AnonymBruker Skrevet 17. juni #1 Skrevet 17. juni Dere som er delevis uføre (eller delevis langtidssykemlete eller på AAP) og i delevis jobb: Forteller dere dette til familie og venner? Forteller dere dette når dere møter noen og de spør hva dere jobber med? Eller forteller dere kun om jobben dere er i? Anonymkode: e998c...d53
AnonymBruker Skrevet 17. juni #2 Skrevet 17. juni Stort sett så forteller jeg hva jeg er utdannet/egentlig jobber som, og så legger jeg på at "men jeg har vært ute av stand til å jobbe siden xx på grunn av sykdom". Hva slags stønader jeg får legger jeg ut om hvis ikke folk spør spesifikt. Det pleier de ikke å gjøre. Men jeg opplever det som enklere å lede med utdanning og egenrlig jobb, fordi folk er fordomsfulle og det gjør at de ikke stiller så mye spørsmål. Anonymkode: 1e103...da8
AnonymBruker Skrevet 17. juni #3 Skrevet 17. juni Jeg forteller ærlig om uførhet og årsaken bak. At jeg ble rammet av kreft i ung alder er ikke noe jeg skammer meg over, ei heller at det fortsatt påvirker meg. Det hadde kanskje vært annerledes om det lå psykiatriske diagnoser i bunnen, det er så stigmatisert. Anonymkode: bf8d1...689 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #4 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dere som er delevis uføre (eller delevis langtidssykemlete eller på AAP) og i delevis jobb: Forteller dere dette til familie og venner? Forteller dere dette når dere møter noen og de spør hva dere jobber med? Eller forteller dere kun om jobben dere er i? Anonymkode: e998c...d53 Jeg er delvis (gradert) uføretrygdet. Jeg forteller det sjeldent, det er ikke akkurat interessant eller artig å dele i noen sammenheng, egentlig, og i hvert fall ikke i sosiale settinger. Jeg forteller om jobben, men ikke trygden. Nå for tiden jobber jeg vel å merke så mye at jeg ikke får noe trygd, og fint er det, men selv før var det ikke noe jeg fortalte folk uoppfordret. Direkte spørsmål ville vært noe annet, men det er få som stiller sånne spørsmål Anonymkode: e1fef...a41 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #5 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Forteller dere dette når dere møter noen og de spør hva dere jobber med? Jeg jobber ikke med uføretrygd, så det er uansett ikke et passende svar. Jeg jobber med XXX sier jeg, selv da jeg jobbet bare deltid/delvis. De spør jo ikke "hvor får du penger fra", så da anser jeg ikke å legge ut om trygd som et passende svar uansett. Anonymkode: e1fef...a41 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #6 Skrevet 17. juni Jeg er gradert ufør pga en usynlig sykdom, delvis på AAP etter en stygg skade og delvis i jobb 😅 Ingen vet om uføregraden. Når folk spør om jeg jobber, så sier jeg som sant er ja, men at jeg er delvis sykemeldt/på AAP for tiden og så vifter jeg litt med krykkene mine. Anonymkode: 3467f...564
AnonymBruker Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni Jeg sier ikke noe som helst om det. Ingen har noe som helst med det, rett og slett. Hvorfor skal de vite om jeg er delvis ufør eller ikke? Om de spør hva jeg jobber som, så svarer jeg ærlig at jeg jobber som utvikler. De har da null og niks med å vite om det er 100%, 80%, eller 50%. Jeg er autist. Plagene mine er usynlige. Jeg er høytmaskerende, og har mann og barn og doktorgrad, og all erfaring tilsier at det er helt fullstendig ubegripelig for folk at jeg har en funksjonshemning som faktisk gjør det ekstremt vanskelig å stå i 100% jobb. Så jeg gidder ikke sette meg i situasjoner hvor jeg føler meg angrepet og mistenkeliggjort. Anonymkode: 8350c...ec6 3 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni #8 Skrevet 17. juni Spør litt i hvilkeb seting det er, vanligvis vil jeg bare si at jeg jobber med x og lar det være med det. Hvis det er mer ordentlig "bli kjent samtale" med potensielle venner/partner så sier jeg at jeg er 50% ufør selvfølgelig. På sosiale begivenheter med folk jeg bare treffer på barnas skole eller fritidsinteresser så sier jeg det ikke. Anonymkode: eba7c...791 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #9 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som er delevis uføre (eller delevis langtidssykemlete eller på AAP) og i delevis jobb: Forteller dere dette til familie og venner? Forteller dere dette når dere møter noen og de spør hva dere jobber med? Eller forteller dere kun om jobben dere er i? Anonymkode: e998c...d53 Forteller at jeg er student og har permisjon fra studiene, og av den grunn går på AAP. Er for syk til å studere eller jobbe slik min situasjon er nå dessverre. Anonymkode: 730c6...70d
AnonymBruker Skrevet 17. juni #10 Skrevet 17. juni Når jeg mottok stønad og var i arbeidspraksis fortalte jeg det kun til nærmeste familie. Sliter mentalt, og vi lever ikke i et tolerant, forståelsesfullt samfunn. Anonymkode: b7dcb...8c0
AnonymBruker Skrevet 17. juni #11 Skrevet 17. juni Jeg er ikke der enda, jeg har vært i fornektelse for at jeg faktisk har blitt skadet på jobb, det er så tabu, og de vil helst ikke ha deg der nr du ikke orker fulle dager😕 Anonymkode: bcfc6...f6e 1
Jadzia Skrevet 17. juni #12 Skrevet 17. juni Mine nærmeste vet det. Både venner, partner og familie. Men jeg møter ikke folk med å introdusere meg som delvis ufør. Spør folk hva jeg jobber med, så svarer jeg kun på det. Ikke noe mer. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #13 Skrevet 17. juni Det kommer helt an på hva jeg føler for der og da. De nærmeste, familie og venner vet jo at jeg er syk, det er ingen hemmelighet. De bryr seg om meg og spør hvordan det går. Når jeg treffer nye folk og bare skal drive litt smalltalk så sier jeg bare hva og hvor jeg jobber. Gidder ikke å si at jeg jobber deltid eller at jeg er syk, det er jo ikke noe gøy å snakke om. Anonymkode: 0c918...a5d
AnonymBruker Skrevet 17. juni #14 Skrevet 17. juni Jeg er på AAP og det snakker jeg om så lite som mulig. Hender likevel at jeg kommer i prat med folk på dagtid som selv sier de er uføre, og da kan jeg godt si "det går nok den veien for meg også". En slik prat pleier å bli fin for begges del, i hvert fall slik jeg oppfatter det, for da har jo begge forståelse for hva man står i, uansett om det er somatisk eller psykisk. Ellers orker jeg ikke legge ut noe om sykdom og er-på-vei-til-ufør-prat. Tror jeg dukker unna mange spørsmål fordi mannen min er rik nok til å forsørge meg, så da ser det nok mer ut som at det er det som er greia. Anonymkode: db3c5...5fd
AnonymBruker Skrevet 18. juni #15 Skrevet 18. juni Mannen min, foreldrene mine og ei venninne vet at jeg er delvis uføretrygdet. Da jeg gikk på AAP og møtte ukjente folk ofte på grunn av en fritidsaktivitet, var det flere ganger at det første de spurte om, var hva jeg jobbet med. Da hendte det jeg sa at jeg studerte, selv om jeg var ferdig med studiene. Anonymkode: 689e3...222
AnonymBruker Skrevet 19. juni #16 Skrevet 19. juni Forteller det egentlig ikke til noen. Nærmeste familie og noen få venner vet, men forteller det ikke ellers. Er ærlig på at jeg jobber deltid, men folk har stort sett gått ut ifra at jeg ikke jobber fullt for å få mer tid med barnet mitt mens han er liten, og da bare jatter jeg med. 😛 Anonymkode: dc876...75d
AnonymBruker Skrevet 19. juni #17 Skrevet 19. juni Jeg har vært på AAP. ble utbrent etter en periode med pleiepenger, og hadde bare prosjektjobb- ikke fast. Jeg begynte etterhvert på en deltidsstilling, som nå er 100 %, men det tok noen år der jeg gikk fra 20- 100 %. Nei, de nærmeste vennene visste jo det og familie, men jeg kjedet ikke ukjente og bekjente med dette. Her var jo hovedsaken at barnet/ungdommen min var veldig syk, og det var vel heller ikke noe jeg utleverte. Jeg tenker vel at når dette blir et tema, så er det mest høflighetsfraser på hva du driver med, og da spør de ikke etter livshistorien min. Nå jobber jeg jo 100 %, men det er jo ikke så ofte jeg føler et stort behov for å snakke om jobb med folk.. Anonymkode: b0ef6...8b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå