Gå til innhold

Hjelp, går dette an og spise nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Laget hjemmelaget fløtegratinerte poteter, tok masse ost oppå ( ferdig revet fra Synnøve) for så å oppdage at det var mugg på det som lå igjen nedi i posen. Utløpsdato er i august, og den var ikke åpnet. Begynte å steke og fant ut jeg måtte google, og da står det at bakteriene drepes nødvendigvis ikke ved steking. Tok dermed å skrapte av all osten og tok ny på som jeg hadde i kjøleskapet , og stekte videre. Kan jeg spise dette uten å bli dårlig tror dere? 

Anonymkode: 116c8...963

Skrevet

Ja, det går bra.

Anonymkode: cf88d...640

• Liker 2
Skrevet

Det ville jeg ikke tatt sjansen på. Muggsopp kan skape temmelig gufne effekter, og det er ikke bare magereaksjoner.  Hvor mye av det som har blandet seg med resten av potetgratengen er umulig å vite. 

Mugg er for øvrig ikke bakterier; det er sopp. Soppsporene danner giftstoffer, og giftstoffer drepes ikke nødvendigvis ved høy temperatur. 

Anonymkode: a7ee9...32f

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde spist det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde spist det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde dratt på butikken og kjøpt ferdig fløtegratinerte poteter denne gangen.

Anonymkode: cb417...035

Skrevet

Spiste ost med en ørliten grønn prikk jeg ikke hadde sett da det var på siden. Diare i ca 8-10 timer. Kunne gå på jobb men kjipt. Så jeg sier nei😬

• Hjerte 1
Skrevet

Takk for svar dere ! Endte med at jeg hev alt og kokte ris til i stedet. Jækla kjipt da det er litt jobb med de potetene 🫣 men alternativet er verre tenker jeg 🤢

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 17.52):

Takk for svar dere ! Endte med at jeg hev alt og kokte ris til i stedet. Jækla kjipt da det er litt jobb med de potetene 🫣 men alternativet er verre tenker jeg 🤢

Du gjorde det rette. Selv spiser jeg aldri noe jeg er usikker på med tanke på sopp og bakterier. Den ugne følelsen man går med i timer etter måltidet og kjenner etter, går det bra eller går det ikke bra, ja det er det ikke verdt.

Når det er sagt er det nok mye man har spist med både det ene og det andre uten å vite om det og det har gått bra.

Endret av NinaLisa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...