AnonymBruker Skrevet 17. juni #1 Skrevet 17. juni Mine barn (6 og 10) har fått en god del skjermtid både for å roe ned og sysselette dem, hatt fremovervendt barnestol, brukte smokk lenge (3-4 år), har fått ferdigmat her og der, startet i barnehagen før de var ett år, fikk morsmelkerstatning fra de var 6-7 mnd, fått straff/timeout når de har gjort noe galt osv.. Og disse barna er helt fantatiske. Skolesterke, sosialt veltilpassede med mange gode venner, fysisk aktive og gode i idrett, og svært veloppdragne. Vi har også et svært godt forhold til dem. Jeg regner med det selverklærte mammapolitiet blir ekstremt provosert av dette? Men faktum er at barneoppdragelse handler mye mer om de store tingene og rutinene som avgjør hverdagen, enn alle disse småtingene som ikke har noe å si. Takk. Anonymkode: 85f43...771 7 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #3 Skrevet 17. juni Tja, jeg opplever at motsatsen i alt det du nevner blir også kritisert av selverklært mammapoliti (at man er for hysterisk feks). Så som du sier, totalbildet har mer å si enn alle disse småtingen. Dessverre virker det, i måten du skriver det på, at det er et kort å trumfe med kun når man går i mot din definisjon av mammspoliti 🤷🏻♀️😂 Anonymkode: 4ae4a...f1b 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #4 Skrevet 17. juni Barn blir ikke sosialt mistilpassede av dårlig bilsikring, altså. De bare dør og skades litt hyppigere. Folk flest gir blaffen i hvilke mikroavgjørelser du bedriver i barneoppdragelsen din. Anonymkode: 22b65...808 25 1 16
AnonymBruker Skrevet 17. juni #5 Skrevet 17. juni Kanskje ikke alle andre rundt barna deler oppfatningen din av at de er så fantastiske? Anonymkode: d1586...a82 12 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #6 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Mine barn (6 og 10) har fått en god del skjermtid både for å roe ned og sysselette dem, hatt fremovervendt barnestol, brukte smokk lenge (3-4 år), har fått ferdigmat her og der, startet i barnehagen før de var ett år, fikk morsmelkerstatning fra de var 6-7 mnd, fått straff/timeout når de har gjort noe galt osv.. Og disse barna er helt fantatiske. Skolesterke, sosialt veltilpassede med mange gode venner, fysisk aktive og gode i idrett, og svært veloppdragne. Vi har også et svært godt forhold til dem. Jeg regner med det selverklærte mammapolitiet blir ekstremt provosert av dette? Men faktum er at barneoppdragelse handler mye mer om de store tingene og rutinene som avgjør hverdagen, enn alle disse småtingene som ikke har noe å si. Takk. Anonymkode: 85f43...771 Vel, jeg har fått kritikk fra mammapolitiet om mye av det motsatte. Lager mat fra bunnen, hysterisk og fæl som jeg, så barna mine vil nok våkne en dag og bli hysteriske sukkerhorer uten oppdragelse som angriper godteriskåla på besøk hos andre, tilleggsammet til 1,5 år (dog sammen med mme helt fra start, men det er altså hysterisk, og både kritikk av de som kun gir mme, OG jeg burde avsluttet amming ved senest 9-10 måneder), jeg trener og har synlig definerte muskler, noe som visstnok er et bevis på at man setter sitt eget utseende foran barna, og har hatt lite skjerm i hus, noe som igjen er hysterisk. I tillegg til i likhet med deg fått kritikk for fremovervendt bilstol også ja. Det jeg burde få kritikk for, men aldri hører, er at jeg har. esa for mye i smarttelefonen. Det er det eneste jeg skammer meg over som mor. Sixpack-mage, råvarebasert mat og forovervendt bilstol (eller usikret på lasteplanet av en pickup på ferie i land der man gjør slikt) har jeg ikke snev av dårlig samvittighet for. Anonymkode: 91d6e...ca1 4 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni Så godt å høre at dine barn er ressurssterke. Anbefalningene/reglene for skjerm er til for de som ikke er så heldige, og som kan utvikle avhengighet og ta skade emosjonelt. Du kan se avhengigheten bre om seg blant både barn og voksne. Det er klare sammenhenger mellom mye tid på nett og psykisk uhelse. Anonymkode: 8b92c...04a 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni #8 Skrevet 17. juni Vi er alle et produkt av både arv og miljø. Noen barn vil kunne klare seg godt i nesten hvilken som helst oppvekst, andre kan være mye mer sensitive. Alt du lister opp er jo ting som kan gi litt dårligere forutsetninger, men så kan det gå helt bra likevel. Bortsett fra, som nevnt over, det med trafikksikring da. Jeg tenker at vi er mange som ønsker å gi våre barn de beste forutsetninger (som du nevner, morsmelk, næringsrik mat, mye tid med foreldre i oppveksten, begrenset skjermtid), når vi har muligheten til å gjøre det. Har man ikke det så går det ofte helt fint likevel. Anonymkode: d64b3...870 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #9 Skrevet 17. juni Ikke alle er like ressurssterke foreldre. Sånn er det bare. Og folk er ikke så opptatt av deg som det du tror. Anonymkode: fbd3d...440 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #10 Skrevet 17. juni Mammapolitiet er nok sjelden selverklært. Det er heller en betegnelse enkelte liker å slenge ut når de får kritikk (berettiget eller ikke) for valg de tar som angår barna. Anonymkode: dd88a...1ef 8
Udyrisk Skrevet 17. juni #11 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mammapolitiet er nok sjelden selverklært. Det er heller en betegnelse enkelte liker å slenge ut når de får kritikk (berettiget eller ikke) for valg de tar som angår barna. Anonymkode: dd88a...1ef Kunne ikke vært mer enig! Mammapoliti , bunadspolitiet osv er kun brukt av usikre folk som ikke tåler at noen har mer kunnskap enn dem. 8 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #12 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (31 minutter siden): .... (eller usikret på lasteplanet av en pickup på ferie i land der man gjør slikt) har jeg ikke snev av dårlig samvittighet for. Anonymkode: 91d6e...ca1 Eh. Det handler da ikke om dårlig samvittighet. Men ungene dine ville dødd eller blitt skadet for livet om noe skjedde med den pickupen. Litt rart at du ikke reflekterer over DET. Anonymkode: fc249...fce 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni #13 Skrevet 17. juni Mammapoliti er en som ser ned på andre, som tar andre valg enn en selv. Gratulerer, du skårer ganske høyt på den. Jeg er trygg nok til å ta egne valg, uten å måtte rakke ned på andre. Anonymkode: 5dbe6...01e 8 8
Anononyma Skrevet 17. juni #14 Skrevet 17. juni Var målet med dette innlegget å skryte? Mammapolitiet består nok dessverre selv om de hører aldri så mange solskinnshistorier om barn med skjerm og ferdigmat 🙈 Tenker det viktigste er at hver familie finner ut hva som fungerer best for seg og sine barn så lenge barna får trygge rammer. Jeg hadde forøvrig en liten åpenbaring på morgenen i dag hva skjerm angår! Nesten-3-åringen pleier å se på tv mens jeg lager lunsj og frokost. Synes dette har fungert bra så får han sitte og slappe av og våkne, og jeg får laget ferdig maten. MEN i dag ble det bare aldri til at jeg satte på tven. Kan ikke huske sist vi hadde en så grei morgen! Han var strålende blid, spiste, pusset tenner, tok på sko og satte seg i bilen - alt uten en eneste kamp! Vanligvis må jeg kjempe for å få han ut døra om morgenen. Noen ganger kan det være verdt å prøve å gå utenom det man vet fungerer også, kanskje det er noe i alle disse «reglene og rådene» 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #15 Skrevet 17. juni Udyrisk skrev (2 minutter siden): Kunne ikke vært mer enig! Mammapoliti , bunadspolitiet osv er kun brukt av usikre folk som ikke tåler at noen har mer kunnskap enn dem. For min del bruker jeg det om folk som tror de er bedre enn andre bare fordi de gjør ting anerledes. Folk med kunnskap prøver å gi velmenende tips og råd eller holder kunnskapen sin for seg selv til folk eventuelt ber om den. Folk i "mammapolitiet" er ofte belærende med en ovenfra og ned holdning, de tror de er bedre fordi de har lest en bok eller to. Anonymkode: b9174...174 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #16 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For min del bruker jeg det om folk som tror de er bedre enn andre bare fordi de gjør ting anerledes. Folk med kunnskap prøver å gi velmenende tips og råd eller holder kunnskapen sin for seg selv til folk eventuelt ber om den. Folk i "mammapolitiet" er ofte belærende med en ovenfra og ned holdning, de tror de er bedre fordi de har lest en bok eller to. Anonymkode: b9174...174 Nå er det jo enkelte ting og handlinger som beviselig er bedre enn andre, da. Som å følge anbefalingene om bakovervendte småbarn, f. eks. Om man kan velge det beste alternativet, men lar være kun på trass så er kritikken man evt. får berettiget. Anonymkode: dd88a...1ef 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni #17 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Mammapoliti er en som ser ned på andre, som tar andre valg enn en selv. Gratulerer, du skårer ganske høyt på den. Jeg er trygg nok til å ta egne valg, uten å måtte rakke ned på andre. Anonymkode: 5dbe6...01e Jeg er helt enig med deg, mammapoliti er folk som tror de sitter på den eneste fasiten, og ser ned på dem som tar andre valg. Men i rettferdighetens navn sier ikke TS noe om at de som gjør annerledes enn henne tar feil, så det er ikke sikkert hun er noe mammapoliti. Ellers har jeg også fått høre at jeg gjør feil gjennom å gjøre motsatt av TS på noen områder. F.eks. ammet jeg barna «for lenge», og ga dem ikke smokk. Jeg mener ikke at TS gjorde noe feil, eller at jeg gjorde det. Anonymkode: 41eba...5fa 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #18 Skrevet 17. juni Hehe, men nå er du jo mammapoliti selv Anonymkode: 866d6...ea9 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni #19 Skrevet 17. juni Jaja, fint å ha et begrep å skylde på istedet for å ta ansvar for egne dårlige valg 😄 Hvor mange har egentlig gått frem til deg og gitt deg kritikk for disse tingene? Her er det du som fremstår mest dømmende, som at det er du som har fasiten og alle andre er kjempeteite. Det er jo ikke sånn at alle valg du har tatt er helt subjektive personlige valg der det ene er like godt som det andre heller. Det er for eksempel beviselig farlig å snu barn i bil for tidlig. Resultatet er såklart ikke at du får en kjip ungdom, resultatet er jo potensielt at man ikke har noen ungdom i det hele tatt. At noen ønsker å sikre egne barn gjør dem ikke til "politi". Tør gjette at du kaller dem hysteriske mens de aldri har sagt noe til deg. Ergo er det du som er "politiet" da Jeg lar ungen se noe skjerm selv men jeg ler ikke av det og kaller de som bruker lite skjerm for mammapoliti. Jeg er smart nok til å forstå at anbefalingene er der for en grunn og at forskning har rett. Men velger det til tross for pga det er enklere for oss. Anonymkode: 02020...463 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni #20 Skrevet 17. juni Man trenger vel ikke å fortelle mammapolitiet om alt man gjør heller? Om barna mine ser på skjerm en hel ettermiddag er ikke det noe jeg skriver på fb eller roper ut på foreldremøter. You do you,and I'll do mine! Så går det som regel bra til slutt! Anonymkode: b5fe9...25f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå