PrivatiserAlt Skrevet 17. juni #1 Skrevet 17. juni https://www.nrk.no/nordland/matte-vente-timevis-pa-pci-behandling_-_-lovbrudd_-slar-statsforvalteren-fast-1.17449908 NRK rapporterer fra Nordland og Troms om hjerteinfarktpasienter som ikke får blokket ut årene sine raskt nok (raskt nok vil si etter internasjonale retningslinjer, de internasjonale med størst tyngde er ESC sine, de finner du på escardio.org) Situasjonen er følgende: To sykehus er under samme foretak. Fagmiljøene krangler. Sykehusene krangler. Men de er i samme bedrift. Og de saboterer hverandre. Hvorfor? Jo, fordi det er for få pasienter i nord. Det er bedre business å ha hele businessen selv. Samtidig får da alle i Nordland et ræva tilbud. Og det har Helse-Nord fått pepper for tidligere. Intet nytt under solen. Hva snakker vi om? Store hjerteinfarkter som blokkerer et avsnitt av en hel kransarterie, og krever umiddelbar utblokking, eventuelt plumbo i årene (tenecteplase/metalyse) først, og rescue-blokking etterpå. Er hjerteinfarktet stort nok, får du hjertestans og mest sannsynlig dør du der og da. Fylkeslegen sier "dette er ikke bra nok". Statsforvalteren sier: vi har ikke myndighet til å gjøre stort annet enn å oppfordre aktørene til å ta seg sammen. Vi er en udugelig organisasjon, egentlig bare et ekstra forvaltningsledd for å suge ut skattekroner. NRK ba helseminister Vestre om å uttale seg. Våpendrageren hans, Bekeng, gaslighter hele driten: Strukturen for PCI-tilbudet er en faglig vurdering. Faglige beslutninger og vurderinger er det naturlig at det er de regionale helseforetakene som uttaler seg om, sier statssekretær Karl Kristian Bekeng. Nå, personlig så driter jeg lang marsj i hele Nord. Jeg har ingen sympatier med hverken Bodø, Tromsø, kardiologene deres, rørleggerene deres, de enkelte småsykehusene osv. Jeg godter meg når det går dårlig. Jeg vil at det skal gå dårlig for dem. Jeg vil at de skal slite ut personellet sitt og betale det hvite ut av øyet for vikarbyråer. Men du har det samme problemet på østlandet. Sykehuset Østfold har en enorm mengde hjerteinfarkter som trenger akutt utblokking pga det er et stort område, Norges travleste sykehus, med den sjukeste befolkningen, til og med sjukere enn gamle øst-Agder (bare narko der) og Finnmark (røyk + fiskevær er en slager), men de får ikke ha PCI. Der skal alle shippes i ambulanse inn til OUS og vente en time på utblokking. Men jeg lurer jo litt på - hvor lenge har dere andre/resten av befolkningen tenkt å finne dere i dette narrespillet fra en nissetufs som Bekeng og en enda større nissetufs i Vestre? Tror dere noen i privat sektor hadde laget en bedrift som saboterte hverandre gjensidig uten at det får noen som helst konsekvenser? Det var Arbeiderpartiet som lagde de regionale Helseforetakene. Og de har vært en katastrofe. Politikerene har puttet bedrifter med motstridende interesser under samme paraply, og tenker at dette skal bli bra. Det har blitt krangling i alle fuckings regioner. Det er ikke bra noe sted. Men Bekeng og Arbeiderpartiet gjør nøyaktig det som har vært fordelen med Helseforetakene - bedriver ansvarsfraskrivelse. Det er hele poeng. De slipper å ta politisk ansvar. Vi snakker her om akuttbehandling. Akuttbehandling er det vanskelig å privatisere. Dessverre. Det krever i så fall en sci-fi løsning. Derfor er det leit å se alle dere andre som lar politikerene deres slippe unna. For dette er et politisk ansvar. Bekeng skulle vært hudflettet. Vestre skulle vært hudflettet. De burde ha forandret på systemet strukturelt, forandret på den innsatsstyrte finansieringen, og jobbet iherdig for å unngå perverse økonomiske incitamenter. De skulle latt sykehusene få konkurrere, ikke insistere på et samarbeid som i utgangspunktet ikke kan fungere. Og allikevel, så er det en haug av folk som sier hvor bra det er i Norge, hvor bra fellesskapet er, hvor bra helsevesenet er, hvor takknemmelige vi burde være. Jævla idioter. 1
Mooza Skrevet 17. juni #2 Skrevet 17. juni Nei, jeg har vel kommet til samme konklusjon. Det offentlige holder ikke mål lenger, selv om vi har mange flinke folk som jobber som sykepleiere og leger. Enormt mye flinke sykepleiere. Det er selve organsiseringen, politikken som ikke fungerer.. De har selv satt spikeren i kista med alle nedleggelser osv, og det er på Arbeiderpartiets vakt. Jeg er helt oppgitt av hva AP har greid å gjort med mange de private tilbudene i psykiatrien og rusbehandling, som faktisk fungerte! ...sånn i motsetning til mye av det offentlige. De har lagt ned alt, slik at kommunene skal ta de aller sykeste, til fare for den syke og alle rundt. Pårørende som går i knestående. De må drite og dra på at jeg noensinne skal stemme på dem igjen. Og akutt må være på plass. Alt annet har vi løsninger for, og kan betale oss ut av, så der må de bare få kniven på strupen; akutt skal fungere. Akkurat i Nord- Norge så tror jeg bare de prøver å vanne ut befolkningen. Statsforvalteren og hele opplegget mellom sykehus og beslutninger er en vits. Vi har en syk datter, og der ble et avslagt sendt direkte til statsforvalteren. Jeg vil tro svært mange får avslag, og alle disse blir altså sendt direkte til statsforvalter. Det er blitt en rutine og en papirmølle der sykehusene drukner statsforvalter, og ingenting blir gjort. ...og hvorfor bygger de så mange sykehus? Det virker som hele fokuset ligger på å bygge bygg, og ikke behandle mennesker. 2 1
Mandagsunge Skrevet 17. juni #3 Skrevet 17. juni Sorry for OT, men eg må altså berre applaudere ein framifrå jobb med å bekrefte alle fordomar eg har om folk på høgresida. 2 2
Honey Dew Skrevet 17. juni #4 Skrevet 17. juni Det er sånn det er dessverre. Du burde jo blitt blokket ut, men jeg vet at de må prioritere ganske strengt. Jeg har vært nødt til å vente i dagevis på å få disse stentene jeg har nå.
Snok1 Skrevet 17. juni #5 Skrevet 17. juni PrivatiserAlt skrev (5 timer siden): Situasjonen er følgende: To sykehus er under samme foretak. Fagmiljøene krangler. Sykehusene krangler. Men de er i samme bedrift. Og de saboterer hverandre. Hvorfor? Jo, fordi det er for få pasienter i nord. Det er bedre business å ha hele businessen selv. Samtidig får da alle i Nordland et ræva tilbud. Og det har Helse-Nord fått pepper for tidligere. Intet nytt under solen. Grunnen til at alle får et ræva tilbud er at det er et lite drittsykehus på hvert nes og i hver vik. Færre sentrale enheter ville gitt et bedre og mer kompetent tilbud til pasientene og raskere behandling.
Amossa Skrevet 17. juni #6 Skrevet 17. juni Snok1 skrev (5 timer siden): Grunnen til at alle får et ræva tilbud er at det er et lite drittsykehus på hvert nes og i hver vik. Færre sentrale enheter ville gitt et bedre og mer kompetent tilbud til pasientene og raskere behandling. Er du klar over avstanden i nord? At været kan hindre fly og helikopter, at veier stenges hver vinter? Det er på Østlandet at sykehusene ligger tett - ikke i nord. I Oslo roper de over seg når et sykehus legges ned og de får 5 min lengre vei. Poenget er at alle norske innbyggere har lovfestet rett til de samme helsetjenester hvor vi enn bor i landet. Det har vi ikke når Nordlandssykehuset i Bodø har stengt hjerteavdeling om natta og pasienter må fraktes til Unn i Tromsø. Ta passeren du, og mål deg ut fra der du bor, og så sving den rundt og sørover. Kanskje ender du i Tyskland?! Er det ok for deg å bli sendt til Tyskland om noe akutt skjer med deg og dine? 3 2
Snok1 Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni Amossa skrev (4 minutter siden): Er du klar over avstanden i nord? At været kan hindre fly og helikopter, at veier stenges hver vinter? Det er på Østlandet at sykehusene ligger tett - ikke i nord. I Oslo roper de over seg når et sykehus legges ned og de får 5 min lengre vei. Poenget er at alle norske innbyggere har lovfestet rett til de samme helsetjenester hvor vi enn bor i landet. Det har vi ikke når Nordlandssykehuset i Bodø har stengt hjerteavdeling om natta og pasienter må fraktes til Unn i Tromsø. Ta passeren du, og mål deg ut fra der du bor, og så sving den rundt og sørover. Kanskje ender du i Tyskland?! Er det ok for deg å bli sendt til Tyskland om noe akutt skjer med deg og dine? Hva hjelper det at det er ti minutter til sykehuset når det ikke er kompetente mennesker med oppdatert utstyr til å faktisk hjelpe pasienten? Sykehusene i Sør-Norge er også spesialiserte. Brann skadde flys alltid til Bergen, og kraftpasienter er alltis innom Radiumhospitalet. Alle vet at logistikk er en utfordring i nord, men å kreve fullt bemannede og utstyrte sykehus på hvert nes er bare ikke gjennomførbart. Svaret er godt tilstrekkelig mange godt utstyrte fly med topp paramedics og/eller akuttspesialister. De kan yte livreddende hjelp fram til pasienten kommer til det beste sykehuset.
Amossa Skrevet 17. juni #8 Skrevet 17. juni Snok1 skrev (35 minutter siden): Hva hjelper det at det er ti minutter til sykehuset når det ikke er kompetente mennesker med oppdatert utstyr til å faktisk hjelpe pasienten? Sykehusene i Sør-Norge er også spesialiserte. Brann skadde flys alltid til Bergen, og kraftpasienter er alltis innom Radiumhospitalet. Alle vet at logistikk er en utfordring i nord, men å kreve fullt bemannede og utstyrte sykehus på hvert nes er bare ikke gjennomførbart. Svaret er godt tilstrekkelig mange godt utstyrte fly med topp paramedics og/eller akuttspesialister. De kan yte livreddende hjelp fram til pasienten kommer til det beste sykehuset. I nord har vi to store sykehus, ett i Bodø og ett i Tromsø. De andre sykehusene er nødvendig for stabilisering mens man venter på transport til en av de to større. Bemanning er et samfunnsproblem, og gjelder hele landet. Det er ikke av ny dato, og mye kan sies om hva vi burde ha gjort for å unngått å havne der vi er nå. Et av tiltakene som AP nå prøver ut er døgnaktivitet, at mye kan gjøres etter kl 16. Det tror jeg på. Alt for mye kostbart utstyr står i ro halve døgnet. 4
Egenskap Skrevet 17. juni #9 Skrevet 17. juni Jeg mener at legevakt ordningen må legges ned. Vi trenger sykehus som døgnåpen fra mandag til søndag. Det skal ikke være sånn at man må utsette seg for fare fordi Norges metode er kl. 8 til 16. Tromsø har døgnåpen. Vi har utrolig dårlige ledere i landet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå