Gå til innhold

Bør man «straffe» ungdomsskoleelever som skulker eksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 20.01):

Om du fikk en 6 er, hvordan kan da snittet gå ned? 

Anonymkode: f8198...46b

Finnes jo de som angivelig har over 6 i snitt!! Leser om i nyhetene hvert år.

Anonymkode: 24aa5...290

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Finnes jo de som angivelig har over 6 i snitt!! Leser om i nyhetene hvert år.

Tar man vgs fag på ungdomsskolen kan man få over 6.  Dvs tar man det som privatist får man ikke over 6 i snitt, men over 6 i inntakspoeng.  Har man tatt f.eks privatisteksamen i t1 matte eller vgs språkfag må man legge eget privatistvitnemål inn i vigo)

Derimot om ungdomsskolen har tilbudt faget kan det stå forsert fag på vitnemålet. (da telles ekstrapoengene med i snittet)

I Oslo kan man maks få 7,0, dvs om man har 6 i snitt og tatt 2 privatisteksamen hver på 0,5 poeng.  Mest vanlig å gjøre det med t1 matte og språkfag nivå II eksamen (i morsmålet sitt.) 

Datteren som gikk ut 10. trinn nå har flere i klassen som har tatt t1 matten og får det på vitnemålet og et par tok språkfag nivå II eksamen som privatist.  

Det er dermed lett å forstå hvor høyt snittet blir på enkelte skoler i Oslo om mange velger denne løsningen. 

Anonymkode: 52835...154

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 13.14):

«Flere lærere på 10. trinn i Oslo forteller om elever som får legeerklæring for å slippe unna eksamen. Høye krav om snittkarakter pekes på som årsaken.»

https://www.nrk.no/stor-oslo/eksamen-i-oslo_-laerere-melder-om-sykmeldinger-blant-elever-pa-10.-trinn-1.17452421

Det er kanskje på tide med en revidering når ungdomsskoleelever kan skulke eksamen uten å få konsekvenser for det? Frata dem muligheten til å få et vitnemål hvis de ikke har bestått eksamen, som man gjør på videregående skole og høyere utdanning? Problemet er jo at de ikke kan ta fag fra ungdomsskolen som privatist hvis de stryker. Men da lærer de i hvertfall at handlinger har konsekvenser.

Jeg synes det er utrolig flaut for dem å velge slike enkle løsninger, og provoserende ovenfor medelever når det gjelder inntak til videregående skole. Hvor er foreldrene? Og hvordan skal det gå med disse elevene på videregående og/eller høyere utdanning?

Anonymkode: 38b14...325

Men de får vel ikke legeerklæring bare sånn uten grunn...

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 7.03):

At en skulker eksamen skulle derimot ha hatt stor innvirkning på standpunktkarakteren synes jeg. Så de som skulker gikk automatisk ned en karakter i motsetning til de som gjennomfører eksamen.

Anonymkode: 88e74...e38

Det får det jo også, om det oppdages, men hvordan skulle det oppdages?

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

alle på Ungdomsskolen kommer opp i både skriftlig og muntlig eksamen. 

Nettopp! 
Og selv om vi foreldre syns at det er urettferdig at vårt barn kommer opp i et fag de syns er vanskelig, så lærer vi de ingen ting bra ved å la de slippe å måtte stå i det ubehaget.

Det er ganske god læring å komme opp i matte muntlig (om det ikke er favorittfaget) f.eks på ungdomsskolen, med tanke på videre skolegang. 
Vi gjør ungdommene en bjørnetjeneste ved å hele tiden skjerme de for alt som er skummelt, vanskelig og noe de kanskje ikke kan mestre. Jeg vil faktisk si at gjør man det - så har man failet skikkelig som forelder, men det gjenspeiler dessverre bare mange foreldre i dag. Man tror man er en god forelder, men ved å fjerne alt ubehag så fjerner man også læren om livet. Og en stor grunn til at mange ungdommer sliter med psyken i dag, når de først møter på noe vanskelig/ubehagelig. 

Anonymkode: 87b85...450

Helt feil, alle kommer ikke opp i alt, noen trekkes ut. Hadde alle kommet opp hadde det vært greit, og at de måtte ta opp igjen eksamen om de var syke, men det er ikke greit at noen trekkes ut til å få det mye vanskeligere.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er INGEN som får livet sitt ødelagt på grunn av eksamen. Ikke på noe nivå, men i hvert fall ikke på ungdomsskolen. Hvis det er den lista foreldre legger når de snakker med ungene sine er det jammen ikke rart at ungdom er stressa og skjøre. Og vanvittig provoserende mot folk som reelt har opplevd motgang og tøffe liv. 

Anonymkode: 30343...7f1

Neivel, så synes ikke du det.

Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Men de får vel ikke legeerklæring bare sånn uten grunn...

ikke uten grunn, men kanskje på grunnlag av en overdrivelse, eller en løgn. 

Anonymkode: 28407...533

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tar man vgs fag på ungdomsskolen kan man få over 6.  

Feil. Man kan ikke få over 6 i snitt, etter som 6 er den høyeste karakteren man kan få.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

I Oslo kan man maks få 7,0

Fullstendig feil. Maksimalt snitt er 6,0. Mulig du sikter til at man kan få 70 poeng, men det gir absolutt null mening å dividere den poengsummen med 10 og omtale dette som «snitt».

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke ungdommene som er problemet når de skulker eksamen for å få bedre snitt. De handler rasjonelt ut fra  reglene.

Spørsmålet vi bør stille, er hvordan vi har laget et system der dette er en smart strategi. 

Spørsmålet er: Hva slags holdninger og verdier former vi hos ungdom når systemet belønner en slik strategi?

Og: Hvilke typer mennesker er det egentlig vi dyrker frem som vinnere i et system som premierer taktikk over innsats og læring?

Anonymkode: 2b996...1c2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det får det jo også, om det oppdages, men hvordan skulle det oppdages?

Helt feil, alle kommer ikke opp i alt, noen trekkes ut. Hadde alle kommet opp hadde det vært greit, og at de måtte ta opp igjen eksamen om de var syke, men det er ikke greit at noen trekkes ut til å få det mye vanskeligere.

Jeg skriver ikke at alle kommer opp i alt. Jeg skriver at alle kommer opp i en skriftlig (to om man kommer opp i Norsk) og én muntlig.

Skrevet
jegerrinne skrev (På 17.6.2025 den 13.38):

Det har det vært lenge. Eneste mulighet for gyldig fravær ved eksamen er legeerklæring.  Det har nå vært lenge. Var nå det når jeg gikk på skolen og

Ikke på ungdomsskolen.

Anonymkode: d5f26...3dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

masse skoler med opptaksprøver: idrettsfag, kunst/dans/drama, kunst/design/arkitektur.

Kunst/design/arkitektur KDA har ikke opptakskrav utenom karakterene fra ungdomsskolen.

Anonymkode: c65b1...25a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke på ungdomsskolen.

Til eksamen på ungdomsskolen er det kun legeerklæring som gir godkjent fravær. Dette har jeg fått hamret inn flere ganger av kontakt lærer til min 10 klassing i år. 

Anonymkode: c65b1...25a

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg skriver ikke at alle kommer opp i alt. Jeg skriver at alle kommer opp i en skriftlig (to om man kommer opp i Norsk) og én muntlig.

Og det er relevant hvordan? Poenget er at det er loddtrekning i g helt random hvem som kommer opp i hva. Det er et helt ekstremt urettferdig system.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ikke på ungdomsskolen.

På eksamen er det kun legeerklæring som gjelder uansett skole. De fikk mine skriftlig før eksamen

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ikke på ungdomsskolen.

Elever som ikke møter til eksamen

Hvis eleven ikke møter til eksamen, samme hva grunnen er, fører dere «Ikke møtt» (IM) i rubrikken for eksamenskarakter. Dere fører fastsatt eksamensform i rubrikken for eksamensform. Dere skal bruke FAM39 «Dokumentert fravær» for elever som har dokumentert fravær. Eleven må legge frem legeerklæring for at fravær som skyldes sykdom på eksamen skal anses dokumentert. Dere skal bruke FAM29 «Eksamen ikke avlagt»for elever som ikke har dokumentert fravær

.

Hentet fra8

https://www.udir.no/eksamen-og-prover/dokumentasjon/vitnemal-og-kompetansebevis/foring-vitnemal-kompetansebevis-gs/4-karakterer/

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Og det er relevant hvordan? Poenget er at det er loddtrekning i g helt random hvem som kommer opp i hva. Det er et helt ekstremt urettferdig system.

Det er relevant å svare når du siterer meg, og sier at jeg tar feil i det jeg skriver. 
Jeg tar ikke feil i det jeg skriver, for jeg har skrevet at alle kommer opp i en skriftlige og en muntlig. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

masse skoler med opptaksprøver: idrettsfag, kunst/dans/drama, kunst/design/arkitektur.

Jeg vet det har selv utdanning fra en av disse. Jeg tror vi må endre systemet for opptak til utdanningen for å få slutt på den spissinga av karakterene som er nå. 

Bedre at elevene blir oppfordret til å tilegne seg kunnskap de kan bruke på å komme inn der de vil. Nå er det kun karakterene de er opptatt av.

Anonymkode: 9fd7b...009

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet det har selv utdanning fra en av disse. Jeg tror vi må endre systemet for opptak til utdanningen for å få slutt på den spissinga av karakterene som er nå. 

Bedre at elevene blir oppfordret til å tilegne seg kunnskap de kan bruke på å komme inn der de vil. Nå er det kun karakterene de er opptatt av.

Anonymkode: 9fd7b...009

Min yngste har nå søkt et av disse programmene, men for det programmet teller opptaksprøven maksimalt 22 % og minimalt 2 % og resten er karakterer.  Så mulig å få over 70 i konkurransepoeng.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 14.44):

Så om du er dårlig i matte, og kommer opp i matte, så vil du ende med to dårlige karakterer

Enda verre hvis man er dårlig i norsk og skal få fire karakterer i norsk

Anonymkode: ef8da...c7a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

veronica<3, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...