Gå til innhold

Kommentarer på at folk "tror de er bedre" fordi de har gått ned i vekt naturlig, og ikke på slankesprøyter....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er jo ikke til å stikke under en stol at de som har klart å slanke seg uten hjelpemiddel har gjort en større jobb/innsats enn de som har brukt hjelpemiddel. Uansett hvordan det er, så er det supert at de som trenger det har tatt tak i det og klart å slanke seg, med eller uten hjelp, om det gjelder operasjon, sprøyter eller annet. Veldig bra for helsen, og det er der fokuset bør ligge.

Anonymkode: d2a6e...bd9

Større jobb/innsats?? Jeg går på wegovy og det krever mye innsats; man må ha mot å gå til legen og blottlegge seg, det er dyrt som påvirker familieøkonomien. Hver dag kjenner jeg på litt småkvalme nå og da, sover dårligere og er treg i magen. Samtidig må jeg ta gode matvalg som ikke alltid er lett når mat ikke frister. Ja, wegovy er nok grunnen til at jeg faktisk får til å gå ned i vekt nå. Men da jeg gikk ned 30 kg til normalvekt tidligere uten hjelpemiddel føltes det ikke som om det var en større jobb/innsats enn det jeg gjør nå. Jeg føler faktisk at innsatsen er større nå, men at jeg har vitenskapen og legen på min side som støttespillere. Jeg tror det er litt misforstått hvor "lett" det er å bruke hjelpemidler når man ikke har prøvd selv,, det er flere perioder man ikke får til å gå ned i vekt selv med hjelpemidler, og noen går også opp i vekt, man må jobbe mye med seg selv..

Anonymkode: 5ae83...4e8

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til alle som påstår det er lettere å gå ned i vekt UTEN sprøyte: hvorfor gjør dere det bare ikke? 
Hvorfor bruker dere sprøyte om det er så lett uten?? 

Jo fordi det ER lettere med sprøyte, og dere klarer ikke gå ned i vekt uten!!! Ergo er folk som går ned i vekt uten sprøyte flinkere og har mer kunnskap og mer viljestyrke enn dere late tjukkaser! 

Anonymkode: c0c8b...6ea

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det eneste jeg føler er provoserende rundt dette, er når overvektige kollegaer som begynner på sprøyten og mister matlysten sier: «nå forstår jeg hvordan dere slanke har det!» Ehh nei! De aller fleste voksne slanke damer må jobbe hardt og bruke disiplin hver eneste dag for å beholde en slank kropp. Jeg spiser feks aldri kake på jobben, men det er jo ikke fordi jeg ikke har lyst på! Jeg har også cravings og overspiser i blandt, men velger også å gå sulten og velger grønnsaker framfor chilinøtter. Jeg kan ikke handle rett etter jobb fordi da ender masse godteri i handleposen. Så jeg kan føle litt misunnelse rundt det at man mister cravings og en del matlyst på den medisinen, for det hadde vært godt å miste matstøy for oss slanke også.

Anonymkode: 361ec...00d

Det er ganske mange grader av matstøy. Jeg bruker Wegovy selv og får fortsatt cravings etter sjokolade, is, kaker osv. Men sprøyten senker cravingsen ned til et nivå som jeg klarer å håndtere og motstå. Jeg må fortsatt hjelpe meg selv ved ikke å ha sjokolade eller is i huset, for da går det galt. Det hadde selvfølgelig vært deilig om alt søtsug ble helt borte, men slik er det ikke for meg i hvert fall. Selv ikke på maksdose. Har gått ned 21kg nå på snart 1,5 år og er innenfor normalvekt på BMI-skalaen. Har ingen planer om å slutte med sprøyten, det kommer ikke til å gå bra. Satser på at det kommer rimeligere varianter på sikt. Sparer uansett inn mye av kostnaden i redusert matinnkjøp. 

Anonymkode: 39ed4...acf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Til alle som påstår det er lettere å gå ned i vekt UTEN sprøyte: hvorfor gjør dere det bare ikke? 
Hvorfor bruker dere sprøyte om det er så lett uten?? 

Jo fordi det ER lettere med sprøyte, og dere klarer ikke gå ned i vekt uten!!! Ergo er folk som går ned i vekt uten sprøyte flinkere og har mer kunnskap og mer viljestyrke enn dere late tjukkaser! 

Anonymkode: c0c8b...6ea

Fordi mennesker er forskjellige. Når man ikke får til å gå ned i vekt på egenhånd har man et alternativ som er å bruke medisin. Får man det til på egenhånd så er jo det topp. Men jeg tror verken den ene eller andre veien er vanskeligere eller krever mer innsats. Utgangspunktet til folk med historie, familieforhold, psykisk helse etc varierer derfor må det fremdeles legges inn vesentlig innsats for å lykkes med medisin når utgangspunktet er at man ikke får det til uten. 😊 Hva som er lett for en person er nødvendigvis ikke lett for en annen, derfor dumt å generalisere.. 

Anonymkode: 5ae83...4e8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 0.28):

Enig i alt du skriver, og jeg legger meg ikke borti hvordan folk går ned i vekt🙂

De som har gått ned på sprøyten opplever at de som har gått ned uten føler at de er bedre, "har vunnet" hvis du skjønner hva jeg mener. Leste en kommentar på facebook der noen mente at noens kommentar om sin suksess med naturlig vektnedgang var et stikk til de som gikk på sprøyten. Bare for å ta et eksempel... Og det var en artikkel om lavkarbo som ikke hadde noe med wegovy å gjøre i utgangspunktet. 

Anonymkode: 32ec5...125

Kanskje det er de på sprøyten som påfører seg selv et slags mindreverdighetskompleks overfor de som har klart det på egenhånd, heller enn at de som har slanket seg på egenhånd faktisk ser ned på de som bruker sprøyte?

Mitt personlige inntrykk er at en del av de som bruker slankesprøyter, har tatt slankeoperasjon o.l muligens føler skam over at de ikke mestrer det med maten uten hjelp, og derfor bagatelliserer effekten av medisinen, noe som kan virke provoserende på de som går ned i vekt uten hjelp. Selvfølgelig har medisinen en vesentlig effekt, selv om man også må gjøre en innsats selv ved å være fysisk aktiv og ikke trykke for mange kalorier i nebbet i forhold til hva man trenger. 

Og joda du - Jeg har en muligens unpopular opinion om at alt annet likt så er det en større bragd å knekke koden for varig vektnedgang uten medisinsk hjelp, enn ved hjelp av medisiner eller operasjon.  Jeg tror også at det er sunnere, siden varig vektnedgang uten medisiner viser at man faktisk har endret livsstil og holder den over tid. Går man ned i vekt fordi man går på medisiner som virker sultdempende, eller har som vanlig bivirkning å gjøre brukeren uvel hvis han spiser visse typer mat eller når han spiser mye/raskt, så vil man sannsynligvis gå opp igjen i vekt viss han slutter på medisinen, siden man da ikke egentlig har endret livsstil. Og det er vel det en del forskning på slankesprøyter viser også: At de fleste går opp igjen alt man har tatt av når man slutter på dem. Og å bruke slankesprøyter resten av livet er gjerne ikke noe å hige etter?

Utover det så driter jeg i hvordan folk går ned i vekt. You do you, men vær ærlig om det.

Anonymkode: 88fc9...b4b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og det er vel det en del forskning på slankesprøyter viser også: At de fleste går opp igjen alt man har tatt av når man slutter på dem. Og å bruke slankesprøyter resten av livet er gjerne ikke noe å hige etter?

Bortsett fra prisen ser jeg ingen problemer. Bivirkningen 70% reduksjon i risiko for å få Alzheimers er jo nesten grunn alene til å investere de kronene per måned. Alzheimers er jo den store skrekken å få når man blir gammel. Ja, selvsagt ALS og sånt også, men det er jo ekstremt mye sjeldnere enn Alzheimers. 

Og prisen vil nok komme ned på sikt. Jeg tipper at om 5 år er prisen halvert, minimum. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vet ikke om noen annen sykdom (muligens bortsett fra behandling for rusproblemer og psykisk sykdom) der folk mener at "viljestyrke" er bedre enn medisiner (som beviselig fungerer)

Jeg har problemer med at behandling for fedme kun er medisiner og ikke en mer helhetlig behandling som går på årsaken til at man overspiser, men kun behandler symptomet. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 12.15):

Det er ganske mange grader av matstøy. Jeg bruker Wegovy selv og får fortsatt cravings etter sjokolade, is, kaker osv. Men sprøyten senker cravingsen ned til et nivå som jeg klarer å håndtere og motstå. Jeg må fortsatt hjelpe meg selv ved ikke å ha sjokolade eller is i huset, for da går det galt. Det hadde selvfølgelig vært deilig om alt søtsug ble helt borte, men slik er det ikke for meg i hvert fall. Selv ikke på maksdose. Har gått ned 21kg nå på snart 1,5 år og er innenfor normalvekt på BMI-skalaen. Har ingen planer om å slutte med sprøyten, det kommer ikke til å gå bra. Satser på at det kommer rimeligere varianter på sikt. Sparer uansett inn mye av kostnaden i redusert matinnkjøp. 

