Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er vanskelig å vurdere dette og komme frem til en rettferdig ordning, ønsker å høre noens meningen om hvilke faktorer som skal legges til grunn. 

Jeg og min kjæreste skal forsøke å bo sammen i hans leilighet. Dvs at jeg skal leie ut egen leilighet. Jeg har høy belåningsgrad fortsatt og ligger på ca 19 000 mnd i utgifter (renter, avdrag, felleskost, kommunale). Husleie jeg får inn vil ikke være mer enn 14000 + at må skatte av denne. 
Hans bolig er endel større, men mer nedbetalt så han har mindre mnd utgifter. Perioder jeg har vært der mye kjøper jeg det meste av maten. Har bare blitt slik som en form for "betaling" for å bo der (noe som jo er dyrt for meg iom jeg betaler som før for egen bolig, og så plutselig mat for en ekstra).

Men når dette blir en fast ordning, og jeg leier ut min leilighet, må vi finne en husleie for meg hos ham. Og en mer ordnet fordeling for innkjøp av mat. 

Hva mener dere vil være rettferdig husleie for meg hos ham? 

Anonymkode: da66e...293

Skrevet

Dette hørtes ikke ut som en god idé, du kommer til å gå i kjempe-minus om det skal bli «fair» for begge parter. Jeg hadde definitivt bare valgt å fortsette som særboere

Anonymkode: 72deb...089

• Liker 2
Skrevet

Fordel mat, og løpende kostnader (strøm, kommunale avgifter, forsikring, tv/internett, renter på lånet (ikke avdrag) hans osv etter inntekt. Altså hvis du tjener 30k og han tjener 45k, så bidrar dere med 40/60 av kostnadene. Sett opp et budsjett for forventede kostnader på disse postene og skill mellom boligutgifter som dermed utgjør din husleie som du betaler i en overføring til han hver måned, og mat på felles konto hvor dere betaler inn en gang for måneden hver. 

Anonymkode: ba616...b2c

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke du kommer godt ut av å leie ut egen leilighet viss du ikke får inn nok til å dekke mesteparten av utgiftene du har på den. Dine måneds utgifter bør ikke overskride hans ved at du betaler for 2 leiligheter. Strøm, mat og slike løpende utgifter blr dere dele prosentvis etter inntekt.

Det beste å gjøre på sikt vil være å eie noe sammen.

Anonymkode: 54843...330

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordel mat, og løpende kostnader (strøm, kommunale avgifter, forsikring, tv/internett, renter på lånet (ikke avdrag) hans osv etter inntekt. Altså hvis du tjener 30k og han tjener 45k, så bidrar dere med 40/60 av kostnadene.

Når man leier så skal man som leietager ikke dekke kommunale avgifter. 

Anonymkode: 53296...90d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorvi alle dager har du dette fra??? Klart man skal dele på vann og renovasjon da man er brukere av begge tjenester!! Noe annet ville jo vært hull i hodet!! 

Anonymkode: 25ddb...8e5

• Nyttig 2
Skrevet

Hva sier typen din om dette da? Jeg ønsket ikke husleie av typen, men vi deler på strøm, mat, tv/internett, kommunale avgifter osv. 

Anonymkode: f2f79...633

Skrevet

Du betaler 19.000 i utgifter på leiligheten din, du får 14.000,- i husleie. Da sitter du igjen med 5000,-  du skal betale. Så kommer skatt (siden du leier ut og ikke bor der selv). 

Dere bør først og fremst sette dere ned å snakke sammen. Du tjener jo i grunn på å leie ut boligen din og betale ned på lånet, samtidig syns jeg ikke du skal måtte betale for høy husleie hos samboeren din med tanke på at det er han som eier den og blir sittende igjen med verdiene. 

Det rettferdige er vel at dere deler 50/50 på strøm, internett/tv, kommunale avgifter, innboforsikring osv, og at du eventuelt betaler en liten husleie i tillegg. Men den summen må dere jo bli enig om :) 

Kanskje dere kan regne sammen hva du faktisk tjener på å leie ut din leilighet? (Nedbetaling av lån) , også deler dere den summen på 2, sånn at dere begge tjener det samme i leieinntekt?

F.eks du får 14.000 i leieinntekt, så trekker du fra alle utgifter som ikke er avdrag.

La oss si at du sparer inn 6000,- i mnd på avdrag på lånet ditt , da deler dere den summen i 2, så betaler du inn 3000,- til din samboer som han kan bruke i avdrag på sitt lån (+ halvparten av strøm, forsikring, kommunale avgifter osv som du også bruker). 

Anonymkode: ed1d8...b26

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Når en utleier skal beregne hvor mye de skal ta i husleie, så er nok kommunale avgifter en del av regnestykket. I husleieloven sies det at kommunale avgifter ikke skal betales av leietaker, altså har man ikke lov til å leie ut bolig ekskludert kommunale avgifter. Hva man beregner inn i leiesummen er helt opp til utleier og er i utgangspunktet ikke noe leietaker har noe med. Utleier setter en pris, hvilke regninger som betales med leieinntekten er ikke relevant. I min kommentar blir det da «husleie inkl. alt», altså at samboer/leietaker ikke skal betale leie OG sitte å dele regninger etterhvert som de kommer, men bidra med en fast sum i måneden basert på budsjetterte utgifter.

De kan selvsagt avtale en husleie OG dele løpende regninger som de kommer, men det er mye mer arbeidsomt, og uforutsigbart enn å bare sette en fast sum basert på et snitt. Økonomi er en hyppig årsak til konflikt og jo mer man kan standardisere i en løsning begge er fornøyd med fra start, des færre ganger må man snakke om «du må overføre halve strømmen/tv/internett til meg» og dermed færre muligheter for konflikt. 

Anonymkode: ba616...b2c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du betaler 19.000 i utgifter på leiligheten din, du får 14.000,- i husleie. Da sitter du igjen med 5000,-  du skal betale. Så kommer skatt (siden du leier ut og ikke bor der selv). 

Dere bør først og fremst sette dere ned å snakke sammen. Du tjener jo i grunn på å leie ut boligen din og betale ned på lånet, samtidig syns jeg ikke du skal måtte betale for høy husleie hos samboeren din med tanke på at det er han som eier den og blir sittende igjen med verdiene. 

Det rettferdige er vel at dere deler 50/50 på strøm, internett/tv, kommunale avgifter, innboforsikring osv, og at du eventuelt betaler en liten husleie i tillegg. Men den summen må dere jo bli enig om :) 

Kanskje dere kan regne sammen hva du faktisk tjener på å leie ut din leilighet? (Nedbetaling av lån) , også deler dere den summen på 2, sånn at dere begge tjener det samme i leieinntekt?

F.eks du får 14.000 i leieinntekt, så trekker du fra alle utgifter som ikke er avdrag.

La oss si at du sparer inn 6000,- i mnd på avdrag på lånet ditt , da deler dere den summen i 2, så betaler du inn 3000,- til din samboer som han kan bruke i avdrag på sitt lån (+ halvparten av strøm, forsikring, kommunale avgifter osv som du også bruker). 

Anonymkode: ed1d8...b26

Og mat bør også være 50/50.

Anonymkode: c2c81...04e

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som ble postet av utestengt bruker og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Skrevet (endret)

Sett dere ned med et Excel regneark og sett opp kostnader og inntekter. Før betalte du 19'000 for å bo. Nå får du 19'000-11'000 i utgifter til boligen du ikke skal bo i. Så 8000kr går du i minus på egen bolig. Så må du huske å tegne egen utleieforsikring. Skummelt uten. Så må dere i fellesskap prøve å finne en rettferdig sum du kan betale for å bo hos kjæresten. Ideelt sett ender dere på en sum hvor dere begge taper/vinner like mye på å dele på kostnadene. 

Mat må dere begge ha uansett, så der kan dere sikkert med fordel opprette en ny konto i en av bankene, utstyre den kontoen med to bankkort så dere kan handle mat og andre fellesting fra denne. Gjør det ganske ryddig. 

Bare ikke se deg blind på de rene lånekostnadene til samboeren. Blir jo litt rart om din husleie skal bli lavere og lavere jo mer leiligheten er nedbetalt, mens samboeren ikke får avkastning på sin formue (nedbetalt bolig). 

Endret av newman01
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...