Gå til innhold

Noen som har erfaring med innbilt svangerskap hos tispe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min har hatt innbilt nå (som jeg har forstått etter hvert når jeg så hun kunne få melk ut av kurene når jeg trykte de sammen litt) i ca 1 mnd. Første tegn var at hun først ikke ville drikke, så ville hun ikke spise. Så ble hun små agressiv mot enkelte hunder, så roet ting seg litt og hun både spise drakk og oppførte seg normalt mot andre hunder. Så nå igjen er hun småspist. Drakk mye i går, men ikke i dag. Virker litt tiltaksløs i dag, men elsker å være ute. Almenntilstanden virker jo bra, og det er jo den veterinæren alltid sier jeg må se om blir endret.

Kjenner jeg blir jo bekymret når jeg leser på nett om alt som kan skje med dem ift innbilt svangerskap, både kreft i jur og livmorbetennelse. Er det på noen måte jeg kan forebygge på? Del gjerne erfaringer, vil jo at hun skal ha det best mulig og er bekymret og det har vart lenge nå, men har jo skjønt det kan vare en stund dette her.

Anonymkode: a7166...363

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan vare en stund ja og det finnes egentlig ikke noen kur heller, i hvertfall ikke som jeg har funnet. Dyrlegen kan gi medisin, men det er egentlig kun for å stoppe melka, den gjør ingenting med hormonene... Hadde noen homeopatiske midler som virket et par ganger helt i begynnelsen, men de sluttet å ha effekt etterhvert.  Noen foreslår å sulte tispa og trene hardt, men for oss funka det aldri. Ble verre og mer langvarig ved hver løpetid også, så endte med å kastrere tispa. 

Anonymkode: 90a11...e40

AnonymBruker
Skrevet

Vår tispe får innbilt svangerskap etter hver løpetid, og vi får medisin av dyrlegen som vi gir og som fungerer hver gang. Etter noen dager på den, er hun tilbake til sitt vanlige jeg igjen. 

Anonymkode: f6a7f...d41

Skrevet

Jeg endte med å kastrere etter gjentatte runder med innbilt, eneste jeg opplevde at funket.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det kan vare en stund ja og det finnes egentlig ikke noen kur heller, i hvertfall ikke som jeg har funnet. Dyrlegen kan gi medisin, men det er egentlig kun for å stoppe melka, den gjør ingenting med hormonene... Hadde noen homeopatiske midler som virket et par ganger helt i begynnelsen, men de sluttet å ha effekt etterhvert.  Noen foreslår å sulte tispa og trene hardt, men for oss funka det aldri. Ble verre og mer langvarig ved hver løpetid også, så endte med å kastrere tispa. 

Skjønner, for en prosess det må ha vært, ikke noe lett :( Hvordan ble det med henne etter kastrering? 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vår tispe får innbilt svangerskap etter hver løpetid, og vi får medisin av dyrlegen som vi gir og som fungerer hver gang. Etter noen dager på den, er hun tilbake til sitt vanlige jeg igjen. 

Anonymkode: f6a7f...d41

Så godt å høre :) Jeg finn beskjed om å se det an en ukes tid nå, før vi går til dyrlegen. Kunne være, selv om hun ikke har klare symptomer på det nå, at det kan være begynnende livmorbetennelse og at vi da burde ta en ultralyd undersøkelse om ikke ting er blitt bedre innen 1-2 uker, så vi får se det an slik de sa, men om hun kan få medisin så hadde jo det vært fint. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
Arx skrev (11 timer siden):

Jeg endte med å kastrere etter gjentatte runder med innbilt, eneste jeg opplevde at funket.

Huff ja, håper vi slipper, men har jo en mistanke om at dette ikke vil bli bedre etter hver løpetid, da hun tidligere har hatt symptomer, men ikke så mange og så lenge som nå. Hvordan gikk det med henne etter krastrering, ble hun segselv igjen, ingen plager? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Huff ja, håper vi slipper, men har jo en mistanke om at dette ikke vil bli bedre etter hver løpetid, da hun tidligere har hatt symptomer, men ikke så mange og så lenge som nå. Hvordan gikk det med henne etter krastrering, ble hun segselv igjen, ingen plager? 

Ja, helt uten plager og en mye mere fornøyd hund året rundt 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skjønner, for en prosess det må ha vært, ikke noe lett :( Hvordan ble det med henne etter kastrering? 

ts

Det var en lettelse egentlig. Fikk en jevn og glad hund uten disse gærne hormonsvigningene og stresset. Eneste er vel at det er litt vanskeligere å holde vekta nede, men helt ærlig var det et problem med innbilt svangerskap også...  

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tispa mi har begynt å få det nå etter hver løpetid. Hun er i fysisk god form og spiser og drikker greit, men fryktelig hormonell og humørsyk. Veldig irritabel og blir irritert på andre hunder. Vil ikke gå tur, for hun er overbevist om at hun har valper hjemme som hun må passe på. Av og til finner hun seg valpeerstatninger - nå sist var det et par potesokker som hun fant i gangen, og laget et rede til. 
Jeg får så vondt av henne! 

Det varer tre ukers tid eller noe slikt, og vi bare står det av som best vi kan. Så slipper det taket og hun blir seg selv igjen etter hvert. 

Har lyst til å kastrere, men har ikke råd slik ting er nå 😥 

Anonymkode: 6545e...f5f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja har hatt det en gang i løpet av livet på begge hundene jeg vokste opp med. Det var visst ikke noe å gjøre med i følge dyrlegen, og det gikk over av seg selv etter hvert.

Hos de begynnte det med at de stod opp midt på natta og gikk rastløst rundt i gangen hvor de hadde senga si uten mål og mening.

Anonymkode: e4874...d33

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et 90-tallstips, men d funka da; Mindre mat og mer mosjon/jobb en periode. Gi minst mulig rom for å lage rede, passe "unger" og beskytte territorie. Denne adferden avler mer intens adferd. Innbilt krever energi, bruk den energien til noe annet. Og nei, jeg mener ikke å sulte hunden, bare reduser/la de jobbe for maten før innbilten får komme ordentlig i gang.

Anonymkode: 7861c...b4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 10.30):

Tispa mi har begynt å få det nå etter hver løpetid. Hun er i fysisk god form og spiser og drikker greit, men fryktelig hormonell og humørsyk. Veldig irritabel og blir irritert på andre hunder. Vil ikke gå tur, for hun er overbevist om at hun har valper hjemme som hun må passe på. Av og til finner hun seg valpeerstatninger - nå sist var det et par potesokker som hun fant i gangen, og laget et rede til. 
Jeg får så vondt av henne! 

Det varer tre ukers tid eller noe slikt, og vi bare står det av som best vi kan. Så slipper det taket og hun blir seg selv igjen etter hvert. 

Har lyst til å kastrere, men har ikke råd slik ting er nå 😥 

Anonymkode: 6545e...f5f

Hvis dere får behandling fra dyrlege med medisiner, så kan dyrlege si at dette må gjøres for å ungå livmorbetenelse og kreft, og da kan det gå på forsikringen

Vi har selv avlivet 3 hunder pga de har utviklet kreft pga mye innbilt svangerskap, dyrlegen her sa at ho var sikker på at det kom av innbilt svangerskap grevskap og hormonene i livmor og eggstokker. Så vi ble anbefalt nå på tispa på 5 at det skulle fjernes løpet av juli/august for måtte gå x antall uker etter behandling at en kunne operere og fikk beskjed at det ville gå under forsikringen, pga helse plager

Anonymkode: 62f92...d15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er et 90-tallstips, men d funka da; Mindre mat og mer mosjon/jobb en periode. Gi minst mulig rom for å lage rede, passe "unger" og beskytte territorie. Denne adferden avler mer intens adferd. Innbilt krever energi, bruk den energien til noe annet. Og nei, jeg mener ikke å sulte hunden, bare reduser/la de jobbe for maten før innbilten får komme ordentlig i gang.

Anonymkode: 7861c...b4b

Dette.

Mindre mat, mer mosjon.

Ikke la hunden lage rede, eller ha små lekebamser etc, da det stimulerer adferden. Ikke klem på pattene og hold hunden i aktivitet.

Anonymkode: 6f23f...bf9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis dere får behandling fra dyrlege med medisiner, så kan dyrlege si at dette må gjøres for å ungå livmorbetenelse og kreft, og da kan det gå på forsikringen

Vi har selv avlivet 3 hunder pga de har utviklet kreft pga mye innbilt svangerskap, dyrlegen her sa at ho var sikker på at det kom av innbilt svangerskap grevskap og hormonene i livmor og eggstokker. Så vi ble anbefalt nå på tispa på 5 at det skulle fjernes løpet av juli/august for måtte gå x antall uker etter behandling at en kunne operere og fikk beskjed at det ville gå under forsikringen, pga helse plager

Det spørs nok på hvilket selskap du har, eks Agria dekker ikke med mindre det er akutt livmorbetennelse.

AnonymBruker
Skrevet

Innbilt svangerskap er normalen for hunder. Hjelpe andre mødre i flokken å amme.
Synd å si det, men har den først fått innbilt svangerskap vil det vare livet ut.
Hadde jeg kunnet velge igjen ville jeg kastrert. Minsker også faren for kreft senere i livet.

Anonymkode: 5d0c6...3d6

AnonymBruker
Skrevet

Mindre mat og masse trim funker ...pass også på å justere ned matinntaket etter løpetid fremover om det skjer ofte . Med trim regnes foresten ikke en runde ekstra rundt kvartalet..på med sele og ut å sykle (ikke asfalt ) 😊

Anonymkode: bd759...44d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 16.23):

Det går ikke på forsikringen. Er bare å lese vilkårene, så ser du det.

Anonymkode: 831e7...116

AnonymBruker
Skrevet

Kastrering var det som hjalp. Det fjerner i tillegg risikoen for jurbetennelse helt, og også risikoen for jursvulster (som "mates" av hormoner, som jo er forsvunnet etter kastrering).

Det er altså kastrering, ikke sterilisering, vi snakker om. Forskjellen er at ved sterilisering kapper man bare av egglederne, men lar alt av reproduktive organer bli værende i kroppen. Da løper jo alle hormoner som normalt og man er like langt. Eneste er at tispen ikke kan bli drektig. Ved kastrering fjerner man livmor og eggstokker og eggledere helt, og alt blir borte. Hormonproduksjonen stopper altså, og tispen kan ikke lenger få innbilt drektighet heller.

Det anbefales. Det skal imidlertid noteres at noen tisper KAN få problemer med urinveiene i form av lekkasje pga manglende østrogen. Dette finnes det imidlertid piller for, incurin, en medisin hunden må ta hver dag resten av sitt liv. Det er ingen dyr medisin, da, det er trøsten, og den fungerte perfekt. Alle lekkasjer opphørte etter at vi begynte på de pillene.

Anonymkode: b63f1...a6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...