Men nå er det jo ikke bare matstøy som varierer fra person til person. Man er ulike også i hvor impulsiv man er, hvor disiplinert man er, tendens til å fråtse generelt (shopping, kjærlighet, mat, alkohol osv), hvor sterk planmessighet man har osv. Så to personer kan ha samme matstøy, men den ene gir ikke etter like ofte fordi hun er mindre impulsiv og har sterkere disiplin i sin personlighet. Men det krever jo fortsatt mye. Ja, kanskje mer, fordi personen faktisk ikke gir etter men står craving-følelsen.

Poenget var bare at det at en person er slank betyr ikke nødvendigvis at det er så mye enklere for henne. Så derfor er det provoserende når folk begynner på sprøyten og tror de nå opplever det slik som alle slanke gjør.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om noen annen sykdom (muligens bortsett fra behandling for rusproblemer og psykisk sykdom) der folk mener at "viljestyrke" er bedre enn medisiner (som beviselig fungerer)

Jeg har problemer med at behandling for fedme kun er medisiner og ikke en mer helhetlig behandling som går på årsaken til at man overspiser, men kun behandler symptomet. 

Så sant! Skjønner virkelig ikke denne moralismens høyborg når det kommer til behandling av fedme (klinisk anerkjent som en kronisk sykdom). 

Anonymkode: 4fba9...ef5

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mer respekt for de med viljestyrke nok til å snu om på livet sitt permanent uten sprøyter enn med. Sorry not sorry.

Anonymkode: db1d4...ccd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men nå er det jo ikke bare matstøy som varierer fra person til person. Man er ulike også i hvor impulsiv man er, hvor disiplinert man er, tendens til å fråtse generelt (shopping, kjærlighet, mat, alkohol osv), hvor sterk planmessighet man har osv. Så to personer kan ha samme matstøy, men den ene gir ikke etter like ofte fordi hun er mindre impulsiv og har sterkere disiplin i sin personlighet. Men det krever jo fortsatt mye. Ja, kanskje mer, fordi personen faktisk ikke gir etter men står craving-følelsen.

Poenget var bare at det at en person er slank betyr ikke nødvendigvis at det er så mye enklere for henne. Så derfor er det provoserende når folk begynner på sprøyten og tror de nå opplever det slik som alle slanke gjør.

Jeg er ikke enig i at spiseforstyrrelser handler om mat. Destruktivt forhold til mat er et resultat av andre underleggende problemer.

Ett problem er at fedme og slanking snakkes om som om det er det samme. Det er forskjell på å spise litt sunnere og trene litt mer før bikinisesongen og å ha fedme. Det er også et stort problem at veldig mange helt uten kompetanse eller kun egen erfaring snakker helt uten selvkontroll om et tema på en måte som er skadelig, og at de ironisk nok sier at pasienter med fedme, burde spise mindre, og ha mer selvkontroll. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har mer respekt for de med viljestyrke nok til å snu om på livet sitt permanent uten sprøyter enn med. Sorry not sorry.

Hva er dine tanker om terapi? 

AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (Akkurat nå):

Hva er dine tanker om terapi? 

Jeg tenker at de fleste kunne nyttegjort seg av litt terapi i dagens syke samfunn, ikke kun overvektige!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 12.48):

Jeg har gått ned 30 kg på egenhånd for 6 år siden og har holdt vekten. Det var en stor jobb som måtte gjøres. Jeg måtte forsake mye, stå i mot søtsaker og fristelser i matveien og mange dager være sulten. I fjor sommer unnet jeg meg 1 is, men jeg har jo lyst på is hver dag. Jeg trener også 4-5 dager i uka, og strammer umiddelbart inn hvis jeg har gått opp 2 kg. Så jeg vil være så ubeskjeden å si at jeg kanskje jobbet hardere, ja. 

Anonymkode: ecc68...06a

Jeg tror du jobber mye hardere enn de aller fleste som går ned i vekt. Har du sjekket at det ikke er noen fysiske grunner til at det er så vanskelig å gå ned i vekt/holde vekten?

Jeg mener ikke noe vondt med innlegget og jeg ser jo at du jobber utrolig hardt og synes du er kjempeflink som holder ut!

Anonymkode: 3a273...d20

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at de fleste kunne nyttegjort seg av litt terapi i dagens syke samfunn, ikke kun overvektige!

Der er vi enige. Jeg mener også at vi alle har rett til i samråd med legen, bestemme hvilken behandling som er best for hver enkelt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2025 den 20.53):

Hadde det vært så enkelt at vektnedgang kun handler om metthetsfølelse. Stort sett handler det om helt andre ting.

Anonymkode: 52b8a...d29

Her treffer du jo spikeren på hodet. Det overvektige trenger er ikke slankesprøyter som eliminerer sulten, men motivasjon og vilje til å jobbe med egen mental helse. Hvorfor spiser de hele tiden? Hva er det de vil døyve, gjemme  fornekte og fortrenge? 

Anonymkode: cfb22...afa

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner bare ikke denne diskusjonen her. Hvorfor kan vi bare ikke være snillere med hverandre- altså heie frem andre på veien til å få en kropp og et liv de trives i? Uavhengig av sprøyter eller ikke. Hvorfor må folk settes i bås? Og hvorfor skal vi på død og liv verdivurdere hverandre på denne måten? Er det rart det kriges over en lav sko i verden når følelsene blir så sterke over noe så ubetydelig som slankesprøyter liksom. Fy søren så trist.

Anonymkode: 50a8d...8c6

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.6.2025 den 13.43):

Å holde et kaloriunderskudd over tid, er ikke det samme som å slutte på fentanyl. Absurd sammenligning og ren kaving etter halmstrå. 

Jo. Det er kaloriunderskudd over tid som er problemstillingen, dvs det du problematiserer. Ingen har påstått at det er lett, hverken med eller uten legemidler, men det er lettere med. Det er kaloriunderskudd over tid som fører til vektnedgang, ikke ozempic. Hormoner og signalstoffer er derfor irrelevant av deg å dra inn i dette, da responsen på kaloriunderskudd er den samme, uansett. Nettop vektnedgang. Relevansen med hormoner etc er først aktuell om vi hadde diskutert størrelse på underskudd, tidshorisont etc. 

Kaloriunderskudd over tid, fører til at friske mennesker går ned i vekt. Du kan fortsette å kverulere på dette til du blir blå, men det er fortsatt fakta. Spiller ingen rolle hvor mange artikler du linker til. Ingen av dem motbeviser at friske mennesker går ned i vekt av kaloriunderskudd over tid.

Og mennesker som bruker ozempic, wegovy vil ha en mindre vanskelig vei mot vektnedgang en de som ikke er legemiddelassistert. Fakta.

Anonymkode: e0b95...cdf

Men det er jo mer enn «bare» kalorier inn og ut.

Jeg er en jojo-slanker og gått ned 20-40 kg flere ganger gjennom årene og har en venninne som har gjort det samme, jeg er ikke så glad i trening og trener mye mindre enn henne, vi veier omtrent likt og jeg trenger ikke å telle kalorier for å gå ned og jeg går ikke sulten, mens hun sliter hardt for å gå ned og hun må spise en del mindre enn meg for å gå ned og er mye sulten.

Hadde det kun vært kalori inn og ut, så skulle det ikke vært så stor forskjell på hva vi må gjøre/hvor mye vi må spise da vi har et likt utgangspunkt.

Anonymkode: 3a273...d20

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her treffer du jo spikeren på hodet. Det overvektige trenger er ikke slankesprøyter som eliminerer sulten, men motivasjon og vilje til å jobbe med egen mental helse. Hvorfor spiser de hele tiden? Hva er det de vil døyve, gjemme  fornekte og fortrenge? 

Anonymkode: cfb22...afa

Det er jo ikke enten eller. Medisiner kan gjøre at du ved å bli slankere, reduserer risikoen for andre sykdommer, men det hjelper ikke på lang sikt om man ikke i tillegg får annen behandling og hjelp. Det er det samme med de som har anoreksi - man må både gi dem mat, slik at de legger på seg, men om ikke årsaken behandles, er de likevel ikke friske. For de fleste psykiske sykdommer er det vanskelig se eget sykdomsbilde, og om de er motivert for å få hjelp, er det svært få gode tilbud. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

om at alt annet likt så er det en større bragd å knekke koden for varig vektnedgang uten medisinsk hjelp, enn ved hjelp av medisiner eller operasjon.  

Utover det så driter jeg i hvordan folk går ned i vekt. You do you, men vær ærlig om det.

Om alt annet er likt, er også vanskelighetsgraden ved å knekke "koden" lik. Dermed blir uttrykk som "større bragd" meningsløse.

For øvrig får det være opp til den enkelte om de ønsker å dele helseopplysninger med andre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...