Gå til innhold

Trene Finsk Lapphund.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har er veninnen som har en Finsk Lapphund som legger seg plutselig ned på tur og ikke gidder og gå lengre.

Han har ingen smerter eller noe.

Han ligger selv om de drar i båndet.

Har prøvd og si at de må prøve og ikke gi han sjans til og legge seg.

Men er det noen andre som har en bedre (annen) trenings metode de kan prøve og trene han på for og få han til og ikke legge seg?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den rasen er kjent for å være en smule sta, og når den er lei så er den lei😄 Å dra i båndet hjelper ikke. Hvor lange turer går de? Skjer dette når han er sliten, eller akkurat når turen har startet? 

Anonymkode: b0a47...44a

AnonymBruker
Skrevet

Finsk lapphund har mye pels. Hvis dette er noe som har startet nå, så kan det skyldes at den er for varm. 

Anonymkode: 490d8...680

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det har startet nå når varmen kom. Så kan det være derfor.

Ser her selv med jemthund at når det er varmt er det bedre å gå tur seint på kvelden eller la de svømme

Anonymkode: 72926...6ba

• Liker 1
Skrevet

Hun er veldig glad i gode turer i skogen.

Men sånn som varmen er nå så passer hun på og ta flere korte turer med han.

Han legger seg med på slutten og midt i turen.

Jeg syntes han har gjort det en god stund nå. 

Det hjelper når jeg er med med tispa mi.

Da gjør han det ikke. 

Men vi bor et lite stykke unna derfor tenkte jeg på en god trenings måte for de for og prøve og vende han av det. 

Skrevet

Det kan være ulike grunner, vanskelig å svare uten å se hunden og situasjonen, mer informasjon som alder, omgivelser etc. Hvis det ikke er andre hunder i nærheten, slik at han legger seg som en del av kommunikasjon til andre hunder,  så er det mest sannsynlige at han trenger en pause. Så la hunden ligge og gå videre når den er klar for det. Han trenger forståelse, ikke trening eller å bli dratt med videre.

Det er også veldig vanskelig å se om hunder har lavgradig smerte, feks pga artrose, så det er vedlig viktig å lytte når hunden sier den trenger en pause. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er den utredet for smerter? 

Anonymkode: 40c2f...33d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan er den utredet for smerter? 

Han er ikke utredet for smerte men han leker med både hunder og mennesker og viser ingen tegn til noe smerte verken under lek eller i vile.

AnonymBruker
Skrevet

det er en missforståelse at pels er et problem som skal klippes bort. De med undepels og overpels puster og peser ofte særlig i overgangen til sommer med store temp.forskjell. Men pelsen har en funksjon. Den beskytter også mot sol. Og de venner seg til varmen. Ha alltid tilgang til skygge om sommeren og la de ta seg et bad hvis det blir veldig varmt.

Anonymkode: a6d46...7a0

Skrevet

Jeg liker ikke at enkelte hunder blir avfeiet som "sta". Det kan føre til at man da ikke tar seg tid til å se etter årsak bak atferden.

Jeg er enig med de som sier at de bør prøve å finne ut hvorfor han legger seg og ikke vil gå lenger. Har han vondt? Er han varm? Vil han gå en annen retning? Vil han ikke hjem/inn/avslutte turen? Er det bestemte steder han har lagt seg ned hvor han kan ha opplevd noe negativt, f.eks en hund som bjeffet i passering mot ham eller skremt av lyd? Er han gammel?

Finner man ut hvorfor, så er det også lettere å vite hva man kan gjøre for å løse det.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Jakkidegg skrev (1 time siden):

Han er ikke utredet for smerte men han leker med både hunder og mennesker og viser ingen tegn til noe smerte verken under lek eller i vile.

Så dere vet egentlig ikke om han har vondt? Er han f.eks. røntget tidligere? For HD, AD, spondylose, ltv, osv? 

Det høres ut som det er på tide å komme seg til en veterinær med utdannelse innen bevegelse og begynne der. 

Jeg har aldri vært borti en hund som legger seg ned som du beskriver som ikke har hatt vondt. Jeg jobber med rehabilitering av hund. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å ta kontakt på et raseforum. Av de 8 hundene av den rasen som er aktive i hundeklubben her, så har alle samme adferd. Jeg avfeier det ikke på noen måte som stahet som enkelte andre her hevder, men det kan være en faktor. 

Anonymkode: b0a47...44a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en finsk lapphund som også kan legge eller sette seg ned, og ikke vil gå videre. Jeg har etter hvert skjønt at det er fordi hun ikke vil gå hjem, eller hun vil gå en annen vei. Jeg lar ofte henne bestemme hvor hun vil gå og tempo, det er jo hennes tur, ofte vil hun heller snuse eller sitte og ta inn naturen. Hvis vi må gå, så prøver jeg å motivere henne med meg. Det hjelper ikke å hale og dra, det blir bare verre. Men å oppmuntre til å gå og belønne når hun etter hvert går. 

Anonymkode: 7d24e...3b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst med lapphund, det er ikke et helt ukjent fenomen at veien hjem går med betydelig lavere tempo og betydelig andel andre gjøremål enn å bevege seg framover. Jeg tenker at det er en del av sjarmen med rasen, de vil være lengst mulig ute på tur, og de er smarte nok til å vite hvordan man får det til :D 

Når det er sagt, er dette atferd som plutselig er endra, er dyrlege første steg på veien for å utrede problemet. 
Og hvis det ikke er snakk om smerter, må man kanskje finne noe som motiverer hjemme når man er ferdig på tur. 

Anonymkode: eb3af...67f

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...