AnonymBruker Skrevet 17. juni #1 Skrevet 17. juni Hei! Jeg var faktisk litt usikker på om jeg skulle legge denne inn under "mat og drikke" eller "kropp og helse". Men siden det hovedsaklig handler om nøtteallergi, så tar jeg en sjans på å publisere det her. Jeg er en person som generelt sliker mye med allergi (på alle fronter omtrent). Dette har jeg fått påvist med prikketest, men også i aller høyeste grad fått kjent på i praksis og i dagliglivet også. Men når det gjelder nøtter, så er det noe som er litt rart. Jeg prøvde peanøtter, hasselnøtter og mandler når jeg var liten. Da begynte jeg å klø voldsomt i halsen og munnen. Føltes som at ting "snurpet seg sammen", og jeg strevde med å puste. Har alltid syns dette har vært kjedelig, for nøtter virker fristende. Jeg prøvde i voksen alder å spise valnøtter, og dette gikk overraskende bra! Merket ingen ting. Og nå har jeg begynt å eksperimentere med asiatisk matlaging, og funnet ut at jeg tåler pinjekjerner godt. Takk og lov, for det smaker helt nydelig! Greia er nå at jeg tør ikke å prøve meg på peanøtter, men ønsker å prøve meg på cashewnøtter. Det er skummelt å prøve ting som man potensielt kan reagere på, men jeg har epipennen klar. Og så finner jeg jo ut at det er cashewnøtter i pestoen jeg pleier å spise! Det er den grønne pestoen fra Barilla 😀 Spørsmålet mitt er egentlig bare "da må vel dette gå bra, eller?" Og det overrasker meg at det er så store forskjeller mellom ulike typer nøtter og hvilke proteiner de har. Men så er det en som "sitter på skulderen min" og forteller meg at jeg burde uansett være redd for anafylaktisk sjokk. For det kan jo være mengden som er så liten i pestoen at jeg tåler det. Om det blir høyere konsentrasjon, så kan det gå rett vest. Jeg oppfattes sikkert litt pinglete nå. Men det er skummelt å prøve når man har opplevd sånt før. Hva tenker dere? Skal jeg bare kjøpe en pose cashewnøtter og prøve? Eller skal jeg være på den sikre siden og droppe det? Og bare fortsette å bruke pinjekjerner? Anonymkode: ba486...23f
AnonymBruker Skrevet 17. juni #2 Skrevet 17. juni Dette syns jeg du bør diskutere med lege som har fagkunnskap til å svare deg på, det kan bli farlige synsinger fra folk i et forum når det potensielt kan stå om livsstruende situasjon. Anonymkode: 60301...207 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #3 Skrevet 17. juni "Nøtter" er ei kjempestor gruppe som egentlig ikke gir noen stor mening botanisk sett. Det er alt fra ekte nøtter/trenøtter til steinfrukter. Det er derfor generelle forbud mot nøtter er så håpløse! Peanøtter er heller ikke ei nøtt, det er en ert Det er mye god informasjon om de ulike gruppene og hva som ofte tåles på nettet, eller så kan du spørre om henvisning til allergolog hvis ikke fastlegen vil si noe om det. Mengden cashewnøtter i pestoen pleier å stå på (desto lengre fremme i ingredienslista), desto mer. Anonymkode: a38ea...44b 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #4 Skrevet 17. juni Du får ta med deg cashew-posen og sette deg på trappa til legevakten mens du tester det ut, da. 😅 Jeg har en mistanke om allergi for kikerter, etter å ha fått prikkete munn etter å ha spist ulike produkter basert på kikerter og kikertmel. Kjipt, for jeg har skikkelig lyst å teste ut hummus, men tør ikke. Jeg har tidligere endt opp på legevakt flere ganger med kraftig allergisk reaksjon, uten at testing i ettertid kunne avsløre hva jeg hadde reagert på. (De landet på at det var kombinasjon av en mysterie-matvare og fysisk aktivitet som trigget det.) Så da tar jeg ingen sjanser på kikertene selv om de ikke var involvert de andre gangene. 😒 Anonymkode: 46baa...c82
Tittitt Skrevet 17. juni #5 Skrevet 17. juni Du kan be om å få provokasjon på sykehuset. Da får du noen smuler, så pause 20 min, så litt mer, så 20 min pause osv til en hel nøtt. Hva sier blodprøvene? Du kan jo be om å teste for alle nøtter og peanøtter. Peanøtter kan du ikke vokse fra, så ville holdt meg unna det.
