Gå til innhold

Hvordan er kosten hos barnehagebarn generelt i befolkningen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De fleste vet nok at barnehagene har begrenset budsjett, og dermed blir det gjerne lite variasjon og kvalitet. 

Det som forundrer meg er matpakkene til barna. Ser flere sender med pizza, vafler, disse yoghurtene som er nærmest som godteri, mellom barer, sjokoringer, boller, pastaskruer med ketsjup, riskaker, loff, tørket frukt. Noen sender sikkert med litt rester fra helgen eller noe litt ekstra godt en gang i uken. Men jeg ser såpass mange matbokser med denne typen mat i løpet av uken, at det virker som dette er normalen for en del. Jeg vet dette da jeg ofte leverer sent. Matbokser legges i en kurv, mange er gjennomsiktig. Er også barn som kommer bort og kan si "jeg har pizza" osv.

Så er det sikkert noen som har diagnose og må få i seg noe, selv om det kun er snakk om pastaskruer. Men dette kan jo bare være fåtallet? Lærer ikke barna raskt at de må spise det de får sendt med i barnehagen, eller er foreldre redde for at barnet ikke kommer til å spise fordi de ikke vil ha sunn mat? Er det lite kunnskap? Er det mer lettvint å hive oppi noe raskt i matboksen? 

Anonymkode: 028be...562

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sender med en del pizzaboller og vafler. Pizzabollene er like sunne som brødskiver og vaflene er fulle av pastinakk og gulrot🤷🏻‍♀️ ungen drikker ikke melk, så ja, noe yoghurt blir det. En miks av UP og ikke UP blir det uansett. Jeg er ikke redd for at ungen ikke spiser, og jeg har en del kunnskap. Men tid og energi strekker ikke til, så da får sånn 50% være godt nok.

Anonymkode: 62f21...b0a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i et par bhg og der har matpakkene  vært variert for det meste. Går mest i brødskive og poseskyr. Men, foreldrene varierer mye. Noen har veldig spennende matpakker og noen får samme brødskive med leverpastej hver dag. Er 1 barn av 40 som får sjokolade hver dag, og et par barn som får en kjeks en gang i uka. De fleste får sunn matpakke med seg. Eller sunn nok. 

Anonymkode: be0ef...257

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

FHI utfører jevnlig undersøkelser om kostholdet i befolkningen, inkludert mange om barn i ulike aldersgrupper. Du finner dem her: https://www.fhi.no/le/studier/nasjonale-kostholdsundersokelser/

Pizza og vafler er vel ikke så gærnt? Det kan lages sunt med grovt mel og grønnsaker. Pastaskruer og tomatsuppe er en barnehageklassiker og sukkeryoghurt serveres også i mange barnehager, det er ikke noe mer usunt når det kommer i matpakke.

Anonymkode: 565f8...5c9

AnonymBruker
Skrevet

Yoghurt er jo ikke godteri da. Det inneholder mange gode næringsstoffer også. 

Anonymkode: 3a3fe...e85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på når yoghurt ble så ille. Min fikk alt uten om frokost og da hadde de ofte yoghurt,  med havregryn og bær.

Pizza snur med grovmalt mel er nå ikke noe mer usunt en kneip med skinke og ost. Vi hadde nå i pizza snur grovt mel, revet gulrot, ost, tomatsaus, skinke eller elgkarbonade. 

Anonymkode: 68e10...13d

• Liker 1
Skrevet

Vet du innholdet i alt dette da? Jeg lager store kvanta matvafler, matmuffins og havrelapper som jeg fryser med lunsj i barnehagen som formål. Min sønn liker ikke brød og jeg må derfor bake annet som han liker. Disse bakevarer inneholder grovt mel, havregryn, f.eks gulrot, kokosmelk etc.

Maten er både sunn og næringsrik, men ja, det ser jo ut som han får muffins og vafler hver dag. Yoghurt får han også, det er bra for magen og om det er litt sukker i den yoghurten tror jeg det går aldeles utmerket.

Hadde faktisk satt pris på om personalet i bhg spør meg direkte om det er noe som bekymrer dem vedr. kostholdet hans i stede for å opprette tråder på kg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har jobbet i et par bhg og der har matpakkene  vært variert for det meste. Går mest i brødskive og poseskyr. Men, foreldrene varierer mye. Noen har veldig spennende matpakker og noen får samme brødskive med leverpastej hver dag. Er 1 barn av 40 som får sjokolade hver dag, og et par barn som får en kjeks en gang i uka. De fleste får sunn matpakke med seg. Eller sunn nok. 

Anonymkode: be0ef...257

Er det lov med kjeks og lignende i matpakken da? Jeg har bare tatt det som en selvfølge at søtsaker ikke er lov i matpakken inkludert sjokoladepålegg, syltetøy, kjeks, ordinære vafler osv.

Anonymkode: af43b...ae1

AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (2 minutter siden):

Vet du innholdet i alt dette da? Jeg lager store kvanta matvafler, matmuffins og havrelapper som jeg fryser med lunsj i barnehagen som formål. Min sønn liker ikke brød og jeg må derfor bake annet som han liker. Disse bakevarer inneholder grovt mel, havregryn, f.eks gulrot, kokosmelk etc.

Maten er både sunn og næringsrik, men ja, det ser jo ut som han får muffins og vafler hver dag. Yoghurt får han også, det er bra for magen og om det er litt sukker i den yoghurten tror jeg det går aldeles utmerket.

Hadde faktisk satt pris på om personalet i bhg spør meg direkte om det er noe som bekymrer dem vedr. kostholdet hans i stede for å opprette tråder på kg.

Tolket det som at en mor har opprettet tråden. 

Anonymkode: af43b...ae1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De fleste vet nok at barnehagene har begrenset budsjett, og dermed blir det gjerne lite variasjon og kvalitet. 

Det som forundrer meg er matpakkene til barna. Ser flere sender med pizza, vafler, disse yoghurtene som er nærmest som godteri, mellom barer, sjokoringer, boller, pastaskruer med ketsjup, riskaker, loff, tørket frukt. Noen sender sikkert med litt rester fra helgen eller noe litt ekstra godt en gang i uken. Men jeg ser såpass mange matbokser med denne typen mat i løpet av uken, at det virker som dette er normalen for en del. Jeg vet dette da jeg ofte leverer sent. Matbokser legges i en kurv, mange er gjennomsiktig. Er også barn som kommer bort og kan si "jeg har pizza" osv.

Så er det sikkert noen som har diagnose og må få i seg noe, selv om det kun er snakk om pastaskruer. Men dette kan jo bare være fåtallet? Lærer ikke barna raskt at de må spise det de får sendt med i barnehagen, eller er foreldre redde for at barnet ikke kommer til å spise fordi de ikke vil ha sunn mat? Er det lite kunnskap? Er det mer lettvint å hive oppi noe raskt i matboksen? 

Anonymkode: 028be...562

Pizza er jo bare supertynt brød med tomatsaus, grønnsaker og ofte kjøtt i tillegg til osten? Og vafler er jo mye sunnere enn brød. Masse egg, bananer, melk, havregryn og litt mel til å binde det sammen. Men ut over det er jeg enig, og jeg regner med du ikke snakker om hjemmelaget pizza og sunne vafler, med tanke på resten av det du ramser opp, som er rent søppel og ikke noe man burde gi barn annet enn en gang hvert jubelår. 

Nordmenn har elendig kosthold, ekstremt mye brødmat og ultraprosessert mat, og de fleste serverer barna enda kjipere mat enn de spiser selv - jeg slutter ikke å sjokkeres over hvor mange på KG som legger barna før klokka sju etter å servert dem Toro-suppe eller annet søppel, for så å kose seg med ordentlig, god middag selv 😳

Anonymkode: 68fe9...a56

Skrevet (endret)

Jeg legger brødskiver med gulost/brunost/snøfrisk/Tulip-leverpostei, grove pannekaker med f.eks. brunost, tomater, gulrot, paprika, eple, pære, banan, blåbær, mango, noen ganger en vanlig yoghurt (Tine e.l., men til barn, da det er bittelitt mindre sukker), noen ganger en ostepinne. Kan være jeg legger ved litt knekkebrød (som er litt salt). Ikke alt på én gang, men det er alltid brød, grønnsaker og litt frukt, og innimellom yoghurt eler ost ekstra. En stund var egg veldig populært, men uheldigvis ikke lengre. Noen ganger er det røkelaks i burritolompe.

Nei, mine får ikke pizza (med mindre det er hjemmelaget), polarbrød, ihvertfall ikke energibar eller annet godteri. Ikke noe galt med ketchup, egentlig (ja, det er sukker i det, men det spises ikke i store mengder). 

Endret av katties
AnonymBruker
Skrevet

Kosten i barnehager er mye bedre enn på skoler.  Det er der sjokoladene, skolebollene og dessertene dukker opp. Vil anbefale deg å ikke bry deg om andres mat. Du vet ikke hva de spiser hjemme, hva maten inneholder, hvor ofte osv, og jeg fatter ikke at det kan interessere deg! De som bare har vann, drikker kanskje brus hjemme, hva vet vel du? Et barn som annonserer det har pizza med seg, har sikkert ikke pizza hver dag (og hva er galt med pizza?). Du trenger ikke bekymre deg for andre.

Anonymkode: 09972...826

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...