Gå til innhold

Krakow for første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til Krakow for første gang i midten av august! 🙂

1) Hvilke severdigheter (og andre interessante steder/ting) bør vi se? Hvor bestiller man disse? Bør noe bestilles på forhånd? 

2) Hvor er det bra shopping?

3) Hvordan er prisene? 

4) Kan man bruke bankkort trygt, eller bør man ta ut valuta på forhånd? Da bør vel kanskje valuta tas ut på Gardermoen, eller tilbyr de det også i Krakow? 

5) Hvordan kommer man seg hit og dit? Buss, trikk? Hvor bestiller man billetter, og finner oversikt over rutetabeller etc.? Er det noe enkel og billig transport fra flyplassen til Gamlebyen på kveldstid (rundt 21), eller er det enkleste kanskje å ta taxi..? 

Anonymkode: 4e524...f2b

Skrevet

Har vært der noen ganger. Elsker å gå ut om kveldene i Kazimierz (den jødiske bydelen), utrolig mange kule, små barer og puber der! Med masse folkeliv.

1. Saltgruvene er fine, og er en halvdagstur. Må bestilles (vi gjorde det på forhånd, men det er helt sikkert mulig å finne tilbydere av turen der og da også). En veldig kul heldagstur var til Zakopane og de termiske badene i Chokolowska, det var veldig fint, med små stoppested langs veien - vi bestilte hos en tilbyder på nettet (Getyourguide eller noe sånt). Tror vi hadde tre timer i badene i Chokolowska, det var så flott. Det er mulig å ta en dagstur til Auschwitz derfra, har ikke gjort dette selv ennå.

2. Det er et stort og fint kjøpesenter rett utenfor gamlebyen, Galeria Krakowska. Og vi dro ut til et stort kjøpesenter litt utenfor sentrum en dag, med taxi. For å komme til Primark. Hvis dere skal rundt omkring og det er for langt å gå, anbefaler jeg sterkt å laste ned en taxi-app, vi brukte itaxi.pl eller noe, for å komme seg rundt.

3. Nå har vi stort sett kun drukket øl og spist lokal mat, men prisene på det er lave! :)

4. Bankkort er greit, tror ikke jeg brukte kontanter noe særlig/i det hele tatt.

5. Itaxi.pl eller andre taxi-apper fungerer fint hvis det blir for langt å gå. Vi har pleid å bestille taxi på forhånd med henting på flyplassen når vi drar dit, er ikke så dyrt. Ellers velger vi hoteller som ligger midt mellom gamlebyen og Kazimierz, slik at vi ikke må gå så langt når vi skal til gamlebyen på dagtid og ut i Kazimierz på kveldstid.

Kos deg, Krakow er så fin!

Anonymkode: 7676d...530

Skrevet

Veldig enkel by å ta trikk i. Vi kjøpte ukeskort og dro ut av byen flere ganger bare fordi de var enkelt og spennende å se noe annet. Fant små spiseplasser rundt omkring. Ellers gjorde vi de samme som hun over nevnte og besøkte et slott rett med elva bare for å ha gjort det også.

Pakk lett når du reiser nedover, du trenger ekstra plass når du skal hjem. 

Anonymkode: 8b5ce...bd1

Skrevet

1) Saltgruvene, Auschwitz/Birkenau, og å rusle rundt i byen

2) Det kommer jo helt an på hva du er ute etter. For noen er en taxitur til Primark supert (som allerede tipset om). Jeg kjøpte litt hjemmestrikket og hjemmelaget fra boder.

3) Lave. Men høyere enn de var - både på grunn av kronekurs, og at det har blitt mer populært

4) Jeg har utelukkende brukt kredittkort i Europa i veldig mange år nå. Med noen få unntak. Dropp debetkort - du er ikke like godt forsikret om du blir svindlet. 

5) Brukte taxi. Eller FreeNow mener jeg. Husker aldri hvilket selskap som operer i hvilket land... 

Anonymkode: 72016...44d

Skrevet

Last ned uber, billigere enn både freenow og vanlig drosje. Eller flixbus hvis du skal innom Zakopane.

Anonymkode: 9596d...45c

Skrevet

MrPancake i Krakow..med Nutella 🫨🤤🤤

Og ja som noen over sier, bruk Uber istedenfor vanlig taxi 😃

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 22.18):

Jeg skal til Krakow for første gang i midten av august! 🙂

1) Hvilke severdigheter (og andre interessante steder/ting) bør vi se? Hvor bestiller man disse? Bør noe bestilles på forhånd? 

2) Hvor er det bra shopping?

3) Hvordan er prisene? 

4) Kan man bruke bankkort trygt, eller bør man ta ut valuta på forhånd? Da bør vel kanskje valuta tas ut på Gardermoen, eller tilbyr de det også i Krakow? 

5) Hvordan kommer man seg hit og dit? Buss, trikk? Hvor bestiller man billetter, og finner oversikt over rutetabeller etc.? Er det noe enkel og billig transport fra flyplassen til Gamlebyen på kveldstid (rundt 21), eller er det enkleste kanskje å ta taxi..? 

Anonymkode: 4e524...f2b

Det ligger et stort kjøpesenter i sentrum der, det er veldig bra. Mye polske varer når det gjelder klær men de var utrolig slitesterke og flott kvalitet. Du trenger ikke noen som helst kontanter i Polen lenger, man kan "teppe" med mobilen også. Unntaket er vel bare noen få kollektivtilbud om man skal kjøpe billetter ombord, men kredittkort gikk veldig greit. 

Birkenau ligger omtrent en time med buss unna, men igjen dette avhenger av hva du vil se. Sentrum med alle sine gamle bygninger og torg er jo noe man bare ramler opp i :) Flott by.

Skrevet

Opplev saltgruven

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...