AnonymBruker Skrevet 17. juni #1 Skrevet 17. juni «Flere lærere på 10. trinn i Oslo forteller om elever som får legeerklæring for å slippe unna eksamen. Høye krav om snittkarakter pekes på som årsaken.» https://www.nrk.no/stor-oslo/eksamen-i-oslo_-laerere-melder-om-sykmeldinger-blant-elever-pa-10.-trinn-1.17452421 Det er kanskje på tide med en revidering når ungdomsskoleelever kan skulke eksamen uten å få konsekvenser for det? Frata dem muligheten til å få et vitnemål hvis de ikke har bestått eksamen, som man gjør på videregående skole og høyere utdanning? Problemet er jo at de ikke kan ta fag fra ungdomsskolen som privatist hvis de stryker. Men da lærer de i hvertfall at handlinger har konsekvenser. Jeg synes det er utrolig flaut for dem å velge slike enkle løsninger, og provoserende ovenfor medelever når det gjelder inntak til videregående skole. Hvor er foreldrene? Og hvordan skal det gå med disse elevene på videregående og/eller høyere utdanning? Anonymkode: 38b14...325 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni #2 Skrevet 17. juni Trenger man legeærklering også nå? Ikke lett å være ung i dag! Jeg skulket uten at det fikk noen konsekvenser. Ingen lege var i bildet. Skulket fordi uansett hva jeg fikk på prøven, så kunne ikke snittet gå opp, kun ned. I en slik situasjon er det bare dumt å still til prøve. Anonymkode: d878a...dc3 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #3 Skrevet 17. juni Man trenger jo ikke legeerklæring, det er bare å ikke møte opp. Alle har rett på videregående opplæring, helt uavhengig av ungdomsskolen. Jeg er lærer på videregående, og det kommer elever til oss som ikke har vært en eneste dag på ungdomsskolen og ikke har karakterer i noen fag. De kommer inn på særskilt grunnlag, og derfor på skoler med høyt karaktersnitt. Anonymkode: 30343...7f1 4 1
Gjest jegerrinne Skrevet 17. juni #4 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Trenger man legeærklering også nå? Ikke lett å være ung i dag! Jeg skulket uten at det fikk noen konsekvenser. Ingen lege var i bildet. Skulket fordi uansett hva jeg fikk på prøven, så kunne ikke snittet gå opp, kun ned. I en slik situasjon er det bare dumt å still til prøve. Anonymkode: d878a...dc3 Det har det vært lenge. Eneste mulighet for gyldig fravær ved eksamen er legeerklæring. Det har nå vært lenge. Var nå det når jeg gikk på skolen og
AnonymBruker Skrevet 17. juni #5 Skrevet 17. juni Dette viser jo at det er et problem med ordningen. Man straffes altså om man er uheldig og trekkes opp til skriftlig eksamen i sitt dårligste fag av de mulige alternativene. Anonymkode: 24aa5...290 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni #6 Skrevet 17. juni Nei, dette viser at det er et problem med folks holdninger og moral. De fleste av oss skal oppleve mye kjipere ting i livet enn å måtte ha eksamen i matte på ungdomsskolen, og det er sunt å få øve seg litt på å være stressa. Vi har i alt for stor grad tillat at barn og ungdom skal slippe unna alt som er vanskelig, og sitter igjen med en generasjon persilleblad. Anonymkode: 30343...7f1 18 1 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni Må man ikke gå opp til eksamen på nytt om man er syk? Anonymkode: b1304...7ed 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #8 Skrevet 17. juni Nei. Man bør straffe leger som skriver ut legeerklæring om sykdom uten å ha undersøkt pasienten. Eventuelt nepene som har laget regelverket som tillater slik praksis. Anonymkode: 43a20...596 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #9 Skrevet 17. juni Eksamensordningen i ungdomsskolen bør revurderes. Alle bør opp i de 3 skriftlige fagene. Dette med trekk er ikke rettferdig når det står så mye på spill. Og det bør selvsagt være oppsamlingsdag for de som var syke. At noen spekulerer i dette for å dra snittet, spesielt i Oslo, enda høyere opp er ikke sunt for elevene. Anonymkode: c65b1...25a 10 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #10 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, dette viser at det er et problem med folks holdninger og moral. De fleste av oss skal oppleve mye kjipere ting i livet enn å måtte ha eksamen i matte på ungdomsskolen, og det er sunt å få øve seg litt på å være stressa. Vi har i alt for stor grad tillat at barn og ungdom skal slippe unna alt som er vanskelig, og sitter igjen med en generasjon persilleblad. Anonymkode: 30343...7f1 Ja, samtidig er det et dilemma for foreldre som vet at deres barn kan komme inn på ønsket skole og linje på VGS hvis de ikke gjør det dårlig på eksamen, men at de risikerer å ikke komme inn hvis eksamen går dårlig. (Og ungen har kommet opp i sitt dårligste fag.) Det er jo en ulempe at eksamen teller like mye som et vanlig fag. Så om du er dårlig i matte, og kommer opp i matte, så vil du ende med to dårlige karakterer. Mens om du er god i fransk, og kommer opp i fransk, så vil du ha to gode karakterer. Som altså begge påvirker gjennomsnittet like mye, og dermed direkte påvirker hvilke muligheter du har til å velge VGS. Det burde jo vært likt for alle, at alle MÅTTE ta eksamen, men at denne ble slått sammen med standpunkt i samme fag. Anonymkode: 4d147...047 8
AnonymBruker Skrevet 17. juni #11 Skrevet 17. juni Jeg vet ikke. De burde vel hatt en ordning om at man måtte ta den på nytt hvis man ikke møter. Men synes likevel det er helt ok for elever å være borte fra eksamen om det drar snittet feil vei for dem. De som kommer lengst i livet er ikke de ærligste menneskene, men de som er litt lure. Greit barna lærer dette tidlig. Anonymkode: 9d5d7...7ab 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #12 Skrevet 17. juni Nei. Ikke basert på det du henviser til. Når en lege skriver en erklæring så må vi kunne stole på at legen har har gjort jobben sin, og at det derfor er en grunn til at denne eleven har fått fritak. I stedet for å se på alt med skeptiske øyne synes jeg vi heller kan begynne å se litt mer positivt på ting og bry oss om det som angår oss selv og de nærmeste rundt oss. Om noen mener disse legene gjør feil, så er det de som er involvert som bør kunne bestemme om de skal klage på det eller ikke. Anonymkode: ec456...954 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #13 Skrevet 17. juni Eksamen som vurderingsform er utgått på dato. Anonymkode: ae843...8bb 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #14 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): «Flere lærere på 10. trinn i Oslo forteller om elever som får legeerklæring for å slippe unna eksamen. Høye krav om snittkarakter pekes på som årsaken.» https://www.nrk.no/stor-oslo/eksamen-i-oslo_-laerere-melder-om-sykmeldinger-blant-elever-pa-10.-trinn-1.17452421 Det er kanskje på tide med en revidering når ungdomsskoleelever kan skulke eksamen uten å få konsekvenser for det? Frata dem muligheten til å få et vitnemål hvis de ikke har bestått eksamen, som man gjør på videregående skole og høyere utdanning? Problemet er jo at de ikke kan ta fag fra ungdomsskolen som privatist hvis de stryker. Men da lærer de i hvertfall at handlinger har konsekvenser. Jeg synes det er utrolig flaut for dem å velge slike enkle løsninger, og provoserende ovenfor medelever når det gjelder inntak til videregående skole. Hvor er foreldrene? Og hvordan skal det gå med disse elevene på videregående og/eller høyere utdanning? Anonymkode: 38b14...325 Legeerklæring = ikke skulk. Bør uansett løses ved konteeksamen også på vgs. Anonymkode: ab1a8...6a4 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #15 Skrevet 17. juni Aldri hørt om. De burde måtte stille på en senere dag, ellers ikke få vitnemål. Ellers enig i at alle burde ha 3 skriftlige eksamener. Hvorfor tok det slutt? Anonymkode: 22346...d22 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #16 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Må man ikke gå opp til eksamen på nytt om man er syk? Anonymkode: b1304...7ed Ikke på ungdomskolen. På videregående må ut fra jeg har forstått Anonymkode: 6e93f...c80
AnonymBruker Skrevet 17. juni #17 Skrevet 17. juni Ja, ingen fritidsaktiviteter og mat som ungen ikke liker. Anonymkode: 812bc...8dc
AnonymBruker Skrevet 17. juni #18 Skrevet 17. juni Jeg tenker at de burde fått ny dag for eksamen. Det er fryktelig synd at foreldrene lar ungdommen slippe alt som er ubehagelig.. det ruster de ikke akkurat for livet. Anonymkode: 87b85...450 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni #19 Skrevet 17. juni Hvordan skal man straffe noen som har legeerklæring, mener du? Betvile legen? Fjerne muligheten for sykemeldt fravær? Hva med de som ikke greier å ta eksamen, av ulike grunner? For noen er det helt nødvendig å slippe eksamen, og alternativet er å ikke bestå grunnskolen og fortsette på videregående skole, så her ville et prinsipp rammet hardt. "Skulkerne" slipper lett unna, men heller det enn at det går på bekostning av de som sliter ordentlig ved at legemeldt fravær ikke skal være gyldig. Får være en oppstrammer til legen da eventuelt, på hvem og hva som gis attest? Anonymkode: 365fe...e4e 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #20 Skrevet 17. juni Upopulær mening, men jeg hadde sett gjennom fingrene ved det dersom det var mitt barn som ble trukket ut i et elendig vilkårlig fag. Snittet påvirkes av flaks på hva du trekkes ut i. Det får man ikke gjort noe med, så da får man påvirke slik man kan for å ta ansvar for egen fremtid og videre skolegang. Fair enough frem til denne eksamensformen avvikles Anonymkode: 365fe...e4e 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå