Gå til innhold

Datter ønsker å bytte klasse pga mobbing og mistrivsel. Rektor avslo søknaden.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter ønsker å bytte base på grunn av mistrivsel og mobbing. Vi måtte søke til rektor, og i dag kom avslaget. Begrunnelsen for dette var at lærer og rektor "skulle gjøre mer for at hun skulle trives og bli kjent med andre". Dette er uansett bare tull. Ved spørsmål om hvem vi skulle klare avgjørelsen til, fikk vi til svar at det ikke finnes ankemulighet. 

Forslag om hva vi kan gjøre?

Anonymkode: 145d3...f75

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakte statsforvalter? 

Samtidig kan det jo være mer belastende å bytte klasse. Mobberene vil jo treffe henne i friminuttet og når klassene er sammen.. 

Anonymkode: cad17...32d

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere har søkt skolen? I så fall er det jo helt feil at det ikke finnes klagemuligheter.

Det er kommunens skoleansvarlige og statsforvalteren.

Jeg antar, uten at du skriver noe om det, at lærere og rektor ikke har gjort nok tidligere for klassemiljøet? I så fall vil jeg tro at svaret om at det ikke finnes klagemuligheter er en måte å forsøke å dekke over dette. 

Men, hvis hun ikke allerede har kjente i andre klasser, så tror jeg også at det å bytte klasse kanskje ikke er nok hvis lærerne på skolen og rektor ikke trapper opp arbeidet mot mobbing og for inkludering i begge/alle klasser! 

Kan skolebytte være et alternativ?

Anonymkode: 78006...e07

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har rektor foretatt en barnets beste vurdering?

Anonymkode: 8ac1d...9a9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor hevder du at det er bare tull? At de "skulle gjøre mer for at hun skulle trives og bli kjent med de andre"? 

Kan vel klage til statsforvalter, men bør nok formulere argumentene dine litt bedre...

Hva slags tiltak har vært utprøvd tidligere, og hvor lenge har dette foregått? 

Anonymkode: 74070...439

• Liker 2
Gjest jegerrinne
Skrevet

Kan klage til statsforvalter

AnonymBruker
Skrevet

Du truer med brudd på opplæringsloven og "barnets beste"

Har fått skolebytte for eldste(var pga spesialskole) og laget en ny skoleplass til yngste da vi flyttet og de ikke hadde plass på nærskolen til han, men til storebror. 

Anonymkode: c222c...ee9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Svar tilbake at du for datteren din sitt beste så holder du henne da hjemme til de finner en plass til henne i en annen klasse.

(Kjenner noen som gjorde det og da var det plutselig ikke noen sak å bytte)

Anonymkode: b6012...4b0

• Liker 5
Skrevet

Er det mange elevar i klassen, og mange klasser på trinnet? Det er ofte ulike utfordringer i klassene, det er mulig rektor og lærar veit at det ikkje vil bli betre for barnet å bytte.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svar tilbake at du for datteren din sitt beste så holder du henne da hjemme til de finner en plass til henne i en annen klasse.

(Kjenner noen som gjorde det og da var det plutselig ikke noen sak å bytte)

Anonymkode: b6012...4b0

Veldig barnslig måte å reagere på.

Man bør ha dialog. Det er ikke mostridende til å stå på sitt.

Kanskje har rektor foretatt en barnets beste vurdering, og funnet ut at det er forhold til andre klasser som gjør at det ikke er bedre for barnet til TS. Dette får man ikke vite før man hører på hva skolen har å si. 

Hvis rektor kan legge frem barnets beste vurdering som tilsier at de anser det best for barnet å bli der hun er, og begrunner det, så er det verdt å høre på hva de forteller. Det kan være forhold TS ikke vet om, som de har tatt hensyn til. Men be om å få tiltakene som skal gjøres, og følg opp at de gjøres. Deretter må man evaluere, og se. 

Anonymkode: 8ac1d...9a9

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er det mye vesentlig informasjon som mangler. 

hvor gammelt er barnet? Hvor lenge har barnet opplevd mobbing og utenforskap? Er det opprettet aktivitetsplan? 

det er ikke rektor på «gammel» skole som skal godta skolebytte, det er rektor på ny skole som skal avgjøre om de tar inn nye elever eller ikke. 

Anonymkode: 2782a...631

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Min datter ønsker å bytte base på grunn av mistrivsel og mobbing. Vi måtte søke til rektor, og i dag kom avslaget. Begrunnelsen for dette var at lærer og rektor "skulle gjøre mer for at hun skulle trives og bli kjent med andre". Dette er uansett bare tull. Ved spørsmål om hvem vi skulle klare avgjørelsen til, fikk vi til svar at det ikke finnes ankemulighet. 

Forslag om hva vi kan gjøre?

Anonymkode: 145d3...f75

Når mitt barn ble utsatt for grov mobbing på skolen som endte i person skade. Sendte jeg  melding om paragrafen som sier at barnet  har krav på en trygg og god skole hverdag.  Og at jeg kom til å jolde barnet hjemme minst til over helgen, fordi akkuat nå var skole et traumatisk tema. Og at jeg aktet å holde barnet hjemme til de hadde kommet med en plan om hvordan de skulle trygge  hverdagen  til barnet. Siden ingen tiltak som var avtalt tidligere ikke var fulgt opp. Jeg var klar på å anmelde skolen, og føre det videre til fylkeyt. Eneste grinnen til at de barna mobber  videre. Er fordi imgen stopper dem

Anonymkode: a631e...c6a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man skal være forsiktig med å uten videre ta klagete, bedrevitende pårørende sin versjon for god fisk fremfor fagfolket sin... 

Anonymkode: dad88...4ba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

La meg gjette, de har sikkert og plassert denne rolige snille jenta i denne drittklassen i håp med at hun skal dra opp snittet i karakter og kanskje påvirke de andre å være roligere. Sykt lei sånt tull, ikke hennes ansvar

Anonymkode: 9eef7...2ed

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Problemet følger som regel med. Derfor må man sette inn tiltak for å få bukt med mobbingen og mistrivselen. Det er ikke gitt at det blir bedre i en annen klasse. Spør heller om hva slags tiltak de vil sette i gang for at hun skal ha det bra på skolen. 

Anonymkode: 8dd02...e48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her oppgir du alt for lite info til at vi kan mene noe om saken. F.eks h vor lenge det har pågått, hva som er problemet, hvilke tiltak som er satt inn ect. Det er ikke sikkert løsningen er klassebytte for ditt barn, det kan vøre mange hensyn som tas uten at du vet om det som gjør et bytte vanskelig, 

Anonymkode: efb7e...8fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva har har blitt gjort til nå med tanke på mobbing? Har dere meldt det som mobbesak? 

Hvis ikke så er det kanskje på tide å gjøre det.

Men hvis dere har meldt om dette problemet i forrige uke og lærer ikke har fått mulighet til å gjøre tiltak så er det jo ikke vits.

Anonymkode: efc07...a0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bytt skole? 

Anonymkode: ecb57...d3f

AnonymBruker
Skrevet

rektor ta feil, man kan selvsagt klage - til rektor faktisk, og hvis rektor ikke VIL behandle klagen når du sender den skriftlig kan du klage på dette til kommunens administrasjon og skolesjefen, og hvis ikke DE vil ta klagen og vurdere saken skikkelig kan du faktisk gå til fylkesskolesjefen, og deretter statsforvalteren. 

Sitat
  • Rektor:
    Er den øverste lederen ved en skole, og har ansvar for den daglige driften og utviklingen av skolen.
  • Skolesjef:
    Er den som leder skoleadministrasjonen i en kommune, og er overordnet rektorene ved skolene i kommunen.
  • Fylkesskolesjef:
    Er den som leder skoleadministrasjonen på fylkeskommunalt nivå, og er overordnet skolesjefene i kommunene innenfor fylket.

Anonymkode: 2123f...663

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig lite konkret informasjon. Jeg skriver som tidligere lærer. Jeg tør å påstå at alle som innehar en rektor posisjon ønsker og vil barnets beste. Det er for mange ekstremt stort tiltak og veldig innvanderende å bytte klasse og skole. Men vi mangler litt informasjon. Skriver derfor generelt

Har dere snakket med rektor, fått et formelt møte hvor dere har delt bekymringer om barnets situasjon? Har Kontaktlærer og dere foreldre hatt møte eller samtale? Er det iverksatt aktivitetsplanen eller andre tiltak som skal være skriftlige og skal fremskaffes som dokumentasjon. Statsforvalteren kan hjelpe med alt dette, og de vil normalt gi goodwill til skolen at de skal ha forsøkt det de kan, før Statsforvalteren blir involvert direkte før det blir en 9A sak ut av det. 

Anonymkode: f23b3...1cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...