AnonymBruker Skrevet 17. juni #21 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke en dårligere jobb, men det er mindre imponerende - de har tydeligvis mindre viljestyrke. Ja, jeg vet at fedme-forskere påstår at det ikke handler om viljestyrke, men det gir ingen mening å påstå det. Anonymkode: 68c02...1d2 Har du mer kompetanse enn forskere, eller er det bare at du ikke forstår? Til sammenligning har jeg aldri hatt problemer med alkohol. Gjorde meg ingenting å slutte å drikke alkohol for godt i sin tid. Så er det andre som mister familie, jobb og nettverk fordi de ikke greier å slutte med det. Tenker du at de bare ikke har sterk nok vilje da, siden det bare er å skjerpe seg? PS. Alkoholisme er også klassifisert som en sykdom. Jeg tror mange med fedme er vant til stigmatisering av ulik grad, og dette med manglende viljestyrke føyer seg bare inn i rekken av det. Til syvende og sist har vi alle lov å mene hva vi vil, uavhengig av kunnskap eller ikke, personlige erfaringer etc. Jeg tror at for de fleste med fedme, så er det en seier i seg selv å bli normalvektig, og at det trumfer andres meninger. Anonymkode: 52b8a...d29 9 8
AnonymBruker Skrevet 17. juni #22 Skrevet 17. juni Tre av mine nærmeste kollleger har nå brukt sprøyter til å gå ned i vekt, så jeg har fått høre ganske mye om både økonomi og bivirkninger og legebesøk siste året. Og det har gjort at jeg overhode ikke har lyst til å følge i det sporet, selv om de har hatt fantastiske resultater. Målet deres såvidt jeg har skjønt er å komme ned i vekt. Så jeg har startet min egen reise jeg, som jeg holder mest for meg selv, med kaloritelling med 1900 kalorier om dagen med fokus på det som for meg er sunn mat, løpeprogram hvor jeg har gått fra å kunne løpe sammenhengende i 2 min til 30 min, styrketrening for å styrke kroppen litt, lært meg å rocke rockering for å trene kjernemuskulaturen og hopper hoppetau for koordinasjon og bekkenbunn. Målet mitt er å leve lengre for ungene mine og ha en friskest mulig hjerne. Har holdt på i 8 uker og gått ned 7,6 kg så langt (selv om målet er en sunn kropp er vektnedgang en fin indikator på at noe skjer). Og jeg er så utrolig stolt av meg selv, og så glad at det eneste økonomiske jeg merker rundt dette er at karbonadedeig er dyrere enn kjøttdeig.. samtidig er det spart inn på null innkjøp av potetgull og sjokolade. Og bivirkningene er at jeg føler meg bedre enn noen gang. Synes kollegaene mine er flinke som har holdt ut. Det har jo vært en del klaging underveis ja. Og så synes jeg at jeg er flink som har funnet både mat og trening jeg trives med så jeg lett kan holde ut uten klaging. Så vi er jo flinke alle 4. Anonymkode: 0de1a...6c6 7
AnonymBruker Skrevet 17. juni #23 Skrevet 17. juni Alle som går på den slankesprøyta går jo bare opp igjen i vekt istedet for å legge til seg sunne vaner, som de uten sprøyte som regel gjør. Anonymkode: a38be...619 4
Rainstorm2.0 Skrevet 17. juni #24 Skrevet 17. juni Jeg synes det er helt absurd at voksne mennesker bruker tid, og energi, på å tenke og føle og snakke om at andre går ned eller opp i vekt. Enten det er med medisiner eller uten. 9 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #25 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det beste er å være oppmerksom på vektøkningen på et tidlig stadium, slik at du kan ta tak i situasjonen før den får utvikle seg for langt og føre til overvekt. Ved å være årvåken og gjøre små justeringer i livsstil og vaner i tide, kan du unngå at noen ekstra kilo fester seg, og slik legge grunnlaget for en sunn og stabil vekt på lang sikt. Anonymkode: 748ec...7d3 Det er en fin tanke, men ikke alltid så lett i praksis. Jeg var hos skolelegen på barneskolen og fikk beskjed om at jeg måtte tenke på vekten. Gikk vel i 5. klasse, tror jeg. Jeg tok det tungt og byttet til skummet melk, sluttet med smør på brødskiva og tenkte det skulle hjelpe. Det gjorde det jo ikke, for jeg spiste bare flere brødskiver og drakk mer melk i stedet. Hadde en aktiv barndom og ungdom med mye uteliv, sykling og lek, og det gikk ganske fint med vekten i mange år, selv om jeg hele tiden var lubben. Etter hvert snek det seg på flere kilo for hvert år. Jeg klarte ikke å kontrollere det. Prøvde en rekke ulike slankekurer, pulverkurer, dietter og alt mulig, men det virket bare en kort stund før matlysten tok overhånd og jeg mistet kontrollen igjen. Da jeg passerte 50 år, passerte jeg også 150 kilo. Jeg hadde tapt kampen mot matlysten. For halvannet år siden tok jeg opp problemet med min fastlege og etter få minutter gikk jeg ut døra med resept på Wegovy i handa. Det var et vendepunkt i livet mitt. Nå har jeg tatt av 40 kilo og har et helt annet liv med mye bedre helse. Jeg hadde ikke klart det uten medisink hjelp. Det vet jeg med sikkerhet, fordi jeg prøvde mange ganger. All ære og godt jobba til alle dere som klarer å kontrollere vekten uten medisiner, men for noen av oss blir det for vanskelig, og da er det ingen skam å søkehjelp. Anonymkode: 1da63...aae 3 11 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #26 Skrevet 17. juni Jeg tenker ikke nødvendigvis at personer som har gått ned i vekt m sprøyter er dårligere enn de som har gått ned i vekt uten sprøyter. MEN å late som man har gjort jobben det faktisk kreves for å legge om livsstil, kosthold og trening for å gå ned i vekt (og å holde sprøytebruken hemmelig)- det synes jeg virkelig er teit og feigt! Jeg har en kollega som har gjort og gjør akkurat dette, og Da virker det som om vedkommende selv ikke er trygg nok i seg selv og eget valg- og derfor føler hun må late som hun har gjort det helt på egen hand og egen viljestyrke.. Sprøyte eller ikke sprøyte- vær ærlig når folk spør og er imponerte, og ikke lat som du er toppidrettsutøver og belær andre rundt det om at det kan være kalorier i drikke også.. Det blir bare for flaut..! Anonymkode: c0c8b...6ea 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #27 Skrevet 17. juni Har hvertfall sett en del kommentarer om at det er "juks", også som noen skrev her, manglende viljestyrke. Personlig syns jeg det er tullete holdning til fedme. De fleste som vurderer disse medisinene er godt overvektige, og har prøvd x antall ganger å gå ned i vekt uten hell. Det kan være mange grunner til at det ikke har gått på "normal måte", som sykdom, medisiner, avhengighet/annen psykisk grunn, osv. Disse sprøytene er dyre å bruke, og risikoen for å gå opp igjen når man slutter er veldig høy. Så de færreste ser på det som en easy fix, det er (for dem) den beste og kanskje eneste muligheten de har til å komme seg i normal vekt og få alle helsefordelene med å være normalvektig. Vil vi ikke at folk flest skal være friske da? Spiller det da noen rolle hvordan de har kommet til vektmålet sitt? Anonymkode: 5c1bc...7aa 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #28 Skrevet 17. juni De som har gått ned uten hjelpemiddeler tenker nok at de har virkelig jobbet hardt for det i motsetning til de med piller/sprøyter. Men de fleste som får piller/sprøyter har nok vært igjennom samme strevet ørten ganger før. Synes det er bra vi når får flere hjelpemidler til vektnedgang. Anonymkode: e378a...62e 5 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #29 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Alle som går på den slankesprøyta går jo bare opp igjen i vekt istedet for å legge til seg sunne