Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk/venner er trege med å betale tilbake penger de låner, når de ikke er blakke?

De sier de glemmer det, men fatter ikke at det er mulig å glemme at man låner 1000,-?

På lørdag skulle jeg få besøk av en venninne, jeg bestilte mat og la ut for det maten kostet og hennes del ble 300,-

Etterpå gikk vi på bar og kjøpte drinker og siden hun hadde glemt kortet sitt, la jeg ut for henne og sa at jeg kom til å sende henne et vippskrav med den samlede summen som ble 590,- 

Sendte vippsen kl 10:30 søndag formiddag, og enda har hun ikke betalt meg. Hun er i jobb og fikk lønn på fredag.

Det har skjedd tidligere også at hun ikke betaler før jeg må purre.

En kollega skyldte meg 1000,- etter at jeg lånte han penger da vi var på konferanse.

Jeg fikk ikke pengene før jeg spurte etter de to ganger uken etter.

Hadde en kompis en gang som alltid var blakk fordi han spilte på hester, tippet på fotball og kjøpte lodd. Måtte mase om å få pengene igjen, men han hadde lite penger, så sluttet å låne han.

Det er så ubehagelig å måtte spørre etter pengene mine.

Anonymkode: 5ba4a...70c

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forsåvidt se for meg at man kan glemme det, hvis det bare handler om hvem som har lagt ut når to voksne mennesker med helt vanlig økonomi har spist ute sammen. Men hvis man da først ser en gang eller to at man glemmer det, da tar det deg i verste fall 10-15 sekunder å vippse der og da eller for den saks skyld bare sette på en påminnelse om å betale tilbake. Hvis man i tillegg får et vipps-krav er det absolutt ingenting å skylde på heller.

Så jeg forstår deg godt, TS. At man kan glemme sånt, hvis man aldri bekymrer seg over økonomi og årsaken til gjelden bare er hvem ved bordet en kelner vendte seg mot med betalingsterminalen, kan jeg isolert sett skjønne. Men det bør føles litt flaut å glemme det og måtte påminnes to ganger, og da ser jeg ingen grunn i verden til at man ikke skal velge en feilfri metode for å ikke glemme på nytt. Være seg å vippse med en gang eller sette på en påminnelse. 

Kanskje handler det om at de sliter mer økonomisk enn du tror, selvfølgelig. Man vet nå aldri. I så fall vil jeg likevel tenke at de bør enten si det, litt forsiktig, eller begrense hvor mange drinker de kjøper seg. Så jeg hadde irritert meg over det du beskriver jeg også.

Anonymkode: 82776...11b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sender vippskrav umiddelbart i slike situasjoner. 

Og alle kan jo betale med kort via vipps i dag, så hadde heller foreslått at de gjorde det

Anonymkode: be4bf...c28

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som denne personen bør vipse deg FØR du legger ut.

Anonymkode: e2542...226

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Derfor låner en ikke til venner med mindre en VET de er pålitelige.

Anonymkode: ad957...e26

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor folk/venner er trege med å betale tilbake penger de låner, når de ikke er blakke?

De sier de glemmer det, men fatter ikke at det er mulig å glemme at man låner 1000,-?

På lørdag skulle jeg få besøk av en venninne, jeg bestilte mat og la ut for det maten kostet og hennes del ble 300,-

Etterpå gikk vi på bar og kjøpte drinker og siden hun hadde glemt kortet sitt, la jeg ut for henne og sa at jeg kom til å sende henne et vippskrav med den samlede summen som ble 590,- 

Sendte vippsen kl 10:30 søndag formiddag, og enda har hun ikke betalt meg. Hun er i jobb og fikk lønn på fredag.

En kollega skyldte meg 1000,- etter at jeg lånte han penger da vi var på konferanse.

Hadde en kompis en gang som alltid var blakk fordi han spilte på hester, tippet på fotball og kjøpte lodd. Måtte mase om å få pengene igjen, men han hadde lite penger, så sluttet å låne han.

Og nettopp på grunn av det du beskriver og det andre tråder har beskrevet før deg, slutt å legge ut, slutt å betale for andre. 

Venner og familie låner man verken penger av eller til. Det blir det bare problemer av. 

Anonymkode: 28b01...5eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Aldri lån bort penger til venner eller familie! Er så mange som ikke evner å ta ansvar og gjøre opp for seg. 

Hva er egentlig greia med de som ikke betaler tilbake penger de har LÅNT av andre? Det er stjeling!

Anonymkode: eede3...b4a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aldri lån bort penger til venner eller familie! Er så mange som ikke evner å ta ansvar og gjøre opp for seg. 

Hva er egentlig greia med de som ikke betaler tilbake penger de har LÅNT av andre? Det er stjeling!

Dette skjønner ikke jeg heller.

Godt voksne folk som eier egen bolig, har god inntekt og partner/barn, men bruker vinter og vår til å betale tilbake småbelöp.

To av de som jeg har lånt penger til har Adhd, og det kan være en grunn til at det glemmer det, men da må de skrive opp hva de låner.

Fornærmet blir de også når jeg spør flere dager/uker etterpå om jeg kan få tilbake pengene, og sier: "trodde du ikke at jeg betalte tilbake eller"?

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dette skjønner ikke jeg heller.

Godt voksne folk som eier egen bolig, har god inntekt og partner/barn, men bruker vinter og vår til å betale tilbake småbelöp.

To av de som jeg har lånt penger til har Adhd, og det kan være en grunn til at det glemmer det, men da må de skrive opp hva de låner.

Fornærmet blir de også når jeg spør flere dager/uker etterpå om jeg kan få tilbake pengene, og sier: "trodde du ikke at jeg betalte tilbake eller"?

Ts

hahahaha jeg må le. Ja nettopp, de blir fornærmet over at du faktisk vil ha pengene tilbake, men dette er nok skammen i at de blir "tatt" i å prøve og lure deg....

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Kaisada skrev (49 minutter siden):

hahahaha jeg må le. Ja nettopp, de blir fornærmet over at du faktisk vil ha pengene tilbake, men dette er nok skammen i at de blir "tatt" i å prøve og lure deg....

Jeg tror ikke de prøver å lure meg, men de blir flau over at jeg må spørre om å få pengene tilbake fordi de har glemt det, og så blir det irritert over at jeg tenker dårlig om de (eller noe sånt)

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Svar "Nei, ikke når det tar så lang tid."

Anonymkode: 74bd4...703

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er så ubehagelig å måtte spørre etter pengene mine

Lån aldri ut penger til venner og famille så slipper du sånne situasjoner 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bedre å spandere på venner enn å låne penger til dem, for da slipper man dette maset om tilbakebetaling etterpå.

Alternativt bare la være å låne bort.

Å glemme bankkortet hjemme er en dårlig unnskydning, og kan godt være noe som brukes for å slippe unna regninga.

Anonymkode: 6d79e...ca9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tror ikke de prøver å lure meg, men de blir flau over at jeg må spørre om å få pengene tilbake fordi de har glemt det, og så blir det irritert over at jeg tenker dårlig om de (eller noe sånt)

Ts

Ingen glemmer at de låner penger. flau=skam

• Nyttig 2
Skrevet

De prøver å utnytte deg eller de har dårligere råd enn de gir uttrykk for, ellers kunne de bare vippset deg der og da og ikke ventet i flere dager. Og å "glemme kortet" er ikke noe som er vanlig å gjøre. Da bør du i så fall be vennene dine bruke telefonen sin til å betale med. De aller fleste tar betaling enten med Vipps eller Apple/Google pay.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre vedkommende ikke har vipps så er det der helt unødvendige situasjoner. Hvis noen legger ut vippser jeg der og da. Aldri har jeg måtte sende og ikke fått vippskrav. Hater å skylde penger.

Anonymkode: 2fd7b...ebb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bad du ikke bare om pengene på vipps med én gang da? Hun hadde vel telefonen sin med seg?! Og en ting til - slutt å låne ut penger!

Anonymkode: 253ff...cfe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor bad du ikke bare om pengene på vipps med én gang da? Hun hadde vel telefonen sin med seg?! Og en ting til - slutt å låne ut penger!

Anonymkode: 253ff...cfe

Jeg sa:"Jeg forskutterer, så vippser du meg".

Skjønner ikke at det er vanskelig å misforstå

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som jeg har sluttet å fortelle til at jeg drar til utlandet på ferie.  Etter å ikke ha betalt tilbake for røyk fra taxfree,  to ganger på rad og ikke er mottagelig for/glemmer vippskrav, holder jeg det skjult at jeg er i Danmark/Tyskland,  Italia, Frankrike etc... Hvis hun spør hva jeg skal i ferien, er det alltid "båttur"

Anonymkode: d9e1d...012

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også for tiden forbannet på en venn. Han skylder meg 1000 kr, men han er blakk stadig. Det som irriterer meg er at exen hans også låner ham penger, men han betaler henne tilbake og nedprioriterer å betale meg tilbake av den grunnen at hun blir sint og jeg blir ikke sint. 

Han har ikke bedt meg om flere lån nå som han skjønner at jeg ikke vil låne ham mer før gjelda er betalt og jeg har også blitt irritert nå. 

Anonymkode: ce469...f8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...