Gå til innhold

Skal på leir - holder det med en 40 liters bag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som skal på 4 dagers leir i slutten av uken. De skal ha med seg sovepose og liggeunderlag, og klær. Alt vi har er 60 liters kofferter. Jeg vurderer å kjøpe noe mindre, som da kanskje en 40 liter bag? De skal sove i telt, og det er liten plass i teltet så man har blitt oppfordret til å pakke fornuftig. Sist vi var på et fly var i 2017, så jeg har ikke så mye erfaring med dette :) 

Anonymkode: 59bb3...9cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Koffert er upraktisk, ja. Begynn med å legge frem alt som skal med, så ser man hvor mye plass som trengs.

Det kan være praktisk med en ryggsekk og en stor bag i stedet for bare en tung bag. 

kan godt være ekstra plass igjen også. 

Anonymkode: 72c80...226

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skal barnet bære dette selv mer enn to meter, er det vel mer fornuftig med en ryggsekk man kan feste sovepose og liggeunderlag utenpå.

Anonymkode: 09da7...eee

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tanken er å ta liggeunderlaget ved siden av :) Beklager. Jeg skulle ha skrevet det i hovedinnlegget. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for link, for så vidt! De var jo så billig! Skal definitivt se mer på de :) 

Skrevet

Spørsmålet du må få avklart er om de skal gå et stykke med utstyret, eller blir sluppet av i umiddelbar nærhet.

Dersom de skal bære det et stykke må du tenke ryggsekk. Og her hadde jeg tenkt 50L og oppover. Liggeunderlag kan festes på utsiden. Blir de satt av rett ved eller med kort avstand så er bag en god ide.

Husk at dersom du ikke skal bruke dette så ofte så kan det være noen i familien har du kan låne, eller du kan sjekke med lokal Bua så slipper du å kjøpe kun for denne ene gangen :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

40 liter høres lite ut. Man trenger gode, varme klær på telttur. 

Anonymkode: 1bdc4...475

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her pleier vi å bruke en 50 liters sekk der liggeunderlag og sovepose festes utenpå. Som regel holder plassen bare akkurat.

Anonymkode: f995b...fbe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp nå sekk. Ingen klarer å bære en tung bag.

50 liter er bra. Så kan du feste liggeunderlag under lokket 

Anonymkode: 2c9bd...86d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun ikke skal ha med skift til hver dag og tåler at buksa og genseren er skitten, og så lenge hun kan bære soveposen i hånda (hvor langt skal de gå?), så tror jeg 40 L går fint. Men er hun som noen av de bloggerne som Monsen har med på tur som skal ha sminke og hudprodukter og håndklær og 3 par sko, da må du opp i 80L.

Her har vi både 40 og 50 L sekk. 40 med sovepose oppi går så vidt til en overnatting med lite skift. 50 går til det meste (det er barna som bruker de sekkene på speideren). Skal den med 40L sekk på lengre tur får ikke soveposen plass.

Synes ikke det bør være nødvendig å kjpe ny sekk for å dra på én telttur!

Anonymkode: 70f05...c2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (7 minutter siden):

Spørsmålet du må få avklart er om de skal gå et stykke med utstyret, eller blir sluppet av i umiddelbar nærhet.

Dersom de skal bære det et stykke må du tenke ryggsekk. Og her hadde jeg tenkt 50L og oppover. Liggeunderlag kan festes på utsiden. Blir de satt av rett ved eller med kort avstand så er bag en god ide.

Husk at dersom du ikke skal bruke dette så ofte så kan det være noen i familien har du kan låne, eller du kan sjekke med lokal Bua så slipper du å kjøpe kun for denne ene gangen :)

De blir sluppet av i nærheten derav, om det er noen kilometer inn på sletta eller noen meter vet jeg ikke. :) Men det er ikke noe telttur på fjellet som de skal på. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres alt for lite ut syns jeg 

Begge mine har hatt 95Liters bag når de har vært på leir. 
De må jo ha med klær til alt av vær og vind.

Anonymkode: acb66...6d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De blir sluppet av i nærheten derav, om det er noen kilometer inn på sletta eller noen meter vet jeg ikke. :) Men det er ikke noe telttur på fjellet som de skal på. 

Da tenker jeg det skal gå fint så lenge det er med lite skift. Kommer an på været også da, men en regnjakke kan brukes som en varm jakke med en ullgenser under, et tynt ullsett kan brukes både i soveposen, under regntøy eller turbukse. Evt kan alværsjakker fungere som regntøy. Da trenger man ikke ha med så mye 🙂 Noen km med en sovepose i en plastpose i hånda, det er ikke noe stress. Hør evt hvor mye fellesutstyr de skal bære i tillegg til egne ting da - og om det er forventet at de har plass i sekken til det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så lenge hun ikke skal ha med skift til hver dag og tåler at buksa og genseren er skitten, og så lenge hun kan bære soveposen i hånda (hvor langt skal de gå?), så tror jeg 40 L går fint. Men er hun som noen av de bloggerne som Monsen har med på tur som skal ha sminke og hudprodukter og håndklær og 3 par sko, da må du opp i 80L.

Her har vi både 40 og 50 L sekk. 40 med sovepose oppi går så vidt til en overnatting med lite skift. 50 går til det meste (det er barna som bruker de sekkene på speideren). Skal den med 40L sekk på lengre tur får ikke soveposen plass.

Synes ikke det bør være nødvendig å kjpe ny sekk for å dra på én telttur!

De skal på en 4-dagers telttur, skriver ts. Da trenger man minst et ekstra skift, pluss eventuelt regntøy og varme klær.

Skrevet

40 er for lite.

Mine har bag de bruker når de skal være borte noen dager og ha med sove pose og og uteklær, den er på 70 liter og vi ville ikke hatt mindre. For det er greit at en ikke trenger spille Tetris for å få plass til alt og at glidelåsen kan lukkes uten at den sprekker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De skal på en 4-dagers telttur, skriver ts. Da trenger man minst et ekstra skift, pluss eventuelt regntøy og varme klær.

De skal sove i telt. De skal ikke på tur :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da tenker jeg det skal gå fint så lenge det er med lite skift. Kommer an på været også da, men en regnjakke kan brukes som en varm jakke med en ullgenser under, et tynt ullsett kan brukes både i soveposen, under regntøy eller turbukse. Evt kan alværsjakker fungere som regntøy. Da trenger man ikke ha med så mye 🙂 Noen km med en sovepose i en plastpose i hånda, det er ikke noe stress. Hør evt hvor mye fellesutstyr de skal bære i tillegg til egne ting da - og om det er forventet at de har plass i sekken til det.

Takk. Jeg har landet på at jeg nok kjøper den 55 bagen eller en 60 liters sekk. Har funnet en som ikke koster for mye. :) Det er noe som nok bare blir brukt en gang, men kanskje vi kan selge den videre dersom det er noe vi ikke trenger den. Vi har en bag som er brukt til trening, som man kan få en del oppi dersom det skulle være nødvendig. Vil tippe på at den er et sted mellom 10-20 kg. Som en annen sa så er det greit å slippe og spille Tetris. Han er litt rotete og distre av seg også, så det er fint for han dersom det er litt plass når han skal pakke for reisen hjem :) Har funnet frem ullgenser nå og skal sjekke litt rundt. Tusen takk for alle tipsene ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Glad jeg skrev her og fikk litt impulser, ikke bare kjøpte. Dette kunne gått fryktelig galt, ser jeg jo nå.. 😆

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo rart å tenke at han aldri vil få bruk for en stor tursekk igjen? Hvor gammel er barnet nå, er dette leirskole? Hvis ikke så skal han jo sikkert på leirskole. Vi var på flere overnattingsturer med både barne- og ungdomsskolen der jeg brukte sekk + at jeg brukte det selv på turer på vgs og i 20-årene. Seiltur, interrail ++

Nå brukte jeg det også med foreldrene mine da siden vi gikk en del tur men bare veldig merkelig for meg å tenke at tursekk er noe man aldri får brukt 😄 Så mange tilfeller der koffert er upraktisk.

Anonymkode: ae3cc...615

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...