Gå til innhold

Kommentarer på at folk "tror de er bedre" fordi de har gått ned i vekt naturlig, og ikke på slankesprøyter....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 0.17):

Er vi virkelig kommet dit?

Har ingen formening om slankesprøyter eller de som måtte trenge de bare for å ha det sagt. Men det er jo SINNSYKT at de som går ned på naturlig vis skal bli stemplet som noen som tror de er bedre enn andre fordi de klarte det uten hjelp fra slankesprøyter... Eller? Hæææ?

Sett flere sånne kommentarer i innlegg på Facebook og i andre sosiale medier.  Og ja, jeg skjønner jo såklart at man får sånne kommentarer hvis man legger opp til det med sleske, nedverdigende kommentarer mot de som har gått ned på sprøyter.

Anonymkode: 32ec5...125

Selvfølgelig har det en betydning.. Noe av det mest humoristiske er de som skryter av å gått ned i vekt så har de fjernet halve magesekken på skattebetalernes penger.. 

Ikke like humoristisk med de som bruker sprøyter eller piller for gå ned i vekt, men definitivt humoristisk

Anonymkode: e73b8...a62

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 1.22):

Vi som tar sprøyter må også leve i kaloriunderskudd samt være fysisk aktiv. Sprøytene tar bort «matstøyen» i hodet, ellers merker jeg ikke noe annerledes ift de x antall andre gangene jeg har slanket meg.

For egen regning er det meg revnende likegyldig hva andre tror og mener. Om noen mener at jeg er en form for annenrangs slanker, så er det helt ok.
Endelig har jeg en sjanse til å bli relativt normalvektig, og det er det som betyr noe for meg 

Anonymkode: 52b8a...d29

Det er ikke vanskelig å leve med kaloriunderskudd når wegovy sørger for kraftig forsinket ventrikkeltømming, dvs at magesekken nesten ikke tømmer seg i det hele tatt. Da har man jo konstant metthetsfølelse uansett. På de fleste dagkirurgisk sentere må man seponere wegovy en uke før planlagt kirurgi for å være trygge på å unngå at det ligger igjen mat i magesekken. Vi opererte en pasient sist uke som kun hadde vært av wegovy i 4 dager, og anestesilegen sugde ut en halv liter med brunt mageinnhold selv om pasienten hadde fastet i nesten 18 timer.

Flott at man kommer seg ned i vekt, men det er jo ikke akkurat en bragd når man uansett er mett pga en magesekk som nesten ikke tømmer seg.

Anonymkode: cfb22...afa

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke vanskelig å leve med kaloriunderskudd når wegovy sørger for kraftig forsinket ventrikkeltømming, dvs at magesekken nesten ikke tømmer seg i det hele tatt. Da har man jo konstant metthetsfølelse uansett. På de fleste dagkirurgisk sentere må man seponere wegovy en uke før planlagt kirurgi for å være trygge på å unngå at det ligger igjen mat i magesekken. Vi opererte en pasient sist uke som kun hadde vært av wegovy i 4 dager, og anestesilegen sugde ut en halv liter med brunt mageinnhold selv om pasienten hadde fastet i nesten 18 timer.

Flott at man kommer seg ned i vekt, men det er jo ikke akkurat en bragd når man uansett er mett pga en magesekk som nesten ikke tømmer seg.

Gitt at halveringstiden er en uke innebærer det at det tar 5 uker før effekten av wegovy forsvinner, ikke en. For de fleste overvektige som har et anstrengt forhold til mat handler ikke vekttap utelukkende om metthetsfølelse, men også om emosjonell regulering, belønning etc. på samme måte som du klarer å spise dessert selv om du er mett etter middag. 

Det er helt klart et hjelpemiddel, men kanskje litt urimelig å påstå det ikke er en bragd når det fremdeles krever innsats og arbeid hos de fleste? Det er mye enklere å komme seg til parolympics enn vanlig OL, men de fleste anser deg som ganske tett om du sier det ikke krever noe arbeid fordi nivået er så lavt.

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 0.50):

Nå var dette omvendt da🙂 At de som har brukt sprøyter/medisin/hjelp kommenterer at de som har gjort det uten noen hjelp mener "at de er bedre". Noe som blir så utrolig unødvendig. 

Jeg er ikke bedre selv om jeg trente meg ned noen kilo uten medisin. Med medisin hadde jeg nok fått mer resultat, men treningsmåten har også klare fordeler og ingen bivirkning. Trening kan nemlig reversere diabetes 2 , iallfall til en viss grad dersom man bare er littegrann diabetesrammet.

Anonymkode: 7ab49...101

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså! Sprøyten gjør deg mindre sulten. Mindre sult= man spiser mindre= man går ned i vekt!

Skal man gå ned i vekt uten sprøyten må man faktisk lære seg litt om kosthold, ernæring, og livsstil. OG man må klare å jobbe psykisk med seg selv når ulvehungeren «tar» deg! 

Som tidligere overvektig, og nå normalvektig- så VET jeg hva ulvehunger er. Forskjellen på meg og de som går på sprøyte er at jeg er sterkere psykisk og klarer (stort sett!) å stå i mot eller avlede meg selv når denne inntreffer, OG jeg har mer kunnskap om mat og ernæring enn mine «medsøstre» som kun tar sprøyten. 

Så ja! Helt ærlig mener jeg sprøyte er «juks» og lettere! Akkurat som det ER lettere å sykle elsykkel enn vanlig sykkel! (Hadde det vært like lett med begge sykler- hadde ikke folk betalt såpass mye mer for elsykkel om det var like enkelt med en vanlig sykkel!)

Anonymkode: c0c8b...6ea

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 21.36):

Hadde det vært så enkelt at vektnedgang kun handler om metthetsfølelse. Stort sett handler det om helt andre ting.

Anonymkode: 52b8a...d29

• Liker 2
Skrevet

Det er litt som dem samma som mener dem er mye bedre til og føde også bare fordi dem klarte seg uten og skrike og smertestillende. Vi er ikke alle like. Jeg har et spiseproblem jeg som jeg må ha hjelp til, en annen venninna av meg har ikke det problemet hun gikk bare opp litt mye etter en graviditet som hun sleit litt med og få av, men med noen grep gikk det.  Vi er ikke alle like. Og jeg bryr meg ikke heller, jeg trengt hjelpe og vil alltid gå opp og ned i vekt sånn er det bare og jeg skammer meg ikke heller for at jeg har behov for hjelp

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen formening om slankesprøyter eller de som måtte trenge de bare for å ha det sagt. Men det er jo SINNSYKT at de som går ned på naturlig vis skal bli stemplet som noen som tror de er bedre enn andre fordi de klarte det uten hjelp fra slankesprøyter... Eller? Hæææ?

Sett flere sånne kommentarer i innlegg på Facebook og i andre sosiale medier.  Og ja, jeg skjønner jo såklart at man får sånne kommentarer hvis man legger opp til det med sleske, nedverdigende kommentarer mot de som har gått ned på sprøyter.

En teit diskusjon egentlig. Først og fremst så er det viktigste at folk klarer å nå og holde en vekt som er sunn og helsefremmende.

Når det er sagt så er det selvfølgelig bedre om man klarer det uten å bruke legemidler. Noe annet er tullete å si. Når man ikke klarer det uten bruk av legemidler, så viser det noe mindre viljestyrke og disiplin en de som klarer det uten. Dette er udiskutabelt og absurd å krangle på.

Det vil forutsatt at man er en normal frisk voksenperson, alltid være å foretrekke vektnedgang og stabilisering uten bruk av legemidler. Alltid.

Jeg tenker at ozempic, wegovy brukere etc som har en trang til å slenge meldinger om de som fikser det uten, handler om egen skam over ikke å mestre det uten. Man ser også at mange av de som bruker disse legemidlene, er de samme som er verdensmestre i komme med «årsaker» til at de ikke kan gjøre det uten.

Når man leser på KG, så skulle man tro at 80% av befolkningen har sykdommer, pcos og lignende. Slik er det jo ikke. Sannheten er at det kan være veldig vanskelig å gå ned i vekt og så stabilisere det. For mange så er det for vanskelig da man ikke har selvkontroll og disiplin nok til å klare det. Det kan ikke være så jævlig krenkende å være ærlig på dette.

Anonymkode: e0b95...cdf

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 20.18):

det er ikke rart mange snakker om løsninger og hva som virker. 

Anonymkode: 44f14...0c6

For en normal frisk person, så er det ikke tvil om hva som virker. Det er utenfor all diskusjon hva som virker.

Problemet er at det er for vanskelig for mange overvektige å gjøre det som virker over tid. Derav fremveksten av legemidler som ozempic etc.

Man kan ikke ha det sånn at man blir krenket og såret over å være konkret på hva som virker og at det er for vanskelig for mange.

Vi vet hva som virker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For mange så er det for vanskelig da man ikke har selvkontroll og disiplin nok til å klare det. Det kan ikke være så jævlig krenkende å være ærlig på dette.

Problemet er ikke at noen blir krenket problemet er at påstanden din ikke stemmer.
Det er ikke selvkontroll og disiplin som forklarer forskjeller i vektnedgang, men biologiske og miljømessige faktorer.

Selvkontroll og disiplin er i seg selv produkter av det samme systemet som regulerer evnen til å gå ned i vekt nemlig hormoner, nevrotransmittere, genetikk og andre biologiske mekanismer.

Ta to personer:
Person A klarer å gå ned i vekt uten ekstern hjelp.
Person B klarer det ikke.
Du bruker dette som bevis på at A har "bedre selvkontroll" enn B.

Men hvis vi gjør små biologiske inngrep for eksempel justerer hormonbalansen og det fører til at B nå lykkes, mens A ikke lenger klarer det.
Hvem har nå best selvkontroll?

Poenget er, Ingen har identiske biologiske forutsetninger. Derfor er det absurd å bruke abstrakte begreper som "selvkontroll" og "disiplin" som forklaringsmodeller for graden av suksess. 

Men samfunnet foretrekker slike forklaringer fordi det gir de som lykkes uten hjelp selvhevdelse, men vesentlig viktige er behovet for å tildele skyld til dem som mislykkes.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Tror sjansen er større for at de som slanker seg på slankesprøyter lettere blir krenka over egen vektnedgang enn at de som slanker seg uten sprøyter faktisk krenker, hvor de som slanker seg uten sprøyter bærer en større stolthet og mestringsfølelse for å ha gått ned på naturlig vis. 

Samme kommentar tolkes derfor som krenkende eller motiverende alt etter hvem som mottar den.

Anonymkode: 9fdec...41b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja vel?? Jeg har gått ned 30-40 kg TAKKET VÆRE god hjelp fra denne slankesprøyten som visstnok gjør hele jobben for meg!

Øhh.. Nei.. Det er JEG som bestemmer hva som skal inn i munnen min. Jeg som må ta gode valg hver eneste dag og sakte men sikkert legge om kostholdet og livsstilen for resten av livet!

Hver dag har vært en læring. Hver dag må jeg være knallhard med meg selv, men det går lettere nå, for nå begynner mine gode vaner å bli innarbeidet.

Jeg har hele tiden vært bestemt på å ikke være på slankekur. Bare ordet får meg til å spy!! Jeg har IKKE slanket meg, jeg har spist det jeg har lyst på og jeg har kosa meg innimellom - men med myye mindre mengder enn før.

Og jeg tar daglig sprøytestikk. De som er med på å hjelpe meg til å lykkes med veien til et tynnere liv. Jeg er på lav dose, heldigvis, så sprøytene varer lenge. Gruer meg til den dagen det er tomt, for da må jeg betale selv, for jeg tør ikke å slutte.

Ifølge "mange", så jukser vi. For det er sprøytene som gjør jobben mens vi tyller i oss mengder med gatekjøkkenmat, potetgull og kilosvis med smågodt! Vel, det er nok ikke slik det fungerer....

Hver dag er en ny dag hvor jeg må ta gode valg, så får jeg håpe at jeg aldri kommer opp i maxvekta igjen...

Anonymkode: d1076...a5d

• Hjerte 1
Gjest Nådeløs
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som en som har gått ned naturlig, så synes jeg de som tar slankesprøytene er provoserende. Fordi de ødelegger for meg. Alle tror automatisk at jeg har jukset med sprøyter, når jeg har gjort alt med stålvilje og hardt arbeid! Og det føles ut som at ingen tror på meg, for ekstremt mange som bruker sprøytene lyver om det og skjuler det. Som gjør at jeg automatisk blir mistenkeliggjort. 

Anonymkode: 1c261...f36

At det var? Spesielt å gå ned i vekt for selvhevdelse. Om du har gått ned i vekt med "stålvilje og hardt arbeid", så vet du jo det, og det er bra, hvorfor har det andre mener og sier så mye å bety? Hvorfor tror du at alle tenker på din vektnedgang og mistenker deg for å ha brukt sprøyter?

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg lest tråden, så hva andre har sagt eller ikke vet jeg ikke.
Men jeg må si at det står mer respekt av de som greier å gå ned i vekt uten slankesprøyter enn de som har benyttet seg av det. Det er min personlige mening.

Anonymkode: a16ac...0c6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 1.09):

De som går ned i vekt naturlig er ikke bedre mennesker enn de som bruker hjelpemidler, men de gjør jo en mye mer respektabel og omfattende jobb! Å bruke sprøyter eller operere seg er jo en veldig "lettvint" løsning ift til de som faktisk legger om hele kostholdet, trener og endrer hele sin mentalitet. Ja, det er mange veier til rom og det er positivt for helsen å gå ned I vekt, men det er sunnere å gjøre det naturlig. Og jeg er mer imponert over vekttapet til de som bokstavelig talt har løpt ræva av seg fremfor de som bare har satt sprøyter i magen eller lagt seg under kniven. Jeg kommer aldri til å si det høyt, men ja det er det jeg mener.

Anonymkode: 34a4f...856

Antar du mener det samme om narkomane som får får LAR behandling? At de gjør en «mindre respektabel» jobb om de tar imot metadon for å bli rusfri? Slik du her hevder om overvektige tydeligvis ?

Hva med diabetikere som regulerer blodsukkeret med insulin? De også gjør en «mindre respektabel jobb» enn de som klarer seg uten insulinpenna si..?? 

At innlegget ditt har fått så mange likes viser bare hvor ignorante folk i 2025 er vedrørende overvekt.

Wegovy er noe som setter i gang fysiske prosesser i kroppen som gjør vektnedgang mulig, at det faktisk fungerer viser hvor mye av vektøkning er regulert av nettopp hormoner, ikke alt annet som overvektige stigmatiseres med («late» og «lav viljestyrke») osv osv. 

Anonymkode: 93c8f...5bb

• Nyttig 6
Gjest Nådeløs
Skrevet

Sannheten er at de aller fleste aner ikke hva de har respekt for. Du vet ikke hvor vanskelig det er å gå ned i vekt før du selv har store problemer med kostholdet, dårlig livssituasjon, psykiske problemer som påvirker spisevaner, hormonforstyrrelser som kludrer ekstremt med sultfølelsen, medisiner som øker sultfølelsen, når maten er din eneste venn, når den eneste gleden du har er å spise. Så at det står x antall folk og klapper for meg fordi jeg har gått ned i vekt, det driter jeg loddrett i. De har ikke peiling, og "preacher" bare mitt utseende som de mener har blitt bedre, fordi så mange syns at det er stygt å være tjukk. Dette er også grunnen til at jeg personlig ikke kan fordra kommentarer på vektnedgang. De færreste bryr seg om helsa mi. De bryr seg bare om det de tomme øynene deres ser. 

Har ikke brukt sprøyter selv, ei operasjon, ikke turt det da jeg er redd bivirkningene og langtidskonsekvenser. Wegovy kom raskt på markedet og ble raskt svært populært. Ikke et godt tegn, etter min mening. 

Gjest Nådeløs
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Antar du mener det samme om narkomane som får får LAR behandling? At de gjør en «mindre respektabel» jobb om de tar imot metadon for å bli rusfri? Slik du her hevder om overvektige tydeligvis ?

Hva med diabetikere som regulerer blodsukkeret med insulin? De også gjør en «mindre respektabel jobb» enn de som klarer seg uten insulinpenna si..?? 

At innlegget ditt har fått så mange likes viser bare hvor ignorante folk i 2025 er vedrørende overvekt.

Wegovy er noe som setter i gang fysiske prosesser i kroppen som gjør vektnedgang mulig, at det faktisk fungerer viser hvor mye av vektøkning er regulert av nettopp hormoner, ikke alt annet som overvektige stigmatiseres med («late» og «lav viljestyrke») osv osv. 

Dette er en god sammenligning, men bare vent og se. Svaret du får er "jammen fedme er jo ikke rusavhengighet". Bare å ha svaret klart. 

AnonymBruker
Skrevet
Gregarious skrev (28 minutter siden):

Problemet er ikke at noen blir krenket problemet er at påstanden din ikke stemmer.
Det er ikke selvkontroll og disiplin som forklarer forskjeller i vektnedgang, men biologiske og miljømessige faktorer.

Selvkontroll og disiplin er i seg selv produkter av det samme systemet som regulerer evnen til å gå ned i vekt nemlig hormoner, nevrotransmittere, genetikk og andre biologiske mekanismer.

Ta to personer:
Person A klarer å gå ned i vekt uten ekstern hjelp.
Person B klarer det ikke.
Du bruker dette som bevis på at A har "bedre selvkontroll" enn B.

Men hvis vi gjør små biologiske inngrep for eksempel justerer hormonbalansen og det fører til at B nå lykkes, mens A ikke lenger klarer det.
Hvem har nå best selvkontroll?

Poenget er, Ingen har identiske biologiske forutsetninger. Derfor er det absurd å bruke abstrakte begreper som "selvkontroll" og "disiplin" som forklaringsmodeller for graden av suksess. 

Men samfunnet foretrekker slike forklaringer fordi det gir de som lykkes uten hjelp selvhevdelse, men vesentlig viktige er behovet for å tildele skyld til dem som mislykkes.

Tusen takk for ett godt innlegg.

Jeg ble overvektig som barn og begynte å selvregulere følelser med mat da jeg merket at det roet meg ned, det hjalp meg med søvn og jeg kjente på indre ro og tidvis glede/eufori i en kaotisk hverdag med dysfunksjonelle voksne som verken bidro med å stimulere til fysisk aktivitet eller normal kost. Jeg ble fort stemplet som både lat, stygg, doven og inkompetent når vekta økte i 5-6-7 års alderen, og foreldrene mine kjente på mye skam (de var ikke overvektige selv) så spiralen er ganske selvforsterkende; mer mat, gir mer indre ro, mer isolering (mindre fysisk aktivitet) skjermet meg mot latter, hån, mobbing og stygge blikk. Nervesystem som helt sikkert har vært og stadig er skakkjørt og destruktive overlevelsesmekanismer.

Jeg har overspisingslidelse, og har prøvd alt fra lavkarbo, spisevindu, «fat camp» store mengder med trening i store perioder av livet, Grete Roede, fedon, perioder med oppkast, avføringstabletter, operasjon og nå altså slankesprøyte OG terapi blant noen av de fremste i feltet.

Jeg har ingen skam knyttet til at jeg bruker slankesprøyte, den er ett støttehjul i min overspisingslidelse som jeg må leve med for resten av livet. Jeg vil også gå i terapi for å bedre meg selv og redusere symptomtrykket og forstå meg selv bedre men også for å hindre at jeg påfører mine barn samme lidelse. 

Jeg kan elles nevne at jeg er fysisk frisk, veldig ordinær borger med god jobb jeg sjeldent er borte fra, godt gift og velfungerende bidragsyter i samfunnet. Jeg har mange ganger tenkt at jeg hadde nok hatt mer respekt om jeg heller var narkoman eller alkoholiker enn overspiser. Nå som Wegovy tar vekk en del av symptomtrykket ser man ikke sykdommen på meg like tydelig lenger og jeg slipper all den stigma som overvekt fører med seg.

Dette er mitt liv som jeg lever med hver dag, alle idiotiske innlegg i denne tråden om manglende viljestyrke og alt annet er jeg så vant til å lese og høre at de preller av, men å lese innlegg som dine tar jeg virkelig til meg, de viser at det finnes folk der ute som skjønner mer om overvekt enn de fleste og at verden også innenfor dette feltet heldigvis går fremover. Takk ♥️

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Nådeløs skrev (13 minutter siden):

Dette er en god sammenligning, men bare vent og se. Svaret du får er "jammen fedme er jo ikke rusavhengighet". Bare å ha svaret klart. 

Les mitt innlegg over, vil bare si tusen takk til deg også ♥️

• Nyttig 1
Gjest Nådeløs
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Les mitt innlegg over, vil bare si tusen takk til deg også ♥️

Fungerer det for deg så er det ingenting som er bedre enn det. Gi faen i hva alle andre måtte tenke, de fleste er ikke riktig kloke i topplokket uansett. 

❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...