Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har tatt videreutdanning de siste to årene og har i den forbindelse tatt opp studielån. Dette har kommet på en egen konto som jeg mest har brukt som buffer. Nå er jeg ferdig å studere og det står igjen omtrentlig 200k på den kontoen. Hva bør jeg gjøre med disse pengene nå? Betale ned på studielånet med en gang, sette det inn på boliglånet, i høyrentekonto eller fond? Hva er mest gunstig akkurat nå? 🤔 På forhånd tusen takk! 

Anonymkode: 9b974...1b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjeld er gjeld, og renter er renter. Men... du har to ulike typer gjeld, som begge er vanlig å ha. Jeg ville brukt det på en ekstra innbetaling på boliglån (alt sammen), siden boliglånet sannsynligvis har litt høyere rente enn studielån, og i tillegg er boliglån ikke slik at du er sikret ved at det slettes (helt eller delvis) om du blir alvorlig syk og uføretrygdet. Det gjør man med studielån om folk blir uføretrygdet.

Du kan ev sette av kanskje 50 000 til uforutsette utgifter som hvis vaskemaskinen skulle gå dukken eller du plutselig står der uten kjøleskap som fungerer (som jeg gjorde, hadde heldigvis buffer). Så 50 000 på bufferkonto i din dagligbank, eller i alle fall lett og raskt tilgjengelig konto, og 150 000 til boliglånsnedbetaling.

Anonymkode: 9082f...92c

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...