AnonymBruker Skrevet 17. juni #6 Skrevet 17. juni Tittitt skrev (1 minutt siden): Du kan be om å få provokasjon på sykehuset. Da får du noen smuler, så pause 20 min, så litt mer, så 20 min pause osv til en hel nøtt. Hva sier blodprøvene? Du kan jo be om å teste for alle nøtter og peanøtter. Peanøtter kan du ikke vokse fra, så ville holdt meg unna det. Blodprøver sier bare noe om disposisjonen for allergi. De sier lite om faktisk reaksjon. Det står på alle sider om sånne prøver. De må alltid ses i sammenheng med reaksjoner. Anonymkode: a38ea...44b
AnonymBruker Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni Tittitt skrev (10 minutter siden): Du kan be om å få provokasjon på sykehuset. Da får du noen smuler, så pause 20 min, så litt mer, så 20 min pause osv til en hel nøtt. Hva sier blodprøvene? Du kan jo be om å teste for alle nøtter og peanøtter. Peanøtter kan du ikke vokse fra, så ville holdt meg unna det. Dette her får du ikke før du har hatt flere kraftige allergiske reaksjoner. Anonymkode: e36e4...779
AnonymBruker Skrevet 17. juni #8 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (41 minutter siden): "Nøtter" er ei kjempestor gruppe som egentlig ikke gir noen stor mening botanisk sett. Det er alt fra ekte nøtter/trenøtter til steinfrukter. Det er derfor generelle forbud mot nøtter er så håpløse! Peanøtter er heller ikke ei nøtt, det er en ert Det er mye god informasjon om de ulike gruppene og hva som ofte tåles på nettet, eller så kan du spørre om henvisning til allergolog hvis ikke fastlegen vil si noe om det. Mengden cashewnøtter i pestoen pleier å stå på (desto lengre fremme i ingredienslista), desto mer. Anonymkode: a38ea...44b Dette du sier med at peanøtt er en ert. Det er litt interessant. For jeg logget meg inn på Fürst nå og så på tidligere blodprøver. Der står det at jeg definitivt er allergisk mot peanøtt, med kolonnen over heter "ert", og der har jeg ikke noe utslag 😅 Og cashewnøtter står som nummer tre på ingredienslista, så da vil jeg tro det er ganske høyt innhold? Takk, forresten! Der lærte jeg noe nytt når jeg skulle lese ingredienslista 😀 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette syns jeg du bør diskutere med lege som har fagkunnskap til å svare deg på, det kan bli farlige synsinger fra folk i et forum når det potensielt kan stå om livsstruende situasjon. Anonymkode: 60301...207 Du har rett i det. Men etter tidligere anafylaktiske sjokk, så har jeg epipen tilgjengelig. Så jeg tror ikke jeg hadde dødd, heldigvis 🫣 Håper ikke det i hvert fall. Spesielt ikke når jeg allerede spiser pesto med ganske høyt innhold av cashewnøtter. Og det er jo mitt ansvar. Jeg vet at jeg ikke kan stole blindt på helseråd fra vanlige mennesker på KG. Det var bare interessant å høre hva andre tenker. Men jeg setter pris på omtanken, uansett 🥰 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du får ta med deg cashew-posen og sette deg på trappa til legevakten mens du tester det ut, da. 😅 Jeg har en mistanke om allergi for kikerter, etter å ha fått prikkete munn etter å ha spist ulike produkter basert på kikerter og kikertmel. Kjipt, for jeg har skikkelig lyst å teste ut hummus, men tør ikke. Jeg har tidligere endt opp på legevakt flere ganger med kraftig allergisk reaksjon, uten at testing i ettertid kunne avsløre hva jeg hadde reagert på. (De landet på at det var kombinasjon av en mysterie-matvare og fysisk aktivitet som trigget det.) Så da tar jeg ingen sjanser på kikertene selv om de ikke var involvert de andre gangene. 😒 Anonymkode: 46baa...c82 Hahaha, det rådet fikk meg til å le! 🤣 Ikke dumt, ikke dumt! Men ja, det er kjipt med allergi. Spesielt når ting smaker godt! Det er derfor jeg har så lyst til å prøve. Om frykten min bare viser seg å være tull, så får jeg jo ekstra god mat og flere næringsstoffer. Så jeg heller mot å prøve. Men jeg forstår godt at du ikke vil ta noen sjanser 😊 Tittitt skrev (31 minutter siden): Du kan be om å få provokasjon på sykehuset. Da får du noen smuler, så pause 20 min, så litt mer, så 20 min pause osv til en hel nøtt. Hva sier blodprøvene? Du kan jo be om å teste for alle nøtter og peanøtter. Peanøtter kan du ikke vokse fra, så ville holdt meg unna det. Dette visste jeg ikke. Men det var kjekt å vite! Blodprøvene viser at jeg er allergisk mot peanøtt og hasselnøtt (som jeg smertelig allerede hadde fått oppleve på forhånd). Men ikke paranøtt, og ikke ert (som tydeligvis også viser seg å være relevant her). Men ja, peanøtter kommer jeg alltid til å ligge unna. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dette her får du ikke før du har hatt flere kraftige allergiske reaksjoner. Anonymkode: e36e4...779 Jeg har epipen. Det får man heller ikke før man har hatt flere kraftige allergiske reaksjoner, så det har jeg hatt 😊 TS Anonymkode: ba486...23f
AnonymBruker Skrevet 17. juni #9 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette du sier med at peanøtt er en ert. Det er litt interessant. For jeg logget meg inn på Fürst nå og så på tidligere blodprøver. Der står det at jeg definitivt er allergisk mot peanøtt, med kolonnen over heter "ert", og der har jeg ikke noe utslag 😅 Og cashewnøtter står som nummer tre på ingredienslista, så da vil jeg tro det er ganske høyt innhold? Takk, forresten! Der lærte jeg noe nytt når jeg skulle lese ingredienslista 😀 Du har rett i det. Men etter tidligere anafylaktiske sjokk, så har jeg epipen tilgjengelig. Så jeg tror ikke jeg hadde dødd, heldigvis 🫣 Håper ikke det i hvert fall. Spesielt ikke når jeg allerede spiser pesto med ganske høyt innhold av cashewnøtter. Og det er jo mitt ansvar. Jeg vet at jeg ikke kan stole blindt på helseråd fra vanlige mennesker på KG. Det var bare interessant å høre hva andre tenker. Men jeg setter pris på omtanken, uansett 🥰 Hahaha, det rådet fikk meg til å le! 🤣 Ikke dumt, ikke dumt! Men ja, det er kjipt med allergi. Spesielt når ting smaker godt! Det er derfor jeg har så lyst til å prøve. Om frykten min bare viser seg å være tull, så får jeg jo ekstra god mat og flere næringsstoffer. Så jeg heller mot å prøve. Men jeg forstår godt at du ikke vil ta noen sjanser 😊 Dette visste jeg ikke. Men det var kjekt å vite! Blodprøvene viser at jeg er allergisk mot peanøtt og hasselnøtt (som jeg smertelig allerede hadde fått oppleve på forhånd). Men ikke paranøtt, og ikke ert (som tydeligvis også viser seg å være relevant her). Men ja, peanøtter kommer jeg alltid til å ligge unna. Jeg har epipen. Det får man heller ikke før man har hatt flere kraftige allergiske reaksjoner, så det har jeg hatt 😊 TS Anonymkode: ba486...23f Da får du bare satse på at du har folk rundt deg som kan sette epipen da. Du trenger forøvrig ikke spise nøtter for å få i deg det du trenger av næringsstoffer Anonymkode: 60301...207
AnonymBruker Skrevet 17. juni #10 Skrevet 17. juni Snakk med legen din om det er innenfor. Høres skummelt ut å prøve på egenhånd når du har hatt flere anafylaktiske sjokk. Test ut på sykehus. Det gjorde datteren min. Blodprøver er egentlig bare tull, så er ikke vits i å ta nye for å utelukke allergi. Da jeg tok allergitest fikk jeg høye verdier/positiv på alt på matvarepanel. Egg, hvete, soya, nøtter, rug, havre, melk osv. Det betyr ikke at jeg er allergisk mot all mat. Men jeg reagerer bare på steinfrukter i pollensesong. Kan reagere sporadisk på nøtter. Får vabler i munn og svelg, og klør, samt elveblest. Anonymkode: 989f4...7f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå