AnonymBruker Skrevet 23. juni #101 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 16.03): Altså! Sprøyten gjør deg mindre sulten. Mindre sult= man spiser mindre= man går ned i vekt! Skal man gå ned i vekt uten sprøyten må man faktisk lære seg litt om kosthold, ernæring, og livsstil. OG man må klare å jobbe psykisk med seg selv når ulvehungeren «tar» deg! Som tidligere overvektig, og nå normalvektig- så VET jeg hva ulvehunger er. Forskjellen på meg og de som går på sprøyte er at jeg er sterkere psykisk og klarer (stort sett!) å stå i mot eller avlede meg selv når denne inntreffer, OG jeg har mer kunnskap om mat og ernæring enn mine «medsøstre» som kun tar sprøyten. Så ja! Helt ærlig mener jeg sprøyte er «juks» og lettere! Akkurat som det ER lettere å sykle elsykkel enn vanlig sykkel! (Hadde det vært like lett med begge sykler- hadde ikke folk betalt såpass mye mer for elsykkel om det var like enkelt med en vanlig sykkel!) Anonymkode: c0c8b...6ea Men på lik linje som el sykkel så gjør det dørstokkmila enklere Anonymkode: ff5e1...e14 1
Gregarious Skrevet 23. juni #102 Skrevet 23. juni (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vekttap for normale, friske mennesker er ikke komplekst. Om noe er komplekst, så er det hvor mye vekttap man kan regne med og over hvor lang tid, metabolsk tilpasning osv. Vekttap i seg selv er ukomplisert. Vi snakker fortsatt om friske mennesker. Hormoner, signalstoffer etc er irrelevant. Ved kaloriunderskudd over tid, vil man gå ned i vekt. Det er nesten opp til deg å bevise at en normal, frisk person som ligger i kaloriunderskudd over tid, ikke vil gå ned i vekt. Igjen, se bort i fra tilstander og sykdommer som pcos, hypoteryose, bivirkninger av legemidler etc. jeg snakker om friske mennesker. Den overveldende majoritet av overvektige mennesker har ikke pcos, hypoteryose osv. «Systemet» som styrer min atferd er de miljøbetingelser den operer under. Min atferd er opprettholdt av positiv eller negativ forsterkning. Min selvdisiplin og selvkontroll er opprettholdt av min stadige vektnedgang og økning av muskelmasse. Redusert fettprosent og økt muskelmasse er konsekvens av min atferd. Motivasjon er kun triggere som starter en prosess. Det som gjør at du lykkes, er disiplin og selvkontroll. Motivasjon er ikke konstant. Om du i fullt alvor mener at kaloriunderskudd ikke fører til vekttap, at det er pseudovitenskap og noe kun utdaterte fitnessguruer hevder, så har vi strengt tatt ikke så mye mer å diskutere. Det blir absurd. Et konsekvent, godt planlagt kaloriunderskudd vil føre til vekttap for alle. Tempoet og sammensetningen (muskler/fett) av vekttapet varierer selvfølgelig. Går man ikke ned i vekt av å ligge i kaloriunderskudd over tid, bør man oppsøke lege for å utelukke underliggende faktorer. Da er man syk eller har en tilstand som behandles. At mange i dag kan få hjelp av legemidler som ozempic, wegovy etc, eller operasjoner er supert. Det viktigste er at man har en helsebringende vekt. Personlig er jeg ikke opptatt av hvordan man får det til. Men man kan like gjerne slutte å hevde at man er «avhengig av legemidler» for å gå ned i vekt. Det stemmer ikke. Det gjør det lettere en uten. Det er ingen skam å si det. Det betyr bare at man ikke har den disiplin og selvkontroll som skal til for å nå samme vekten uten legemiddelassistert oppfølging. Anonymkode: e0b95...cdf Om du faktisk leste det som at jeg "i fullt alvor mener at kaloriunderskudd ikke fører til vekttap", foreslår jeg at du leser en gang til. Å bruke en stråmann som grunnlag for argumentasjonen din er ikke akkurat til hjelp for saken din. Jeg vurderte først å argumentere mot din forståelse av selvdisiplin og selvkontroll, men så kom jeg til utsagnet ditt: "Hormoner, signalstoffer etc. er irrelevant." Det forklarer mye. Det minner om tiden da man brukte abstrakte forklaringsmodeller som eksempelvis Gud fordi man manglet innsikt i de reelle mekanismene. Så jeg forstår hvorfor du misforstår. Her kan du lese hvorfor du ikke bare tar feil, men hvorfor virkeligheten er stikk motsatt av det du hevder: Long-term persistence of hormonal adaptations to weight loss - PubMe Reward, dopamine and the control of food intake: implications for obesity - PubMed Effects of Reduced Weight Maintenance and Leptin Repletion on Functional Connectivity of the Hypothalamus in Obese Humans | PLOS One Adaptations of leptin, ghrelin or insulin during weight loss as predictors of weight regain: a review of current literature - PMC Endret 23. juni av Gregarious 2 1 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni #103 Skrevet 24. juni Gregarious skrev (12 timer siden): Om du faktisk leste det som at jeg "i fullt alvor mener at kaloriunderskudd ikke fører til vekttap", foreslår jeg at du leser en gang til. Da skjønner jeg ikke hva du kverulerer på. Min påstand er at alle friske mennesker vil gå ned i vekt. Forutsatt et kaloriunderskudd over tid og at bruk av ozempic, wegovy etc gjør det lettere en uten og at det krever disiplin og selvkontroll. Dette er udiskutabelt. At du sammenligner med bestigning av Himalaya, blander inn hormoner, signalstoffer og atferds forsterkningskontroll blir langt utenfor mine påstander. Løsningen for vektnedgang uten assistanse av legemidler er den samme som med, uavhengig av leptinresistens/leptinrespons, kortisolreduksjon etc. For å støtte leptinnivåer og -følsomhet, så er et balansert kosthold, tilstrekkelig søvn, regelmessig mosjon/fysisk aktivitet og stresshåndtering (redusere kortisol) nøkkelen til bærekraftig resultat. akkurat det samme gjelder ved insulinresistens. Med eller uten ozempic. Med ozempic er denne jobben lettere. Det er hverken kontroversielt eller uriktig. Anonymkode: e0b95...cdf 3
Gregarious Skrevet 24. juni #104 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da skjønner jeg ikke hva du kverulerer på. Min påstand er at alle friske mennesker vil gå ned i vekt. Forutsatt et kaloriunderskudd over tid og at bruk av ozempic, wegovy etc gjør det lettere en uten og at det krever disiplin og selvkontroll. Dette er udiskutabelt. At du sammenligner med bestigning av Himalaya, blander inn hormoner, signalstoffer og atferds forsterkningskontroll blir langt utenfor mine påstander. Løsningen for vektnedgang uten assistanse av legemidler er den samme som med, uavhengig av leptinresistens/leptinrespons, kortisolreduksjon etc. For å støtte leptinnivåer og -følsomhet, så er et balansert kosthold, tilstrekkelig søvn, regelmessig mosjon/fysisk aktivitet og stresshåndtering (redusere kortisol) nøkkelen til bærekraftig resultat. akkurat det samme gjelder ved insulinresistens. Med eller uten ozempic. Med ozempic er denne jobben lettere. Det er hverken kontroversielt eller uriktig. Anonymkode: e0b95...cdf Du forsetter med kaloriunderskudd, det er ikke det som er problemstillingen, det blir som å si til en fentanyl-misbruker at det bare et å stoppe å ta fentanyl. Ser du ikke selv hvor lite verdi det har at en påpeker dette? Men du må faktisk forsvare din påstand om at "Hormoner, signalstoffer etc. er irrelevant." , jeg ser ditt forsøk på å ignorere dette, men med mindre du er enig i at det du skriver er totalt feil så vil jeg se argumentasjonen. Jeg vil vite hvorfor de forskningsartiklene jeg henviste til samt hundrevis av andre tar feil, mens du i motsetning sitter på det korrekte svaret? 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni #105 Skrevet 25. juni Gregarious skrev (22 timer siden): Du forsetter med kaloriunderskudd, det er ikke det som er problemstillingen, det blir som å si til en fentanyl-misbruker at det bare et å stoppe å ta fentanyl. Ser du ikke selv hvor lite verdi det har at en påpeker dette? Men du må faktisk forsvare din påstand om at "Hormoner, signalstoffer etc. er irrelevant." , jeg ser ditt forsøk på å ignorere dette, men med mindre du er enig i at det du skriver er totalt feil så vil jeg se argumentasjonen. Å holde et kaloriunderskudd over tid, er ikke det samme som å slutte på fentanyl. Absurd sammenligning og ren kaving etter halmstrå. Jo. Det er kaloriunderskudd over tid som er problemstillingen, dvs det du problematiserer. Ingen har påstått at det er lett, hverken med eller uten legemidler, men det er lettere med. Det er kaloriunderskudd over tid som fører til vektnedgang, ikke ozempic. Hormoner og signalstoffer er derfor irrelevant av deg å dra inn i dette, da responsen på kaloriunderskudd er den samme, uansett. Nettop vektnedgang. Relevansen med hormoner etc er først aktuell om vi hadde diskutert størrelse på underskudd, tidshorisont etc. Kaloriunderskudd over tid, fører til at friske mennesker går ned i vekt. Du kan fortsette å kverulere på dette til du blir blå, men det er fortsatt fakta. Spiller ingen rolle hvor mange artikler du linker til. Ingen av dem motbeviser at friske mennesker går ned i vekt av kaloriunderskudd over tid. Og mennesker som bruker ozempic, wegovy vil ha en mindre vanskelig vei mot vektnedgang en de som ikke er legemiddelassistert. Fakta. Anonymkode: e0b95...cdf 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni #106 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og mennesker som bruker ozempic, wegovy vil ha en mindre vanskelig vei mot vektnedgang en de som ikke er legemiddelassistert. Fakta. Ja, dette gidder jeg ikke å diskutere engang! Anonymkode: ecc68...06a 2
Gregarious Skrevet 25. juni #107 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Å holde et kaloriunderskudd over tid, er ikke det samme som å slutte på fentanyl. Absurd sammenligning og ren kaving etter halmstrå. Jo. Det er kaloriunderskudd over tid som er problemstillingen, dvs det du problematiserer. Ingen har påstått at det er lett, hverken med eller uten legemidler, men det er lettere med. Det er kaloriunderskudd over tid som fører til vektnedgang, ikke ozempic. Hormoner og signalstoffer er derfor irrelevant av deg å dra inn i dette, da responsen på kaloriunderskudd er den samme, uansett. Nettop vektnedgang. Relevansen med hormoner etc er først aktuell om vi hadde diskutert størrelse på underskudd, tidshorisont etc. Kaloriunderskudd over tid, fører til at friske mennesker går ned i vekt. Du kan fortsette å kverulere på dette til du blir blå, men det er fortsatt fakta. Spiller ingen rolle hvor mange artikler du linker til. Ingen av dem motbeviser at friske mennesker går ned i vekt av kaloriunderskudd over tid. Og mennesker som bruker ozempic, wegovy vil ha en mindre vanskelig vei mot vektnedgang en de som ikke er legemiddelassistert. Fakta. Anonymkode: e0b95...cdf Å slutte med fentanyl er svært utfordrende, nettopp på grunn av de kjemiske og strukturelle endringene som skjer i hjernen. Slike endringer ser man også hos personer med alvorlig overvekt som forsøker å gå ned i vekt eller opprettholde vekttap. Sammenligningen er derfor helt relevant, den peker på mekanismer som har enorm innflytelse på menneskelig atferd. Likevel fortsetter du å snakke om kaloriunderskudd, som om det å fortelle en deprimert person at han bare må tenke positivt og bli glad, er en løsning. Teknisk sett er det jo sant, hvis han blir glad, så er problemet borte. Men det er meningsløs hvis personen ikke har evne eller kapasitet til nettopp det. Jeg ser uansett liten verdi i å diskutere videre med noen som avviser de forklaringsmodellene vitenskapen har etablert de siste tiårene. Du kan jo ta en prat med en fedmeekspert og høre hva han tenker om påstanden din at hormoner og signalstoffer er irrelevante, og at det "bare er kaloriunderskudd som gjelder". For øvrig registrerer jeg at du glatt ignorerte samtlige forskningsartikler jeg henviste til, som dokumenterer det stikk motsatte av det du hevder. I stede kommer du med den evige stråmannen din der du later som jeg har hevdet at kaloriunderskudd ikke fører til vekttap slik at du kan angripe denne posisjonen. Jeg konkluderer med at det er i mangel av rasjonelle argumenter og et sterkt ønske om en alternativ virkelighet. 3 1 9
AnonymBruker Skrevet 25. juni #108 Skrevet 25. juni Sånn er mennesker. Det er noe iboende hos de fleste i å heve seg over på en eller annen måte. Moralismen er sterk, og tror ikke vi kan endre det. Det meste på dette forumet er moraliserende. Enten at de klarte å gå ned i vekt uten hjelpemidler, eller at de klarte å gå fra forhold hvor partner ikke behandlet dem bra nok, eller at de klarte å ta utdanning og stå i god jobb til tross for sykdom, eller at de trener fast selv om de ikke har motivasjon. Om man fikser noen av disse punktene, eller alle, så er veien ofte kort til moralisme over de som ikke gjør det. "Kan du ikke bare..", "det er ikke så vanskelig" (fordi jeg selv får til akkurat dette) Jeg har venner som går på slankesprøyter med høytlønnede jobber, og livet på stell ellers. Og jeg kjenner folk som har gått ned i vekt uten hjelpemidler som ikke fikser andre deler av livet. Men til akkurat dette temaet så er det nett positivt for samfunn og helsevesen at vi klarer å snu fedmeepidemien. Oppfordrer alle til å tenke på det når de er raskt ute med å fordømme semaglutid. Anonymkode: 4fba9...ef5 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #109 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 11.36): Min påstand er at alle friske mennesker vil gå ned i vekt. Anonymkode: e0b95...cdf Men nå er det sjeldent at friske mennesker behøver medisiner for å gå ned i vekt. Hovedandelen av de som opererer seg, eller går på Wegovy, har prøvd vektnedgang på alle tenkelige måter før de må ty til disse hjelpemidlene, og når de ikke har lykkes på egen hånd er de ikke friske i medisinsk forstand, og behøver medisinsk hjelp. (På lik linje med de som behøver medisinsk hjelp for å kontrollere diabetes 2, selv om 90 % klarer å regulere tilstanden ved hjelp av kosthold og aktivitet) Anonymkode: f5df2...d09 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #110 Skrevet 26. juni Jeg så denne dokumentaren om matvareindustrien i går, og jeg syns den var veldig interessant. Ikke minst et av åpningspoenget om at mennesker har bearbeidet mat i tusenvis av år, og holdt seg normalvektige, mens man plutselig fikk en markant vektøkning i alle grupper samtidig på 70-tallet (?). Det vil si at å tro at vektøkning utelukkende skyldes viljestyrke, ville være det samme som å si at viljestyrken hos et flertall mennesker plutselig endret seg samtidig. Det er jo noe som tyder på at det også er andre faktorer som spiller inn her. Og å gjenta dette med kaloriunderskudd til det kjedsommelige, blir ... ja, kjedelig. De fleste er vel klar over at kaloriunderskudd er nødvendig, men det betyr jo ikke at det på noe vis er enkelt å oppnå, og hos mange er det tilnærmet umulig. Farlig godt: https://tv.nrk.no/se?v=KOID21007324 Anonymkode: 433ee...d9a 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #111 Skrevet 26. juni Nå er det jo også sånn at forbrenningen er forskjellig fra person til person. MAn kan ha forskjellig basalmetabolisme, langsommere stoffskifte, hormonelle forskjeller og forskjellig aktivitet i nervesystemet f.eks. Det betyr at to like mennesker kan ha forskjellig kaloribehov. Og videre betyr det at det kan være ganske store forskjeller på hvor lite kalorier person A må spise for å gå ned i vekt, kontra person B. Den som er utrustet med lav basalmetabolisme og langsomt stoffskifte må f.eks. spise mye mindre enn den som ikke er det. Da er det vanskeligere for person A å lykkes med å ligge i et stort nok kaloriunderskudd enn person B, og dermed kan slankemedisin bidra til å gi de like forutsetninger. Vekt og slanking er SÅ mye mer komplisert enn å hevde at det kun handler om innsats og viljestyrke.. Og det er utrolig lite kunnskapsbasert å påstå at de som klarer det uten hjelp av slankemedisin gjør en mer imponerende jobb enn de som bruker medisin. Men dette blir vi ikke enige om uansett. Og hele tematikken og diskusjonen er jo strengt tatt helt unødvendig. Det viktigste er at de som trenger det tar gode valg for sin egen helse, uavhengig av om de får hjelp fra medisin eller ikke. Anonymkode: ea84b...c6b 2
HMK Skrevet 26. juni #112 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 1.09): De som går ned i vekt naturlig er ikke bedre mennesker enn de som bruker hjelpemidler, men de gjør jo en mye mer respektabel og omfattende jobb! Å bruke sprøyter eller operere seg er jo en veldig "lettvint" løsning ift til de som faktisk legger om hele kostholdet, trener og endrer hele sin mentalitet. Ja, det er mange veier til rom og det er positivt for helsen å gå ned I vekt, men det er sunnere å gjøre det naturlig. Og jeg er mer imponert over vekttapet til de som bokstavelig talt har løpt ræva av seg fremfor de som bare har satt sprøyter i magen eller lagt seg under kniven. Jeg kommer aldri til å si det høyt, men ja det er det jeg mener. Anonymkode: 34a4f...856 Jeg er ikke imponert. Eller sammenligner vekttap. Jeg er bare glad for at de bedre helsen og trivselen sin.
AnonymBruker Skrevet 26. juni #113 Skrevet 26. juni Det eneste jeg føler er provoserende rundt dette, er når overvektige kollegaer som begynner på sprøyten og mister matlysten sier: «nå forstår jeg hvordan dere slanke har det!» Ehh nei! De aller fleste voksne slanke damer må jobbe hardt og bruke disiplin hver eneste dag for å beholde en slank kropp. Jeg spiser feks aldri kake på jobben, men det er jo ikke fordi jeg ikke har lyst på! Jeg har også cravings og overspiser i blandt, men velger også å gå sulten og velger grønnsaker framfor chilinøtter. Jeg kan ikke handle rett etter jobb fordi da ender masse godteri i handleposen. Så jeg kan føle litt misunnelse rundt det at man mister cravings og en del matlyst på den medisinen, for det hadde vært godt å miste matstøy for oss slanke også. Anonymkode: 361ec...00d 2 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni #114 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 0.17): Er vi virkelig kommet dit? Har ingen formening om slankesprøyter eller de som måtte trenge de bare for å ha det sagt. Men det er jo SINNSYKT at de som går ned på naturlig vis skal bli stemplet som noen som tror de er bedre enn andre fordi de klarte det uten hjelp fra slankesprøyter... Eller? Hæææ? Sett flere sånne kommentarer i innlegg på Facebook og i andre sosiale medier. Og ja, jeg skjønner jo såklart at man får sånne kommentarer hvis man legger opp til det med sleske, nedverdigende kommentarer mot de som har gått ned på sprøyter. Anonymkode: 32ec5...125 Men helt ærlig, jeg er enig. Har selv gått på slankemedisin og har klart å ta av meg fordi det stilner matsuget i hodet. Det vil si at jeg ikke må bruke ALL energi på viljestyrke, slik en må uten noe hjelp. SÅ de som klarer å ta seg masse kilo uten medisin eller operasjon er faktisk bedre enn oss andre, syns jeg da. Anonymkode: 73682...0b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #115 Skrevet 26. juni Jeg har en gang tatt av meg 15 kg på 3 måneder uten sprøyte, og nå 5 kg på 1 måned med sprøyte. Jeg har derfor egenerfaring med hva som er "enklest", og vil påpeke at det er umulig å si uten at forutsetningene er helt like - noe de aldri vil bli. Jeg følte meg ikke flinkere første gangen. Da var jeg yngre, gikk ikke på medisin (som har vektoppgang som bivirkning og påvirker hormoner), samt kroppen slet ikke med bivirkninger etter sykdom. Da jeg skulle gjenta den samme "oppskriften", gikk det ikke i det hele tatt. Selv om jeg opplevde det enkelt første gangen. Eneste forskjellen var at forutsetningene var ulike. Begynte derfor til slutt med slankesprøyte etter råd fra fagpersoner, og nå er det like enkelt å gå ned som første gang. Så for meg var det like enkelt å gå ned uten sprøyte som det er nå med sprøyte. Når man opplever det, blir det merkelig å lese andres bastante påstander om hva som er "enklest". Kanskje være litt mer åpen for at man kanskje ikke har forstått alt, samt tenke over hvorfor man har behov for å moralisere vedrørende hva folk velger. Anonymkode: 279db...540
AnonymBruker Skrevet 26. juni #116 Skrevet 26. juni Gregarious skrev (21 timer siden): Å slutte med fentanyl er svært utfordrende, nettopp på grunn av de kjemiske og strukturelle endringene som skjer i hjernen. Slike endringer ser man også hos personer med alvorlig overvekt som forsøker å gå ned i vekt eller opprettholde vekttap. Sammenligningen er derfor helt relevant, den peker på mekanismer som har enorm innflytelse på menneskelig atferd. Likevel fortsetter du å snakke om kaloriunderskudd, som om det å fortelle en deprimert person at han bare må tenke positivt og bli glad, er en løsning. Teknisk sett er det jo sant, hvis han blir glad, så er problemet borte. Men det er meningsløs hvis personen ikke har evne eller kapasitet til nettopp det. Jeg ser uansett liten verdi i å diskutere videre med noen som avviser de forklaringsmodellene vitenskapen har etablert de siste tiårene. Du kan jo ta en prat med en fedmeekspert og høre hva han tenker om påstanden din at hormoner og signalstoffer er irrelevante, og at det "bare er kaloriunderskudd som gjelder". For øvrig registrerer jeg at du glatt ignorerte samtlige forskningsartikler jeg henviste til, som dokumenterer det stikk motsatte av det du hevder. I stede kommer du med den evige stråmannen din der du later som jeg har hevdet at kaloriunderskudd ikke fører til vekttap slik at du kan angripe denne posisjonen. Jeg konkluderer med at det er i mangel av rasjonelle argumenter og et sterkt ønske om en alternativ virkelighet. ♥️♥️♥️♥️♥️ Anonymkode: 93c8f...5bb
AnonymBruker Skrevet 26. juni #117 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 0.17): Er vi virkelig kommet dit? Har ingen formening om slankesprøyter eller de som måtte trenge de bare for å ha det sagt. Men det er jo SINNSYKT at de som går ned på naturlig vis skal bli stemplet som noen som tror de er bedre enn andre fordi de klarte det uten hjelp fra slankesprøyter... Eller? Hæææ? Sett flere sånne kommentarer i innlegg på Facebook og i andre sosiale medier. Og ja, jeg skjønner jo såklart at man får sånne kommentarer hvis man legger opp til det med sleske, nedverdigende kommentarer mot de som har gått ned på sprøyter. Anonymkode: 32ec5...125 Det er jo ikke til å stikke under en stol at de som har klart å slanke seg uten hjelpemiddel har gjort en større jobb/innsats enn de som har brukt hjelpemiddel. Uansett hvordan det er, så er det supert at de som trenger det har tatt tak i det og klart å slanke seg, med eller uten hjelp, om det gjelder operasjon, sprøyter eller annet. Veldig bra for helsen, og det er der fokuset bør ligge. Anonymkode: d2a6e...bd9
AnonymBruker Skrevet 26. juni #118 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har en gang tatt av meg 15 kg på 3 måneder uten sprøyte, og nå 5 kg på 1 måned med sprøyte. Jeg har derfor egenerfaring med hva som er "enklest", og vil påpeke at det er umulig å si uten at forutsetningene er helt like - noe de aldri vil bli. Jeg følte meg ikke flinkere første gangen. Da var jeg yngre, gikk ikke på medisin (som har vektoppgang som bivirkning og påvirker hormoner), samt kroppen slet ikke med bivirkninger etter sykdom. Da jeg skulle gjenta den samme "oppskriften", gikk det ikke i det hele tatt. Selv om jeg opplevde det enkelt første gangen. Eneste forskjellen var at forutsetningene var ulike. Begynte derfor til slutt med slankesprøyte etter råd fra fagpersoner, og nå er det like enkelt å gå ned som første gang. Så for meg var det like enkelt å gå ned uten sprøyte som det er nå med sprøyte. Når man opplever det, blir det merkelig å lese andres bastante påstander om hva som er "enklest". Kanskje være litt mer åpen for at man kanskje ikke har forstått alt, samt tenke over hvorfor man har behov for å moralisere vedrørende hva folk velger. Anonymkode: 279db...540 Men du kan ikke sammenligne deg med første gange og andre gangen. Du må sammenligne andre gangen uten sprøyte og andre gangen med sprøyte. Så jo, det er enklere med sprøyte. Anonymkode: 11056...d05
AnonymBruker Skrevet 26. juni #119 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Men du kan ikke sammenligne deg med første gange og andre gangen. Du må sammenligne andre gangen uten sprøyte og andre gangen med sprøyte. Så jo, det er enklere med sprøyte. Anonymkode: 11056...d05 Det stemmer, derfor måtte jeg ta sprøyte. Når man har andre forutsetninger, gjør sprøyte det enklere. Men det sier ikke noe om det er enklere for meg enn for en annen som ikke bruker sprøyte. Så du tok ikke poenget: Her diskuteres det at det er enklere for alle med sprøyte, og folk uten sprøyte er flinkere. Å sette folk opp mot hverandre i forhold til hvem det er enklest for og hvem som er flinkest, det kan man ikke vite, da forutsetningene for alle er forskjellige. Person A uten sprøyte kan slanke seg med letthet mens person B med sprøyte kan streve mer. Det vet man ikke. Så da spør jeg igjen, hvor kommer behovet fra å snakke om hvem som er flinkest osv.? Det er en fordummende debatt. Anonymkode: 279db...540
AnonymBruker Skrevet 26. juni #120 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Det stemmer, derfor måtte jeg ta sprøyte. Når man har andre forutsetninger, gjør sprøyte det enklere. Men det sier ikke noe om det er enklere for meg enn for en annen som ikke bruker sprøyte. Så du tok ikke poenget: Her diskuteres det at det er enklere for alle med sprøyte, og folk uten sprøyte er flinkere. Å sette folk opp mot hverandre i forhold til hvem det er enklest for og hvem som er flinkest, det kan man ikke vite, da forutsetningene for alle er forskjellige. Person A uten sprøyte kan slanke seg med letthet mens person B med sprøyte kan streve mer. Det vet man ikke. Så da spør jeg igjen, hvor kommer behovet fra å snakke om hvem som er flinkest osv.? Det er en fordummende debatt. Anonymkode: 279db...540 Vi sier at sprøyte skal være enklere, det er derfor den finnes som tilbud for de som ønsker det. (Og den er enklere for de fleste) Og det er utrolig fordummende å si at folk som går ned i vekt uten, har det enkelt for å gå ned i vekt. Samme sak å si at folk er flinkere enn andre. Folk her sier at de er stolte over seg selv og at det er de som har valgt sprøyte som snakker ned de som gått uten for å få seg selv å føle seg bedre. Jeg tviler på at noen med en høyere bmi, som tilhører målgruppen for sprøyten, slanker seg med "letthet". Jeg tok poenget ja (og er ikke enig) men jeg svarte på dette og det hadde jo krevd mye mer av deg den andre gangen hvis du ikke hadde tatt sprøyten. Så, hvis du hadde gått ned i vekt på egen hånd så hadde du jo arbeidet hardere enn hva du gjør på sprøyten, fordi det er ikke UMULIG uten (ref. Kalorier inn og ut) : Så for meg var det like enkelt å gå ned uten sprøyte som det er nå med sprøyte. Behovet for å snakke om hvem som er flinkest kommer fra de som har tatt sprøyten og kommer med unnskyldninger for å føle seg bedre. Det kommer også fra folk som ikke selv har erfaring med vektnedgang og ikke vet at det må fortsatt legges arbeid i vektminkingen når man er sprøyten. Og det kommer av oss som ikke har tatt sprøyten, men føler oss angrepet av andre som forminsker arbeidet vi har gjort gjennom å si at det er enkelt for oss. Anonymkode: 11056...d05 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå