Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kapping av navlestrengen ved keisersnitt er ikke en ny metode. Dette praktiseres i mange europeiske land  bortsett fra ved akutte fødselskomplikasjoner. Jeg leser i en artikkel at dette først nå blir oppdaget i Norge? Er det en spøk? Norge ligger litt etter på noen områder innen medisinsk praksis, spesielt når det gjelder nyvinninger.....

Anonymkode: e2a50...de9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med kapping av navlestrengen?  At de må klippe navlestrengen for å få gitt barnet til jordmor siden morkaken mp opereres ut og ikke kommer av seg selv slik som ved fødsel?Link til påstandene du kommer med?  

Anonymkode: 516dc...511

AnonymBruker
Skrevet

Man anbefakes ved friske fødsler uten akutt behov for keisersnitt eller resuscitering å vente med å klemme navlesnoren i minst 1 minutt etter fødselen av og til mer, eller til pulseringen har opphørt. Det forbedrer barnets jernreserver omtrent 6 måneder og reduserer risikoen for jernmangelanemi .Det forårsaker ikke økt blødning hos mor etter fødselen . Anbefalingen gjelder også ved keisersnitt, så lenge barnet er friskt og ikke trenger akutt hjelp  .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sen avnavling er vel ikke noe nytt? Flere år siden jeg hørte om det her i Norge 

Anonymkode: 086ba...684

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nettopp. Les artiklen om tv2. Ganske morsomm

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Les artiklen om tv2. Ganske morsomm

Men det er ikke nylig oppdaget i Norge, som sagt flere år siden jeg hørte om det her (fra jordmødre, jobbet med de). 

Anonymkode: 086ba...684

AnonymBruker
Skrevet

Sen avnavling ved normale vaginale fødsler har vært vanlig i mange år. Artikkelen sier at det ved keisersnitt har vært litt vanskeligere å gjennomføre sen avnavling, men at de nå har funnet en rutine for å gjøre det. 

Anonymkode: 12284...827

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sen avnavling var vanlig når jeg fødte tenåringen. 

Anonymkode: 0d4e7...326

• Liker 1
Skrevet

Artikkelen handler som flere har påpekt ikke om sen avnavling generelt, men om sen avnavling ved keisersnitt.

Skrevet

Hadde det for 2 år siden med KS, da var det ganske ny studie

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 23.11):

Sen avnavling var vanlig når jeg fødte tenåringen. 

Anonymkode: 0d4e7...326

Det må ha vært en ganske sen avnavling om du fødte en tenåring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke huske at de ventet ett minutt med å klippe navlestrengen når jeg fikk sønnen min

Anonymkode: cdb9a...2b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...