Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vma skrev (På 16.6.2025 den 23.11):

Har du vurdert Stockholm eller København? Det er også bra byer, og har høyere lønninger  mye billigere boliger enn Oslo. 

Nå skriver ts spesifikt at de ikke bor eller vil bo I en stor by. 

Anonymkode: 2f92a...2a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg tenker du må ha en plan jeg. Min sønn på samme alder, bor akkurat  nå hjemme. Jobber turnus arbeid og tjener godt. 

Han har valgt en kort utdanning  med muligheter  for gode lønninger.  Planen er å spare minst 20.000 i mnd. I 10 mnd. Det er 200.000kr. 

Det er mange veier til rom, som det heter.

Men å ha liv med mye utgifter og sparing det er ikke en måte å lykkes med. Så her må du jo velge om du ikke har råd til begge deler.

Du må velge mellom feks dyre kremer til kropp og fjes og sparing feks. Hvis du leser deg litt  opp på sånt, så er nok vann beste for huden og beste hudpleie.  Det er gratis, bare som tips. 

Du kan gå igjennom  slike ti ltak. Og ha regler på antall strømme tjenester etc.

Men har du ikke råd,  kan du ikke leve både i luksus og spare. 

Anonymkode: c2027...be9

Men selv om han sparer 200k hvert år så er jo det ingenting. Han må jo da bo hjemme hos deg i 10 år for å få 2 mill i egenkapital som heller ikke er veldig mye. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 21.43):

Jeg er bare 20 år gammel, har mye jeg vil oppleve før jeg ønsker å kjøpe bolig og få meg fulltidsjobb. Jeg vil studere noen år i Oslo og har fått billig studentbolig til dette. Har studert 1 år i hjembyen min men kjente at livet ble veldig tomt og trist av å bo hjemme og ikke oppleve ting gå fremover. Oslo er drømmen og jeg kjenner livet mitt må ha en endring. Problemet er at jeg stresser så enormt med hvordan jeg noen gang skal få råd til bolig i hjembyen min. Er veldig flink til å spare i bsu og sparekonto. Det føles bare så ufattelig trist å se hvordan hver eneste bolig i hjembyen min bare blir dyrere og dyrere. Hvordan jeg kan se boliger jeg kunne hatt råd til dersom jeg var i ferdig student og i fulltidsjobb i dag, men å vite at disse boligene kommer til å bli mye dyrere når min tid endelig kommer. Jeg er misunt på alle som får muligheten til å «rekke» å komme inn på boligmarkedet nå før det bare blir enda verre. Er redd at da jeg er ferdigutdannet om 5 år er løpet helt kjørt. Vet at det for mange allerede er kjørt, noe som er så ufattelig trist. Jeg savner å vokse opp i et Norge der det var mindre forskjeller mellom folk, og hvor det var forventet mer økonomisk trygghet for de fleste enn det er i dag. 

Anonymkode: cb38a...b08

Ta det med ro :) 
Husk at lønningene også skal mye opp. Antagelig. Om 5 år får du mye mer i startlønn enn i dag. Inflasjonen skjer i alle deler, ikke bare husprisene. Og, når du først er i Oslo kan du ta en titt på boligprisene der, og så føles plutselig hjembyen overkommelig sannsynligvis ;) Med mindre du bor i Stavanger eller Tromsø liksom. Etter 10 år i Oslo kjøpte vi første bolig på mitt hjemsted, og etter det klarte vi aldri flytte tilbake til Oslo. Ikke fordi vi ikke har råd, men fordi vi får så mye mer for pengene like utenfor byen, at det er galskap å gidde å betale for å bo i Oslo. Prisen på mitt hjemsted føltes latterlig lav etter å ha vurdert boligmarkedet i Oslo...

Anonymkode: 317fa...4f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 21.43):

Jeg er bare 20 år gammel, har mye jeg vil oppleve før jeg ønsker å kjøpe bolig og få meg fulltidsjobb. Jeg vil studere noen år i Oslo og har fått billig studentbolig til dette. Har studert 1 år i hjembyen min men kjente at livet ble veldig tomt og trist av å bo hjemme og ikke oppleve ting gå fremover. Oslo er drømmen og jeg kjenner livet mitt må ha en endring. Problemet er at jeg stresser så enormt med hvordan jeg noen gang skal få råd til bolig i hjembyen min. Er veldig flink til å spare i bsu og sparekonto. Det føles bare så ufattelig trist å se hvordan hver eneste bolig i hjembyen min bare blir dyrere og dyrere. Hvordan jeg kan se boliger jeg kunne hatt råd til dersom jeg var i ferdig student og i fulltidsjobb i dag, men å vite at disse boligene kommer til å bli mye dyrere når min tid endelig kommer. Jeg er misunt på alle som får muligheten til å «rekke» å komme inn på boligmarkedet nå før det bare blir enda verre. Er redd at da jeg er ferdigutdannet om 5 år er løpet helt kjørt. Vet at det for mange allerede er kjørt, noe som er så ufattelig trist. Jeg savner å vokse opp i et Norge der det var mindre forskjeller mellom folk, og hvor det var forventet mer økonomisk trygghet for de fleste enn det er i dag. 

Anonymkode: cb38a...b08

det er nesten valg man må ta.
vil man oppleve alt som er, ja da blir bankkontoen tommere og man får kanskje ikke egen bolig før man er langt oppi årene.
ønsker man å få bolig fort må man spare og nok jobbe mye og slik msite mye tiod når man er ung.

sånn er livet. man kan ikke både spise opp ei kake og fremdeles ha den.

Anonymkode: 04937...dc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men selv om han sparer 200k hvert år så er jo det ingenting. Han må jo da bo hjemme hos deg i 10 år for å få 2 mill i egenkapital som heller ikke er veldig mye. 

To millioner i egenkapital er ikke realistisk for en førstegangskjøper. Man kjøper ikke bolig til 5-6 mill når man skal kjøpe sin første bolig. Kjøper han bolig til 2,5 mill, så kommer han langt med 500.000

Anonymkode: 88b3c...eab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...