Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bekjent i nabolaget som stadig kommer med råd. Dersom jeg kommer i skade for å snakke om én problemstilling med barna eller huset begynner hun med en gang med detaljerte forslag om hva jeg bør gjøre. 

Hvordan kan jeg si på en høflig måte at jeg ikke ønsker råd? 

Anonymkode: 47cc6...e1c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

«Takk for innspill».

Anonymkode: 2e419...c22

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du prater med vedkommende. Hvis du skal ha dialoger med folk, må du også tåle at det kommer ting du ikke ønsker.

Du bør slutte å samtale med personen, så løser det seg.

Anonymkode: d54b1...2d1

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Å dele problem er det samme som å spørre om innspill, om du ikke er autistisk da.

Anonymkode: 4684b...818

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor legger du frem problemstillinger for henne om du ikke ønsker råd lurer jeg på da.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De færreste som får en problemstilling når de snakker med noen prøver å gi råd. Det er da ingen som bare blir stående der å si «ok». Kanskje noen er mer «det var kjipt» istedet, men de fleste vil altså si noe for å kanskje kunne hjelpe. Du får slutte å ta opp problemstillinger da 

Anonymkode: 0fe6e...b94

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De FLESTE som får en problemstilling når de snakker med noen prøver å gi råd. Det er da ingen som bare blir stående der å si «ok». Kanskje noen er mer «det var kjipt» istedet, men de fleste vil altså si noe for å kanskje kunne hjelpe. Du får slutte å ta opp problemstillinger da 

Rettet 😅

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å dele problem er det samme som å spørre om innspill, om du ikke er autistisk da.

Det er nettopp sånn innstilling hun har. Heldigvis forstår de fleste at det å dele en problemstilling eller opplevelse ikke alltid er et spørsmål om mange råd.

Dersom jeg sier litt fleipete at gresset har vokst så fort i år, får jeg en 5 minutter avhandling om hva jeg kan gjøre med det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei. Tvert imot er det et tegn på dårlige antenner om man hopper rett inn med råd uten å ha blitt spurt om det. 

Hvorfor i alle dager drar du inn autisme? Jeg er autist, og jeg er veldig var på å ikke komme med råd om jeg ikke blir spurt. 

Anonymkode: d1055...d89

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder ikke stå å si stakkars deg og slik. Hvis du ikke tåler det folk kommer med så la vær å snakke med de. 

Anonymkode: 1c4dd...7e1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg gidder ikke stå å si stakkars deg og slik. Hvis du ikke tåler det folk kommer med så la vær å snakke med de. 

Takk for innspill 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for innspill 

Hva mener du med det? Antar det var sarkasme fordi det var feil svar. Men er det ærligste jeg har. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du prater med vedkommende. Hvis du skal ha dialoger med folk, må du også tåle at det kommer ting du ikke ønsker.

Du bør slutte å samtale med personen, så løser det seg.

Anonymkode: d54b1...2d1

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, jeg kommer ikke til å slutte å snakke med noen bare fordi de har noen uvaner. Dette er ikke en person jeg kommer til å utestenge. Hun er en i mødregjengen som treffes sporadisk på lekeplassen. 

Jeg lurer på hvordan jeg kan si ifra til henne på en hyggelig måte at jeg ikke ber om råd, men at jeg for eksempel bare vil dele en opplevelse. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortell henne om Kvinneguiden 😅

Anonymkode: 1aff0...5e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, jeg kommer ikke til å slutte å snakke med noen bare fordi de har noen uvaner. Dette er ikke en person jeg kommer til å utestenge. Hun er en i mødregjengen som treffes sporadisk på lekeplassen. 

Jeg lurer på hvordan jeg kan si ifra til henne på en hyggelig måte at jeg ikke ber om råd, men at jeg for eksempel bare vil dele en opplevelse. 

Du kan forandre deg selv, ikke andre. Så du må godta folk som de er eller finne deg andre venner. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har en bekjent i nabolaget som stadig kommer med råd. Dersom jeg kommer i skade for å snakke om én problemstilling med barna eller huset begynner hun med en gang med detaljerte forslag om hva jeg bør gjøre. 

Hvis du ikke vil ha råd så må du ikke klage. Noen er lyttere andre er fiksere.

Vil du bare bli lyttet på å tømme følsene, så sier du det til noen som lytter. Vil du ha råd så spør du en problem løser. Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor enkelte skal klage på det  samme problemet  gang på gang, og du har gitt råd, som man vet virker evnt kan virke, men som ikke prøves, men fortsetter å klage på samme problemet til meg.

Jeg er en problemløser, og har opplevd  frustrasjon  over at jeg kommer med råd de ikke har bedt om. Men jeg har ikke bedt om å få problemer i fanget som ikke skal  løses heller. Så vil du ikke ha det løst, kan du gjerne klage om det til noen andre.

Dessuten så må også dere som klager sånn ta litt ansvar  for hvordan dere ytrer dere også. Hvis du sier:  jeg vet ikke hvordan  jeg kommer jeg fra a til å.  Da har du bedt om et råd. Sier du:  og når  jeg kommer til a  da finner jeg ut av hvordan  jeg kommer meg til å.  Første setning da får du råd,  fordi det er et spørsmål  du retter til meg. Andre setning  er tydelig  på at dette vil jeg finne ut av selv.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal  få roet ned barna i dag,  de har holdt på siden klokka 9. Da har du bedt om råd.

Ungene har holdt på siden 9 i dag, de får,  bare holde på så kanskje  sover de bedre til natten. Du har ikke bedt om råd  og får  ikke råd. Du har bare fortalt.

Så skill mellom å fortelle , og be om hjelp. For det er to forskjellige  måter å utrykke seg på. Samt pass på at du ikke bare går å klager å surver. Det er enda mer slitsomt enn råd du ikke har bedt om. Spesielt  når det konstant er sanme problem. Og da mener  jeg til naboen  etc  . Nær famile og venner  er noe annet .

Sitter du fast i gjørma, så får du hjelp  uten å måtte si det direkte  av de som er fiksere, ned mindre det ser ut som du bader og koser deg i gjørma da

Anonymkode: c60ba...2f5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hennes eller din uvane? Ordlegger du deg litt annerledes,  får du ikke råd. Noen er gode på å gi masse sympati andre ikke. Er det sympati  du vil ha, må du finne de som er gode på det. Dette handler da ikke om uvaner. Men om forskjellige  personligheter. Pille seg i nesa er en uvane. Er en uvane  å klage på alt også. Vil du dele opplevse, må du være tydelig på at du forteller, ikke klager eller med spørsmål. 

Anonymkode: c60ba...2f5

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva sier de kongelige når de vil avslutte spørsmål fra journalister? 
Jo, tusen takk, og så går de. Gjør som dem!

Anonymkode: 5672c...615

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er skikkelig slitsomt med sånne folk! 

De i tråden her som mener det er helt naturlig å gi lange avhandlinger om hvordan andre skal løse en sak de nevner må ha noen godt knekte sosiale antenner. 
Som regel er det et langt passende svar å vise litt sympati, nevne det om man har opplevd noe lignende selv, og generelt snakke litt løst rundt problemstillingen. 
Om man kan masse om temaet og klør etter å belære - vel, da kan man spørre om personen vil ha noen tips!
Å bare overkjøre med instruksjoner er hverken vanlig eller høflig, det er belærende og frekt. Uansett hvor mye rett du mener du har. 

Jeg har ingen gode råd TS, jeg bare soner ut og jatter høflig med om noe slikt skjer 😅. Og kommer jeg ut for slike kroniske "fiksere" så prøver jeg å unngå å nevne utfordringer av noe slag, så de ikke får noen ammunisjon. 

Anonymkode: 3e5bc...525

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er skikkelig slitsomt med sånne folk! 

De i tråden her som mener det er helt naturlig å gi lange avhandlinger om hvordan andre skal løse en sak de nevner må ha noen godt knekte sosiale antenner. 
Som regel er det et langt passende svar å vise litt sympati, nevne det om man har opplevd noe lignende selv, og generelt snakke litt løst rundt problemstillingen. 
Om man kan masse om temaet og klør etter å belære - vel, da kan man spørre om personen vil ha noen tips!
Å bare overkjøre med instruksjoner er hverken vanlig eller høflig, det er belærende og frekt. Uansett hvor mye rett du mener du har. 

Jeg har ingen gode råd TS, jeg bare soner ut og jatter høflig med om noe slikt skjer 😅. Og kommer jeg ut for slike kroniske "fiksere" så prøver jeg å unngå å nevne utfordringer av noe slag, så de ikke får noen ammunisjon. 

Anonymkode: 3e5bc...525

Vi er nødt til å akseptere at folk er ulike uten å gi diagnoser! Vi kan ikke i møte med andre anta at de tenker likt som oss selv så da må vi ta den responsen som kommer i ethvert tilfelle. Ellers får vi isolere oss og ikke snakke med noen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...