AnonymBruker Skrevet 17. juni #1 Skrevet 17. juni Kapping av navlestrengen ved keisersnitt er ikke en ny metode. Dette praktiseres i mange europeiske land bortsett fra ved akutte fødselskomplikasjoner. Jeg leser i en artikkel at dette først nå blir oppdaget i Norge? Er det en spøk? Norge ligger litt etter på noen områder innen medisinsk praksis, spesielt når det gjelder nyvinninger..... Anonymkode: e2a50...de9
AnonymBruker Skrevet 17. juni #2 Skrevet 17. juni Hva mener du med kapping av navlestrengen? At de må klippe navlestrengen for å få gitt barnet til jordmor siden morkaken mp opereres ut og ikke kommer av seg selv slik som ved fødsel?Link til påstandene du kommer med? Anonymkode: 516dc...511
AnonymBruker Skrevet 17. juni #3 Skrevet 17. juni https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ny-metode-ventar-med-navlestrengen/17775163/ Anonymkode: b256b...6d4
AnonymBruker Skrevet 17. juni #4 Skrevet 17. juni Man anbefakes ved friske fødsler uten akutt behov for keisersnitt eller resuscitering å vente med å klemme navlesnoren i minst 1 minutt etter fødselen av og til mer, eller til pulseringen har opphørt. Det forbedrer barnets jernreserver omtrent 6 måneder og reduserer risikoen for jernmangelanemi .Det forårsaker ikke økt blødning hos mor etter fødselen . Anbefalingen gjelder også ved keisersnitt, så lenge barnet er friskt og ikke trenger akutt hjelp . Anonymkode: e2a50...de9 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #5 Skrevet 17. juni Sen avnavling er vel ikke noe nytt? Flere år siden jeg hørte om det her i Norge Anonymkode: 086ba...684 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #6 Skrevet 17. juni Nettopp. Les artiklen om tv2. Ganske morsomm Anonymkode: e2a50...de9
AnonymBruker Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nettopp. Les artiklen om tv2. Ganske morsomm Anonymkode: e2a50...de9 Men det er ikke nylig oppdaget i Norge, som sagt flere år siden jeg hørte om det her (fra jordmødre, jobbet med de). Anonymkode: 086ba...684
AnonymBruker Skrevet 17. juni #8 Skrevet 17. juni Sen avnavling ved normale vaginale fødsler har vært vanlig i mange år. Artikkelen sier at det ved keisersnitt har vært litt vanskeligere å gjennomføre sen avnavling, men at de nå har funnet en rutine for å gjøre det. Anonymkode: 12284...827 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #9 Skrevet 17. juni Sen avnavling var vanlig når jeg fødte tenåringen. Anonymkode: 0d4e7...326 1
Uanonym bruker Skrevet 18. juni #10 Skrevet 18. juni Artikkelen handler som flere har påpekt ikke om sen avnavling generelt, men om sen avnavling ved keisersnitt.
pippeli Skrevet 18. juni #11 Skrevet 18. juni Hadde det for 2 år siden med KS, da var det ganske ny studie
linsejesus Skrevet 18. juni #12 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 23.11): Sen avnavling var vanlig når jeg fødte tenåringen. Anonymkode: 0d4e7...326 Det må ha vært en ganske sen avnavling om du fødte en tenåring. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #13 Skrevet 22. juni Jeg kan ikke huske at de ventet ett minutt med å klippe navlestrengen når jeg fikk sønnen min Anonymkode: cdb9a...2b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå