Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mange som har råd til hus i 20årene. Det vanlige er å begynne med en liten leilighet og så bygge seg opp egenkapital. Og så er man som regel 2 når man skal kjøpe hus.

Anonymkode: 48af8...d2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

20 år er rimelig tidlig å konkludere med "aldri få råd til hus". De færreste 20-åringer har råd til hus. Spesielt de som tar høyere utdanning, og ikke går rett fra vgs til jobb. 

Er man enslig, er det helt vanlig å være over 30 før man har råd til å kjøpe. Det er langt ifra det samme som "aldri". Har man en partner, er det lettere å komme inn på boligmarkedet. 

Det er også vanlig å starte med leilighet, og kjøpe større etter hvert som man får bedre råd. 

Anonymkode: 38d17...4e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke mange som har råd til hus i 20årene. Det vanlige er å begynne med en liten leilighet og så bygge seg opp egenkapital. Og så er man som regel 2 når man skal kjøpe hus.

Anonymkode: 48af8...d2c

Ja, burde ordlagt meg annereledes. Mente egentlig bolig generelt.

Anonymkode: cb38a...b08

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner igjen tankegangen fra da jeg var tidlig i 20 årene.

Nå er jeg 45 og eier gård på landet og leilighet i byen... 

Din tid vil komme.

Anonymkode: 53b4b...279

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, burde ordlagt meg annereledes. Mente egentlig bolig generelt.

Jeg anerkjenner din bekymring, og blir helt ærlig litt irritert av alle som skriver du har god tid, eller at de kjøpte når de var 30, og at alt ordner seg fordi det ordnet seg for dem. I fortid. 

Samtidig vet vi at det blir tøffere for hvert år, hvor bokostnader for både å eie og leie løper løpsk. 

Da jeg kjøpte for 14 år siden var det mye lettere. Jeg vet ikke om jeg hverken det går eller om jeg råder deg til å gjøre det samme, men jeg kjøpte en mye større bolig enn jeg behøvde med mulighet for utleie. Samtidig som jeg jobbet fulltid med fleksibel stilling gjennom studiet. Jeg studerte også hvor jeg ville bo, som gjør at jeg ikke har solgt enda. Det gikk selvsagt utover studiene til noen grad, men jeg er takknemlig for inngangsbilletten i dag. Egenkapital og belåningsgrad var bankene mye mer fleksibel med på den tiden. 

Anonymkode: 0113a...515

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg anerkjenner din bekymring, og blir helt ærlig litt irritert av alle som skriver du har god tid, eller at de kjøpte når de var 30, og at alt ordner seg fordi det ordnet seg for dem. I fortid. 

Samtidig vet vi at det blir tøffere for hvert år, hvor bokostnader for både å eie og leie løper løpsk. 

Da jeg kjøpte for 14 år siden var det mye lettere. Jeg vet ikke om jeg hverken det går eller om jeg råder deg til å gjøre det samme, men jeg kjøpte en mye større bolig enn jeg behøvde med mulighet for utleie. Samtidig som jeg jobbet fulltid med fleksibel stilling gjennom studiet. Jeg studerte også hvor jeg ville bo, som gjør at jeg ikke har solgt enda. Det gikk selvsagt utover studiene til noen grad, men jeg er takknemlig for inngangsbilletten i dag. Egenkapital og belåningsgrad var bankene mye mer fleksibel med på den tiden. 

Tusen takk!! Setter så utrolig pris på det! Foreldrene mine sier også at det vil ordne seg, men det er jo siden det va lett for dem på 90-tallet. Så setter utrolig pris på noen som kan anerkjenne bekymringen min! Bare det at noen kan si de forstår er noe av det jeg savner mest.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer iallefall ikke. Stockholm er dyrere enn Oslo, og Danmark er ikke lett å få kjøpt noe om en ikke er dansk. 

Anonymkode: 2b9b0...027

Står ukentlig om hvor dyrt det er blitt i København og, hvor vanskelig det er for førstegangskjøpere (spesielt). 
Men en forutsetning er å være dansk, eller ha en god dansk tilknytning fra før

AnonymBruker
Skrevet

For alt du vet TS, så kommer det en krig, en pandemi, en skikkelig depresjon der de kaster hus etter folk...eller kanskje du bare treffer noen, får en god jobb og markedet går litt ned en stund. 

Det er jo en eldrebølge, og folk får ikke barn. Hvem skal fylle alle husene etter hvert?

Anonymkode: 5d3a5...235

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS her, takk!! Jeg vet jeg må senke skuldrene fordi jeg får ikke mye ut av å bekymre meg uansett. Men setter pris på  deg som forstår og faktisk skjønner hvor bekymringen min kommer fra!

Slapp av. Spar penger. Lev livet. Du får lån i banken når du er ferdig utdannet. Kanskje du har møtt en å kjøpe hus med også, når den tid kommer. 

Hilsen ei som hadde akkurat samme tanker, men som kjøpte seg enebolig alene, i en alder av 31 år. Det ordner seg. 

Anonymkode: 88b3c...eab

AnonymBruker
Skrevet

Billige hus finnes det overalt her i landet hvis en er villig til å flytte på seg,og en ikke absolutt MÅ bo i Oslo. Det finnes også arbeids-og studiesteder flere steder i landet også.

Anonymkode: 2fdf8...d60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Unnskyld? De satte vel ned egenkapital kravet i fjor. 

Jeg kan legge til at jeg kjøpte enebolig for 2 år siden. Ikke 14. helt alene, med deltidsstilling. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Unnskyld? De satte vel ned egenkapital kravet i fjor. 

Jeg kan legge til at jeg kjøpte enebolig for 2 år siden. Ikke 14. helt alene, med deltidsstilling. 

Unnskyld? Jeg forstår ikke helt hva du mener?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

TS her, takk!! Jeg vet jeg må senke skuldrene fordi jeg får ikke mye ut av å bekymre meg uansett. Men setter pris på  deg som forstår og faktisk skjønner hvor bekymringen min kommer fra!

De eldre som kom tidligere inn på markedet har veldig lite forståelse for realitetene virker det som.

Men, boligproblemet er stort sett i Oslo - ikke i mindre byer (Tromsø har vært unntak).

I Kristiansand ligger de på sykepleierindeksen, som betyr at en singel med sykepleierlønn har råd til å eie OK bolig. 

Hva er årsaken til at du vil studere i nettopp Oslo? 
Her er leiemarkedet kokende og svindyrt.

Om du drømmer om egen bolig kan det være fornuftig å vurdere andre byer.

Jeg bor her, SÅ spennende er det ikke altså. For å ha det gøy i Oslo må man dessuten ha penger til å benytte tilbudene. 

Når jeg studerte flyttet vi (jeg og venninne) faktisk FRA Oslo fordi det ble så ensomt. Store kull, lang avstand osv. Ble ikke kjent med noen når det var tusen studenter på exphil. 

AnonymBruker
Skrevet

Det som er vanlig er å kjøpe leilighet først, og når man har nedbetalt nok på den, så oppgraderer man evnt til hus hvis/når man har råd til det. Hus er DYRT, og da snakker jeg ikke om kjøpssummen men vedlikehold. 

Helt meningløst å stresse med dette i en alder av 20 år, TS. 

Anonymkode: f2d11...44f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det kommer til å ordne seg for de som er unge nå også. I hvert fall om de får seg jobb og vurderer å bosette seg andre steder enn i Oslo. Får de i tillegg seg en partner uten masse "gammel moro"(forbruksgjeld...) så kan de fint kjøpe seg noe.

Anonymkode: b2c3d...f4d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du må ha en plan jeg. Min sønn på samme alder, bor akkurat  nå hjemme. Jobber turnus arbeid og tjener godt. 

Han har valgt en kort utdanning  med muligheter  for gode lønninger.  Planen er å spare minst 20.000 i mnd. I 10 mnd. Det er 200.000kr. 

Det er mange veier til rom, som det heter.

Men å ha liv med mye utgifter og sparing det er ikke en måte å lykkes med. Så her må du jo velge om du ikke har råd til begge deler.

Du må velge mellom feks dyre kremer til kropp og fjes og sparing feks. Hvis du leser deg litt  opp på sånt, så er nok vann beste for huden og beste hudpleie.  Det er gratis, bare som tips. 

Du kan gå igjennom  slike ti ltak. Og ha regler på antall strømme tjenester etc.

Men har du ikke råd,  kan du ikke leve både i luksus og spare. 

Anonymkode: c2027...be9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk huslån uten å ha noen jobb, bare midlertidig nav stønad. Men hadde medlåntager som stilte sikkerthet. 70% av min inntekt gikk til bolig, men jeg har alltid betalt regningen. Klarer du å være like nøysom som meg, så er det ingen problem. 

Banken vil selvsagt si til deg at du er en stormannsgal overforbruker, derfor må du ha noen i familie som stiller sikkerhet for at du er 10 ganger bedre enn banken tror. 

Har du det, så er det dritlett å få lån. Lykke til!

Anonymkode: 6500c...f27

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 21.43):

Jeg er bare 20 år gammel, har mye jeg vil oppleve før jeg ønsker å kjøpe bolig og få meg fulltidsjobb. Jeg vil studere noen år i Oslo og har fått billig studentbolig til dette. Har studert 1 år i hjembyen min men kjente at livet ble veldig tomt og trist av å bo hjemme og ikke oppleve ting gå fremover

Dersom drømmen din er å kjøpe bolig snarest mulig, må du ofre noen av de andre tingene du nevner.

Alle tingene du ønsker å oppleve, hvor mye kan du spare til egenkapital ved å kutte ut dette?

Du ønsker ikke å bo hjemme, da må du bruke penger på å bo her og nå i stedet for å spare.

Jeg tror at det for de som nå er voksne var mye mindre vanlig å « sløse» penger før de kjøpte bolig. Da var fokuset først og fremst boligkjøp, når de flere år senere kom ovenpå økonomisk, kunne de begynne å bruke penger på det de ville oppleve.

Anonymkode: df304...bf9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er rundt 50 og leier enda. Har alltid jobbet deltid pga helsa, men er nå ufør. Så det går ikke å kjøpe, dessverre. Du har nå god tid. 

Anonymkode: 2ad51...cb6

AnonymBruker
Skrevet

Du har gooooood tid. Forsøk å spare det du klarer, og så kan du nå boligdrømmen enda raskere om du kjøper sammen med en partner

Anonymkode: 233aa...890

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...