Gå til innhold

Aldri få råd til hus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare 20 år gammel, har mye jeg vil oppleve før jeg ønsker å kjøpe bolig og få meg fulltidsjobb. Jeg vil studere noen år i Oslo og har fått billig studentbolig til dette. Har studert 1 år i hjembyen min men kjente at livet ble veldig tomt og trist av å bo hjemme og ikke oppleve ting gå fremover. Oslo er drømmen og jeg kjenner livet mitt må ha en endring. Problemet er at jeg stresser så enormt med hvordan jeg noen gang skal få råd til bolig i hjembyen min. Er veldig flink til å spare i bsu og sparekonto. Det føles bare så ufattelig trist å se hvordan hver eneste bolig i hjembyen min bare blir dyrere og dyrere. Hvordan jeg kan se boliger jeg kunne hatt råd til dersom jeg var i ferdig student og i fulltidsjobb i dag, men å vite at disse boligene kommer til å bli mye dyrere når min tid endelig kommer. Jeg er misunt på alle som får muligheten til å «rekke» å komme inn på boligmarkedet nå før det bare blir enda verre. Er redd at da jeg er ferdigutdannet om 5 år er løpet helt kjørt. Vet at det for mange allerede er kjørt, noe som er så ufattelig trist. Jeg savner å vokse opp i et Norge der det var mindre forskjeller mellom folk, og hvor det var forventet mer økonomisk trygghet for de fleste enn det er i dag. 

Anonymkode: cb38a...b08

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her! Er forresten ikke fra noe storby heller. Derfor det er enda mer trist når prisene stiger så. Jeg vil så gjerne bo her hele familien min og hele barndommen min har vært. Stedet jeg bor kan så vidt kalles en by til og med. Men prisene blir bare mer og mer krise for hver dag som går.

AnonymBruker
Skrevet

Du er 20år! Du har all verdens tid til å komme inn på boligmarkedet!

Du får jobbe så mye som mulig å spare så mye du kan! 

Det er jo og en stor sjanse for at du vil få en kjæreste som du kan bo sammen med og dele lånet med. 

Du er allerede bedre stilt enn andre. Du tar en utdanning, du sparer/har spart.. 

Anonymkode: 7f139...09c

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes veldig pessimistisk ut. Boligprisene stiger pga at det er nok folk til å betale så mye. Lønningene stiger jo også, og om du tar utdanning, så vil du sannsynligvis ikke bli lavlønt. Regner med at du sikter deg inn på en utdanning hvor du kan få jobb på hjemplassen? 

Stiger prisene på hjemplassen din mer enn konsumprisindeksen forresten? 

Om du er veldig opptatt av hjemplassen din, så burde du prøve å påvirke til mer boligbygging f.eks. Du kan fortsette å være folkeregistrert på hjembyen mens du studerer, og dermed stemme i lokalvalget der bl.a. 

Anonymkode: 2bae9...d99

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du vurdert Stockholm eller København? Det er også bra byer, og har høyere lønninger  mye billigere boliger enn Oslo. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har tid og vil få deg bolig ts, du er kun 20 år og ærlig talt er ikke dette noe du trenger å bekymre deg over.

Jeg fikk ikke hjelp hjemme, men sparte i bsu under studiene i ti år faktisk sparte jeg og da hadde jeg 150 000 og litt mer og fikk fint kjøpt min første leilighet som 30 åring. Det betydde mye for meg å kjøpe noe eget. Så var rentene lave noen år og jeg kunne betale ned en god del på den. 

Møtte mannen når jeg var 35 og vi kjøpte oss hus sammen. Har siden tenkt at det hadde heller ikke vært noen krise om vi ikke hadde hatt min leilighet, vi hadde fint klart å kjøpe et hus sammen uansett.

Mye kan skje for deg og ts, du kan få en bra betalt jobb, finne en og kjøpe med, arve eller på annen måte få penger. 

Det er noe litt forstemmende over at folk som vokser opp med alle godene vi har i Norge går rundt og bekymrer seg over boligprisene. Jeg tenker at vi har det nok kanskje litt for godt i Norge når folk lager problemer ut av ting som kan skje om ti år.

Anonymkode: b2c3d...f4d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er 20år! Du har all verdens tid til å komme inn på boligmarkedet!

Du får jobbe så mye som mulig å spare så mye du kan! 

Det er jo og en stor sjanse for at du vil få en kjæreste som du kan bo sammen med og dele lånet med. 

Du er allerede bedre stilt enn andre. Du tar en utdanning, du sparer/har spart.. 

Anonymkode: 7f139...09c

Hjelper svært lite når boligprisene vokser mer enn lønningene (lavlønte som førstegangskjøpere for den som ikke forstod det). Dersom du har utdanning og kan stå på litt ekstra , jobbe ekstra timer/ dager kan det gå. Men den eldre generasjonen har trukket stigen opp etter seg og politikerne ønsker galskap i boligmarked så ser dessverre mørkt ut for nyere generasjoner 😔

Anonymkode: d0a9c...019

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hjelper svært lite når boligprisene vokser mer enn lønningene (lavlønte som førstegangskjøpere for den som ikke forstod det). Dersom du har utdanning og kan stå på litt ekstra , jobbe ekstra timer/ dager kan det gå. Men den eldre generasjonen har trukket stigen opp etter seg og politikerne ønsker galskap i boligmarked så ser dessverre mørkt ut for nyere generasjoner 😔

Anonymkode: d0a9c...019

TS her, takk!! Jeg vet jeg må senke skuldrene fordi jeg får ikke mye ut av å bekymre meg uansett. Men setter pris på  deg som forstår og faktisk skjønner hvor bekymringen min kommer fra!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er bare 20 år gammel, har mye jeg vil oppleve før jeg ønsker å kjøpe bolig og få meg fulltidsjobb. Jeg vil studere noen år i Oslo og har fått billig studentbolig til dette. Har studert 1 år i hjembyen min men kjente at livet ble veldig tomt og trist av å bo hjemme og ikke oppleve ting gå fremover. Oslo er drømmen og jeg kjenner livet mitt må ha en endring. Problemet er at jeg stresser så enormt med hvordan jeg noen gang skal få råd til bolig i hjembyen min. Er veldig flink til å spare i bsu og sparekonto. Det føles bare så ufattelig trist å se hvordan hver eneste bolig i hjembyen min bare blir dyrere og dyrere. Hvordan jeg kan se boliger jeg kunne hatt råd til dersom jeg var i ferdig student og i fulltidsjobb i dag, men å vite at disse boligene kommer til å bli mye dyrere når min tid endelig kommer. Jeg er misunt på alle som får muligheten til å «rekke» å komme inn på boligmarkedet nå før det bare blir enda verre. Er redd at da jeg er ferdigutdannet om 5 år er løpet helt kjørt. Vet at det for mange allerede er kjørt, noe som er så ufattelig trist. Jeg savner å vokse opp i et Norge der det var mindre forskjeller mellom folk, og hvor det var forventet mer økonomisk trygghet for de fleste enn det er i dag. 

Mange er ikke inne i markedet før de er i 40-50 årene du har god tid 

Anonymkode: 5d514...93e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

You will own nothing and be "happy" - det er planen.

Anonymkode: 209be...3cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Vma skrev (8 timer siden):

Har du vurdert Stockholm eller København? Det er også bra byer, og har høyere lønninger  mye billigere boliger enn Oslo. 

Det stemmer iallefall ikke. Stockholm er dyrere enn Oslo, og Danmark er ikke lett å få kjøpt noe om en ikke er dansk. 

Anonymkode: 2b9b0...027

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sånn tenkte jeg også da jeg var 20... I dag er jeg 44 år og bor i enebolig. Men du må skaffe deg en partner/samboer. Hvis ikke havner du på en hybel. 

Anonymkode: 163c4...342

AnonymBruker
Skrevet

Du har god tid. Du er flink og sparer. Lønningene går også opp årlig, og renten skal etter hvert ned. Du kommer helt fint til å komme deg inn på boligmarkedet der du ønsker, folk klarer det også i Oslo selv om folk klager fælt. Det er jo bare å se seg rundt; de fleste eier bolig og er ikke nødvendigvis engang så flinke som deg økonomisk. Det lureste du gjør nå er å studere, leie studentbolig, ha lavt forbruk og får du til å spare er det helt topp. Dette går fint!

Anonymkode: d3fc1...8e1

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er bare 20 år gammel,

jeg er ferdigutdannet om 5 år  

Håper du har startet et utdanningsløp som gir en jobb i andre enden som er ok betalt da. Det er dumt å utdanne seg til deltidsstillinger og midlertidige vikariater. 

Og finn deg en kjæreste som vil bo der du vil bo. Et par har VELDIG mye mer penger å kjøpe bolig for enn en enslig. 

Endret av newman01
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min er 37 år gamle og har enda ikke klart å kjøpe oss egen bolig. Du har god tid😅

Anonymkode: 542a2...5d8

• Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prisene stiger mer enn lønningene så de som ikke allerede eier en bolig eller har rike foreldre kommer nok ikke til å få kjøpt en. De må dessuten bruke 50% på leie og uten en mann er det selvsagt helt håpløst.

Anonymkode: 209be...3cd

AnonymBruker
Skrevet

Du er 20 år, det er absolutt ikke vanlig, og har aldri vært vanlig, å eie sitt eget hus når man er så ung. Du har god tid, og ikke er det sikkert at du kommer til å ønske å bo på hjemplassen din resten av livet heller. Reis ut i verden, studer, jobb og opplev, trist å bruke sine beste år på å bekymre seg over boligmarkedet. Det ordner seg! 

Anonymkode: 5c99e...855

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du tar dine valg. Hvis du vil utsette å kjøpe bolig for å studere, blir det vanskeligere å kjøpe. Sånn var det for 20 år sia også. Men en del ting var lettere da, feks kunne man lettere få boliglån med lav egenandel. Hvis du studerer noe du får høy lønn av, vil det hjelpe. 

Skrevet

Tenk at man som 20-åring er redd for at man ikke skal få lov til å bli nedsyltet i gjeld...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei,det er nok kjørt! I og med KG-argument om at livet er slutt når man er 35 så. Legg deg ned å grin! 

Anonymkode: 9d753...ac3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...