AnonymBruker Skrevet 17. juni #1 Skrevet 17. juni De lurer jeg på. For når jeg er turist kler jeg meg likt som når jeg er hjemme. Anonymkode: 68e1a...e93 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #2 Skrevet 17. juni Kommer vel an på hvor man reiser? Her jeg bor ser jeg med en gang om det er turister eller fastboende. Bor i et land i Sør-Europa. Anonymkode: 1ecda...583 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #3 Skrevet 17. juni Det er vel nettopp det at folk er utenfor sitt "daglige miljø" og da kler seg litt annerledes enn hva som er mest vanlig på det stedet. Med "norsk stil" vil du da stikke deg ut i f.eks Frankrike Jeg kler meg ofte annerledes på ferie enn til hverdags pga jeg skal gjøre aktiviteter. F.eks drar jeg på fjelltur, og kler meg da i fjelltøy. Eller jeg drar til et varmere sted, og kler meg i luftig klær pga varmen. På byferie i vinterhalvåret er vel eneste ferie jeg ville kledd meg som til hverdags på. Anonymkode: 953dc...b93 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #4 Skrevet 17. juni Her i Bergen vandrer de rundt i gjennomsiktig regnponcho, noe fastboende sjelden kler seg i. Anonymkode: 7494e...d3e 5
Grüner Skrevet 17. juni #5 Skrevet 17. juni (endret) Ryggsekk (evt rumpetaske) og caps og telefon/kamera lett synlig. Endret 17. juni av Grüner 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #6 Skrevet 17. juni Hurtigtørkende tur-shorts og sporty sandaler, gjelder begge kjønn Anonymkode: fd1ef...570 1
Paulinetta Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni Jeg bor et sted med gjennomsnittstemperatur på rundt 8 grader. Drar jeg til sydlige strøk kler jeg meg lettere enn hjemme. Drar jeg til nordlige strøk kler jeg på meg. Er jeg et sted hvor det er tilsvarende som hjemme, går jeg kledd mer eller mindre som der, bortsett fra bedre sko og muligens sekk eller stor veske. jeg syns spørsmålet til ts mangler en del ledd, hva lurer du egentlig på? Går du i badeland med samme påkledning som i skibakken?
AnonymBruker Skrevet 17. juni #8 Skrevet 17. juni Her går de rundt i gatene i bikini med stringtruse. Anonymkode: 28bd7...be4
AnonymBruker Skrevet 17. juni #9 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kommer vel an på hvor man reiser? Her jeg bor ser jeg med en gang om det er turister eller fastboende. Bor i et land i Sør-Europa. Anonymkode: 1ecda...583 Eksempel fra i dag: Var på et supermarked som ligger ca. 20 minutter fra kysten. Turistene går med korte shorts og strandsandaler/flip-flops. Fastboende går med kjoler, skjørt, jeans, lange shorts (til knærne), sneakers. Temperatur i dag ca. 30 grader. Anonymkode: 1ecda...583 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #10 Skrevet 17. juni Grüner skrev (5 timer siden): Ryggsekk (evt rumpetaske) og caps og telefon/kamera lett synlig. er sånn jeg går på tur i hjembygda det. Så da tror vel folk jeg er turist. Anonymkode: c85bf...269
AnonymBruker Skrevet 17. juni #11 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eksempel fra i dag: Var på et supermarked som ligger ca. 20 minutter fra kysten. Turistene går med korte shorts og strandsandaler/flip-flops. Fastboende går med kjoler, skjørt, jeans, lange shorts (til knærne), sneakers. Temperatur i dag ca. 30 grader. Anonymkode: 1ecda...583 men jeg går aldri med kjole hjemme så hvorfor skal jeg ha på kjole som turist? Jeg som TS bruker jo mine vanlige klær når jeg er på reise.. Jeg har ikke en egen "turgarderobe" liksom - bortsett fra når vi har fjellferie og går fra hytte til hytte, da blir "sandalene og kjolen" hjemme altså 😝 Anonymkode: 2aec0...bf9 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #12 Skrevet 17. juni Typisk er jo at man er litt utenfor sesongen lokalt. I mange land kler man seg mer etter kalenderen enn temperaturen så da legger man merke til folk som kler seg sommerlig når de lokale er mer påkledd og omvent. Feks er det større sjangse for at noen er turist om de har på seg boblejakke i Oslo sentrum i dag enn at de er lokale. Jeg kler meg etter temperatur så jeg ser veldig fort ut som en turist i Italia eller Portugal der det er varmere enn her feks. England også, der har de på vintertøy om høsten når jeg fortsatt går med sommerjakke. Eller når britene jeg kjenner besøker meg og fryser seg skakk i april fordi de har full vår mens det snør her😅 Anonymkode: ea592...c47 1
Queen19 Skrevet 17. juni #13 Skrevet 17. juni Hjemme i Oslo går jeg mest med kjoler om sommeren, i høst reiser jeg til en by som er 10-15 grader varmere enn Oslo, så da går jeg heller rundt i lange linbukser og shorts, så tar jeg frem kjolene på kvelden.
Daria Skrevet 17. juni #14 Skrevet 17. juni Mange turister er mer "praktisk" kledd - plagg som funker til flere typer aktiviteter og variert vær/temperatur, som er lette å pakke, ikke krøller i kofferten osv. I tillegg er det noe med bevegelsene - mindre målrettet gange, mer opptatt av omgivelsene, snakker mer sammen (og peker gjerne). En del smelter sikkert mer inn også, men ofte er de enkle å kjenne igjen. 4
test1e Skrevet 17. juni #15 Skrevet 17. juni Her trår mange feil. Bokstavelig talt. Når man er i Syden er det en del som kjører sandaler på kvelden. Når du kommer ned til dit du skal ser du at det kun er 65+ som trasker rundt i sandaler kveldstid. (Jeg snakker da ikke om pene damesandaler selvfølgelig) Flipp flopps eller sandaler til og fra stranda, Hvite joggesko på kvelden
AnonymBruker Skrevet 18. juni #16 Skrevet 18. juni Så et par i butikken. Hun ene i knebukse, sandaler med åpen tå, og med strømpebukse. Ikke veldig elegant kombinasjon.. Anonymkode: 4fa6a...6c3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #17 Skrevet 18. juni Bor på et sted der mange cruisebåter legger til. Mange av turistene har boblejakke, skjerf og topplue/pelslue! Slik en kler seg her på vinteren. Det er jo bare 15+ i dag, men det kjennes kaldere med litt vind. Og de fleste har ryggsekker.. Anonymkode: 00058...6ab 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #18 Skrevet 18. juni Jeg bor i Hellas og det er enkelt å se hvem som er turister, selv om jeg ikke bor på et typisk «Sydensted». Generaliserer, selvsagt, og det er langt fra bare klær som gjør at turistene skiller seg ut: - Turister kler seg i sommertøy selv om det er vår eller høst - Turistmenn har kortere shortser enn fastboende menn, og går gjerne i slaskete singleter selv om de er i byen og ikke minst når de skal ut og spise om kvelden. Det hadde aldri en fastboende mann gjort. - Turistkvinner tror at om de slenger en sarong rundt badetøyet er de kledd for å være i byen. En fastboende kvinne ville ikke bli sett død i det antrekket, unntatt på stranden. - Turistene spiser middag flere timer før grekerne, og spiser sjelden mer spennende en gresk salat, tzatziki, grillet kjøtt, moussaka, gyros o.l. - De tar konstant selfier og oppstilte portretter av hverandre. (Må du virkelig ha deg selv og/eller partner med på hvert eneste jækla bilde?) - Unnak fra punktet over, de tar også bilde av hver eneste jækla katt. - De stopper flokkevis og måpende på hver gatehjørne de ser noe fint (og tar selfie foran det). Greit det, men slipp folk fram innimellom. - Hvis de er amerikanere, særlig hvis de er amerikanere, snakker de voldsomt høyt. Grekerne er langt fra de stilleste i klassen de heller, men de slås til gangs av amerikanerne. Anonymkode: 1be72...54a 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #19 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Så et par i butikken. Hun ene i knebukse, sandaler med åpen tå, og med strømpebukse. Ikke veldig elegant kombinasjon.. Anonymkode: 4fa6a...6c3 Mulig det var støttestrømper. Trenger man det må elegansen vike. Typisk med åpne sandaler også om man har hovne føtter Anonymkode: f10a7...7d7 1
Elaine Marley Skrevet 18. juni #20 Skrevet 18. juni Stort sett så kler de seg annerledes enn det de lokale gjør, og derfor legger man merke til det. Som for eksempel når nordmenn drar til varmere land, så synes vi at det er varmt og godt, og tar derfor på sommerklærne. Så legger man merke til de lokale og de har gjerne jeans, jakke og støvletter på. Ellers ser jeg noen merkelige kombinasjoner her om vinteren. Det kommer mange turister hit og det er kan være kaldt og mye snø. De asiatiske turistene skiller seg ut med upraktiske kombinasjoner. For eksempel vinterjakke, vintersko, men tynn strømpebukse og miniskjørt. Eller klær som ikke tåler fuktighet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå