kommer og/eller du ikke gidde så er det herlig å slenge noe ferdigmat rett i miktoen 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, si det... det er nok litt forskjeller her på hvor man bor, utdanningsnivå, etc. 

Mener jeg leste et sted at vi er et av de landene som konsumerer mest frossenpizza. Vi er vel også blant landene som drikker mest Pepsi Max, og kaffe.Og det tar jo av med energidrikker - jeg liker det ikke, men jeg ser jo hvordan det er fulle skap med bare det i butikkene, så det er tydeligvis en hit. Pølser må det også gå mye av ut fra mengden av det i disken. Og øl. Og sjokolademelk.

Jeg jobber i en litt prestasjonskultur i Oslo, jeg vil tippe min omgangskrets/kolleger spiser hakket sunnere enn snittet. Men ingen som virker strenge likevel, er det kake i kaffesonen så går den ned på høykant. Jeg vil tro de fleste spiser sånn knekkebrød/havregrøt/yoghurt til frokost, brødskive eller salaten/varmmaten i kantina til lunsj, hjemme har de vel helt "vanlige" middager hvor en dag er fisk og en dag er vegetar. Og så har alle noe de synder på, elsker lakris, eller chips, eller brus, men blir litt mer sånn helgeting for mange tror jeg, spesielt de med barn som man prøver å oppdra til å ikke spise godteri hver dag.

Få eller ingen overvektige i min krets.

Anonymkode: 986b8...f40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg kjenner ingen som drikker dette hver dag. 

De fleste jeg kjenner drikker ingen av delene. Ikke fast, i alle fall. 

Anonymkode: 733e7...460

AnonymBruker
Skrevet

Min typiske matdag:

Kaffe og vann klokken 07.

2 skiver toastet brød med Philadelphiaost, kalkunfilet, ost, honey mustard dressing og paprika. Vann å drikke. Klokken 11.

Earl Grey te med en dæsj soyamelk og vann klokken 13. Av og til 1 stk sjokoladekjeks.

Til middag har vi som regel kylling, kalkun eller svinefilet. Tilbehør er salat, grønnsaker, sopp surret i creme fraiche og timian, tzatziki laget med kefir og couscous-salat. Klokken 16. Vann å drikke.

Kveldsmat er en skål med appelsin, blåbær, mango, kiwi, muesli, gresskarfrø, valnøtter , kefir, hakket mørk sjokolade og honning. Klokken 20. Vann samt rooibos-te å drikke.

Anonymkode: e5402...a55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...