Gå til innhold

Pelsbiller i leiligheten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har oppdaget noe som ser ut til å være pelsbiller i leiligheten i en tid. Ikke mange, men mange nok til at jeg blir litt bekymret for at dette kun er starten på et problem, og flere de siste ukene (fra en hver andre måned til en hver-annenhver uke). Jeg har ikke opplevd uforklarlige hull i klærne mine ennå, men er redd jeg vil kunne, siden larvene spiser tekstiler.

Noen som har erfaring med pelsbiller?

Anonymkode: 85593...4e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det inn en gang med en brukt sofa jeg kjøpte. Passet på å støvsuge den virkelig nøye, og så jevnlig på og rundt den i en periode etter. Så ikke noe mer til de etter det.

Anonymkode: 2e280...afc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg fikk det inn en gang med en brukt sofa jeg kjøpte. Passet på å støvsuge den virkelig nøye, og så jevnlig på og rundt den i en periode etter. Så ikke noe mer til de etter det.

Anonymkode: 2e280...afc

Det er mulig de stammer fra naboen, men de kan jo legge egg her. 

Jeg har støvsuget så nøye jeg kan, men så ser jeg dem andre steder også. Så jeg er usikker på hvor de kommer fra.

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt vanvittig mange museumsbiller her i år. Ikke sett dem før. Leste at både museumsbiller og pelsbiller kommer inn utenifra. Og at det er helt normalt, de gjør normalt sett liten skade. Finner du flere i «klaser» kan det være et større problem. 
Daglig støvsuging i en periode bør gjøre susen. Du kan også spraye permetrin i kriker og kroker, under lister osv. da dør biller og larver. Biller som kryper over der du har sprayet dør kort tid etter og det er lang virkning. Bare husk å lufte godt etterpå å gjerne ta en tur ut i èn time eller to. 

Anonymkode: af053...08b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har hatt vanvittig mange museumsbiller her i år. Ikke sett dem før. Leste at både museumsbiller og pelsbiller kommer inn utenifra. Og at det er helt normalt, de gjør normalt sett liten skade. Finner du flere i «klaser» kan det være et større problem. 
Daglig støvsuging i en periode bør gjøre susen. Du kan også spraye permetrin i kriker og kroker, under lister osv. da dør biller og larver. Biller som kryper over der du har sprayet dør kort tid etter og det er lang virkning. Bare husk å lufte godt etterpå å gjerne ta en tur ut i èn time eller to. 

Anonymkode: af053...08b

Å ja. Jeg leste at larvene spiste tekstiler. Jeg tenkte de da kunne lage hull i klærne mine. Det er det som bekymrer meg mest. 

Jeg sprayer av og til med Permitrin, grunnet andre skadedyr også, men det kommer alltids noen dyr fra steder jeg ikke kommer til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg støvsuget daglig da det var på det meste, men er dessverre litt dårlig til det ellers. Spesielt om sommeren da det blir altfor varmt i leiligheten er det fristende bare å gå over med en mopp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er mulig de stammer fra naboen, men de kan jo legge egg her. 

Jeg har støvsuget så nøye jeg kan, men så ser jeg dem andre steder også. Så jeg er usikker på hvor de kommer fra.

Bor du i leilighet eller tomannsbolig/rekkehus? De kan komme fra naboen, ja, men også utenfra. De finnes i norsk fauna. De gjør uansett ikke så mye ut av seg, men det kan være lurt å prøve å finne ut av hvor du kommer fra, kanskje de bor i mellom sofaputer e.l. Da kan du få tatt «boligen»

Anonymkode: 07403...7fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 1.51):

Bor du i leilighet eller tomannsbolig/rekkehus? De kan komme fra naboen, ja, men også utenfra. De finnes i norsk fauna. De gjør uansett ikke så mye ut av seg, men det kan være lurt å prøve å finne ut av hvor du kommer fra, kanskje de bor i mellom sofaputer e.l. Da kan du få tatt «boligen»

Anonymkode: 07403...7fd

Jeg bor i leilighetskompleks med ganske mange andre leiligheter. 

Jeg vet ikke hvor de kommer fra. Jeg er redd de kan bosette seg her, formere seg og ødelegge klærne mine. Men, det er ikke noe å bekymre seg for?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 11.57):

Jeg støvsuget daglig da det var på det meste, men er dessverre litt dårlig til det ellers. Spesielt om sommeren da det blir altfor varmt i leiligheten er det fristende bare å gå over med en mopp.

Problemet ble borte da vi droppet vasking av gulv med vann en lang periode. De trenger fukt for å overleve. 

Det er også viktig om man renser klesskap og skuffer (ofte der de bor). Viktig å støvsuge, ikke vaske. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bor i leilighetskompleks med ganske mange andre leiligheter. 

Jeg vet ikke hvor de kommer fra. Jeg er redd de kan bosette seg her, formere seg og ødelegge klærne mine. Men, det er ikke noe å bekymre seg for?

Vi har fått små hull i en del klær. Veldig irriterende. 

Anonymkode: 9e411...f2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Problemet ble borte da vi droppet vasking av gulv med vann en lang periode. De trenger fukt for å overleve. 

Det er også viktig om man renser klesskap og skuffer (ofte der de bor). Viktig å støvsuge, ikke vaske. 

Vi har fått små hull i en del klær. Veldig irriterende. 

Jeg vasker ikke gulvet, fordi det ikke er lakket parkett og ikke tåler vann.

Hvor lang tid tok det? Er larvene synlige?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vasker ikke gulvet, fordi det ikke er lakket parkett og ikke tåler vann.

Hvor lang tid tok det? Er larvene synlige?

Larvene er synlige, men gjemmer seg godt inn i skap og slik. Og under sokkel på kjøkkenbenken. Billene (de som legger egg) er bitte små. 

Ofte handler det om å holde volumet nede, det er vanskelig å bli helt kvitt. Her jeg bor kommer det gjerne inn ny utenfra. Vi tømmer klesskap, rister klær, støvsuger godt over. Særlig hyller og steder som er sjeldent i bruk, de trives ikke i skuffer der det er bevegelse. Det gikk hardest ut over noen sesongklær jeg har, som ikke var rørt på lenge da vi oppdaget problemet. 

Følger godt med. Finner vi en larve et sted er det gjerne flere, og da renses det stedet godt. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser nå du skriver pelsbiller i HI. Om det stemmer ville jeg virkelig sjekket under sokkel, skap, kroker med mer, etter larver. 

En pelsbille legger opp til 100 egg. Som blir til larver etter 1-2 uker. 

De er larver i 4-6 måneder. Da spiser de tekstiler og matrester/støv.

Selv om vi har hatt litt problem med larver er det utrolig sjeldent at vi ser en bille så lenge vi holder bestanden nede. 

AnonymBruker
Skrevet

Larvene er synlige, men gjemmer seg godt inn i skap og slik. Og under sokkel på kjøkkenbenken. Billene (de som legger egg) er bitte små. 

Ofte handler det om å holde volumet nede, det er vanskelig å bli helt kvitt. Her jeg bor kommer det gjerne inn ny utenfra. Vi tømmer klesskap, rister klær, støvsuger godt over. Særlig hyller og steder som er sjeldent i bruk, de trives ikke i skuffer der det er bevegelse. Det gikk hardest ut over noen sesongklær jeg har, som ikke var rørt på lenge da vi oppdaget problemet. 

Følger godt med. Finner vi en larve et sted er det gjerne flere, og da renses det stedet godt. 

Jeg har ikke sett larver, men jeg er litt usikker på hva jeg skal se etter (utseende osv). Har bare sett biller, men da er det jo gjerne flere.

AnonymBruker
Skrevet

Vær nøye på støv. Og gulvtepper av visse materialer hvertfall er det bare å glemme… 

Anonymkode: 04d54...7c6

AnonymBruker
Skrevet

Du må finne ut om de har et "reir". Det kan være steder du ikke tenker på, hvor det ligger hundegodis eller lignende.

Anonymkode: 8dd13...20d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vær nøye på støv. Og gulvtepper av visse materialer hvertfall er det bare å glemme… 

Anonymkode: 04d54...7c6

Har ikke gulvtepper, utenom dørmatte. Jeg har andre tepper for hvis det blir kaldt. Ellers kunne jeg nok vært flinkere til å støvsuge.   

AnonymBruker
Skrevet

Det er kriker og kroker jeg ikke kommer til heller, og det samler seg støv i gulvlistene som jeg ikke klarer å fjerne. 

Så hvis jeg ser en bille kan det bety de har lagt flere egg allerede eller at de bare har kommet alene utenfra? 

Jeg håpet jeg kunne bli litt betrygget uten å ty til skadedyrkontroll (det senker jo verdien på leiligheten ganske voldsomt), men det virker som om det er noe jeg må hvis jeg ikke vil at klærne mine skal spises opp.

AnonymBruker
Skrevet

Har slitt med det lenge dessverre. Ser sjeldent billene men kommer iblant larver. Har hatt det i klærne og de har spist små hull i mye klær spesielt ull. Vet ikke om det er pelsbiller eller museumsbiller eller hva men er bittesmå mørke biller og små stripete larver som spiser klær... Jeg satt ut mye klær da det var skikkelig kaldt på vinteren for har lest at frysing er beste måten å drepe på. Ristet så alle de klærne etterpå. Ble kvitt en del da men de dukker fremdeles opp iblant. 

Anonymkode: f52a7...dd0

AnonymBruker
Skrevet

Har slitt med det lenge dessverre. Ser sjeldent billene men kommer iblant larver. Har hatt det i klærne og de har spist små hull i mye klær spesielt ull. Vet ikke om det er pelsbiller eller museumsbiller eller hva men er bittesmå mørke biller og små stripete larver som spiser klær... Jeg satt ut mye klær da det var skikkelig kaldt på vinteren for har lest at frysing er beste måten å drepe på. Ristet så alle de klærne etterpå. Ble kvitt en del da men de dukker fremdeles opp iblant. 

Anonymkode: f52a7...dd0

Jeg får teste det ut når det blir vinter. Dessverre er dette lenge til ennå. Og så har vi problemer med masse fuglemøkk fra diverse fugler, så liker ikke å sette klær ute, men kan prøve igjen til vinteren.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har ikke sett larver, men jeg er litt usikker på hva jeg skal se etter (utseende osv). Har bare sett biller, men da er det jo gjerne flere.

Det høres ikke ut som pelsbiller. Du ville sett larver. Og det pleier ikke være mange på ett sted. 

Har du tatt bilde og lastet opp i chat gpt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...