Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ugg, skjønner frustrasjonen. Jeg har en bekjent som er liknende.

Det er jo ikke at vi går til dem for å lufte frustrasjon eller ta opp en problemstilling. Men når uskyldige hverdagsobservasjoner medfører råd og tips er det slitsomt.

Jeg fortalte feks om at vi pusser opp vaskerommet. Jeg spurte IKKE om råd eller gode tips om montering av rør. Som jeg fikk. I flere minutter 

Anonymkode: 34263...252

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som gir råd vil nok bare være hyggelige og mener det vel. Kanskje de tror det er det du gjerne vil h siden du lufter problemet. Du kan jo bare si at det er hyggelig at du vil gi råd, men at du egentlig bare trente å lufte deg.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ser litt annerledes på det kan det jo hende hun synes du er veldig slitsom som ber om råd hele tiden med å alltid ta opp problemene og utfordringene dine. 

Og på motsatt side, hvis du bare vil hun skal lytte, det er jo litt mye å forvente av en random nabo til alle dine problemer. 

Anonymkode: 3b10a...e28

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er skikkelig slitsomt med sånne folk! 

De i tråden her som mener det er helt naturlig å gi lange avhandlinger om hvordan andre skal løse en sak de nevner må ha noen godt knekte sosiale antenner. 
Som regel er det et langt passende svar å vise litt sympati, nevne det om man har opplevd noe lignende selv, og generelt snakke litt løst rundt problemstillingen. 
Om man kan masse om temaet og klør etter å belære - vel, da kan man spørre om personen vil ha noen tips!
Å bare overkjøre med instruksjoner er hverken vanlig eller høflig, det er belærende og frekt. Uansett hvor mye rett du mener du har. 

Jeg har ingen gode råd TS, jeg bare soner ut og jatter høflig med om noe slikt skjer 😅. Og kommer jeg ut for slike kroniske "fiksere" så prøver jeg å unngå å nevne utfordringer av noe slag, så de ikke får noen ammunisjon. 

Anonymkode: 3e5bc...525

ja, det blir til at jeg også gjør akkurat det. Soner ut og jatter med. Men inni meg synes jeg det er slitsomt. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ugg, skjønner frustrasjonen. Jeg har en bekjent som er liknende.

Det er jo ikke at vi går til dem for å lufte frustrasjon eller ta opp en problemstilling. Men når uskyldige hverdagsobservasjoner medfører råd og tips er det slitsomt.

Jeg fortalte feks om at vi pusser opp vaskerommet. Jeg spurte IKKE om råd eller gode tips om montering av rør. Som jeg fikk. I flere minutter 

Akkurat sånn! Takk! 
Og det blir en lang monolog om hva jeg bør gjøre, uten at jeg kommer til. 

Anonymkode: 47cc6...e1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei, jeg kommer ikke til å slutte å snakke med noen bare fordi de har noen uvaner. Dette er ikke en person jeg kommer til å utestenge. Hun er en i mødregjengen som treffes sporadisk på lekeplassen. 

Jeg lurer på hvordan jeg kan si ifra til henne på en hyggelig måte at jeg ikke ber om råd, men at jeg for eksempel bare vil dele en opplevelse. 

"Nå må jeg bare klage litt jeg Olga. Ja, men ønsker ingen råd. Bare at du hører på klagene mine."

Så kan hun avgjøre om hun ønsker og vil være den som tar imot dine problemer uten å komme med råd. 

Personlig snakker jeg ikke med alle om alt, og tilpasse kommunikasjonen etter hvem jeg snakker med.

Dere møtes sporadisk med småbarna. Snakk om alt det positive med barna, og la problemene være til de du vil ha svar fra ...?

Anonymkode: c5de0...930

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 15.03):

Jeg har en bekjent i nabolaget som stadig kommer med råd. Dersom jeg kommer i skade for å snakke om én problemstilling med barna eller huset begynner hun med en gang med detaljerte forslag om hva jeg bør gjøre. 

Hvordan kan jeg si på en høflig måte at jeg ikke ønsker råd? 

Men hvorfor tar du opp slike problemer med en bekjent? Hold deg til småprat, så slipper du det.

Det kan jo hende hun synes du syter og klager, og håperat noen råd kan gi slutt på det.

Anonymkode: 74070...083

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor tar du opp slike problemer med en bekjent? Hold deg til småprat, så slipper du det.

Det kan jo hende hun synes du syter og klager, og håperat noen råd kan gi slutt på det.

Anonymkode: 74070...083

Nå skal jeg ikke svare for TS, Men min erfaring er at noen mennesker kan gi råd om alle tema.

Snakk om blomster kan gi uønsket råd om blomsterstell, snakk om barnas turnering kan gi uønsket tips om overnatting eller gode leggbeskyttere.

Jeg verken klager eller forteller om problemer, men pepres av gode råd og tips fra en person. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig et så stort problem? Folk er ulike. Noen ser alltid etter løsninger, andre ikke. Vi må klare å tåle at folk er forskjellige, uten å tro at det er et stort problem. Livet går videre selv om naboen kommer med råd jeg ikke vil følge. Det er jo godt ment.

Anonymkode: c0982...76c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dere møtes sporadisk med småbarna. Snakk om alt det positive med barna, og la problemene være til de du vil ha svar fra ...?

Anonymkode: c5de0...930

Ja, det må nok være løsningen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 15.03):

Jeg har en bekjent i nabolaget som stadig kommer med råd. Dersom jeg kommer i skade for å snakke om én problemstilling med barna eller huset begynner hun med en gang med detaljerte forslag om hva jeg bør gjøre. 

Hvordan kan jeg si på en høflig måte at jeg ikke ønsker råd? 

Hvis man stadig kommer i skade å fortelle om problemstillinger må mottaker tenke at her trengs det noen gode råd.

Slutt å fortelle om problemstillinger til folk du ikke vil ha råd fra.

Anonymkode: 215cc...479

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er skikkelig slitsomt med sånne folk! 

Jeg har ingen gode råd TS, jeg bare soner ut og jatter høflig med om noe slikt skjer 😅. Og kommer jeg ut for slike kroniske "fiksere" så prøver jeg å unngå å nevne utfordringer av noe slag, så de ikke får noen ammunisjon. 

"Du, jeg beklager for å avbryte og det er kanskje bare meg: men jeg blir fort sliten av lange forklaringer om x og y akkurat nå, og jeg setter selvsagt pris på hjelpen. Vi må se på dette en annen gang. "

Der har du rådet ditt!
Det er slitsomt, og du sier som det er og hva man virkelig føler - pakket inn på en høflig måte slik at man ikke brenner noen broer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi er nødt til å akseptere at folk er ulike uten å gi diagnoser! Vi kan ikke i møte med andre anta at de tenker likt som oss selv så da må vi ta den responsen som kommer i ethvert tilfelle. Ellers får vi isolere oss og ikke snakke med noen. 

Anonymkode: 1c4dd...7e1

Hvem har gitt diagnoser?

Mener du "knekte sosiale antenner" er en diagnose? Den var ny for meg 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem har gitt diagnoser?

Mener du "knekte sosiale antenner" er en diagnose? Den var ny for meg 😂

Det er en slags diagnose ja. Å være forskjellig er ikke noe å sette noe annet nevn på. 

Anonymkode: 1c4dd...7e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...