AnonymBruker Skrevet 17. juni #1 Skrevet 17. juni Så fort vi stiller noen krav som å bidra i dette huset så er det så mye om og men, krangling, sure miner. Jeg kjenner jeg er så lei nå, har bare lyst til å leve i et kaos for det koster så mye å få barna til å hjelpe til. Og nei vi kan ikke skylde oss selv, de har vært med å bidratt siden de kunne stå og gå, vi har stilt krav hele veien. Nå som alle nærmer seg tenårene eller midt i er det et mareritt. I dag ble jeg sint, lei og veldig urettferdig. Jeg fikk rett og slett nok. For bare de ukene fremover det forventet mye av meg som mor for barna som da skal overalt. Jeg har lyst til å si klar dere selv, ja er litt smålig nå. Vi har snakket masse sammen, vi snakker masse om og om igjen om forventninger, at vi alle skal trives og ha det bra. At vi voksene også har behov for hjelp. De får lønn, men går en måned så skal lønna fortsatt komme, men den skal ikke gjøre noe for det. Hva gjør dere andre? Anonymkode: 1246c...ddc
AnonymBruker Skrevet 17. juni #2 Skrevet 17. juni Ikke gi de penger hvis ikke de gjør det de skal for pengene? Kan jo starte der. Anonymkode: 0a1d5...459 7
AnonymBruker Skrevet 17. juni #3 Skrevet 17. juni 1. Har dei faste oppgåver som dei skal gjera som er forutsigbart eller visualisert? (dagstavla eller lappar). 2. Gjer dykk meiningsfulle ting som familie der dykk har det kjekt saman? 3. Kan du kome med eksempler på kva dei skal gjera? Snakke vi om å setta skittentøyet i dunken liksom? Eller slå plenen? Eg antyde ikkje at du gjer noko feil (om det virker sånn). Anonymkode: dd234...ca4 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #4 Skrevet 17. juni Vi andre sier at dersom de ikke tar ansvar, så får de heller ikke frihet. Altså, gjør de ikke det de skal, så mister de "goder". Kanskje er det ikke så lett å se helt frem til en månedslønn om lenge, når man står der og ikke orker å rydde. Men jeg antar at om de står der og ikke har rene klær, så er de mottagelige for å lære å legge klær på rett plass, eller å vaske egne klær? Om de ikke bidrar med å lage middag den dagen de skal til familien, så trenger de kanskje at noen står sammen med dem og lærer dem å lage mat? Siden det var så vanskelig? Om de ikke hadde tid til å vaske badet, så har de heller ikke tid til å treffe venner? Anonymkode: 3ca14...aa8 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #5 Skrevet 17. juni Så de får fortsatt penger, uten å gjøre jobben? Da har dere jo lært de at det ikke gir konsekvenser. Anonymkode: d15d1...9c2 8
AnonymBruker Skrevet 17. juni #6 Skrevet 17. juni Vi har alltid hatt gode rutiner på rydding av leker og etterhvert rom når ungene var små. Merker stor forskjell nå ved tenårene. Er rene barnemishandlingen å be de om å gjøre noe. Alt de har lært av gode rutiner er glemt.. Her stenges Internett i 15min hver dag, og på de minuttene skal alle rydde sine områder.. Blir det mindre rot sånn at de er ferdig innen 15min, så åpnes det igjen. Holdt på med dette i en uke nå, og nå begynner de å huske enkle ting som å sette skoene pent.. og rydde opp etter seg. Hadde ikke gjort noe, hadde nettet vært stengt til de hadde ryddet Anonymkode: ea594...938 1 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi har alltid hatt gode rutiner på rydding av leker og etterhvert rom når ungene var små. Merker stor forskjell nå ved tenårene. Er rene barnemishandlingen å be de om å gjøre noe. Alt de har lært av gode rutiner er glemt.. Her stenges Internett i 15min hver dag, og på de minuttene skal alle rydde sine områder.. Blir det mindre rot sånn at de er ferdig innen 15min, så åpnes det igjen. Holdt på med dette i en uke nå, og nå begynner de å huske enkle ting som å sette skoene pent.. og rydde opp etter seg. Hadde ikke gjort noe, hadde nettet vært stengt til de hadde ryddet Anonymkode: ea594...938 Ha eit familiemøte? I fredstid? F.eks etter middag i dag? Anonymkode: dd234...ca4
AnonymBruker Skrevet 17. juni #8 Skrevet 17. juni Kutter lommepenger, internett, mobil, gaming konsoller og du vasker ikke klærne deres. De hvem som kapitulerer først 🤭 De må kjenne på at valgene deres får konsekvenser. Anonymkode: 88652...1c7 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #9 Skrevet 17. juni Faste oppgaver i bytte mot månedspenger. Gjør de ikke sine oppgaver, får de ikke penger. Så enkelt. Anonymkode: 6940f...d7b 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #10 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Så fort vi stiller noen krav som å bidra i dette huset så er det så mye om og men, krangling, sure miner. Jeg kjenner jeg er så lei nå, har bare lyst til å leve i et kaos for det koster så mye å få barna til å hjelpe til. Og nei vi kan ikke skylde oss selv, de har vært med å bidratt siden de kunne stå og gå, vi har stilt krav hele veien. Nå som alle nærmer seg tenårene eller midt i er det et mareritt. I dag ble jeg sint, lei og veldig urettferdig. Jeg fikk rett og slett nok. For bare de ukene fremover det forventet mye av meg som mor for barna som da skal overalt. Jeg har lyst til å si klar dere selv, ja er litt smålig nå. Vi har snakket masse sammen, vi snakker masse om og om igjen om forventninger, at vi alle skal trives og ha det bra. At vi voksene også har behov for hjelp. De får lønn, men går en måned så skal lønna fortsatt komme, men den skal ikke gjøre noe for det. Hva gjør dere andre? Anonymkode: 1246c...ddc Kutter ukelønn. Sett opp lister de må krysse av for iht gjorte oppgaver. Også får de betalt deretter. Klager de, er det ikke ditt problem at de ikke gjorde nok. For det er sånn verden fungerer. Jeg tok all rot de ikke ryddet og la det i senga deres. Da fikk de ikke lagt seg før det var ryddet. Kastet de jakken på gulvet i gangen, hang jeg den ikke opp, jeg la den i senga, all oppvask de ikke ryddet også Anonymkode: 097d4...f33 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #11 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kutter ukelønn. Sett opp lister de må krysse av for iht gjorte oppgaver. Også får de betalt deretter. Klager de, er det ikke ditt problem at de ikke gjorde nok. For det er sånn verden fungerer. Jeg tok all rot de ikke ryddet og la det i senga deres. Da fikk de ikke lagt seg før det var ryddet. Kastet de jakken på gulvet i gangen, hang jeg den ikke opp, jeg la den i senga, all oppvask de ikke ryddet også Anonymkode: 097d4...f33 Glemte å skrive. Jeg sa fra at jeg madrr ikke mer om lista, den må de finne ut av når de skal gjøre selv. Må jeg gjøre det, fordi det tar for lang tid, setter jeg opp mitt navn på oppgaven Anonymkode: 097d4...f33
AnonymBruker Skrevet 17. juni #12 Skrevet 17. juni Her har de ukeplan med oppgaver som må gjøres ukentlig.. For å få ukelønn må alle oppgavene gjøres uten at jeg må mase en gang. Ja, jeg gidder ikke å mase. Når det står på veggen så forventer jeg at de klarer det. Gjør de en oppgave så får de null penger. Alle oppgavene skal bli gjort løpet av uka for å få betaling. De gjøres klar til arbeidslivet. De går noen ganger uten penger siden de ikke gidder, men de lærer fort at penger da ikke regner ned fra himmelen. Alt som skjer på soverommet deres er deres ansvar. Jeg rører ikke rommene. De er 10 og 12. Hvert såpass streng siden de var 8 år begge to. Anonymkode: db61f...d90 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #13 Skrevet 18. juni Takk for gode svar! Svar til spørsmålet om vi gjør koselig ting sammen, det gjør vi. Vi gjør det så fort vi har tid, men det er ikke alltid den eldste på 17 er med. De to andre er fortsatt alltid med, noen ganger er det også tvang. Det ender heldigvis at vi koser oss masse selv med tvang ut av huset. Den 15 minutter uten nett var god! Det skal testes her, oppgaver som skal gjøres kan kanskje skrives ned, så må de krysse. Er nok ikke dumt. Vi sliter mest med klær til vask, oppvask som ryddes av, rett å slett rydde rotet de produserer. Hva gjør dere om oppgaven de gjør er rett og slett ikke bra nok. At badet fortsatt er skittent, men tannkrem på vask og speil, at trappa som skulle støvsuges fortsatt var full av støv. Får de betalt av dere da? For etter mye om og men, så "gjør" de oppgaven, men det slurves og det ser ikke ut som noen har gjort noe som helst. Sier jeg i fra da at det er ikke bra nok, det må gjøres igjen så er det totalt krise og jeg er verdens verste. Ts Anonymkode: 1246c...ddc
AnonymBruker Skrevet 18. juni #14 Skrevet 18. juni Hva betyr "er halt fryd"? Når det gjelder ukelønn/månedslønn, kanskje begynne å betale pr utførte oppgave isteden? Dessverre kan dere ikke gå til oppsigelse (😅) men dere kan utføre lønnstrekk. Anonymkode: 5a4e1...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #15 Skrevet 18. juni Dette er jo holdninger og "kultur" som må innarbeides fra småbarnsalder... små plikter fra de er små etc, Få de til tidlig å skjønne at ALLE må bidra til felleskapet. Litt sent å komme med dette når de er blitt tenåringer, selv om tenåringer uansett er "vrange" og motvillige til det meste som er "kjedelig". Anonymkode: 03d8c...052
AnonymBruker Skrevet 18. juni #16 Skrevet 18. juni Overlater oppdragerjobben til andre altså.. Anonymkode: 6cb05...2cc
AnonymBruker Skrevet 18. juni #17 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva betyr "er halt fryd"? Når det gjelder ukelønn/månedslønn, kanskje begynne å betale pr utførte oppgave isteden? Dessverre kan dere ikke gå til oppsigelse (😅) men dere kan utføre lønnstrekk. Anonymkode: 5a4e1...b8c Kom med en H for mye der, alt er fryd. Månedslønn er innført for at de skal lære seg å disponere egen inntekt. Men den kan jo trekkes, og det gjøre snart. Ts Anonymkode: 1246c...ddc
AnonymBruker Skrevet 18. juni #18 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette er jo holdninger og "kultur" som må innarbeides fra småbarnsalder... små plikter fra de er små etc, Få de til tidlig å skjønne at ALLE må bidra til felleskapet. Litt sent å komme med dette når de er blitt tenåringer, selv om tenåringer uansett er "vrange" og motvillige til det meste som er "kjedelig". Anonymkode: 03d8c...052 Leste du hi? De har vært med siden de var små og lærte å gå. Begynte med å rydde og dekke bord, være med å lage mat, legge klær i vaskemaskinen, brette tøy osv. De var kjempe flinke, men så ble tenåringer, da slurves det, gjøre ikke uten mas og sureminer. Så dessverre denne teorien fungerte ikke på mine barn, de har alltid hatt krav til seg. Når de begynte på skolen som 6 åringer måtte de smøre matpakker selv, likevel mases dette om fortsatt, det glemmes og de gir litt f.. Dette er barn som har hatt mer krav til seg enn mange rundt oss, de var selvstendige tidlig. Nå er alt glemt, de er egentlig ikke selvstendige lenger. Så hva gjorde jeg feil da? Ts Anonymkode: 1246c...ddc 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #19 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Overlater oppdragerjobben til andre altså.. Anonymkode: 6cb05...2cc Ja, barnevernet vil sikkert ta jobben. Ts Anonymkode: 1246c...ddc
AnonymBruker Skrevet 18. juni #20 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (18 timer siden): Så fort vi stiller noen krav som å bidra i dette huset så er det så mye om og men, krangling, sure miner. Jeg kjenner jeg er så lei nå, har bare lyst til å leve i et kaos for det koster så mye å få barna til å hjelpe til. Og nei vi kan ikke skylde oss selv, de har vært med å bidratt siden de kunne stå og gå, vi har stilt krav hele veien. Nå som alle nærmer seg tenårene eller midt i er det et mareritt. I dag ble jeg sint, lei og veldig urettferdig. Jeg fikk rett og slett nok. For bare de ukene fremover det forventet mye av meg som mor for barna som da skal overalt. Jeg har lyst til å si klar dere selv, ja er litt smålig nå. Vi har snakket masse sammen, vi snakker masse om og om igjen om forventninger, at vi alle skal trives og ha det bra. At vi voksene også har behov for hjelp. De får lønn, men går en måned så skal lønna fortsatt komme, men den skal ikke gjøre noe for det. Hva gjør dere andre? Anonymkode: 1246c...ddc De får lønn for en jobb de ikke gjør? Jo, da er det din feil. La dem stå uten lønn og trekk fra lønn ved ufullstendige oppgaver. Ikke krangle, bare lag en tavle med oversikt og sett en strek over den ungen som ikke får lønn den måneden. Det vil nok ikke de andre være med på. Anonymkode: fe396...ed9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå