AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:20 #1 Skrevet mandag kl 18:20 Samboer har slitt med og betale avdrag til huslånet, jeg flyttet inn for 3 år siden og vi har hatt felles økonomi på andre utgifter utenom boliglånet hans. Saken nå er at det foregår på tippen til tvangsalg etter at samboer har slitt med økonimien siste året noe som er løsnet opp nå siden 2025. Han har vært i mye møter med banken og andre, og det banken vil ha er et friskt beløp inn for og avbryte tvangsalget. Dette beløpet får vi ikke til. En mulighet er norsk refinansiering som vi har vært i dialog med og vurderer. Hvor vi da måtte betalt ganske mye ekstra hver måned i noen måneder og leve stusseligere for og komme oss på beina igjen. Er det dumt for meg økonomisk og bli medeier oppi alt dette? Utifra egen undersøking så vil ikke dette gå utover meg, untatt at jeg blir jo tilknyttet boligen og har ikke noe rett ellers enn det som er ståa nå. Jeg har ingen lån annet enn studielån, og min drøm er jo og spare opp til og kjøpe meg en hytte i fremtiden. Og vil ikke ødelegge noe på papiret mitt for at dette skulle blitt en realitet på sikt. Siden alt skjedde så har vi en ny ordning siste månedene hvor vi har jobbet mye med budsjett på alt vi bruker penger på og regnet at vi skal kunne ha råd til boliglån(om boliglånet hadde vært som det var fra før), vanlige utgifter pluss ekstra til overs. Han hører på meg på alt jeg sier økonomisk hva som skal skje og jeg har full oversikt for ut og inn betalinger. Jeg åpner alt av brev og og sorterer dette etter den nye ordningen våres med og prøve og få alt på stell. Dette er til stor hjelp for han som har slitt med den biten. Så jeg er ikke bekymret for fremtiden om vi får blitt boende, så lenge jeg har oversikt og at jeg skal sørge for at alt blir betalt. Jeg vil jo bli boende her vi er nå, og det har jeg lyst til og gjøre til vi blir gamle. Så jeg er litt rådvill hva vi eller jeg egentlig bør gjøre nå? Hadde satt pris på om noen hadde noen råd, eller vært borti lignende Anonymkode: 08fc6...cb8
Hill83 Skrevet mandag kl 18:55 #2 Skrevet mandag kl 18:55 Du sier for lite om den totale økonomiske situasjonen. Hvor mye er huset verdt ? Hvor mye er i pant på huset inkludert annen gjeld ? Mange ting å ta hensyn til her
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:40 #3 Skrevet mandag kl 19:40 Hvor mye mer må dere betale i måneden, enn hva dere ikke har klart betale pr nå? Anonymkode: 2e439...16d
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:14 #4 Skrevet mandag kl 20:14 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samboer har slitt med og betale avdrag til huslånet, jeg flyttet inn for 3 år siden og vi har hatt felles økonomi på andre utgifter utenom boliglånet hans. Saken nå er at det foregår på tippen til tvangsalg etter at samboer har slitt med økonimien siste året noe som er løsnet opp nå siden 2025. Anonymkode: 08fc6...cb8 Hva hindrer han i å igjen ta dumme valg når han i tre år har hatt noen til å dele de økonomiske utgiftene med og ikke det en gang hjalp? Anonymkode: 60d8e...3df 5 2
Sansx Skrevet mandag kl 20:24 #5 Skrevet mandag kl 20:24 Norsk refinansiering høres umiddelbart ut som en veldig dårlig ide. Hva er renta? Betaler du ikke husleie i dag? Ville ikke kjøpt meg inn i et hus som er gått til inkasso. Samtidig er det utrolig rart hvis du ikke har bidratt med bokostnadene i 3 år. 4 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:34 #7 Skrevet mandag kl 20:34 Synes det høres ut som en dårlig idé å blande økonomien sin med en person hvis hus går på tvangssalg… Anonymkode: 9158e...698 4 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:41 #8 Skrevet mandag kl 20:41 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samboer har slitt med og betale avdrag til huslånet, jeg flyttet inn for 3 år siden og vi har hatt felles økonomi på andre utgifter utenom boliglånet hans. Saken nå er at det foregår på tippen til tvangsalg etter at samboer har slitt med økonimien siste året noe som er løsnet opp nå siden 2025. Han har vært i mye møter med banken og andre, og det banken vil ha er et friskt beløp inn for og avbryte tvangsalget. Dette beløpet får vi ikke til. En mulighet er norsk refinansiering som vi har vært i dialog med og vurderer. Hvor vi da måtte betalt ganske mye ekstra hver måned i noen måneder og leve stusseligere for og komme oss på beina igjen. Er det dumt for meg økonomisk og bli medeier oppi alt dette? Utifra egen undersøking så vil ikke dette gå utover meg, untatt at jeg blir jo tilknyttet boligen og har ikke noe rett ellers enn det som er ståa nå. Jeg har ingen lån annet enn studielån, og min drøm er jo og spare opp til og kjøpe meg en hytte i fremtiden. Og vil ikke ødelegge noe på papiret mitt for at dette skulle blitt en realitet på sikt. Siden alt skjedde så har vi en ny ordning siste månedene hvor vi har jobbet mye med budsjett på alt vi bruker penger på og regnet at vi skal kunne ha råd til boliglån(om boliglånet hadde vært som det var fra før), vanlige utgifter pluss ekstra til overs. Han hører på meg på alt jeg sier økonomisk hva som skal skje og jeg har full oversikt for ut og inn betalinger. Jeg åpner alt av brev og og sorterer dette etter den nye ordningen våres med og prøve og få alt på stell. Dette er til stor hjelp for han som har slitt med den biten. Så jeg er ikke bekymret for fremtiden om vi får blitt boende, så lenge jeg har oversikt og at jeg skal sørge for at alt blir betalt. Jeg vil jo bli boende her vi er nå, og det har jeg lyst til og gjøre til vi blir gamle. Så jeg er litt rådvill hva vi eller jeg egentlig bør gjøre nå? Hadde satt pris på om noen hadde noen råd, eller vært borti lignende Anonymkode: 08fc6...cb8 Hva du enn gjør og hvor desperat du enn er så styrer du unna den løsningen for refinansiering som du nevner i avsnitt 4. Den fellen har flere blitt lurt inn i når de har vært desperate, og brent seg mer enn nok på. Finnes en rekke saker i media på slik dumskap desperate folk gjør uten å forstå hva de inngår avtale på, før etterpå. Og da kommer du aldri ut av det igjen. Får dere ikke vanlig lån i en vanlig bank, så selg selv, og kjøp noe mindre og billigere. Anonymkode: 0b93f...aef 4 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:05 #9 Skrevet mandag kl 21:05 Du bør beskytte din egen økonomiske fremtid. Hvis du går inn som medeier nå, blir du også ansvarlig for deler av lånet – og det kan være tungt å bære, spesielt om økonomien sklir ut igjen senere. Refinansiering er ofte dyrt, og hvis du blir medlåntaker eller medeier, kan det påvirke din evne til å ta opp lån senere (f.eks. for hytta). Hvis du blir medeier eller medlåntaker, bærer du juridisk ansvar, og en eventuell fremtidig betalingsvanskelighet vil bli din. Får ikke banken penger fra låntaker 1, går de løs på låntaker 2, som kunne vært foreldre eller andre, for den saks skyld, det spiller ingen rolle. Men da er det låntaker 2 som må stå til ansvar, og da (så å si alltid - for det er slik banker sikrer seg) for låntaker 1 sin andel også. Og ender det i tillegg likevel med tvangssalg vil du kanskje ende opp med å fortsatt ha gjeld etter salg (gjeld du fortsatt har etter å ha solgt boligen fordi salgssum minus omkostninger minus gjeld ikke dekker lånet) pluss en betalinganmerkning som igjen vil kunne gjøre at du ikke får lån (til f.eks. hytte, eller lån til «småting») og generelt påvirke din kredittscore, i alle fall for noen år (er det fire år det er nå), pluss en restgjeld på bolig uten å eie bolig – selv om det hele var hans problem opprinnelig. Banken/Norsk Refinansiering vil selvfølgelig ha deg med som medlåntaker, det øker sjansene deres betraktelig for å klare å drive inn pengene. Anonymkode: 13abc...667 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:18 #11 Skrevet mandag kl 21:18 Hvor mye må det hostes opp for å unngå tvangssalg? Om dette beløpet betales inn, så klarer han da å betjene lånet alene fremover, eller trenger han at du hjelper til også? Anonymkode: 361a7...ae6
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:27 #12 Skrevet mandag kl 21:27 Absolutt ikke, og ha for all del adskilt økonomi. Anonymkode: fd7bd...647 2 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:36 #13 Skrevet mandag kl 21:36 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Samboer har slitt med og betale avdrag til huslånet, jeg flyttet inn for 3 år siden og vi har hatt felles økonomi på andre utgifter utenom boliglånet hans. Hvordan har han klart å komme i en situasjon som å slite med å betale avdragene når dere har hatt felles økonomi på alt annet? D AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det dumt for meg økonomisk og bli medeier oppi alt dette? Det høres ut som en skrekkelig dårlig ide! Hva skjer om han fortsetter i samme tralten og hans halvdel ender opp på samme vis som huset nå? Anonymkode: 03fa1...5c3 1
Hensatt Skrevet mandag kl 21:40 #14 Skrevet mandag kl 21:40 Så dere har dårlig råd nå og så skal du være med og ta opp et dyrt refinansieringslån slik at dere får enda dårligere råd? Høres ikke ut som en god plan. Om økonomien er så dårlig bør dere vurdere å selge huset og heller nedskalere og starte fra bunn igjen. Å ha et dyrt hus på toppen av dyre forbrukslån er sjelden en god løsning. 2 2
TBL12 Skrevet mandag kl 21:52 #15 Skrevet mandag kl 21:52 Norsk Refinansiering har eksempel på førstesiden med 8,32% rente. Alminnelige banker ligger på 5 - 5,5% rente. Lån via Norsk Refinansiering en kort periode kan være en løsning. Men, det bør være mål å komme tilbake til ordinær bank. Å betale en såpass mye høyere rente over lengre tid vil ha en ekstra kostnad.
Fighter83 Skrevet mandag kl 21:54 #16 Skrevet mandag kl 21:54 Bedre å få han til å legge ut boligen til salg asap.
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:27 #17 Skrevet mandag kl 22:27 Ikke bli medeier sånn som saken stiller seg nå, og FOR ALL DEL ikke blir medlånetaker. Du bør sjekke grunnboka på huset for å sikre at det ikke er andre enn banken som har pant i huset. Bli enige om en fair husleie. Halvparten av rentekostnaden på lånet (ikke avdrag), og halvparten av alle løpende utgifter og kom frem til en månedlig fast sum som du skal betale til han i én overføring. Lag en formell avtale på at så lenge du bor der skal du betale denne summen. Legg så avtalen frem for banken og hør om de kan hensynta det som en del av hans faste inntekt. Sjekk om de evt. kan refinansiere lånet med lengre nedbetalingstid sånn at kostnadene per måned går litt ned. Hvis du går inn som eier og medlånetaker i boligen vil det drastisk senke muligheter for videre låneopptak for hytte. Du blir solidarisk ansvarlig for lånet. Det vil si at om lånet er på 3mill, så er dere begge ansvarlige for 3mill i lån, ikke 1,5 hver.. å eie bolig koster mye, det vet banken. Derfor vil de også trekke ned betjeningsevnen din for evt. hyttelån med driftskostnader på huset. Anonymkode: dd8b3...2a2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:36 #18 Skrevet mandag kl 22:36 "Dumt" er vel tidenes underdrivelse. Anonymkode: fbdec...fb6 2 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:17 #19 Skrevet mandag kl 23:17 Faren er at du går inn i et økonomisk synkehull som ødelegger resten av livet ditt. Få han til å selge huset før det går til tvangssalg (han taper mye om det selges på tvang). Anonymkode: b63fa...4a3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå