Gå til innhold

Nabo spurte om barna kunne leke i hagen vår, tar over

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen og vi har barn i ca samme alder. Vi har nylig kjøpt flere nye lekeapparater, huskestativ, lekehytte. Nabo spurte om barna kunne leke i vår hage ei helg vi skulle bort. Jeg sa ja. 

Nå leker de her om morgenen i helger, kommer når det er middagstid. Aldri når vi er ute. Problemet er jo det at vi har tenkt oss ut i hagen i den tiden de kommer hit. Middagen og helgefrokosten blir forstyrret. Enten fordi ungene vil ut å leke når andre leker med deres leker, eller fordi de vil være sammen med nabobarna. 

Forstår at de nå tenker at de har fått frislipp til å komme hit, men jeg sa bare ja til én helg mens vi var borte.

Hvordan si ifra på mest effektive måte, uten å ødelegge naboskap. Vi er ikke venner, men småprater litt. 

Dette har kun pågått i en måned. 

Anonymkode: 22f19...5f4

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet

Oi en måned er jo lenge.. snart er det ferie også. Jeg er så konfliktsky at jeg hadde ikke helt klart å si fra 🙈 kanskje du kan sende en melding og si noe? Foreslå at nå som dere er hjemme så hadde det vært kjekt om de skaffet sine egne leker slik at dine barn får brukt sine selv 🙈Uff vanskelig altså. 

Anonymkode: bbab8...772

• Liker 4
Skrevet

Du sier rett ut at de fikk låne hagen den ene helgen, men at det ikke gjelder hele tiden.

Anonymkode: 1edfd...2f4

• Liker 22
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oi en måned er jo lenge.. snart er det ferie også. Jeg er så konfliktsky at jeg hadde ikke helt klart å si fra 🙈 kanskje du kan sende en melding og si noe? Foreslå at nå som dere er hjemme så hadde det vært kjekt om de skaffet sine egne leker slik at dine barn får brukt sine selv 🙈Uff vanskelig altså. 

Anonymkode: bbab8...772

Bra,det ikke bare er meg som kjenner at det er vanskelig, samtidig som det jo er en fillesak.

Jeg har ikke lyst til å si ifra. Vil at de skal slutte å komme uinvitert av seg selv. Men begynner å forstå at jeg må handle. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
uglejenta skrev (1 minutt siden):

Ville sendt en melding og skrivet noe sånt som «Hei, mulig det ble en misforståelse sist, jeg mente å si ja til at barna kunne leke her den helgen vi var borte, ikke hele tiden. Barna mine blir litt forstyrret når de ser at dere holder på ute. Så fra nå er det fint om dere holder dere i egen hage, så spør vi dere gjerne iblant om dere vil komme over å leke, det er bare hyggelig😊»

Ok, denne meldingen ser jo ganske koselig ut.  Smart å legge til det siste der. 

• Liker 3
Skrevet

Si ifra til foreldrene.

«Hei! Du, barna deres leker jo en del i hagen vår. Kan vi kanskje gjøre det sånn at de spør på forhånd? Noen ganger blir det litt forstyrrende for matro og diverse skjønner du.» 

Er de oppegående folk så tar de det helt fint. Kanskje vet de ikke at barna leker i deres hage, eller så har de bare ikke tenkt over at det er plagsomt for dere. Jeg hadde iallfall satt pris på å få beskjed dersom mine barn var til bry for naboen, så lenge det sies på en okei måte.

Også er det jo samtidig sånn at barn kan være litt til bry innimellom, og så lenge man bor i nærheten av andre kommer man ikke helt unna det. Vi hadde for eksempel ei nabojente på seks år som var ekstreeeemt snakkesalig. Vi bor i rekkehus, og i perioder kviet jeg meg for å bruke vår egen terrasse fordi denne jenta prata hull i hodet på meg. Men jeg så jo at foreldrene gjorde sitt beste for å få henne til å forstå/dempe seg. Det var litt trist når de flytta fordi vi hadde veldig god kontakt med foreldrene, men må innrømme at det var deilig å få litt mer fred når vi er utendørs 😅

Anonymkode: 7c799...4d4

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Si ifra til foreldrene.

«Hei! Du, barna deres leker jo en del i hagen vår. Kan vi kanskje gjøre det sånn at de spør på forhånd? Noen ganger blir det litt forstyrrende for matro og diverse skjønner du.» 

Er de oppegående folk så tar de det helt fint. Kanskje vet de ikke at barna leker i deres hage, eller så har de bare ikke tenkt over at det er plagsomt for dere. Jeg hadde iallfall satt pris på å få beskjed dersom mine barn var til bry for naboen, så lenge det sies på en okei måte.

Også er det jo samtidig sånn at barn kan være litt til bry innimellom, og så lenge man bor i nærheten av andre kommer man ikke helt unna det. Vi hadde for eksempel ei nabojente på seks år som var ekstreeeemt snakkesalig. Vi bor i rekkehus, og i perioder kviet jeg meg for å bruke vår egen terrasse fordi denne jenta prata hull i hodet på meg. Men jeg så jo at foreldrene gjorde sitt beste for å få henne til å forstå/dempe seg. Det var litt trist når de flytta fordi vi hadde veldig god kontakt med foreldrene, men må innrømme at det var deilig å få litt mer fred når vi er utendørs 😅

Anonymkode: 7c799...4d4

Det er så sant. 💜 Vi bor nær andre mennesker, kommer ikke unna folk da 

Søt fortelling om nabojenta! 

Bra innstilling å ta utgangspunkt i at folk er både fornuftige og velmenende. Så tar vi det derifra.

Skrevet

Send dem hjem, da. 
«Hei, dere! I dag passer det ikke…»

Solved.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hei. Det er normalt å si til barn som er på besøk i hagen at nå skal vi spise så da må dere nesten komme tilbake litt senere. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Naboen og vi har barn i ca samme alder. Vi har nylig kjøpt flere nye lekeapparater, huskestativ, lekehytte. Nabo spurte om barna kunne leke i vår hage ei helg vi skulle bort. Jeg sa ja. 

Nå leker de her om morgenen i helger, kommer når det er middagstid. Aldri når vi er ute. Problemet er jo det at vi har tenkt oss ut i hagen i den tiden de kommer hit. Middagen og helgefrokosten blir forstyrret. Enten fordi ungene vil ut å leke når andre leker med deres leker, eller fordi de vil være sammen med nabobarna. 

Forstår at de nå tenker at de har fått frislipp til å komme hit, men jeg sa bare ja til én helg mens vi var borte.

Hvordan si ifra på mest effektive måte, uten å ødelegge naboskap. Vi er ikke venner, men småprater litt. 

Dette har kun pågått i en måned. 

Hvor teit er det mulig å bli? At naboene er ute, betyr da vel ikke at du må være inne? 
Snakk med naboene dine, ikke oppfør deg barnslig. 

Anonymkode: 81ea1...434

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
uglejenta skrev (18 minutter siden):

Ville sendt en melding og skrivet noe sånt som «Hei, mulig det ble en misforståelse sist, jeg mente å si ja til at barna kunne leke her den helgen vi var borte, ikke hele tiden. Barna mine blir litt forstyrret når de ser at dere holder på ute. Så fra nå er det fint om dere holder dere i egen hage, så spør vi dere gjerne iblant om dere vil komme over å leke, det er bare hyggelig😊»

Da lager man en veldig stor sak av noe som kan løses enkelt og raskt muntlig.

• Liker 1
Skrevet
Rotemor skrev (Akkurat nå):

Send dem hjem, da. 
«Hei, dere! I dag passer det ikke…»

Solved.

Ja, men da er vi allerede forstyrret i middagen/helgefrokosten. Vil at de skal slutte å komme. 

Mulig de slutter om visender dem hjem ofte nok da. Så det er vel noe der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor teit er det mulig å bli? At naboene er ute, betyr da vel ikke at du må være inne? 
Snakk med naboene dine, ikke oppfør deg barnslig. 

Anonymkode: 81ea1...434

Nei, tro meg, vi går ut. Sikkert litt raskere enn on nabobarna ikke hadde vært der. 

Hehe, barnslig ja. KG ❤️

Skrevet

Hvordan klarer man bare finne seg til rette? 😂😂😂

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, men da er vi allerede forstyrret i middagen/helgefrokosten. Vil at de skal slutte å komme. 

Men hvor lenge har dere helgefrokost da? Og hvor forstyrret blir dere i middagen av dette?

Hvis det er barn som deres barn gjerne vil leke med så kan de vel få gå ut å leke istedet for å spise lang helgefrokost? 

Om det med middag forstyrrer så kan du jo bare gå ut og si til barna at dere er opptatt med middag nå men barna deres kan si ifra når de har tid til å leke? Det tar vel bare 2 minutter og forstyrrer ikke hele middagen? 

Anonymkode: a7797...173

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så gi en ordentlig beskjed om at de må ringe på og spørre først, eller leke et annet sted. Det er bare å sende dem hjem. De lærer det fort. Dette er ganske enkelt. De er barn. 

Skrevet

Folk er så rare. Hvorfor tenker noen at det er greit å bare ta seg til rette på denne måten? Det er ikke første tråden jeg har sett med lignende problemstillinger så du er tydeligvis ikke alene. 

Anonymkode: 6fcc4...d43

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk er så rare. Hvorfor tenker noen at det er greit å bare ta seg til rette på denne måten? Det er ikke første tråden jeg har sett med lignende problemstillinger så du er tydeligvis ikke alene. 

Anonymkode: 6fcc4...d43

Ikke sant?!

Jeg ville aldri i verden spurt naboen om ungene mine kunne å få leke i hagen deres..NOEN gang. Dette er tydeligvis slike "gi dem lillefingeren og de tar hele hånda"-folk.

TS burde dessverre ikke sagt ja første gang de spurte. Nå kjenner de ikke sin besøkelsestid...

Anonymkode: 6b8ff...e8f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Rotemor skrev (36 minutter siden):

Da lager man en veldig stor sak av noe som kan løses enkelt og raskt muntlig.

Ja, men når TS synes det er vanskelig å ta det opp så er det enklere å sende melding. Greit å holde en hyggelig tone med folk man sannsynligvis skal ha rundt seg i åresvis 

• Liker 6
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...