Gå til innhold

Kronisk sykt barn - og økonomiske utsikter. Rettigheter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et kronisk sykt barn / ungdom som har vært syk siden han var baby. 

Barnets far og jeg skilte lag da han var nyfødt. Vi hadde på den tiden en 8 år gammel gutt også...

Han har eget selskap og tjener bra og ligger på topp 10 på inntektslisten i en liten kommune på sørlandet. 

Jeg er utdannet i et lavtlønnet yrke.

Saken er den, at hver gang guttungen har blitt syk, så er det jeg som har måtte ringe jobben å si at jeg ikke kommer. 

Jeg har i flere omganger blitt sykemeldt fordi det har vært så krevende å være alene med to barn hvor ene er mye syk og må ofte innlegges for å få behandling. 

Dette har medført at jeg har vært tvungen til å si opp fast stilling og det har medført at jeg har jobbet i vikariat her og der, men aldri noe langvarig - FORDI barnet til stadighet blir syk. 

Jeg har flere ganger blitt forbigått i ansettelser, fordi jeg har for mye fravær. 

For tiden går jeg på AAP og har gjort det i snart 2 år. 

Jeg er bekymret for fremtiden min med tanke på pensjon, men kjenner dessverre på bitterhet mot eksen min (som jeg har velger å ha en god tone med) fordi han har i alle disse årene kunne gått på jobb og tjent godt. Det er snakk om 8-9 millioner i året. Han har flere eiendommer, landsted både i Norge og i utlandet, samt rådyre biler. 

Jeg eier ikke flisa i veggen og leier et lite hus i utkanten av byen vi bor i. 

Kjenner jeg er fortvila, men tror ikke jeg har noen rettigheter...

Noen som vet? ❤️ 

Anonymkode: f576e...67f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du burde søkt pleiepenger og ikke sagt opp stillingen din. Ingen blir tvunget til å si opp stillingen sin, 

har du forhøyet hjelpestønad, så gir det pensjonspoeng. 

Anonymkode: 89619...140

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Har du noe forsikring på barnet?

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Har du noe forsikring på barnet?

Nei, han har vært syk siden han var baby, så har vel bare antatt at det ikke har gått gjennom uansett

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du burde søkt pleiepenger og ikke sagt opp stillingen din. Ingen blir tvunget til å si opp stillingen sin, 

har du forhøyet hjelpestønad, så gir det pensjonspoeng. 

Anonymkode: 89619...140

Det har jeg aldri hørt om. Hvor søker jeg om det? NAV? 

AnonymBruker
Skrevet

Pleiepenger høres ut som det rette her

Anonymkode: d392b...f1d

AnonymBruker
Skrevet

Trenger barnet ekstra tilsyn - pleiepenger

Har du søkt grunn og hjelpestønad?

Barneforsikring? 

Anonymkode: c1b20...afa

Skrevet

Hører dere til en habiliteringsavdeling på sykehuset? Be om rettighetssamtale med sosionom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har jeg aldri hørt om. Hvor søker jeg om det? NAV? 

Ja. Men du må ha legeerklæring fra spesialisthelsetjenesten, altså sykehus evt bup (ikke fastlege). Men tror ikke du får pleiepenger nå som du går på aap. 

AnonymBruker
Skrevet
smurfebuss skrev (3 minutter siden):

Ja. Men du må ha legeerklæring fra spesialisthelsetjenesten, altså sykehus evt bup (ikke fastlege). Men tror ikke du får pleiepenger nå som du går på aap. 

Nei, jeg får ikke pleiepenger når jeg går på AAP. Får sikkert ikke andre ytelser heller....(?)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg får ikke pleiepenger når jeg går på AAP. Får sikkert ikke andre ytelser heller....(?)

Du får grunnstønad/hjelpestønad.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan også ta kontakt med rettighetsenteret. 

https://www.ffo.no/rettighetssenteret

Anonymkode: 27470...ff5

TUSEN TAKK! ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du går på aap er det jo fordi du er syk selv, men om du blir friskmeldt så må du jobbe 4 uker for å ha krav på pleiepenger :) 

Du kan søke bostøtte gjennom husbanken, grunn og hjelpestønad om dette ikke er søkt på, også må du sjekke forsikringene dine.. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke all verdens rettigheter her, nei. Dersom barnet har forhøyet hjelpestønad, kan det gi opptjening av pensjonspoeng. Hjelpestønad kan man få dersom barnet krever betydelig mer omsorg/pleie enn andre barn på samme alder. Det er delt inn i fire satser, der sats 2-3-4 regnes som forhøyet. Det finnes også grunnstønad, som man kan kvalifisere for dersom barnet grunnet sykdom/lidelse har forhøyede utgifter til klær, sengetøy m.m. Begge deler søkes på NAVs nettsider. 

Du burde ikke ha sagt opp jobben, men heller søkt pleiepenger om tilstanden tilsa det. Det er det for sent å gjøre noe med nå, men om du har mulighet til å skaffe en ny jobb (om helsen tillater), vil det være et alternativ. Pleiepenger kvalifiserer du for dersom barnet ikke er i stand til å være i dagtilbud eller om det holder deg mye våken om natten eller om du må være i høy beredskap. 

Anonymkode: 3e7c2...660

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei, han har vært syk siden han var baby, så har vel bare antatt at det ikke har gått gjennom uansett

Men satt der ikke noe forsikring når han var født? Så han har ikke noe forsikring?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du har ikke all verdens rettigheter her, nei. Dersom barnet har forhøyet hjelpestønad, kan det gi opptjening av pensjonspoeng. Hjelpestønad kan man få dersom barnet krever betydelig mer omsorg/pleie enn andre barn på samme alder. Det er delt inn i fire satser, der sats 2-3-4 regnes som forhøyet. Det finnes også grunnstønad, som man kan kvalifisere for dersom barnet grunnet sykdom/lidelse har forhøyede utgifter til klær, sengetøy m.m. Begge deler søkes på NAVs nettsider. 

Du burde ikke ha sagt opp jobben, men heller søkt pleiepenger om tilstanden tilsa det. Det er det for sent å gjøre noe med nå, men om du har mulighet til å skaffe en ny jobb (om helsen tillater), vil det være et alternativ. Pleiepenger kvalifiserer du for dersom barnet ikke er i stand til å være i dagtilbud eller om det holder deg mye våken om natten eller om du må være i høy beredskap. 

Anonymkode: 3e7c2...660

Sannheten er at jeg hadde kollega som drev med trakassering pga mitt høye sykefravær med barnet mitt. Jeg orket ikke å være der og tenkte nok, at det ikke ville være problemer med å få seg ny jobb.

Det viste seg at det var det, fordi jeg i perioder var borte og var var aldri stabil. 

Dette har blitt min ufrivillige portefølje.... 😕 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hvorfor du er bitter men du skulle jo har tenkt mer før, din eks har kun et ansvar for barna økonomisk ikke deg. Regner med han betaler bidrag? Mer enn det kan du ikke forvente av han selv om det hadde vært flott om han hadde hjulpet deg.

Det virker som om du har en tendens til å legge mye skyld på andre. Du er der du er på grunn av at du har tatt alt med barna og eksen er rik. Du har ikke jobb fordi du valgte å slutte uten å ha ny jobb å gå til på grunn av en liten bitch på jobben. Det er jo hele tiden valg du tar. Å slutte i jobb er aldri en brilliant ide når du ikke allerede har en ny å gå til for du mister ALLE rettigheter.

Nå tenker jeg det er lurt å sitte stille i båten og finne ut av hva du vil videre. Du vil tilbake i jobb? Da får du NAV til å hjelpe deg inn et sted, lønnstilskudd og alt det der for å gjøre deg mer attraktiv på markedet. AAP er jo for folk som sliter med helsa, gjør du det eller er pleiearbeidet du driver med? Er det en mulighet der du kan få assistent til barnet om det er så sykt, eller er det ikke sykt nok?

Anonymkode: e86c8...00b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (7 timer siden):

Men satt der ikke noe forsikring når han var født? Så han har ikke noe forsikring?

Det er vel ganske tydeligst barnet ikke er forsikret. Så det trengs vel ikke å gni inn akkurat.. Tipper TS angrer greit på det nå.

Anonymkode: 9023d...2df

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Trenger barnet ekstra tilsyn - pleiepenger

Har du søkt grunn og hjelpestønad?

Barneforsikring? 

Man får ikke forsikring til kronisk syke barn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...