AnonymBruker Skrevet 18. juni #41 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 1.09): De som går ned i vekt naturlig er ikke bedre mennesker enn de som bruker hjelpemidler, men de gjør jo en mye mer respektabel og omfattende jobb! Å bruke sprøyter eller operere seg er jo en veldig "lettvint" løsning ift til de som faktisk legger om hele kostholdet, trener og endrer hele sin mentalitet. Ja, det er mange veier til rom og det er positivt for helsen å gå ned I vekt, men det er sunnere å gjøre det naturlig. Og jeg er mer imponert over vekttapet til de som bokstavelig talt har løpt ræva av seg fremfor de som bare har satt sprøyter i magen eller lagt seg under kniven. Jeg kommer aldri til å si det høyt, men ja det er det jeg mener. Anonymkode: 34a4f...856 Jeg blir så gretten av sånne kommentarer. Du snakker i uvitenhet. Jeg har gjort alt det du sier i 20 år, med kosthold og trening, med begredelige resultater. Så fikk jeg wegovy. Jeg gjør den samme jobben med kostholdet som alle som slanker seg "naturlig", jeg har ekstremt ubehagelige bivirkninger, og det må jeg tåle i 2 år mens jeg holder på med dette. Men jeg holder ut, fordi forskjellen er at med wegovy får jeg resultater. Ikke mye, det går ikke fort, men vekten går endelig nedover. Men å kalle det "lettvint" er et hån. Anonymkode: 01fb7...22d 4 1 3
Hmmmmmm Skrevet 18. juni #42 Skrevet 18. juni Det blir spennende å se om slankere med sprøyter klarer å holde vekta vs de som ikke har brukt sprøyte. Mange mener de må gå på sprøyte resten av livet om de skal holde vekten 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #43 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Alle som går på den slankesprøyta går jo bare opp igjen i vekt istedet for å legge til seg sunne vaner, som de uten sprøyte som regel gjør. Anonymkode: a38be...619 Dette er jo bare tull. Mange som går ned i vekt, går opp igjen, uansett hvordan de gikk ned. Og det er ingen motsetning mellom sunne vaner og drahjelp fra wegovy. De fleste som står på wegovy skjønner jo at det er lurt å bruke den tiden til å bygge vaner for fremtiden. Anonymkode: 01fb7...22d 1 2
senior Skrevet 18. juni #44 Skrevet 18. juni Rainstorm2.0 skrev (13 timer siden): Jeg synes det er helt absurd at voksne mennesker bruker tid, og energi, på å tenke og føle og snakke om at andre går ned eller opp i vekt. Enten det er med medisiner eller uten. Hvorfor det "helt absurd" . . ? Overvekt er et tema som angår svært mange og som har svært mye å gjøre med generell folkehelse. Da er det vel bare naturlig at mange er opptatt av mulige løsninger, både for seg selv og for andre . . . 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #45 Skrevet 18. juni senior skrev (Akkurat nå): Hvorfor det "helt absurd" . . ? Overvekt er et tema som angår svært mange og som har svært mye å gjøre med generell folkehelse. Da er det vel bare naturlig at mange er opptatt av mulige løsninger, både for seg selv og for andre . . . Det absurde er ikke å snakke om metoder, men å mene at det ene er mer respektabelt enn det andre. Og det er virkelig absurd, det er vanskelig å forestille seg noe annet enn misunnelse og selvhøytidelighet som grunnlag for slike tanker og utsagn. Anonymkode: 44f14...0c6 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #46 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): De som har gått ned uten hjelpemiddeler tenker nok at de har virkelig jobbet hardt for det i motsetning til de med piller/sprøyter. Men de fleste som får piller/sprøyter har nok vært igjennom samme strevet ørten ganger før. Synes det er bra vi når får flere hjelpemidler til vektnedgang. Anonymkode: e378a...62e Takk. Viktig poeng. Jeg er en av dem som har lagt ned utrolig mye arbeid i forsøk på vektnedgang opp gjennom årene, men får ikke resultater. Det er provoserende å lese all kritikken om hvor dårlig man er, for jeg vet jo at jeg jobber like hardt med dette, som de som får resultater av arbeidet. Vi er mange som deler min opplevelse. Anonymkode: 01fb7...22d 1 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni #47 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 1.09): De som går ned i vekt naturlig er ikke bedre mennesker enn de som bruker hjelpemidler, men de gjør jo en mye mer respektabel og omfattende jobb! Å bruke sprøyter eller operere seg er jo en veldig "lettvint" løsning ift til de som faktisk legger om hele kostholdet, trener og endrer hele sin mentalitet. Ja, det er mange veier til rom og det er positivt for helsen å gå ned I vekt, men det er sunnere å gjøre det naturlig. Og jeg er mer imponert over vekttapet til de som bokstavelig talt har løpt ræva av seg fremfor de som bare har satt sprøyter i magen eller lagt seg under kniven. Jeg kommer aldri til å si det høyt, men ja det er det jeg mener. Anonymkode: 34a4f...856 Å si at sprøyter eller operasjon er en lettvint løsning, vitner om at du vet pent lite om hva du prater om. Jeg er slankeoperert, og jeg har absolutt ikke hatt det lett av den grunn. Må jo fortsatt legge om kosthold, forandre på måten jeg tenker om mat og hele tiden tenke over hva jeg spiser, hvor mye og hvor ofte. For et varig resultat, må man også passe på å være i aktivitet, så jeg vil ikke si at det er en mer lettvint løsning enn de som har fått det til uten noen form for hjelpemiddel - for det er det er, det er hjelpemidler, ikke en magisk løsning. Jeg var ikke 55 kilo lettere når jeg våknet etter min operasjon, det tok meg et år tid og ei galleblære mindre før jeg kom dit. Jeg har aldri vært sunnere enn jeg gjør, eller friskere. Har ingen plager relatert til hverken vekt eller operasjon, og livskvalitet er 100% bedre enn før vektnedgang. Det er det beste valget jeg har tatt for meg selv, og ville valgt det igjen. Anonymkode: 54f0e...96f 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #48 Skrevet 18. juni Det spiller ingen rolle hvordan man går ned i vekt. Saken er hvordan man unngår å gå opp igjen. Mitt inntrykk er at de som har kjempet for vektnedgang (naturlig) har lettere for å beholde lavere vekt både fordi de husker hva det kostet å gjennomføre vekttapet og innarbeidet gode rutiner som de kan leve videre med, mens de med operasjon eller sprøyter ikke nødvendigvis ser på det på samme måte. Men dette er et inntrykk og ikke noe bevis. Så finnes det sikkert gode og dårlige historier på begge sider. Anonymkode: f3292...e58
AnonymBruker Skrevet 18. juni #49 Skrevet 18. juni Det er beintøft å gå ned på egen hånd. Jeg har prøvd begge deler. For noen år tilbake gikk jeg ned mange kilo grunnet slankesprøyter. Det var skikkelig enkelt, for sprøytene gjorde meg jo mett, så jeg slapp å regulere sånne ting selv. Så ble jeg langvarig og alvorlig syk en lengre perioder, måtte slutte på sprøytene og smalt opp i vekt igjen. Jeg kunne ikke være like aktiv som før da jeg var syk da jeg var sengeliggende, og jeg hadde jo heller ikke lært hvilken type mat som gjorde kroppen min mett i lengre tid i forhold til kcal, jeg hadde ikke lært en god sammensetning mellom næringsstoffer for kroppen min, jeg hadde ikke lært å regulere mengde mat på egen hånd (det gjorde jo sprøytene for meg) eller tåle å stå i at kroppen var sulten. Så omtrent alle kiloene jeg hadde mistet på sprøyter kom tilbake igjen. De siste årene har jeg derimot gått ned alle disse kiloene på egen hånd. Det er så klart mye tøffere og vanskeligere (og gått tregere!), men gevinsten er jo at jeg underveis lærer kroppen min godt å kjenne, jeg vet nå hva jeg skal gjøre for å gå ned igjen om jeg går opp noen kilo, og all lærdommen om det å gå ned i vekt og hvordan holde vekten stabil, hvilke næringsstoffer kroppen min trenger mer av og mindre av for å gå ned i vekt osv. som jeg mistet av å gå på sprøyter, har jeg lært skikkelig mye av nå. Anonymkode: 783ce...cf3 2 2 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #50 Skrevet 18. juni Det er lov å tenke at man er bedre og best. Det er lov å ha troa på at sine egne ting er best. Les Janteloven! Skremmende at mange påstår de ikke er styrt av den men så ser man at det er de jo! Anonymkode: adf93...9e5
AnonymBruker Skrevet 18. juni #51 Skrevet 18. juni Tull, selv om noen har fått hjelp med sprøyter så er det fortsatt imponerende og godt forbilde å klare å gå ned, det er så forskjellig på å klare å gå ned i vekt. hilsen evig 62 kg selv om jeg spiser ET knekkebrød hver 3 time Anonymkode: bfd1f...41b
Romkom Skrevet 18. juni #52 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tull, selv om noen har fått hjelp med sprøyter så er det fortsatt imponerende og godt forbilde å klare å gå ned, det er så forskjellig på å klare å gå ned i vekt. hilsen evig 62 kg selv om jeg spiser ET knekkebrød hver 3 time Anonymkode: bfd1f...41b Ett knekkebrød inneholder ca 24 kcal, om du er våken i 18 timer tilsvarer det 144 kcal. Til og med et spedbarn ville blitt ganske tynn ganske fort på den dietten 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #53 Skrevet 18. juni Jeg gikk ned ca 25 kg på 9 måneder uten noen hjelp. Det jeg irriterer meg over er at folk nå automatisk tenker at jeg har brukt slankesprøyter. For meg blir det kjipt, for jeg er stolt over det jeg fikk til. Det krevde veldig mye disiplin og trening å nå målet mitt. Hevder på ingen måte at jeg er bedre enn andre, men ønsker samtidig at folk anerkjenner jobben jeg ahr gjort helt på egenhånd. Anonymkode: 10abb...88a 3 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #54 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (22 timer siden): Når noen påstår at andre "tror de er bedre" handler det stort sett alltid om personen selv og kommer fra et mindreverdighetskompleks. Se bare på tråden om mat på fly. Der var det flere som påstod at de som tipset om å bare la være å spise på flyet "skrøt". Da må de ha tenkt at det var "bedre" på et vis, noe å "skryte av". Hadde de ikke følt seg mindreverdige på et vis, ville de tatt det som et tips på lik linje med andre tips. Jeg tror nok mange som bruker sprøyter har litt blandede følelser rundt det, og de har jo gjerne gått på flere nederlag selv tidligere. Så når de ser noen som går ned på "naturlig vis" trigger det en følelse av å være mindreverdig, og de langer ut og beskylder andre for å skryte eller å "tro de er bedre" Så ikke ta det til deg. Dette handler utelukkende om dem og deres mindreverdighetsfølelser. Anonymkode: 7586e...453 Tror du er inne på det her. Det er antagelig ingen som skryter eller mener det ene er bedre enn det andre. Men man hører mede forskjellige ører... Noen tar seg så lett nær av ting og vrir og vender på ting for at det skal bli negativt. Og jeg tenker at det også er mulig at det er sammenheng mellom et slikt tankesett, og å ha en avhengighet man ikke får bukt med også. Den ene eller andre veien. Kanskje har de fysiske problemene som har ført til overvekten og hele situasjonen ført til et negativt syn på livet, ellers har et negativt syn på livet ført til feks overvekt. Der er sikkert begge deler like mulig. Og da er det klart at man selv sikkert vil føle det negativt uansett hva man gjør, og om noen sier at man har gjort det på en annen måte, oppleves det som kritikk. Uansett hva som blir sagt. Tror ikke de som går ned masse kg på egenhånd bryr seg en døyt om hvordan andre gjør det for å være ærlig. Tror bare de er veldig glade for å ha lyktes selv. Og det tenker jeg skal være lov, greit og fint! Anonymkode: 0a382...564 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #55 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg gikk ned ca 25 kg på 9 måneder uten noen hjelp. Det jeg irriterer meg over er at folk nå automatisk tenker at jeg har brukt slankesprøyter. For meg blir det kjipt, for jeg er stolt over det jeg fikk til. Det krevde veldig mye disiplin og trening å nå målet mitt. Hevder på ingen måte at jeg er bedre enn andre, men ønsker samtidig at folk anerkjenner jobben jeg ahr gjort helt på egenhånd. Anonymkode: 10abb...88a Ikke sant. Forstår deg veldig godt. Jeg og naboen er gode venner. Vi bo i nær sagt helt likt hus. Hun er gjeldsfri, jeg er på vei mot gjeldsfri. Hun arvet mange millioner da faren hennes døde og betalte ut gjelden. Jeg er snart gjeldsfri fordi jeg har vært smart med penger i veldig mange år og gleder meg masse til å ha nedbetalt hus. Min innsats har vært en helt annen enn hennes. Jeg er drit-stolt over meg selv! Og glad på mine egne vegne. Men ikke for å skryte. Og ikke mener jeg hun har gjort noe galt som tok i mot arv og betalte huset heller. Men jeg er bare happy med egen innsats! Og det må jeg få lov til. Det viktige er jo at man kommer i mål, ikke hvordan man kom seg dit. Men også litt trist om man må dysse ned å være stolt av seg selv i fare for at noen som ha valgt en annen vei skal bli krenket, sur og såret... Anonymkode: 0a382...564 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #56 Skrevet 18. juni Jeg har gått ned 30 kg på egenhånd for 6 år siden og har holdt vekten. Det var en stor jobb som måtte gjøres. Jeg måtte forsake mye, stå i mot søtsaker og fristelser i matveien og mange dager være sulten. I fjor sommer unnet jeg meg 1 is, men jeg har jo lyst på is hver dag. Jeg trener også 4-5 dager i uka, og strammer umiddelbart inn hvis jeg har gått opp 2 kg. Så jeg vil være så ubeskjeden å si at jeg kanskje jobbet hardere, ja. Anonymkode: ecc68...06a 5 1
Gregarious Skrevet 18. juni #57 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har gått ned 30 kg på egenhånd for 6 år siden og har holdt vekten. Det var en stor jobb som måtte gjøres. Jeg måtte forsake mye, stå i mot søtsaker og fristelser i matveien og mange dager være sulten. I fjor sommer unnet jeg meg 1 is, men jeg har jo lyst på is hver dag. Jeg trener også 4-5 dager i uka, og strammer umiddelbart inn hvis jeg har gått opp 2 kg. Så jeg vil være så ubeskjeden å si at jeg kanskje jobbet hardere, ja. Anonymkode: ecc68...06a Først vil jeg si at dette er veldig godt gjort, og det er ingen tvil om at det har kostet mye. Men når du skriver "jobbet hardere" hvem sikter du egentlig til? 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #58 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Men da går man ut fra at utgangspunktet er likt. Jeg har gått ned over 15 kg i to omganger. Første gang var jeg i 20-årene og kiloene hadde sneket seg på gjennom studietida. Det var lett som en lek, følte jeg. Jeg la om kosthold og gikk ned kiloene jeg skulle Så gikk det noen år med stillesittende jobb, skader og samlivsbrudd, og jeg gikk opp alt pluss litt til igjen. Nå var jeg plutselig sent i 30-åra og hadde en matstøy uten like. Alle tanker kretset rundt mat. Jeg begynte å legge om livsstilen, men vekta bevegde seg knapt fordi jeg stadig overspiste. Så fikk jeg medisin i tillegg, og plutselig opplever jeg det like lett som sist. For jeg liker jo egentlig både sunn mat og aktivitet. Men jeg var altså mye flinkere i 20-åra? Og det jeg gjorde da var mer imponerende? Anonymkode: 433ee...d9a Gode poenger. Da jeg var 18, og hadde lagt på meg 10 kilo på utveksling i USA, skled de 10 kiloene av på 3-4 måneder uten at jeg trengte å løfte en finger. Da jeg var 30 og hadde lagt på meg 15 kilo i mitt første svangerskap, var det verre, men jeg ble likevel kvitt dem i løpet av to år med moderat slankeinnsats. Da jeg var 40 og hadde lagt på meg nye 15 kilo i svangerskap nummer 2, viste det seg praktisk talt umulig. Jeg syklet til jobben, jeg jogget et par mil i uka og logget alt jeg spiste. Men de kiloene satt fast, og etterhvert fikk de selskap av enda 15 kilo over den neste 10-årsperioden. Anonymkode: 01fb7...22d 1 1
Lava Anne Skrevet 18. juni #59 Skrevet 18. juni (endret) Det er ikke uvanlig at folk innenfor stigmatiserte grupper slår hverandre ihjel i stedet for å vise solidaritet. Skjer jo det samme med folk med adhd. Man argumenterer for opphøydhet/ekthet/etc. Men man ser også omvendt, at andre argumenterer for at de som klarte hadde et bedre utgangspunkt/man er selv hardere rammet, etc. Er en del av dynamikken. Den er ikke særlig lekker, men kan være noe forståelig. Kan man komme dårlig ut av det? Sørg for å komme godt ut av det, eller at den andre kommer dårlig ut av det. Det er jo et forsvar for en selv. Endret 18. juni av Lava Anne 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #60 Skrevet 18. juni Jeg har gått ned drøyt 30 kilo uten sprøyte eller tabletter. Om jeg er bedre enn venninna mi som har gått ned 40 med sprøyter? På ingen måte. Tvert i mot skulle jeg ønske jeg hadde hatt guts til å spørre fastlegen om hjelp i sin tid, men det hadde jeg ikke. Og nå synes jeg det blir dumt når jeg "bare" har igjen knappe 10 kg... Men det er på ingen måte bedre eller dårligere å ha gjort det på den ene eller den andre måten! Anonymkode: d3daa...2b6 3 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå