Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bred over rompa og har ganske kraftige lår. Men har knapt pupper og noen pipestilker til ankler og legger og veier pr nå 95 kg /170 cm

Jeg er for liten til til plus size butikker. De klærne der er laget for enorme jur og slike langre flagrende overdeler og jeg jeg føler jeg drar på 10 kg stoff

F.eks har trenden nå vært bukser som er vide og rette i beina. Har prøvd varianter ialle slags merker og stoff. Jeg på opp i så store størrelser for å få plass til lår og rompe, men samtidig blir det enorm vidde og lenge ellers, som om jeg er 10 nr for stor fra knærne og ned. Samme med overdeler. for at de ikke skal stramme over midje og mage, så kommer skuldrende halvveis til albuen, utringning ned til navlen. Mange modeller oventil mangler også innsvinget snitt og det får jeg omtrent plagget x 2 ekstra stoff i ryggen. Så da ser det likevel for svært ut, selv om det kan være stramt over hofta.

Koler er helt forferdelig. blir enten som mammakkjole  eller med strikk i midja havner dne langt ned på hofta og masse ekstra stoff rundt bysten. 

Litt frustert nå, har trålet alt av butikker, dyre og billige. Prøvd å handle på nett, men  finner ingenting som sitter fint. Jeg er i prosess med å gå ned vekt, men akkurat nå er jeg så "kle-laus" at jeg vegrer meg for å gå ut. Hater sommeren. Nesten umulige å finne pene skjorter/t-skjorter.

Jeg er alt mellom 42-46 i størrelse avhenging av passform på plagg. Sleit for 20 kg siden og, men nå føles alt håpløst. Lite variasjon i butikkene, det er likt over alt. Og en til til sist. Jeg hater rysjer/blonder og  blomstrede plagg!  Jeg vil bare ha helt plain og helst ensfarget eller lite mønster, men det er nærmest umulig å oppdrive.Why??

Hvor finner dere "tynnfeite" klær?

Sorry, trenge bare få ut litt frustrasjon!

Anonymkode: 66332...9c8

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar med alle nye klær til sydame og får dem tatt inn i livet og lagt opp på ermer og bein.

Anonymkode: f5ec5...47c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ca lik kroppsfasong som deg, veier 80 kg og er 167 høy. Jeg har funnet en t-skjorte som jeg har 10-15 stk av og som jeg bruker hver dag. Den er sort og heter Moster. Er fra Only. Bukser kan jeg bruke endel olabukser selv om de ofte er trange i livet. Må prøve mye forskjellig før jeg finner noe. Har også noen svarte litt finere bukser fra hm. Bruker collegegensere eller åpne genserjakker. Går så og si kun i svart, ser mye tjukkere ut i farger. 

Anonymkode: e5fc1...5e4

AnonymBruker
Skrevet

Har mann en kroppsfasong som ikke er helt fabrik standar lønner det seg å lære litt enkel sy teknikk for å tilpasse klærne selv eller sette av skredder hjelp i klesbudskjettet. Har vært en del i utlandet hvor tilpasning av klær er normalen. 

Samtidig lønner det seg å lære seg hvilke snitt som er enklest å få til å passe slik at mann spesefikt går etter dette når mann handler.

Vi er mange som sliter med å finne klær som passer i de vanlige butikkene, uavhengig av vekt og kroppsfasong. Viss du er i prossessen til å gå ned i vekt så sats på noen få plagg som du får tilpasset. 2 til 3 t-skjorter er nok det viss du heller vasker litt ofte og bruker steamer til oppfriskning. 

Anonymkode: 808e8...97a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er så vanskelig. Veier et par kilo mer enn deg, men 5 cm lavere. Har som deg brede hofter og lår, men tynne legger og ankler. Har alltid vært relativt mindre på overkroppen enn underkroppen, men etter at jeg vippet over i fedme er jeg stor over bryst og mage og. Hadde jeg ikke vært det, hadde det virkelig ikke vært vanskelig.

Uansett, det er lenge siden jeg skjønte at den beste buksefasongen for meg er litt utsvingt, for å balansere proporsjonene. Min favoritt jeans er denne korte, utsvingte modellen fra Lindex som jeg bruker i str 46 akkurat nå. Har også brukt dressbuksemodellen deres Noor mye gjennom vinteren. Lindex har størrelser opp til 52 eller 54 tror jeg.

Ellers liker jeg Levismodellen ribcage ankle, og Denim Destination har mange fine og behagelige jeans i store størrelser.

Når det gjelder sommerbukser og dressbukse, liker jeg også ankellange smale bukser, men det er viktig at de ikke er tapered, og ikke pølseskinn - de må være rette. Har et par fra Ralph Lauren som er ok.

Jeg kjøper en del klær hos Everlane, t-skjorter hos Asket, kjoler hos Jumperfabriken og Mette Møller,  og overdeler, skjorter og gensere hos Cos. Ingen blomster noe sted, bare enkle, klassiske basisplagg i god kvalitet. Ralph Lauren har også en del greie plagg i store nok størrelser, men de varierer veldig fra plagg til plagg.

Anonymkode: 6ad7e...a02

AnonymBruker
Skrevet

Tynnfeit er en slank person(normal-lav bmi) som har for lite muskelmasse, og mye fett innvortes/rundt innvollene.

Anonymkode: a9c30...51e

• Liker 11
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tynnfeit er en slank person(normal-lav bmi) som har for lite muskelmasse, og mye fett innvortes/rundt innvollene.

Men likevel forsto vi hva TS mente 😉

Anonymkode: 6ad7e...a02

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Ryddet for latterliggjøring,samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

MÅ du bruke kjole, da? Jeg er selv en str større nede enn over og skjørt funker dermed lettere eller altså bukse/shorts. 

Anonymkode: b061b...09e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og alle bukser osv kler «ingen», man må bruke litt tid på å finne modell som passer av jeans, da er det til gjengjeld greit å kjøpe flere i forskjellige farger.

Anonymkode: b061b...09e

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 17.27):

Ts mente at deler av kroppen hennes er større enn andre deler. 

Anonymkode: d2dae...da9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 17.27):

TS her. Det er forsåvidt korrekt beskrivelse, men antar de fleste skjønte hva jeg mente. Jeg har BMI som tilsier overvekt, men når jeg ber om hjelp i butikk og spør meg om str så proteseterer de alltid når jeg oppgir f.eks at jeg trenger opp mot 46 og mener det holder med 40-42. Så prøver jeg da og de blir alltid overrasket når jeg ikke får tredd på meg plagget, fordi de ser meg ikke som så stor. Og tynnfeit som i innvortes fedme rundt innvolller passer iallefall på meg.  Jeg er smal over skuldrende, tilnærmet flatbrystet, spinkel fra albu og ned og spinkel fra  knær og ned. Jeg har ingen definert midje, den sitter høyt oppe med "lovehandles"

Det var et problem å finne riktig passform på klær når jeg var tynnere også, men da var liksom litt lettere da og finne noe iallefall. I min størrelse nå, oppleves det meste som lite flatterende. Men hvilken størrelse jeg kommer inn i  er veldig avhenging av fasongen på tøyet og stoffkvaliteten.

Men de fleste butikker med vanlige størrelser er for små til meg nå og da er jo neste steg såkalte stormote-butikker, eller plus size avdelingen. Men der blir jeg altfor liten. Plus size er utformet for den som i tillegg har plus jur og da klarer uansett ikke fylle plagget på de rette stedene.

Jeg får henge i og komme meg ned noen kg, så blir vel alternativet som nevnt av en annen: gå til sydame og få tilpasset til min kropp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. Det er forsåvidt korrekt beskrivelse, men antar de fleste skjønte hva jeg mente. Jeg har BMI som tilsier overvekt, men når jeg ber om hjelp i butikk og spør meg om str så proteseterer de alltid når jeg oppgir f.eks at jeg trenger opp mot 46 og mener det holder med 40-42. Så prøver jeg da og de blir alltid overrasket når jeg ikke får tredd på meg plagget, fordi de ser meg ikke som så stor. Og tynnfeit som i innvortes fedme rundt innvolller passer iallefall på meg.  Jeg er smal over skuldrende, tilnærmet flatbrystet, spinkel fra albu og ned og spinkel fra  knær og ned. Jeg har ingen definert midje, den sitter høyt oppe med "lovehandles"

Det var et problem å finne riktig passform på klær når jeg var tynnere også, men da var liksom litt lettere da og finne noe iallefall. I min størrelse nå, oppleves det meste som lite flatterende. Men hvilken størrelse jeg kommer inn i  er veldig avhenging av fasongen på tøyet og stoffkvaliteten.

Men de fleste butikker med vanlige størrelser er for små til meg nå og da er jo neste steg såkalte stormote-butikker, eller plus size avdelingen. Men der blir jeg altfor liten. Plus size er utformet for den som i tillegg har plus jur og da klarer uansett ikke fylle plagget på de rette stedene.

Jeg får henge i og komme meg ned noen kg, så blir vel alternativet som nevnt av en annen: gå til sydame og få tilpasset til min kropp. 

Du kan lære deg å sy selv?😊

Anonymkode: d2dae...da9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De store kjedene har store dameklær, så skjønner ikke helt at du sliter med å få i noe.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sliter med det samme problemet og har faktisk mest flaks i bruktbutikker for der er så stort spenn på merker og passformer på det som er inne at jeg som regel klarer å finne noe som passer. 

Ellers så liker jeg de type tightsene som har strikk i livet, og litt flagrende ben, f.eks denne.  . Da kan jeg ha en litt vid topp over uten at jeg føler at jeg går i tights 

https://nelly.com/no/produkt/only-onlfever-stretch-flaired-pants-jrs_158243-0426/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=nonbrand&gad_source=1&gad_campaignid=22261392675&gbraid=0AAAAAD3v88TjLPlM-kmxt7egvPcyGjbhb&gclid=Cj0KCQjwjdTCBhCLARIsAEu8bpJDcz4pPdTPAtGqE85RYMLXHb034SmvrkKLno6ca68l8C68wc21WoAaAvmDEALw_wcB

AnonymBruker
Skrevet
Skogstrolle skrev (7 minutter siden):

De store kjedene har store dameklær, så skjønner ikke helt at du sliter med å få i noe.

Vel, feks denne, her vil utrigningen havne nedenfor  den kløfta jeg ikke har. Jeg kan selvfølgelig gå ned i størrelse, men da men blir den pinnstram of magen: 

https://www.ellos.no/zizzi/t-skjorte-mbrea-s-s-straight-tee/1851888-02?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=[adv%3A Ellos] [cou%3A NO] [chn%3A paid-search_shopping_pmax] [ini%3A Blouses %26 tops] [str%3A HP%2FSF] [tgt%3A Shopping]&gad_source=1&gad_campaignid=19683395703&gbraid=0AAAAAD1HpIJvJleslQZbc7IaLg5apkdcI&gclid=Cj0KCQjwjdTCBhCLARIsAEu8bpJojGQcOoWW5SEvycxNEL0Opk6HdfVZM34-k0VhAqsbhLTP4dDE_DYaAoJYEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet
Moppeguri skrev (7 minutter siden):

Jeg sliter med det samme problemet og har faktisk mest flaks i bruktbutikker for der er så stort spenn på merker og passformer på det som er inne at jeg som regel klarer å finne noe som passer. 

Ellers så liker jeg de type tightsene som har strikk i livet, og litt flagrende ben, f.eks denne.  . Da kan jeg ha en litt vid topp over uten at jeg føler at jeg går i tights 

https://nelly.com/no/produkt/only-onlfever-stretch-flaired-pants-jrs_158243-0426/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=nonbrand&gad_source=1&gad_campaignid=22261392675&gbraid=0AAAAAD3v88TjLPlM-kmxt7egvPcyGjbhb&gclid=Cj0KCQjwjdTCBhCLARIsAEu8bpJDcz4pPdTPAtGqE85RYMLXHb034SmvrkKLno6ca68l8C68wc21WoAaAvmDEALw_wcB

Takk. Rimelig nok til at det er verdt å teste, selv om det for meg blir litt gym-aktig 😮  Er heller ikke fan av så mye bootleg, da det ofte blir fryktelig svært og subbete rundt leggen i min størrelse. 

Skrevet

Håper det var greit jeg la det til i Chat GPT: 

Når du har en kropp med det du beskriver som en eplefasong – altså mye volum rundt magen, hofter og lår, lite bryst og slanke legger/ankler – er målet å:

1. Skape balanse og definisjon.
  2. Avlede oppmerksomheten fra magen.
  3. Fremheve det du liker best – som bein og ankler.

Her er konkrete tips til snitt og klær som ofte kler denne kroppstypen:

🔹 Overdeler

Se etter snitt som gir litt struktur, skaper lengde og ikke klamrer seg til midtpartiet:

• Empireliv: Topper som går inn rett under brystet gir en illusjon av midje uten å stramme rundt magen.
  • A-formede topper eller tunikaer: Løse, men ikke for store. Unngå firkantede og korte overdeler.
  • Drapering eller lag-på-lag-effekt: Stoff som faller mykt over magen kan skjule og flattere.
  • V-hals eller dypere utringning: Skaper lengde og trekker oppmerksomhet mot hals og ansikt.
  • Strukturerte skuldre eller ¾-ermer: Skaper balanse mellom over- og underkropp.
  • Asymmetriske snitt eller diagonale linjer: Visuelt slankende.

👉 Unngå: Tette, korte topper og overdeler med mye stretch som sitter tett rundt magen.

🔹 Underdeler

Her handler det om å ikke legge mer volum på hofter/lår, og å få et jevnt fall fra magen og ned:

• Bukser med høy midje og flat front (gjerne med litt stretch): Det gir støtte og en jevn silhuett.
  • Skrå- eller rette skjørt i midi-lengde: Særlig fine hvis du vil vise fram leggene.
  • Bukser med rette ben eller bootcut: Gir balanse til en rundere overkropp.
  • Unngå for lavt liv: Det kan kutte inn og fremheve magen.

👉 Unngå: Ballongskjørt, voluminøse lommer over hoftene, og leggings med kort topp.

🔹 Kjoler

Kjoler kan være veldig flatterende, særlig om de har definisjon rett under brystet:

• Empire-snitt: Perfekt for eplefasong. Definerer uten å klemme.
  • Omslagskjoler: Skaper midje og har ofte V-hals.
  • A-linje-kjoler: Sitter fint over bysten og faller løst rundt magen.
  • Skjortekjoler med markert midje (gjerne med belte): Velg stoffer som faller pent.

👉 Unngå: Kjoler som er tettsittende fra topp til tå, eller som har strikk rett i midjen.

🔹 Generelle tips

• Vis fram leggene: Bruk skjørt og kjoler som ender ved kneet eller midt på leggen.
  • Lag lengde med lange jakker/kardigans: Det drar blikket nedover og “strekker”.
  • Velg riktig stoff: Stive stoffer kan skape ekstra volum – gå for myke, strukturert fall som jersey, viskose eller crepe.
  • Unngå altfor mye pynt på magen: Store belter eller lommer akkurat der gir feil fokus.

😊

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ok, jeg skjønner.  Sjekk ut tipsene som Daisy Love og ChatGPT kom med! Håper du finner deg en stil du kler 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...