vaner, som de uten sprøyte som regel gjør. Anonymkode: a38be...619 Det stemmer jo ikke. Anonymkode: e378a...62e 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #30 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ikke en dårligere jobb, men det er mindre imponerende - de har tydeligvis mindre viljestyrke. Ja, jeg vet at fedme-forskere påstår at det ikke handler om viljestyrke, men det gir ingen mening å påstå det. Anonymkode: 68c02...1d2 Hadde man hatt litt kunnskap om fedme, så gir det mening jo. Det med "det handler kun om viljestyrke", "Det er bare å spise litt mindre, og bevege seg litt mer" etc hører fortiden til. I dag har vi langt bedre kunnskap og forståelse når det kommer til fedme. Anonymkode: e378a...62e 4 1 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni #31 Skrevet 18. juni Jeg er litt delt. Det er fint vi har fått hjelpemidler, samtidig som jeg ser på kostholdet til mine overvektige kollegaer og ser at det er mye lavthengende frukt som kunne vært tatt før man begynner på medikamenter med mange bivirkninger. Jeg har selv lagt om livsstilen og gått fra feit til sterk og veltrent. Det er klart jeg er stolt av innsatsen og hvordan jeg behandler kroppen min. Desverre klarer jeg ikke helt å legge vekk følelsen av at slankesprøyter er for individer med dårlig viljestyrke. Anonymkode: 5bb77...d40 5 1
Pippi Lotta Skrevet 18. juni #32 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 1.09): De som går ned i vekt naturlig er ikke bedre mennesker enn de som bruker hjelpemidler, men de gjør jo en mye mer respektabel og omfattende jobb! Å bruke sprøyter eller operere seg er jo en veldig "lettvint" løsning ift til de som faktisk legger om hele kostholdet, trener og endrer hele sin mentalitet. Ja, det er mange veier til rom og det er positivt for helsen å gå ned I vekt, men det er sunnere å gjøre det naturlig. Og jeg er mer imponert over vekttapet til de som bokstavelig talt har løpt ræva av seg fremfor de som bare har satt sprøyter i magen eller lagt seg under kniven. Jeg kommer aldri til å si det høyt, men ja det er det jeg mener. Anonymkode: 34a4f...856 Men har det noe å si hva du mener er "respektabelt"? Uanset anner vi faktisk ikke hvordan live til forskjelige menesker er, det kan være ting som gjør det lettere for en person å gå ned i vekt og vanskeligere for andre. Så en på slankesprøyte kan gjøre en støre "jobb" samket en andre uten sprøyte også. 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #33 Skrevet 18. juni Bryr meg virkelig ikke om kroppene til andre mennesker. Om de slanker seg, tar sprøyter eller opererer, så er det en privatsak. Eneste jeg har lurt på, er hvordan de som går opp, ned, opp, ned i vekt takler det psykisk. Om man f.eks har gjort noe så drastisk som å operere, får 2 - 3 slanke år, for så å fyke opp i vekt igjen. Det må jo knekke folk fullstendig psykisk om "de ikke engang klarte det med operasjon". Anonymkode: 758e8...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #34 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 0.36): Å herregud, minner om den diskusjonen om røykeslutt, de som klarte det alene vs de som brukte hjelpemidler et stykke på vei. Det viktige burde virkelig være resultatet!! Anonymkode: de9e1...570 Eller det å føde naturlig eller med keisersnitt Jeg tenker at sluttresultatet er det viktigste, så må man selv velge hvilken vei som passer best dit. Anonymkode: 212a9...da6 2 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni #35 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tenker ikke nødvendigvis at personer som har gått ned i vekt m sprøyter er dårligere enn de som har gått ned i vekt uten sprøyter. MEN å late som man har gjort jobben det faktisk kreves for å legge om livsstil, kosthold og trening for å gå ned i vekt (og å holde sprøytebruken hemmelig)- det synes jeg virkelig er teit og feigt! Jeg har en kollega som har gjort og gjør akkurat dette, og Da virker det som om vedkommende selv ikke er trygg nok i seg selv og eget valg- og derfor føler hun må late som hun har gjort det helt på egen hand og egen viljestyrke.. Sprøyte eller ikke sprøyte- vær ærlig når folk spør og er imponerte, og ikke lat som du er toppidrettsutøver og belær andre rundt det om at det kan være kalorier i drikke også.. Det blir bare for flaut..! Anonymkode: c0c8b...6ea Jeg har da vitterlig lagt om kosten og økt treningsmengde, samtidig som jeg begynte på medisin. Det eneste medisinen gjorde, var å redusere matstøyen som gjorde at jeg innimellom helt manisk gikk gjennom kjøkkenskap og spiste alt jeg fant. Og nei, det hjalp ikke at jeg ikke hadde noe usunt hjemme, jeg kunne spise hva som helst når matstøyen tok overhånd. Jeg tenker at den største feilen fastleger gjør, er å sende noen hjem med resept på medisin uten å også følge opp livsstilsendringen. Jeg hadde begynt livsstilsendringen lenge før jeg begynte på medisin, i samarbeid med min fastlege, men fordi jeg ble så utrolig sliten av at tankene kretset rundt mat 24/7, ble jeg også utslitt av det. Jeg har heldigvis en fantastisk fastlege, så jeg fikk god hjelp, og forståelse for at jeg også trengte medisin. Anonymkode: 433ee...d9a 1 7
AnonymBruker Skrevet 18. juni #36 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 1.09): Å bruke sprøyter eller operere seg er jo en veldig "lettvint" løsning ift til de som faktisk legger om hele kostholdet, trener og endrer hele sin mentalitet. Og jeg er mer imponert over vekttapet til de som bokstavelig talt har løpt ræva av seg fremfor de som bare har satt sprøyter i magen eller lagt seg under kniven. Jeg kommer aldri til å si det høyt, men ja det er det jeg mener. Anonymkode: 34a4f...856 Hvordan vet du at det bare er en lettvint løsning å bruke sprøyter? Det vitner om uvitenhet å påstå det. Det er ikke bare å sette ei sprøyte, og så forsvinner all sult. Man må fortsatt gjøre de riktige valgene kostholdsmessig for å gå ned, og for å bli der. Anonymkode: 8ac00...59f 2 1 8
AnonymBruker Skrevet 18. juni #37 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 1.09): De som går ned i vekt naturlig er ikke bedre mennesker enn de som bruker hjelpemidler, men de gjør jo en mye mer respektabel og omfattende jobb! Å bruke sprøyter eller operere seg er jo en veldig "lettvint" løsning ift til de som faktisk legger om hele kostholdet, trener og endrer hele sin mentalitet. Ja, det er mange veier til rom og det er positivt for helsen å gå ned I vekt, men det er sunnere å gjøre det naturlig. Og jeg er mer imponert over vekttapet til de som bokstavelig talt har løpt ræva av seg fremfor de som bare har satt sprøyter i magen eller lagt seg under kniven. Jeg kommer aldri til å si det høyt, men ja det er det jeg mener. Anonymkode: 34a4f...856 Har de virkelig gjort en mer respektabel jobb? For noen er det lettere å gå ned i vekt uten hjelp, enn for andre! Det må man aldri glemme! Det er mange grunner til at en er overvektig. For meg er det respektabelt at folk tar tak i vektproblemet sitt, enten ved hjelp av sprøyter eller uten. Å få sprøyte fritar en ikke fra å jobbe på egenhånd. Jeg har alltid vært overvektig og slanket meg ofte. Da jeg var yngre - under 40 år - klarte jeg det selv uten problemer, for kroppen spilte med, og jeg raste lett ned i vekt. Klart jeg kunne ha skrytt av dette, men det gjorde jeg heldigvis ikke, for jeg har senere fått opplevd at det ikke er så enkelt lenger. Mange har ikke en kropp som spiller med, og det fikk jeg erfare da jeg bikket 44 år sånn ca. Etter dette har jeg slitt med å gå ned i vekt. Jeg har jobbet MYE hardere enn før, og får det ikke til. Jeg har diabetes, som gjør det vanskeligere. For meg hadde en sprøyte kanskje hjulpet, men jeg er altfor redd for bivirkninger. Når folk tror de er bedre enn andre, selv om de ikke sier det høyt (du fikk jo sagt det her da, så du holder ikke meningene dine helt for deg selv... ). Folk som ikke har vektproblemer skriver ofte i kommentarfelt at "Herregud, det er jo bare til å gjøre sånn og sånn", og jeg har sett folk som har klart det på egenhånd som skryter over det også... Kanskje en dag, kommer den som klarte det på egenhånd, og "så ned på" de som ikke klarte det på egenhånd, til å måtte bite i det sure eple..... Alle vet at de som har gått kraftig ned i vekt sannsynligvis kommer til å legge på seg igjen. Neste gang de da skal ned i vekt, er det ikke sikkert kroppen har "like mye lyst" . Mange av de som bruker sprøyter nå i dag, har klart å gå ned i vekt på egenhånd flere ganger i løpet av livet, men til slutt sier det stopp. Tenk litt på det - dere kritikere som tror dere er selvgode Anonymkode: 79d46...5ec 3 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #38 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (21 timer siden): Når noen påstår at andre "tror de er bedre" handler det stort sett alltid om personen selv og kommer fra et mindreverdighetskompleks. Se bare på tråden om mat på fly. Der var det flere som påstod at de som tipset om å bare la være å spise på flyet "skrøt". Da må de ha tenkt at det var "bedre" på et vis, noe å "skryte av". Hadde de ikke følt seg mindreverdige på et vis, ville de tatt det som et tips på lik linje med andre tips. Jeg tror nok mange som bruker sprøyter har litt blandede følelser rundt det, og de har jo gjerne gått på flere nederlag selv tidligere. Så når de ser noen som går ned på "naturlig vis" trigger det en følelse av å være mindreverdig, og de langer ut og beskylder andre for å skryte eller å "tro de er bedre" Så ikke ta det til deg. Dette handler utelukkende om dem og deres mindreverdighetsfølelser. Anonymkode: 7586e...453 Jeg har ikke gått på noen sprøyter eller noe som helst, men jeg har sett mange kommentarfelt. Det er folk som har gått ned på egenhånd, som regelrett skryter og ikke kan forstå at ikke alle andre også klarer det når de har klart det, og at hjelpemidler er "fusk" osv. Det er ikke til å misforstå, og har ingenting med dårlig selvtillit å gjøre, selv om det finnes de du beskriver her også. Anonymkode: 79d46...5ec 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #39 Skrevet 18. juni Jeg heier på de som uansett tar tak i overvekt. Men, jeg er allikevel skeptisk til langtidsvirkninger. Håper vi ikke får et alvorlig helseproblem senere med alle de som brukte sprøytene. Men er allikevel ikke noen grunn til å si noen er bedre enn andre. Anonymkode: ea125...658 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #40 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hadde man hatt litt kunnskap om fedme, så gir det mening jo. Det med "det handler kun om viljestyrke", "Det er bare å spise litt mindre, og bevege seg litt mer" etc hører fortiden til. I dag har vi langt bedre kunnskap og forståelse når det kommer til fedme. Anonymkode: e378a...62e Og dette du skriver her, er så utrolig viktig! Mange i dag er så låst fast i gamle utsagn som stammer fra en tid man ikke kunne så mye om fedme, og mange av de som slenger med kommentarer, har heller ikke så mye peiling som de tror. Anonymkode: 79d46...5ec 3 1 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå