Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor gjør de det? Det blir et stadig tøffere arbeidsmarked for de med utdanning og da nå man jo finne en måte å skille seg ut på. 

Jeg kan forstå at de som får A og sterk B i snitt fokuserer nesten utelukkende på skolearbeidet, men hvorfor gjør så mange med C i snitt det samme? 

Det varierer riktig nok fra studie til studie, men det er vanskelig for C elever å skille seg ut rent utfanningsmessig. Da er det ofte lurere å jobbe masse ved siden av studier og bygge opp arbeidserfaring, evt ta et annet relevant studie samtidig.

Hvordan tenker de fleste C-studentene at de skal utkonkurrere andre?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte realfag og med mindre du ønsket toppjobb hos Equinor (eller lignende) eller akademia trengte du ikke kjempebra karakterer. Dette fordi vår kompetanse er som regel ettertraktet i arbeidsmarkedet. Jeg gikk ut av studiet med middelmådige karakterer og mye arbeidserfaring. Jeg har aldri hatt problemer med å få jobb, selv med et noe utrolig arbeidsmarked de siste 10 årene. 

Anonymkode: 87d18...163

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på studiet.

Jeg jobbet aldri ved siden av. Men gikk ut med B+ i snitt (som var krav for å komme inn på intervju mange steder). Og bred erfaring fra studenterfaring i form av verv med mer. 

Anonymkode: fbab3...ac7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var typisk C-student og fokuserte på skole. Fordi jeg ikke ville havne ned på E... 

Anonymkode: fb417...e39

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Resonnementet ditt er litt merkelig. Det er da ikke gitt at man klarer å holde seg på samme karakter hvis man jobber masse ved siden av. Uansett hva utgangspunktet er. Og da blir jo spørsmålet om det er verdt å deise ned på D eller E for å bruke energien og tiden på å jobbe. 

Anonymkode: cbd8c...59f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde B i snitt og jobbet hardt for å få gode karakterer. Valgte å ikke ha deltidsjobb, men jobbe alle ferier. Og iom at jeg studerte lærer, så var det vanskelig å finne relevant sommerjobb. Det var også vanskelig å jobbe på dagtid samtidig som man studerte. 

Anonymkode: a3149...d50

Skrevet
Majer skrev (8 timer siden):

Hvorfor gjør de det? Det blir et stadig tøffere arbeidsmarked for de med utdanning og da nå man jo finne en måte å skille seg ut på. 

Jeg kan forstå at de som får A og sterk B i snitt fokuserer nesten utelukkende på skolearbeidet, men hvorfor gjør så mange med C i snitt det samme? 

Det varierer riktig nok fra studie til studie, men det er vanskelig for C elever å skille seg ut rent utfanningsmessig. Da er det ofte lurere å jobbe masse ved siden av studier og bygge opp arbeidserfaring, evt ta et annet relevant studie samtidig.

Hvordan tenker de fleste C-studentene at de skal utkonkurrere andre?

Fordi man studerer i 5-6 år men jobber i 40? 
mao. Ganske dumt å ikke bruke den korte studietiden på å lære seg mest mulig

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg studerte realfag og med mindre du ønsket toppjobb hos Equinor (eller lignende) eller akademia trengte du ikke kjempebra karakterer. Dette fordi vår kompetanse er som regel ettertraktet i arbeidsmarkedet. Jeg gikk ut av studiet med middelmådige karakterer og mye arbeidserfaring. Jeg har aldri hatt problemer med å få jobb, selv med et noe utrolig arbeidsmarked de siste 10 årene. 

Anonymkode: 87d18...163

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kommer an på studiet.

Jeg jobbet aldri ved siden av. Men gikk ut med B+ i snitt (som var krav for å komme inn på intervju mange steder). Og bred erfaring fra studenterfaring i form av verv med mer. 

Anonymkode: fbab3...ac7

Ja, dere gjorde det jeg skrev

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Resonnementet ditt er litt merkelig. Det er da ikke gitt at man klarer å holde seg på samme karakter hvis man jobber masse ved siden av. Uansett hva utgangspunktet er. Og da blir jo spørsmålet om det er verdt å deise ned på D eller E for å bruke energien og tiden på å jobbe. 

Anonymkode: cbd8c...59f

Nei, men "alle" har forståelse for at en som jobber masse ved siden av studiet får D i snitt. Vanskeligere å argumentere for C uten at man skaffer seg erfaring 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg studerte så bodde jeg med en jente med foreldre som finansierte datterens studier. Så hun så ikke noe behov for å ha sommerjobb eller deltidsjobb. 

Problemet var at da hun skulle søke fast jobb  etter studiene så hadde han aldri jobbet før og hadde ingen referanser. Noe som gjorde det vanskeligere å få jobb.  Hun fikk tilbakemelding fra arbeidsgivere at de ikke ville ansette henne pga absolutt null arbeidserfaring. De krevde ikke mye arbeidserfaring. En referanse fra sommerjobb eller deltidsjobb i hva som helst var nok. De ville bare se at hun faktisk var en som fungerte i arbeidslivet før de ga henne fast stilling. 

Nå fikk hun fast jobb kort tid etter studiene. Men hun måtte først ha en sommerjobb for å få referanse slik hun kunne få fast jobb.  

Anonymkode: 94327...baa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da jeg studerte så bodde jeg med en jente med foreldre som finansierte datterens studier. Så hun så ikke noe behov for å ha sommerjobb eller deltidsjobb. 

Problemet var at da hun skulle søke fast jobb  etter studiene så hadde han aldri jobbet før og hadde ingen referanser. Noe som gjorde det vanskeligere å få jobb.  Hun fikk tilbakemelding fra arbeidsgivere at de ikke ville ansette henne pga absolutt null arbeidserfaring. De krevde ikke mye arbeidserfaring. En referanse fra sommerjobb eller deltidsjobb i hva som helst var nok. De ville bare se at hun faktisk var en som fungerte i arbeidslivet før de ga henne fast stilling. 

Nå fikk hun fast jobb kort tid etter studiene. Men hun måtte først ha en sommerjobb for å få referanse slik hun kunne få fast jobb.  

Edit: Da jeg kom i arbeidslivet så har jeg sett at på arbeidsplassene jeg har vært på så har de tenkt det samme. At de er svært forsiktig med å gi fast stilling til de som har null arbeidserfaring. Da kommer arbeidssøkerne med deltidsjobber og sommerjobber foran i køen. De fleste med mastergrad har hatt sommerjobber eller deltidsjobber under studiene.   I tillegg er erfaringen min at det ikke kreves så mye arbeidserfaring. Arbeidsgiverne ønsker bare å se et minimum av tegn til at søkeren fungerer i arbeidslivet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...