Gregarious Skrevet 21. juni #81 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for ett godt innlegg. Jeg ble overvektig som barn og begynte å selvregulere følelser med mat da jeg merket at det roet meg ned, det hjalp meg med søvn og jeg kjente på indre ro og tidvis glede/eufori i en kaotisk hverdag med dysfunksjonelle voksne som verken bidro med å stimulere til fysisk aktivitet eller normal kost. Jeg ble fort stemplet som både lat, stygg, doven og inkompetent når vekta økte i 5-6-7 års alderen, og foreldrene mine kjente på mye skam (de var ikke overvektige selv) så spiralen er ganske selvforsterkende; mer mat, gir mer indre ro, mer isolering (mindre fysisk aktivitet) skjermet meg mot latter, hån, mobbing og stygge blikk. Nervesystem som helt sikkert har vært og stadig er skakkjørt og destruktive overlevelsesmekanismer. Jeg har overspisingslidelse, og har prøvd alt fra lavkarbo, spisevindu, «fat camp» store mengder med trening i store perioder av livet, Grete Roede, fedon, perioder med oppkast, avføringstabletter, operasjon og nå altså slankesprøyte OG terapi blant noen av de fremste i feltet. Jeg har ingen skam knyttet til at jeg bruker slankesprøyte, den er ett støttehjul i min overspisingslidelse som jeg må leve med for resten av livet. Jeg vil også gå i terapi for å bedre meg selv og redusere symptomtrykket og forstå meg selv bedre men også for å hindre at jeg påfører mine barn samme lidelse. Jeg kan elles nevne at jeg er fysisk frisk, veldig ordinær borger med god jobb jeg sjeldent er borte fra, godt gift og velfungerende bidragsyter i samfunnet. Jeg har mange ganger tenkt at jeg hadde nok hatt mer respekt om jeg heller var narkoman eller alkoholiker enn overspiser. Nå som Wegovy tar vekk en del av symptomtrykket ser man ikke sykdommen på meg like tydelig lenger og jeg slipper all den stigma som overvekt fører med seg. Dette er mitt liv som jeg lever med hver dag, alle idiotiske innlegg i denne tråden om manglende viljestyrke og alt annet er jeg så vant til å lese og høre at de preller av, men å lese innlegg som dine tar jeg virkelig til meg, de viser at det finnes folk der ute som skjønner mer om overvekt enn de fleste og at verden også innenfor dette feltet heldigvis går fremover. Takk ♥️ Anonymkode: 93c8f...5bb Jeg kan tenke meg at dette har vært svært utfordrende. Den generelle oppfatningen av overvekt og skyld, eller mangel på visse egenskaper, vil sannsynligvis endre seg, men det vil ta tid. Medisinhistorien er full av eksempler på tilstander som tidligere ble forklart med alt fra moralsk forfall, dårlig oppdragelse og oppmerksomhetssøking til nervøsitet, selvopptatthet, ulydighet og demonbesettelse. Først når man har forstått de reelle årsakene, har man kunnet tilbakevise de pseudovitenskapelige forklaringene. 2 2 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni #82 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja vel?? Jeg har gått ned 30-40 kg TAKKET VÆRE god hjelp fra denne slankesprøyten som visstnok gjør hele jobben for meg! Øhh.. Nei.. Det er JEG som bestemmer hva som skal inn i munnen min. Jeg som må ta gode valg hver eneste dag og sakte men sikkert legge om kostholdet og livsstilen for resten av livet! Hver dag har vært en læring. Hver dag må jeg være knallhard med meg selv, men det går lettere nå, for nå begynner mine gode vaner å bli innarbeidet. Jeg har hele tiden vært bestemt på å ikke være på slankekur. Bare ordet får meg til å spy!! Jeg har IKKE slanket meg, jeg har spist det jeg har lyst på og jeg har kosa meg innimellom - men med myye mindre mengder enn før. Og jeg tar daglig sprøytestikk. De som er med på å hjelpe meg til å lykkes med veien til et tynnere liv. Jeg er på lav dose, heldigvis, så sprøytene varer lenge. Gruer meg til den dagen det er tomt, for da må jeg betale selv, for jeg tør ikke å slutte. Ifølge "mange", så jukser vi. For det er sprøytene som gjør jobben mens vi tyller i oss mengder med gatekjøkkenmat, potetgull og kilosvis med smågodt! Vel, det er nok ikke slik det fungerer.... Hver dag er en ny dag hvor jeg må ta gode valg, så får jeg håpe at jeg aldri kommer opp i maxvekta igjen... Anonymkode: d1076...a5d Du bestemmer hva som går inn i egen munn ja, men sprøyta gjør deg jo mindre sulten og mindre fysen! Hadde du ikke tatt sprøyta hadde du ikke klart det av egen vilje/ kontroll. Så ergo sprøyta regulerer matlysten din og dermed spiser du mindre og går ned i vekt PGA SPRØYTA.. Anonymkode: c0c8b...6ea 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni #83 Skrevet 21. juni Sprøyta er medisin. Alle sykdommer er lettere å kurere med medisin. MEN: Jeg synes dere bommer litt. De som bruker sprøyta ofrer noe for oss alle. De blir forsket på. Overvekt er et gedigent problem som rammer bredt. Vi er på vei mot løsningen...snart har vi en pille som holder oss alle på en sunn vekt. Tenk hvor mange sykdommer vi kan forebygge! Og hvor mange bukser som passer igjen... Vi må jobbe sammen for å løse problemet. Vi må slutte å dømme hverandre...vi ønsker alle det samme. Å være sunne og spreke og leve lenge. Anonymkode: 85709...4f6 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni #84 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 2.06): Det beste er å være oppmerksom på vektøkningen på et tidlig stadium, slik at du kan ta tak i situasjonen før den får utvikle seg for langt og føre til overvekt. Ved å være årvåken og gjøre små justeringer i livsstil og vaner i tide, kan du unngå at noen ekstra kilo fester seg, og slik legge grunnlaget for en sunn og stabil vekt på lang sikt. Anonymkode: 748ec...7d3 Så da har du tips til å få de som er undervektige til å legge på seg og? Helst uten å måtte spise ren smult Anonymkode: ff5e1...e14 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #86 Skrevet 22. juni Jeg skjønner ikke helt alle som bruker disse sprøytene jeg altså. Snakket med ei venninne her om dagen som gikk på det, og hun fortalte at hun følte seg helt forferdelig. Sprøytene sugde nærmest all muskelmasse ut av henne, hun orka ikke spise noe, manglet energi og tanken på trening var at det ikke var noe hun kunne holde på med nå. Men å betale 3-4000 i måneden for dette var greit, hun gikk jo tross alt ned i vekt. Og ja hun var jo virkelig tynn. Men er det virkelig så viktig å være tynn at det går så hardt utover livskvalitet? Jeg gjør motsatt. 2000 kalorier om dagen og har lagt opp til trening som gradvis styrker kroppen og hjernen. Jeg har aldri følt meg bedre blir sterkere og gladere av trening, og kilo forsvinner sakte men sikkert. Rett og slett en livsstilsendring jeg kan leve med for alltid. Hva skjer når venninnen min har nådd målvekt og er ferdig med sprøyter? Enten har hun kasta bort mangfoldige tusen og går rett opp igjen, ellers må hun inn på et hardt regime nærmest umiddelbart uten at hun har tatt seg tid underveis til å lære det. Så nei. Dette skjønner jeg ikke. Man skulle jo tro det var viktigere å være sunn og sterk enn tynn og slapp. Men ikke for alle nei. Anonymkode: 0de1a...6c6
Gregarious Skrevet 22. juni #87 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg skjønner ikke helt alle som bruker disse sprøytene jeg altså. Snakket med ei venninne her om dagen som gikk på det, og hun fortalte at hun følte seg helt forferdelig. Sprøytene sugde nærmest all muskelmasse ut av henne, hun orka ikke spise noe, manglet energi og tanken på trening var at det ikke var noe hun kunne holde på med nå. Men å betale 3-4000 i måneden for dette var greit, hun gikk jo tross alt ned i vekt. Og ja hun var jo virkelig tynn. Men er det virkelig så viktig å være tynn at det går så hardt utover livskvalitet? Jeg gjør motsatt. 2000 kalorier om dagen og har lagt opp til trening som gradvis styrker kroppen og hjernen. Jeg har aldri følt meg bedre blir sterkere og gladere av trening, og kilo forsvinner sakte men sikkert. Rett og slett en livsstilsendring jeg kan leve med for alltid. Hva skjer når venninnen min har nådd målvekt og er ferdig med sprøyter? Enten har hun kasta bort mangfoldige tusen og går rett opp igjen, ellers må hun inn på et hardt regime nærmest umiddelbart uten at hun har tatt seg tid underveis til å lære det. Så nei. Dette skjønner jeg ikke. Man skulle jo tro det var viktigere å være sunn og sterk enn tynn og slapp. Men ikke for alle nei. Anonymkode: 0de1a...6c6 Anekdoter er ikke et godt grunnlag for medisinske avgjørelser. Det som er relevant, er forskningen på utfall både når det gjelder vektnedgang, varighet, mortalitet, bivirkninger og livskvalitet. De kvalitetsstudiene vi har tilgjengelig gir grunn til optimisme, men det finnes foreløpig begrenset langtidsdata. Overvekt er en kronisk sykdom, og man kan ikke forvente å avslutte behandling og samtidig opprettholde vekttapet. I praksis må man forberede seg på at dette er en livslang behandling. På samme måte som blodtrykksmedisiner kan senke blodtrykket til et normalt nivå, vil det ikke forbli lavt dersom man slutter med medisinene. 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #88 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du bestemmer hva som går inn i egen munn ja, men sprøyta gjør deg jo mindre sulten og mindre fysen! Hadde du ikke tatt sprøyta hadde du ikke klart det av egen vilje/ kontroll. Så ergo sprøyta regulerer matlysten din og dermed spiser du mindre og går ned i vekt PGA SPRØYTA.. Anonymkode: c0c8b...6ea Jeg har ikke merka noe til denne magiske mangelen på sult eller fysing. Jeg har stått på sprøyta i 2 år nå og er ned 20 kg vs opp 10. Jeg gikk sakte men sikkert opp ca 5 kg årlig men greier nå å gå ned i steden for opp. For første gang noensinne i livet har jeg opplevd en metthetsfølelse, å bli mett er ikke noe jeg har opplevd en eneste gang før i livet. Jeg blir fortsatt sulten, jeg har fortsatt lyst på alt som er godt hver eneste dag og jeg kan fint spise 10000kcal på en dag uten problemer. Men nå kan jeg også altså bli mett og kjenne at det er nok. Det finnes en regulering jeg ikke har naturlig, en funksjon som lar meg kjenne på den normalen metthetsfølelsen faktisk er for majoriteten. At man automatisk mister alt av sultfølelse og sukkersug er den største myten jeg hører rundt sprøytene. Den er så vanlig at det var noe fastlegen min tok opp spesifikt som en urimelig forventning. Det er ikke slik sprøyta fungerer at den tar bort hele problematikken så man bare seiler ned i vekt. Anonymkode: 0850c...964 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni #89 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 0.17): Er vi virkelig kommet dit? Har ingen formening om slankesprøyter eller de som måtte trenge de bare for å ha det sagt. Men det er jo SINNSYKT at de som går ned på naturlig vis skal bli stemplet som noen som tror de er bedre enn andre fordi de klarte det uten hjelp fra slankesprøyter... Eller? Hæææ? Sett flere sånne kommentarer i innlegg på Facebook og i andre sosiale medier. Og ja, jeg skjønner jo såklart at man får sånne kommentarer hvis man legger opp til det med sleske, nedverdigende kommentarer mot de som har gått ned på sprøyter. Anonymkode: 32ec5...125 Det er nedverdigene uansett hven av de folk trakker på..Foll får gjøre som de vil! Anonymkode: 9d217...731
Gnå Skrevet 23. juni #90 Skrevet 23. juni Synes det begynner å bli en rar diskusjon her. Det er vel ingen tvil om at medisinen gjør det lettere å gå ned i vekt? Det er jo hele poenget med medisinen. Men så må man heller spørre seg om det å benytte seg av et hjelpemiddel er "juks"? Hvis vektnedgang er en konkurranse i viljestyrke og stå på-vilje, så kanskje. Men siden når ble det det? 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #91 Skrevet 23. juni De som går ned i vekt uten hjelp ER flinkere enn de andre. Rart at det liksom er kontroversielt å påpeke det. Det er bare en sannhet. Det er også en sannhet at det ikke har noenting å si hvor mye hjelp man får. Dette er ikke en konkurranse. Gjør som du vil. Anonymkode: 414eb...964 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni #92 Skrevet 23. juni Jeg har gått ned 30 kg to ganger, en gang uten wegovy og en gang med wegovy. Den letteste gangen var da jeg gjorde det uten wegovy. Uten wegovy: følelse av kontroll og livsmestring, mer energi, treningsglede, glad når man finner nye matoppskrifter, merker kroppen blir i bedre form, sunn og glad Med wegovy: småkvalm støtt og stadig, trøtt, mindre dopamin - følelsen av å være litt "nedpå" humørmessig, gleder meg ikke over sunne matoppskrifter, kostnaden er en belastning, glede over at man går ned i vekt, men samtidig frykt for hva som skjer når man slutter, følelsen av at dette er verdt det iom at man endelig greier å gå ned i vekt. For meg føles det lettere ut å gå ned i vekt uten wegovy, men nå har jeg ikke noe valg, iom at jeg var deprimert da jeg startet og ikke greide å gi slipp på søtsaker. Når man betaler for wegovy føler man i større grad en forpliktelse og bruker såklart raskere metthetsfølelse og mindre tankekjør til sin fordel. Selv om jeg begynner å være lei av å ikke få den samme dopamingleden av mat og andre småting.. Jeg forstår ikke de som omtaler det som "lett" å bruke wegovy, da jeg føler jeg betaler en mye høyere pris mentalt, fysisk og økonomisk enn det jeg gjorde da jeg gikk ned uten wegovy. Anonymkode: 5ae83...4e8 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #93 Skrevet 23. juni Har lest om mange som fyker opp igjen til startvekt, med noen kilo til, hvis de prøver å slutte med sprøyte. Så sånn sett synes jeg at de som går mye ned i vekt ved hjelp av endringer i kosthold og trening gjør en bedre jobb da de heller går for ei evig livsstilsendring. Det at man må gjøre samme jobben med å endre kosthold og starte å trene når man går på sprøyte stemmer ikke. Ei i nærmeste familie har alltid vært overvektig og veldig inaktiv. Med sprøyten så raste hun ned i vekt uten å gjøre noe særlig endringer. Hun var veldig plaget med kvalme i begynnelsen og inntok vel litt mindre mat da. Når man raser ned 30kg på under et halvt år ved hjelp av sprøyte, kontra en som går ned 30kg over tid ved hjelp av endringer i kosthold og trening så sier det seg selv at sistnevnte har gjort en betydelig innsats, samt vektnedgangen er varig pga hele livsstilsendringen. Så ja; i mine øyne er slankesprøyter en lettvint måte å gå ned i vekt kontra å gå ned typ 30kg ved livsstilsendringer Hadde sprøytene vært likestilt så hadde man heller ikke gått opp i vekt straks man prøver å slutte på de. Anonymkode: df02a...a36 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #94 Skrevet 23. juni Gregarious skrev (På 21.6.2025 den 18.04): Problemet er ikke at noen blir krenket problemet er at påstanden din ikke stemmer. Det er ikke selvkontroll og disiplin som forklarer forskjeller i vektnedgang, men biologiske og miljømessige faktorer. Selvkontroll og disiplin er i seg selv produkter av det samme systemet som regulerer evnen til å gå ned i vekt nemlig hormoner, nevrotransmittere, genetikk og andre biologiske mekanismer. Ta to personer: – Person A klarer å gå ned i vekt uten ekstern hjelp. – Person B klarer det ikke. Du bruker dette som bevis på at A har "bedre selvkontroll" enn B. Men hvis vi gjør små biologiske inngrep for eksempel justerer hormonbalansen og det fører til at B nå lykkes, mens A ikke lenger klarer det. Hvem har nå best selvkontroll? Poenget er, Ingen har identiske biologiske forutsetninger. Derfor er det absurd å bruke abstrakte begreper som "selvkontroll" og "disiplin" som forklaringsmodeller for graden av suksess. Men samfunnet foretrekker slike forklaringer fordi det gir de som lykkes uten hjelp selvhevdelse, men vesentlig viktige er behovet for å tildele skyld til dem som mislykkes. Vel og bra, men samtidig en absurd måte å komplisere. En normal, frisk voksenperson går ikke opp i vekt av å ligge i et kaloriunderskudd over tid. En normal, frisk voksenperson går ned i vekt av å ligge i et kaloriunderskudd over tid. Dette er i tråd med termodynamikkens første lov. Er du en normal voksenperson som ikke går ned i vekt av et kaloriunderskudd over tid, så må den personen forskes på og en nobelpris er i vente. All verdens genetikk, hormoner etc forandrer ikke på dette. Det er et faktum. Du snur det på hode. Det er de som trenger ozempic og lignende som tildeler skyld til en rekke faktorer utenfor deres kontroll, for at de ikke klarer vektnedgang uten. Årsaker du Nettop ramset opp. Det er genetikk, hormoner, sykdom etc som liksom gjør at de ikke kan gå ned i vekt uten. Dette stemmer ikke for en overveldende majoritet av en frisk voksenpopulasjon. Årsaken er at de ikke har disiplin og viljestyrke til å klare det over tid. Dette er fakta og man velger selv om man blir krenket av det eller krangler på det. Det burde ikke være så utrolig vanskelig å være ærlig med seg selv. Man klarer det ikke fordi de er for vanskelig. Selvkontroll og selvdisiplin er ikke abstrakte begereper. Det er konkret og tydelig. Disiplin er bare evnen til å følge regler, rutiner eller mål over tid, selv når det krever innsats eller er utfordrende. Det innebærer å handle bevisst i tråd med langsiktige intensjoner, uavhengig av kortsiktige fristelser eller distraksjoner. Som f.eks. å stå opp tidlig hver dag for å trene, selv når man er trøtt. Selvkontroll er evnen til å regulere egne tanker, følelser og impulser for å oppnå et ønsket resultat eller unngå uønskede handlinger. Det handler om å motstå øyeblikkelige lyster til fordel for bedre valg. Som feks å avstå fra å spise usunn mat når man er sulten, for å holde seg til et sunt kosthold. Disiplin og selvkontroll er nøkkelen til vektnedgang og livsstilsendring. Alt preiket om hormoner, genetikk etc er bare forstyrrelser og bortforklaringer på at man mangler nettop denne disiplinen og selvkontrollen. :merk som jeg har nevnt til det kjedsommelige. Jeg snakker om normalt, friske mennesker. Anonymkode: e0b95...cdf 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni #95 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Har lest om mange som fyker opp igjen til startvekt, med noen kilo til, hvis de prøver å slutte med sprøyte. Så sånn sett synes jeg at de som går mye ned i vekt ved hjelp av endringer i kosthold og trening gjør en bedre jobb da de heller går for ei evig livsstilsendring. Det at man må gjøre samme jobben med å endre kosthold og starte å trene når man går på sprøyte stemmer ikke. Ei i nærmeste familie har alltid vært overvektig og veldig inaktiv. Med sprøyten så raste hun ned i vekt uten å gjøre noe særlig endringer. Hun var veldig plaget med kvalme i begynnelsen og inntok vel litt mindre mat da. Når man raser ned 30kg på under et halvt år ved hjelp av sprøyte, kontra en som går ned 30kg over tid ved hjelp av endringer i kosthold og trening så sier det seg selv at sistnevnte har gjort en betydelig innsats, samt vektnedgangen er varig pga hele livsstilsendringen. Så ja; i mine øyne er slankesprøyter en lettvint måte å gå ned i vekt kontra å gå ned typ 30kg ved livsstilsendringer Hadde sprøytene vært likestilt så hadde man heller ikke gått opp i vekt straks man prøver å slutte på de. Anonymkode: df02a...a36 Det at man går opp igjen er jo likt for all vektnedgang. Det er ikke spesielt for wegovy. Og påstanden om at folk ikke gjør livstilsendringer på wegovy er jo bare tull. Anonymkode: 01fb7...22d 1 1
Gregarious Skrevet 23. juni #96 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel og bra, men samtidig en absurd måte å komplisere. En normal, frisk voksenperson går ikke opp i vekt av å ligge i et kaloriunderskudd over tid. En normal, frisk voksenperson går ned i vekt av å ligge i et kaloriunderskudd over tid. Dette er i tråd med termodynamikkens første lov. Er du en normal voksenperson som ikke går ned i vekt av et kaloriunderskudd over tid, så må den personen forskes på og en nobelpris er i vente. All verdens genetikk, hormoner etc forandrer ikke på dette. Det er et faktum. Du snur det på hode. Det er de som trenger ozempic og lignende som tildeler skyld til en rekke faktorer utenfor deres kontroll, for at de ikke klarer vektnedgang uten. Årsaker du Nettop ramset opp. Det er genetikk, hormoner, sykdom etc som liksom gjør at de ikke kan gå ned i vekt uten. Dette stemmer ikke for en overveldende majoritet av en frisk voksenpopulasjon. Årsaken er at de ikke har disiplin og viljestyrke til å klare det over tid. Dette er fakta og man velger selv om man blir krenket av det eller krangler på det. Det burde ikke være så utrolig vanskelig å være ærlig med seg selv. Man klarer det ikke fordi de er for vanskelig. Selvkontroll og selvdisiplin er ikke abstrakte begereper. Det er konkret og tydelig. Disiplin er bare evnen til å følge regler, rutiner eller mål over tid, selv når det krever innsats eller er utfordrende. Det innebærer å handle bevisst i tråd med langsiktige intensjoner, uavhengig av kortsiktige fristelser eller distraksjoner. Som f.eks. å stå opp tidlig hver dag for å trene, selv når man er trøtt. Selvkontroll er evnen til å regulere egne tanker, følelser og impulser for å oppnå et ønsket resultat eller unngå uønskede handlinger. Det handler om å motstå øyeblikkelige lyster til fordel for bedre valg. Som feks å avstå fra å spise usunn mat når man er sulten, for å holde seg til et sunt kosthold. Disiplin og selvkontroll er nøkkelen til vektnedgang og livsstilsendring. Alt preiket om hormoner, genetikk etc er bare forstyrrelser og bortforklaringer på at man mangler nettop denne disiplinen og selvkontrollen. :merk som jeg har nevnt til det kjedsommelige. Jeg snakker om normalt, friske mennesker. Anonymkode: e0b95...cdf Termodynamikkens første lov, den siste skanse til de som enda ikke har klart å akseptere kompleksiteten i vekttap. Bruker du samme logikk overfor andre temaer? Det å bestige Mount Everest er bare å trosse tyngdekraften om du gjør det, så vil du nå toppen. All styrke og lungekapasitet endrer ikke på dette. Dette som følge av Newtons gravitasjonslov! Som om slike påpekninger gir noe som helst verdi til saken. Så etter ditt syn har majoriteten av den friske befolkningen blitt utstyrt med de samme mengdene av ulike hormoner og signalstoffer, de har samme hjernestrukturer samt samme type historisk og nåværende miljø. Dette er tankegang du kanskje hadde kommet unna med for mange tiår siden, men som en virkelig må ha levd under en stein for å fremdeles tro er den vitenskapelige konsensusen. Selvkontroll og selvdisiplin er så tilnærmet definisjonen på abstrakte begreper som du kan få det. Det har ingen fysisk manifestasjon, det kan ikke måles, det har ingen iboende egenskaper, men er helt bundet til den enkeltes tolkning. Selvkontroll som tilstand er laget fra samme system som regulerer resten av din atferd, det vil si at det i realiteten er en beskrivelse av den systemiske funksjonen i kroppen din. Har du såkalt høy selvkontroll, så er det fordi kroppen din lar deg ha det. Men om du vil leve i en alternativ virkelighet som ignorerer vitenskapelig forskning, så er det selvsagt ditt prerogativ. Du er for øvrig i godt selskap med fitnessguruer og lignende, som er avhengige av å spinne denne pseudovitenskapelige forklaringen. 1 2 4
Gnå Skrevet 23. juni #97 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lettere og lettere, fru Blom. For min del er medisinen forskjellen på om det er mulig. Jeg må ned mot 1200 kcal pr dag for å gå ned i vekt, og det klarer jeg ikke å opprettholde over tid uten medisinen. Men spesielt enkelt er det ikke. Anonymkode: b6dc7...f53 Har full respekt for at medisinen er helt nødvendig for noen. Og det er mulig jeg også hadde valgt å bruke den hvis det var aktuelt for meg. Tror kanskje vi legger litt forskjellig i «lettere»? Jeg mener bare at det er mulig for deg (og andre), nettopp fordi det blir lettERE -(ikke LETT) - men forstår at det ikke er en quick fix, dere må jo fortsatt gjøre jobben. Uansett: Heia deg! 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #98 Skrevet 23. juni Gregarious skrev (26 minutter siden): Termodynamikkens første lov, den siste skanse til de som enda ikke har klart å akseptere kompleksiteten i vekttap. Bruker du samme logikk overfor andre temaer? Det å bestige Mount Everest er bare å trosse tyngdekraften om du gjør det, så vil du nå toppen. All styrke og lungekapasitet endrer ikke på dette. Dette som følge av Newtons gravitasjonslov! Som om slike påpekninger gir noe som helst verdi til saken. Så etter ditt syn har majoriteten av den friske befolkningen blitt utstyrt med de samme mengdene av ulike hormoner og signalstoffer, de har samme hjernestrukturer samt samme type historisk og nåværende miljø. Dette er tankegang du kanskje hadde kommet unna med for mange tiår siden, men som en virkelig må ha levd under en stein for å fremdeles tro er den vitenskapelige konsensusen. Selvkontroll og selvdisiplin er så tilnærmet definisjonen på abstrakte begreper som du kan få det. Det har ingen fysisk manifestasjon, det kan ikke måles, det har ingen iboende egenskaper, men er helt bundet til den enkeltes tolkning. Selvkontroll som tilstand er laget fra samme system som regulerer resten av din atferd, det vil si at det i realiteten er en beskrivelse av den systemiske funksjonen i kroppen din. Har du såkalt høy selvkontroll, så er det fordi kroppen din lar deg ha det. Men om du vil leve i en alternativ virkelighet som ignorerer vitenskapelig forskning, så er det selvsagt ditt prerogativ. Du er for øvrig i godt selskap med fitnessguruer og lignende, som er avhengige av å spinne denne pseudovitenskapelige forklaringen. Vekttap for normale, friske mennesker er ikke komplekst. Om noe er komplekst, så er det hvor mye vekttap man kan regne med og over hvor lang tid, metabolsk tilpasning osv. Vekttap i seg selv er ukomplisert. Vi snakker fortsatt om friske mennesker. Hormoner, signalstoffer etc er irrelevant. Ved kaloriunderskudd over tid, vil man gå ned i vekt. Det er nesten opp til deg å bevise at en normal, frisk person som ligger i kaloriunderskudd over tid, ikke vil gå ned i vekt. Igjen, se bort i fra tilstander og sykdommer som pcos, hypoteryose, bivirkninger av legemidler etc. jeg snakker om friske mennesker. Den overveldende majoritet av overvektige mennesker har ikke pcos, hypoteryose osv. «Systemet» som styrer min atferd er de miljøbetingelser den operer under. Min atferd er opprettholdt av positiv eller negativ forsterkning. Min selvdisiplin og selvkontroll er opprettholdt av min stadige vektnedgang og økning av muskelmasse. Redusert fettprosent og økt muskelmasse er konsekvens av min atferd. Motivasjon er kun triggere som starter en prosess. Det som gjør at du lykkes, er disiplin og selvkontroll. Motivasjon er ikke konstant. Om du i fullt alvor mener at kaloriunderskudd ikke fører til vekttap, at det er pseudovitenskap og noe kun utdaterte fitnessguruer hevder, så har vi strengt tatt ikke så mye mer å diskutere. Det blir absurd. Et konsekvent, godt planlagt kaloriunderskudd vil føre til vekttap for alle. Tempoet og sammensetningen (muskler/fett) av vekttapet varierer selvfølgelig. Går man ikke ned i vekt av å ligge i kaloriunderskudd over tid, bør man oppsøke lege for å utelukke underliggende faktorer. Da er man syk eller har en tilstand som behandles. At mange i dag kan få hjelp av legemidler som ozempic, wegovy etc, eller operasjoner er supert. Det viktigste er at man har en helsebringende vekt. Personlig er jeg ikke opptatt av hvordan man får det til. Men man kan like gjerne slutte å hevde at man er «avhengig av legemidler» for å gå ned i vekt. Det stemmer ikke. Det gjør det lettere en uten. Det er ingen skam å si det. Det betyr bare at man ikke har den disiplin og selvkontroll som skal til for å nå samme vekten uten legemiddelassistert oppfølging. Anonymkode: e0b95...cdf 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #99 Skrevet 23. juni Slanking er en beinhard jobb og krever enorm viljestyrke. Da er det lov å være stolt av jobben man har gjort. Så kanskje du misforstår det, ts, og tror det er å rakke ned på? Forøvrig har jeg aldri hørt det du skisserer, så kanskje det er en lokal greie der du bor. Anonymkode: 9ee40...344
veronica<3 Skrevet 23. juni #100 Skrevet 23. juni Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporinger, helseskadelige råd og anbefalinger, samt innlegg tilknyttet dette. veronica<3, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå