Gå til innhold

Kjøkkenmaskin som elter 2 brød/større kaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har Kitchenaid med 4,8 l bolle og har vært fornøyd frem til nå fordi: dugnader.

Har også savnet å kunne elte to vanlige brød.

Trenger ikke masse fancy tilleggsutstyr, og den skal stå på kjøkkenbenk.

Brukes til bakst, kaker, piske kremer og lage kjøttkaker osv. 

Ikke særlig mer. 

Tips til en modell med romsligere bolle og kant til å sette på for å unngå melsøl?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har Ankarsrum og er fornøyd med den når det gjelder gjærbakst. Jeg liker ikke bollen som følger med til å piske krem, den er kronglete å bruke.

Jeg savner noen ganger Kenwooden jeg hadde tidligere, og om jeg skulle kjøpt en ny maskin i dag, så ville jeg nok valgt en av de sterkeste Kenwoodene.

Nå bruker jeg miksmaster til krem og marengs, og det er greit nok, men det hadde vært enklere med en maskin til alt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (13 timer siden):

Ikke særlig mer. 

Tips til en modell med romsligere bolle og kant til å sette på for å unngå melsøl?

de vanlige kjøkkenmaskinene kommer ofte til kort her. tror du bør se på eks wilfa probaker, ooni halo - eller søke på spiralmikser på finn etc. Da er du i en annen divisjon: Takler store deiger, lavt støynivå, lite vibrasjon, ser kulere ut enn Kirtchenaid(!)  (om ikke annet for oss som leser slike matfora ;))

Anonymkode: 0fa5c...f50

• Liker 1
Skrevet

Kenwood. 👍 Se an riktig modell. 

AnonymBruker
Skrevet

Kenwood. Tror det er chef xl jeg har. Den lager jeg alt mulig med, lager 3 brød i slengen. Du kan også kjøpe en mengde med ekstrautstyr for å feks kverne kjøttdeig selv, foodprosessor, blender. 

Anonymkode: d4cde...fae

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en KitchenAid Artisan med 6,6 liters bolle og baker 4 brød om gangen i den (laveste hastighet). Kjempefornøyd med den. 

Anonymkode: d5e97...58d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid sverget til bosch sin maskin pga størrelse på bolle og kapasitet! 

Brukes mange ganger pr uke, brød og visping stort sett. Jobber forøvrig i matindustrien/kjøkken og er bortskjemt med store og gode maskiner, men bosch universal holder kjempebra i husholdningen, og jeg baker/kokkelerer mye på fritiden også. Stor romslig bolle, elter 3 brød, visper 2 l krem, eller eggedosis av 15-20 egg uten problem. Jeg har byttet ut til samme maskin etter 16 år fordi den begynte å gå litt saktere. Men anbefaler den på det varmeste, billigere og bedre maskin tror jeg aldri jeg vil finne. Har prøvd mange forskjellige, men ingen slår bosch! 

Bosch Universal kjøkkenmaskin MUM6N20A1

Anonymkode: add8b...d7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid sverget til bosch sin maskin pga størrelse på bolle og kapasitet! 

Brukes mange ganger pr uke, brød og visping stort sett. Jobber forøvrig i matindustrien/kjøkken og er bortskjemt med store og gode maskiner, men bosch universal holder kjempebra i husholdningen, og jeg baker/kokkelerer mye på fritiden også. Stor romslig bolle, elter 3 brød, visper 2 l krem, eller eggedosis av 15-20 egg uten problem. Jeg har byttet ut til samme maskin etter 16 år fordi den begynte å gå litt saktere. Men anbefaler den på det varmeste, billigere og bedre maskin tror jeg aldri jeg vil finne. Har prøvd mange forskjellige, men ingen slår bosch! 

Bosch Universal kjøkkenmaskin MUM6N20A1

Kan den ta mindre deiger/piske et par tre egg og? 

Trenger mest en som kan ta 2-3 brød av gangen men også mindre deiger. 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (8 minutter siden):

Dette er et veldig godt spørsmål, for mange fokuserer på maksimal kapasitet, og glemmer småjobbene.

Svarer er ja, Bosh sine kjøkkenmaskiner håndterer også små mengder.  Det samme gjør Kenwood sine maskiner, og Kitchen Aid xl heavy duty.

Siden den skal stå på benken kan Bosh ta mye plass, men det er absolutt en veldig god maskin som har ca 3 kg maksimumskapasitet på gjærdeiger (3 brød). (OBS: gjelder kun for vanlige gjærdeiger.  Tyngre glutenfri deiger har langt lavere maksimumskapasitet)

Selv har jeg Kenwood titanium xl som har en maksimal kapasitet på ca 2.5 kg (2,5 brød 😂), som mannen min kjøpte bare fordi Ankarsrum ikke fungerte for oss på småjobbene.

Anonymkode: 87218...82a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er et veldig godt spørsmål, for mange fokuserer på maksimal kapasitet, og glemmer småjobbene.

Svarer er ja, Bosh sine kjøkkenmaskiner håndterer også små mengder.  Det samme gjør Kenwood sine maskiner, og Kitchen Aid xl heavy duty.

Siden den skal stå på benken kan Bosh ta mye plass, men det er absolutt en veldig god maskin som har ca 3 kg maksimumskapasitet på gjærdeiger (3 brød). (OBS: gjelder kun for vanlige gjærdeiger.  Tyngre glutenfri deiger har langt lavere maksimumskapasitet)

Selv har jeg Kenwood titanium xl som har en maksimal kapasitet på ca 2.5 kg (2,5 brød 😂), som mannen min kjøpte bare fordi Ankarsrum ikke fungerte for oss på småjobbene.

Ah OK.

Vi har så lite fryseplass at mer enn 2-3 brød er poengløst. 

Den nye store Kitchenaiden ser litt kårny ut med noen armer på sidene - og 10k for kjøkkenmaskin er litt vel stiv pris for å få rørt ei kakerøre og bakt et par brød 🙈

Skal glo på prisjakt 😎

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

...

Det mener jeg å huske at du skrev om, ja. 

Enig i at Ankarsrum ikke er spesielt god på småjobber, men jeg er godt fornøyd med kjøttkverna som følger med, og hvis den bollen til visping av krem, eggedosis ol ikke hadde hatt det idiotiske "røret" i midten, så hadde maskinen vært perfekt. :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (1 time siden):

Det mener jeg å huske at du skrev om, ja. 

Enig i at Ankarsrum ikke er spesielt god på småjobber, men jeg er godt fornøyd med kjøttkverna som følger med, og hvis den bollen til visping av krem, eggedosis ol ikke hadde hatt det idiotiske "røret" i midten, så hadde maskinen vært perfekt. :vetikke:

Helt enig!

Og bare for ordens skyld, det er ingen tvil om at for oss er Ankarsrum det foretrukne alternativet  til brødbaking.  Kenwooden er derimot bedre til det meste annet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (22 timer siden):

Ikke særlig mer. 

Den alltid foretrukne i alle tester er Kenwood! Har hatt to, og de er bare supre. Tre brød kan du lage samtidig. 
Finne med ulike motorer, og på ulike tilbud. 

Anonymkode: a5bfa...dee

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (5 timer siden):

Til pisking av egg og små kakediagram bør du ha en håndmikser. Små deiger blir aldri bra i store kjøkkenmaskinen er uansett hvilken maskin det er snakk om. Jeg kjenner faktisk stor forskjell på om kaker er laget i håndmikser eller i kjøkkenmaskin. Konsistensen blir annerledes. 

Anonymkode: a5bfa...dee

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (8 timer siden):

Lager fks pizzadeig av ca 3.5 dl vann/olje + mel. Visper også eggedosis av 3 egg, men da må den av og til stanses for å grave litt ned i midten med en slikkepott. Noe jeg ikke syns er noe stress forøvrig. 

Jeg anbefaler den til alt! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...