Gå til innhold

Hva er dine «go-to»-kaker i bursdag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alltid bløtkake til bursdager. Åpen eller lukket, og fyll varierer med sesong, tilgjengelighet og ønsker fra bursdagsbarn.

Anonymkode: 61b56...85b

Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Må det være kake? Kan det være bakst?

Jeg har oppskrift på en eplekrans (gjærbakst, epler, kanel, rosiner osv) hentet fra et gammelt ukeblad for mange år siden. Deigen er stor nok til både en stor krans og en flette ved siden av. Den er god, og godt likt av alle som har smakt den. Også barn.

Dersom du er interessert, kan jeg skrive ned oppskriften her, men gidder ikke gjøre det om du ikke er interessert i gjærbakst, men kun kaker :) 

Jeg vil veldig gjerne ha oppskriften på den eplekransen din. Min oldemor pleide å lage en kringle som høres ut som noe lignende, men jeg har ikke klart å få tak i oppskriften hun brukte. Kanskje hun ikke brukte noen 🤔. Jeg har prøvd flere, uten hell. 

Så hvis du vil dele, blir veldig glad 🌸

AnonymBruker
Skrevet

Sjokoladekake eller eplekake. Lettvint: Gelé eller iskake fra butikken.

Anonymkode: c25fa...fa3

AnonymBruker
Skrevet

Du mener "to-go"?

Anonymkode: 30b99...abb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du mener "to-go"?

Anonymkode: 30b99...abb

😂

Anonymkode: f9255...6ee

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Lunabelle skrev (28 minutter siden):

Jeg vil veldig gjerne ha oppskriften på den eplekransen din. Min oldemor pleide å lage en kringle som høres ut som noe lignende, men jeg har ikke klart å få tak i oppskriften hun brukte. Kanskje hun ikke brukte noen 🤔. Jeg har prøvd flere, uten hell. 

Så hvis du vil dele, blir veldig glad 🌸

Her kommer den :)

EPLEKRANS

(bildet er tatt med mobil av ukeblads-bildet til oppskriften, så dårlig kvalitet, men gir en pekepinn og det ligger på siden, feil vei)

100 gram smør

4 dl melk

50 gram gjær

1 dl sukker

1 krm salt

12 - 14 dl hvetemel

FYLL:

1 dl rosiner

3 syrlige epler (type Granny Smith e.l.)

1 ss kanel

3 ss sukker

PENSLING OG PYNT:

1 egg til pensling

ca 50 gram mandelspon til pynt oppå

---------------------------

Smelt smøret og la melken bli lunken i smøret. Rør gjæren ut i væsken og tilsett sukker, salt og mel

og kna til en smidig og blank deig. Dekk deigen med plast og la den heve til dobbel størrelse, ca 30 min.

Ta deigen opp på bordet og del av ca en tredjedel og sett tilside. Kjevle resten ut til en lang leiv, ca 20 cm

bredde. Pensle kanten på leiven med sammenvispet egg.

Skrell eplene, skjær dem i tynne båter og bland dem med sukker og kanel. Dryss rosiner langsetter midten

av leiven og legg også eplene langs midten av lengden. Skjær eller klipp med saks 1 cm brede remser i deigen

på hver side av eplene. Disse remsene skal du "flette". Brett remsene innover eplene, annenhver gang fra høyre

og venstre. Form lengden til en rund krans, legg den over på stekeplaten og la den etterheve i ca 30 minutter.

Pensle kransen med vispede egg og strø over mandelsponene rundt hele.

Stek kransen ved 200 C i nedre del av ovnen i 20-30 minutter, alt etter størrelsen.

EPLESTANG / FLETTE:

Av den resterende tredjedelen med deig som du satte til side, lages en eplestang eller flette på samme måte.

Du kan også velge å lage tre eplestenger i steden for en stor krans.  

IMG_0752.thumb.jpg.217fcc4dd24460cd65e43c386a86e076.jpg

PS! Oppskriften sto i Hjemmet ukeblad i 2001.

Endret av Million
  • Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg hadde tenkt å spørre deg om oppskriften @Million Takk for at du delte den 😁 

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Her kommer den :)

EPLEKRANS

(bildet er tatt med mobil av ukeblads-bildet til oppskriften, så dårlig kvalitet, men gir en pekepinn og det ligger på siden, feil vei)

100 gram smør

4 dl melk

50 gram gjær

1 dl sukker

1 krm salt

12 - 14 dl hvetemel

FYLL:

1 dl rosiner

3 syrlige epler (type Granny Smith e.l.)

1 ss kanel

3 ss sukker

PENSLING OG PYNT:

1 egg til pensling

ca 50 gram mandelspon til pynt oppå

---------------------------

Smelt smøret og la melken bli lunken i smøret. Rør gjæren ut i væsken og tilsett sukker, salt og mel

og kna til en smidig og blank deig. Dekk deigen med plast og la den heve til dobbel størrelse, ca 30 min.

Ta deigen opp på bordet og del av ca en tredjedel og sett tilside. Kjevle resten ut til en lang leiv, ca 20 cm

bredde. Pensle kanten på leiven med sammenvispet egg.

Skrell eplene, skjær dem i tynne båter og bland dem med sukker og kanel. Dryss rosiner langsetter midten

av leiven og legg også eplene langs midten av lengden. Skjær eller klipp med saks 1 cm brede remser i deigen

på hver side av eplene. Disse remsene skal du "flette". Brett remsene innover eplene, annenhver gang fra høyre

og venstre. Form lengden til en rund krans, legg den over på stekeplaten og la den etterheve i ca 30 minutter.

Pensle kransen med vispede egg og strø over mandelsponene rundt hele.

Stek kransen ved 200 C i nedre del av ovnen i 20-30 minutter, alt etter størrelsen.

EPLESTANG / FLETTE:

Av den resterende tredjedelen med deig som du satte til side, lages en eplestang eller flette på samme måte.

Du kan også velge å lage tre eplestenger i steden for en stor krans.  

IMG_0752.thumb.jpg.217fcc4dd24460cd65e43c386a86e076.jpg

PS! Oppskriften sto i Hjemmet ukeblad i 2001.

Tusen takk! Hun abonnerte på Hjemmet så lenge hun levde, og kransene hennes ligner veldig på den på bildet, så kanskje det er denne oppskriften hun har brukt 😃. Den skal testes i morgen 😃😃.

Så igjen; Tusen takk for at du tok deg tid til å legge den ut her 💐

• Hjerte 1
Skrevet
Lunabelle skrev (1 minutt siden):

Tusen takk! Hun abonnerte på Hjemmet så lenge hun levde, og kransene hennes ligner veldig på den på bildet, så kanskje det er denne oppskriften hun har brukt 😃. Den skal testes i morgen 😃😃.

Så igjen; Tusen takk for at du tok deg tid til å legge den ut her 💐

Bare hyggelig :)

Jeg har aldri vært noen kjøper eller abonnent av Hjemmet, men moren min har. Så jeg har garantert funnet det bladet hos henne en gang og fått lov å ta med oppskriften. Den sto i et lite hefte, et vedlegg til bladet den uken.

Håper du får den til og at den blir godt mottatt! :D 

• Hjerte 1
Skrevet

Banankake eller krydderkake med moccaglasur er kjempegodt 😋 Hatt kjempesuksess med dem i noen selskaper, mens andre litt mindre, sånn om jeg skal være helt ærlig her. Kombinasjonen med enten banankake, eller krydderkake og god sjokoladeglasur synes jeg personlig er helt himmelsk. 

Gulrotkake er annen kake som er fin å lage, og mange liker. Må ha god kremostglasur. 

De få gangene jeg har laget en stor kake som er en stor «peanut butter cup» så har den forsvunnet lynraskt 😅 Ordentlig konfektkake, men veldig lenge siden jeg har laget nå. 

Jeg baker dem allergivennlige, uten egg og melk, og eventuelt glutenfri ved behov. De første tre kakene er også uten nøtter, men med kokosolje (i margarinen.) Er fint å kunne ta hensyn 😊

Skrevet

Bringebærmousse-kake (eller annet bær). Gjerne med nøttebunn. De fleste liker slikt. Og godt med noe som ikke er like søtt som alt annet.

Om en ikke skal trenge å være avhengig av kjøleskap (f.eks. litt reisevei):

Brownies er alltid en slager. Gjerne med vaniljeis til og pyntet med bringebær for et snev syrlighet. Synes også det er godt med valnøtter i browniesen.

En saftig sitronkake.

Skrevet
Million skrev (På 20.6.2025 den 17.10):

Bare hyggelig :)

Jeg har aldri vært noen kjøper eller abonnent av Hjemmet, men moren min har. Så jeg har garantert funnet det bladet hos henne en gang og fått lov å ta med oppskriften. Den sto i et lite hefte, et vedlegg til bladet den uken.

Håper du får den til og at den blir godt mottatt! :D 

Bakte kringlen i går og da jeg serverte den til søsteren min og samboeren, så var det første hun spurte om hvor jeg hadde fått tak i oldemors oppskrift 😃😃. Det var gøy! Er ganske sikker på at det er samme oppskrift og den ble veldig vellykket, så nå har jeg skrevet oppskriften inn i boka med forskjellige oppskrifter jeg har fått av familie og venner i årenes løp 😃.

Tok et lite stykke til frokost i dag tidlig også, kjempegod start på dagen 🤩

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Miine absolutte favoritt kake i selskap et Daim iskake, men har aldri laget den selv. Ingen over, ingen ved siden. Når vi har selskap pleier vi å ha: Oreokake, sjokoladekake med gul krem, fruktsalat og ostekake. Neste steg i livet er å lære å lage Daim iskake 🤪

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 18.44):

Kjøper sjokoladekake i frysedisken på rema.

Anonymkode: 8a25f...46a

Den er tørr 🤪 Hadde aldri servert den i selskap, men bruker den av å til når man må ha med kake på forballcup og skoleavslutninger.

AnonymBruker
Skrevet

Et fint alternativ til suksessterte syns jeg er Sarah Bernhard i langpanne! :nikke: 

Anonymkode: 3ce02...de1

Skrevet
Lunabelle skrev (1 time siden):

Bakte kringlen i går og da jeg serverte den til søsteren min og samboeren, så var det første hun spurte om hvor jeg hadde fått tak i oldemors oppskrift 😃😃. Det var gøy! Er ganske sikker på at det er samme oppskrift og den ble veldig vellykket, så nå har jeg skrevet oppskriften inn i boka med forskjellige oppskrifter jeg har fått av familie og venner i årenes løp 😃.

Tok et lite stykke til frokost i dag tidlig også, kjempegod start på dagen 🤩

🤩 Det var hyggeliig å høre! Fantastisk faktisk :) 

Ble det en flette også, i tillegg til kransen?

Skrevet
Million skrev (1 time siden):

🤩 Det var hyggeliig å høre! Fantastisk faktisk :) 

Ble det en flette også, i tillegg til kransen?

Ja det er helt utrolig at vi har funnet oppskriften på denne måten 🤩.

Jeg har lagt den siste deigklumpen i kjøleskapet og skal bake en flette i kveld og ta med på nattevakt. Har en kollega som har bursdag, så da passer det godt med litt nybakt vi kan kose oss med i natt 😃.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Populært hos mine gjester: Eplekake med vaniljeis og fersk gjærbakst (bladkrans med melis f.eks.). 
Ingen kake, men fruktsalat med vaniljesaus er også noe det går mye av (gjerne med hakket firkløver til å strø oppå)

Anonymkode: 424ae...4f8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker eplekake og blåbærpai 🤩

Anonymkode: eeb4e...ad7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...