Gå til innhold

Arbeidsgiver henger ut og kritiserer arbeidstaker foran andre kollegaer (obs:langt innlegg)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en liten avdeling med 8 kontor- ansatte og 1 sjef (mann). Sjefen min er veldig flink å henge ut og kritisere meg foran kollegaene mine, spesielt i møter.

Han kan f.eks si: her har du ikke brukt hjernecellene dine. Eller: vet du ikke bedre eller gjør du feil med vilje? Eller: du virker jo helt blåst i hodet, du svikter totalt og er ikke ditt ansvar verdig. Eller: den måten hun (meg) har utført arbeidsoppgaven på er jo helt på trynet og dere andre må ikke gjøre det samme som hun.

Nå ser jeg på meg selv som en pliktoppfyllende og ganske ryddig person.Leverer til fristene og gjør sjelden feil. Kan faktisk telle på 1 hånd antall "feil" jeg har gjort i løpet av 5 år jeg har hatt han som sjef. Jeg har i tillegg jobbet med disse arbeidsoppgavene i nesten 20 år, så jobben min kan jeg.

Likevel henger han meg ut. Om jeg har levert en rapport (som han har satt kriteriene for) til frist og alt stemmer, må han likevel kritisere den. Han kan f.eks sende meg tall, som jeg lager rapport på , da kan han si: følger du ikke med i timen? Tallene er jo feil. Trodde du var såpass våken. Når jeg motsier ham, at tallene hadde  han jo sendt til meg, sier han at det er læring og jeg burde vite bedre. Han endrer også ting i systemet jeg bruker, ( uten å informere) for deretter si at dette burde jeg vite. 

Da han hadde vært sjefen vår i et par måneder,tok jeg ham i å "beføle" meg bak på ryggen i et møte. Slik en kjæreste stryker nederst på korsryggen. Jeg snudde meg, så dumt på ham og flyttet meg vekk. Han har en meget flørtende tone, men jeg er ikke interessert og dette har han nok merket. Tolker derfor uthengingen hans er straff fordi jeg ikke flørter (eller mer) tilbake. En anna kollega av meg (kvinne) hun flørter tilbake og de har reist mye på kurs og seminarer ilag. Hun får hele tiden ros på kontoret, i møter og hun får skryt av ham med masse smiley-emojies på mail (vi får kopi av mailene). Masserer henne på skuldrene osv. 

Jeg får av og til litt støtte fra de andre kollegaene mine, de både hører og ser hvordan han snakker og behandler meg (ikke hun som flørter, for hun mener sjefen er så fantastisk og tåler ikke hvis vi andre kritiserer ham). De andre kvinnene på avdelingen ( 2 til) er mer standhaftige og sier fra hvis det vanker kritikk fra ham. Han kritiserer ikke de på samme måte som meg heller. Jeg blir bare målløs og vet ikke hva jeg skal si når han åpenlyst kritiserer meg foran alle. Føler meg bare liten.

Vil ikke skifte jobb, da jeg liker arbeidsoppgavene og kollegaene mine. Er organisert også. Tenker at sjefen må vekk, jeg har tross alt vært på avdelingen i nesten 20 år, han bare i 5 år. 

Tips til hvordan håndtere en sånn sjef ?

Anonymkode: c1f56...581

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er du som kommer til å ende opp med å måtte gå, been there…

Anonymkode: 906d4...e7d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det virker snålt at du bare av og til får støtte fra kollegaer all den tid du har en sjef som rett og slett er gal.

Men at du tenker sjefen må vekk er neppe nok til å få vedkommende bort. Det skal i grunn ganske mye til, men få med deg de andre og ta noen saklige vurderinger av tilbakemeldinger og annet i fellesskap.

Du har sikkert mye av kommunikasjonen med ham skriftelig, og kan dermed sannsylig kontrollsjekke en del av disse påståtte feilene.

Anonymkode: 10898...073

AnonymBruker
Skrevet

Fyren er uskikket som leder, gå videre opp i systemet med det og legg frem alt. Det han driver på med er trakassering og mobbing på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 055d6...fe3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville begynt å ta opptak av møter, for å ha bevis på hvordan han behandler deg. 

Og jeg ville koblet inn fagforbundet!

Din sjef driver med seksuell trakassering og generell trakassering/mobbing og forteller løgn som hevn mot deg fordi du avviste ham. Trolig gjør han det også fordi du har så lang erfaring og er god i jobben din i tillegg og derfor føles som en trussel mot ham som nok er klar over egen udugelighet. En sjef med narsissistiske/psykopatiske sider som aldri burde hatt en lederstilling!

Anonymkode: 3ac10...3a3

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...