AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:09 #1 Skrevet mandag kl 18:09 Hei! Jeg sliter med å bruke overspising som en mestringsstrategi når livet er vanskelig. I samråd med psykologen min er jeg blitt anbefalt å ringe en venn når trangen til å overspise kommer. Problemet mitt er bare at jeg føler meg virkelig som en byrde for venner/familie og kjæreste når jeg skal ringe hver gang lysten kommer. De klarer heller ikke å sette seg inn i problemet mitt fullt ut, da ingen av de sliter med spise problematikk. Er det noen der ute som sliter med overspising/binge eating/tvangsspising/trøstespising (kjært barn har mange navn), som kunne være interessert i å hjelpe hverandre? Jeg ønsker meg en som jeg kan ringe til når lysten inntrer, og som kan ringe til meg. Og at det kan være lav terskel for å ringe hverandre. Selv er jeg doktorgradsstudent på 27 år som er tilgjengelig på telefon stort sett hele døgnet. For tiden er jeg bosatt i Oslo-området. Hører gjerne fra noen om noen sliter med det samme og kunne trengt en SOS-venn akkurat son meg. Anonymkode: dce52...2f2 2
megda Skrevet mandag kl 18:18 #2 Skrevet mandag kl 18:18 dersom du ikke kan ringe noen har det beste tipset for meg vært å kunne ta et meta-perspektiv på det hele. At man blir bevisst på trangen til å overspise og noterer det inne i seg selv: "åja, nå kjenner jeg på en stor trang til å spise godteri. jeg kjenner jeg har utrolig lyst på x,y,z. Det er jo interessant hvilke signaler kroppen sender meg". dersom du klarer å sitte med den følelsen i noen minutter er den mye mer håndterlig og trangen går jo over etter hvert som man også kan notere. Over tid kan man trene seg opp til dette og da blir kontrollen også bedre. Det fungerte i hvert fall for meg da det stod på som verst. 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:59 #3 Skrevet mandag kl 20:59 Ha ferdig oppskjærte gulrøtter stangselleri, evt spis tyggegummi, drikk masse vann til trangen går over. Anonymkode: afa3f...ce1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 02:03 #4 Skrevet tirsdag kl 02:03 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ha ferdig oppskjærte gulrøtter stangselleri, evt spis tyggegummi, drikk masse vann til trangen går over. Anonymkode: afa3f...ce1 Man vil jo ikke spise kaninmat når trangen til overspising melder seg. Anonymkode: fc7e3...ab2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 02:33 #5 Skrevet tirsdag kl 02:33 Vanlig med trang til overspising. For meg funker avledning best, som å ringe noen, ta en dusj, tegne, evt lage meg en kopp kakao og spise MAT Anonymkode: 4bdd7...e8c 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:52 #6 Skrevet tirsdag kl 05:52 Vil tipse om å skrive med KI (f eks chatGTP) når trangen kommer. Ikke helt det samme som å ringe noen, men man får i alle fall en respons. Skrive der akkurat hva du har lyst til å spise, hvorfor, hva du kjenner på, hvordan du vet du vil føle deg etterpå, osv. Jeg synes i alle fall det hjelper å "snakke med" KI når jeg strever med ulike ting. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: 17701...3aa 1
pennyless Skrevet tirsdag kl 07:35 #7 Skrevet tirsdag kl 07:35 Har hørt at hvis du tar et gummestrikk på armen og lukter på det tre ganger, går det over.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:11 #8 Skrevet tirsdag kl 08:11 Kan du forsøke gruppeterapi, der du får en sponsor, slik de gjør i AA? Mulig ROS har tllbud der. Ofte bedre å ring noen som vet hva du sliter med. Anonymkode: 8905d...237
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:23 #9 Skrevet tirsdag kl 08:23 Dette synes jeg var et ganske dårlig råd fra behandleren din. Venner og familie har da ikke kompetanse til å være en trygghet slik og det vil føre til en uheldig slitasje og belastning ingen av dere er tjent med på sikt. De kan ikke forventes å kunne stille opp 24/7 i gudene vite hvor lang tid heller. Her må behandler hoste opp bedre verktøy. Anonymkode: 0e401...d74 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:41 #10 Skrevet tirsdag kl 08:41 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man vil jo ikke spise kaninmat når trangen til overspising melder seg. Anonymkode: fc7e3...ab2 Nei, man da har man viljestyrke til å gjøre om på uvanen. Du får stilt behovet for å spise ihvertfall. Anonymkode: afa3f...ce1
Perelandra Skrevet tirsdag kl 08:43 #11 Skrevet tirsdag kl 08:43 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden da det ikke er tillatt med tråder som omhandler tanker om spiseforstyrrelser på Kvinneguiden. Årsaken er at moderatorteamet ikke kan passe tråden konstant og fjerne svar som kan være skadelige for deg eller andre i en sårbar situasjon, samt at vi ikke vet noe om hvilken kompetanse som ligger bak svarene som gis. Jeg oppfordrer deg til å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan kontaktes på chat, e-post eller telefon. Du kan også kontakte Mental Helse via deres hjelpetelefon på telefonnummer 116 123 eller nettsiden deres sidetmedord.no. Tjenestene til Mental helse er gratis og tilgjengelig hele døgnet, og du kan være helt anonym. De har taushetsplinkt, og kan gi deg råd og hjelp i en vanskelig situasjon. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjennner og stoler på. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Vi håper du får den hjelpen du trenger, og ønsker deg alt godt videre. Med omtanke og hilsen Perelandra, mod
Anbefalte innlegg